[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

BFS

Aktiv medlem
Jag har ett par, gillar skon skarpt men kvallan är dålig. Yttersulan blev blanksliten på kort tid och materialet släpper lite här och var. Hoppas du har större tur men googlar man verkar de ha genomgående kvaliteteproblem.
Visa bilaga 573192 Visa bilaga 573193 Visa bilaga 573194
Hmmm, får se hur det funkar för mig. Tog cykeln till skogen för att spara dobbarna. Kanske finns det fördelar med att springa sakta och kraftlöst (man sliter lite på grejorna)!? Var har du sprungit med dem?

SIE

Aktiv medlem
Jag har ett par, gillar skon skarpt men kvallan är dålig. Yttersulan blev blanksliten på kort tid och materialet släpper lite här och var. Hoppas du har större tur men googlar man verkar de ha genomgående kvaliteteproblem.
Visa bilaga 573192 Visa bilaga 573193 Visa bilaga 573194
När jag var med om en liknande grej med Salomon fick jag €160 tillgodo i deras webshop (trots att mitt kvitto från XXL visade 999kr). Kanske hoppas på nåt sånt?

BFS

Aktiv medlem
Skorna funkade iaf bra. Trodde de skulle kännas vingliga eftersom de är betydligt bredare än mina andra. Men, det gick bra på de vanliga stigarna. Har inte sprungit på några veckor men uppförsbackarna var inte värre än vanligt. Och så blev jag påhoppad av en ung och exalterad labrador.

glitch

Aktiv medlem
Skorna funkade iaf bra. Trodde de skulle kännas vingliga eftersom de är betydligt bredare än mina andra. Men, det gick bra på de vanliga stigarna. Har inte sprungit på några veckor men uppförsbackarna var inte värre än vanligt. Och så blev jag påhoppad av en ung och exalterad labrador.
Som sagt jag gillar de skarpt. Kollade lite på 4:orna men läste några tester som indikerade samma problem med slitage på sulan mm. Så jag har efter det hållit mig borta från Altra skor med deras egna Maxtrac.
Har sprungit typisk svensk skog med relativt mjukt underlag, hällar och rötter. Lite grusvägar också och sen har det blivit lite gång på asfalt också, men sulan började slitas väldigt snabbt.
Jämför jag det med mina Olympus med Vibramsula har de hållit mycket bättre.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Olympus diggar jag hårt men det känns som att de hade flera skor med Vibrasulam förut?

Sulan på dem är rätt intressant för övrigt, en stor del känns som att det bara är innersula.

Många av deras skor är ju rätt lätta och det kostar antagligen i form av att de inte håller lika länge.

BFS

Aktiv medlem
Som sagt jag gillar de skarpt. Kollade lite på 4:orna men läste några tester som indikerade samma problem med slitage på sulan mm. Så jag har efter det hållit mig borta från Altra skor med deras egna Maxtrac.
Har sprungit typisk svensk skog med relativt mjukt underlag, hällar och rötter. Lite grusvägar också och sen har det blivit lite gång på asfalt också, men sulan började slitas väldigt snabbt.
Jämför jag det med mina Olympus med Vibramsula har de hållit mycket bättre.
Då ska jag fortsätta ha dem bara i skogen. Tack för info.

glitch

Aktiv medlem
Olympus diggar jag hårt men det känns som att de hade flera skor med Vibrasulam förut?

Sulan på dem är rätt intressant för övrigt, en stor del känns som att det bara är innersula.

Många av deras skor är ju rätt lätta och det kostar antagligen i form av att de inte håller lika länge.
Jag hade svårt att komma överens med dem. Plösen är rätt tunn och jag fick aldrig skon att sitta stadigt på foten. Det är ju en fysiskt stor sko, inte minst sulan med vingarna ut bak, så det rörde sig hela tiden för mycket. Drog jag åt dem mer fick jag domningar istället och tryck från skosnöret bland annat genom plösen.
Men, så testade jag något så enkelt som att köpa andra ovala och något bredare skosnören och vips sitter dem jättebra.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Dom är ju rätt stora som du säger. Men greppet! En annan rikigt bra grej som nog gäller alla Altras Trailskor är att de inte blir så blöta, gick med dem i fjällen en sväng nu i somras och blev rätt blöt om fötterna. Skorna var ändå nästan torra, det gällde inte övrigas skodon kan man lugnt säga.

glitch

Aktiv medlem
Rivera 2 - kört typ 5 pass i dem varav ett på löpband.
Ska sulan slitas så här fort??? Notera hälen och framfoten. Måste ju vars rekord....
Mina Torin 5 har knappt nåt synligt slitage och har gått en hel del mil även på grus.
IMG_20220811_145006.jpg

DanielS

Aktiv medlem
Ska sulan slitas så här fort??? Notera hälen och framfoten. Måste ju vars rekord....
Mina Torin 5 har knappt nåt synligt slitage och har gått en hel del mil även på grus.
Visa bilaga 573556
Greppig sula läser jag i nån recension (https://runrepeat.com/altra-rivera-2).. det brukar ju innebära mjuk sula som slits snabbt på hårda underlag. Jämför med mtb-däck🙂

Svårt att bedöma slitage på fotot ovan, men mina löparskor brukar inte ha något nämnvärt slitage på sulan efter 70-80 mil på blandat grus, elljusspår och asfalt.

Edit: ja på hälen syns ju tydligt slitage, men ser ju ut som att du landar på yttre hörnet av hälen. Kanske kan bli lite extremt slitage om man byter till zero drop-skorn innan löpsteget anpassats lite? Har inte testat den här typen av skor själv..

glitch

Aktiv medlem
Greppig sula läser jag i nån recension (https://runrepeat.com/altra-rivera-2).. det brukar ju innebära mjuk sula som slits snabbt på hårda underlag. Jämför med mtb-däck🙂

Svårt att bedöma slitage på fotot ovan, men mina löparskor brukar inte ha något nämnvärt slitage på sulan efter 70-80 mil på blandat grus, elljusspår och asfalt.

Edit: ja på hälen syns ju tydligt slitage, men ser ju ut som att du landar på yttre hörnet av hälen. Kanske kan bli lite extremt slitage om man byter till zero drop-skorn innan löpsteget anpassats lite? Har inte testat den här typen av skor själv..
Om du kollar på "rad 2 och 3," på andra och tredje kolumnen är vissa pluppar nästan blankslitna redan. Det tycker jag är rätt anmärkningsvärt givet att de gått högst 35 km.

@sdx vad menar du? Ja det är asfaltsskor, då borde dem klara asfalt tänker jag? Att ett mjukt trailgummi slits snabbare på asfalt är ju en sak, men en asfaltssko ska ju hålla på just asfalt.

BFS

Aktiv medlem
Visa bilaga 573556
Det blir dyra mil med den takten! Känns som att fem pass ska vilken sko som helst klara av och se ny ut. Om du inte springer jättekonstigt (men hur konstigt kan man springa?!).

DanielS

Aktiv medlem
Om du kollar på "rad 2 och 3," på andra och tredje kolumnen är vissa pluppar nästan blankslitna redan. Det tycker jag är rätt anmärkningsvärt givet att de gått högst 35 km.

@sdx vad menar du? Ja det är asfaltsskor, då borde dem klara asfalt tänker jag? Att ett mjukt trailgummi slits snabbare på asfalt är ju en sak, men en asfaltssko ska ju hålla på just asfalt.
Låter väl rimligt att kontakta butiken och/eller tillverkaren och fråga om det är normalt slitage..

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det verkar extremt tycker jag, sen sliter ju olika personer skorna på olika sätt. Mina Paradigm som gått ca 75 mil har inget mönster kvar på utkanten av framfoten på båda sidor men det är ändå helt OK. Jämfört med de nya så är det bara nån mm av mönstret som egentligen är borta. De har gått mest asfalt men kanske 20-30% grusväg och nån liten stig.

Sen är ju inte Altras skor de som håller längst, men de är skönast :)

glitch

Aktiv medlem
Enligt hans Insta sprang Proctor i Rivera tvärs över Canada
Så de borde ju vara hyfsat hållbara kan man tycka, eller så hade han sjuuukt många par 😂

glitch

Aktiv medlem
Har roat mig med lite youtube och för en som inte kan nåt finns ett par frågor nån säkert kan svara på.
Tittar man på ultratävlingar som Western States i vad som verkar vara äckligt varma temperaturer, verkar det dels vara en grej att konstiga gärna uppklippta linnen men också armvärmare?? Tänkte först solskydd men övriga ytor av kroppen har man inga problem med att exponera för solen?

Hur funkar det här med pacers? Jag tolkar det som en i ens crew som springer med och ska man följa namnet ska sätta tempot? Hur långt springer pacern med och hur ofta byter man?

Hur gör dem med gps klockor på så långa lopp? Batteritiden räcker ju inte, i var fall om det står Garmin på klockan 😃 kör dem i ultrac mode då?

Helt klart fascinerande att titta på.

SIE

Aktiv medlem
Har roat mig med lite youtube och för en som inte kan nåt finns ett par frågor nån säkert kan svara på.
Tittar man på ultratävlingar som Western States i vad som verkar vara äckligt varma temperaturer, verkar det dels vara en grej att konstiga gärna uppklippta linnen men också armvärmare?? Tänkte först solskydd men övriga ytor av kroppen har man inga problem med att exponera för solen?

Hur funkar det här med pacers? Jag tolkar det som en i ens crew som springer med och ska man följa namnet ska sätta tempot? Hur långt springer pacern med och hur ofta byter man?

Hur gör dem med gps klockor på så långa lopp? Batteritiden räcker ju inte, i var fall om det står Garmin på klockan 😃 kör dem i ultrac mode då?

Några killgissningar här 🙂

Lopp som Badwater, Western States, Leadville, Hard Rock 100 går väl ofta i bergs- och/eller -ökenmiljöer där temperaturen kan diffa rejält över dygnet, armvärmare är väl praktiskt då.

Pacers får endast sällskapa de sista X kilometerna, inbillar mig motsv sista 10% el dyl.

GPS kan väl lösas med dagens solar-teknik och modest frekvens på datapunkterna, men jag vill minnas att jag har sett lopp där folk har skrivit sina planerade depå-mellantider på handen eller en lapp, så stämmer de av i varje depå.

Bra tv blir det iaf.

/En som också kollat mkt trailrunning på youtube

SIE

Aktiv medlem
Oh förresten klart värt att leta upp dokumentären om Eliud Kipchoge och Nike’s 2-timmarsmara. Mitt hjärta bultar inte för asfaltslöpning men de fick till väldigt starka känslor i den produktionen.

Edit: denna

Har för mig att jag hyrde den på Youtube men nu verkar den även ligga uppe på Prime.

Azog

Aktiv medlem

Armvärmarna är armkylare. Och solskydd.

Det är olika regler för pacers i olika lopp, men ofta är de med som en säkerhetspryl (i USA). Ibland får de ligga före, ibland bara efter eller vid sidan. Ofta agerar de också rörlig depå/mulåsna. Det är vanligt att pacers får vara med sista halvan eller så. Om/hur ofta man byter beror på längd på loppet och vilka som ställer upp.

Angående batteriet, flera klockor, ultraläge, ladda på vägen eller köp en Coros. 😉

kfn

Aktiv medlem
För pacers finns det oftast tydliga regler, t.ex. dessa för Western States: https://www.wser.org/pacer-rules/. Jag har alltid sett pacers mer som moraliskt stöd och navigeringshjälp än att de ska hålla en viss fart, men att sällskapet ger ett stöd som gör att farten blir högre.

Det är kul att kolla på ultratrailfilmer på Youtube och sedan springa Kullamannen som är raka motsatsen. Kallt och klara dig själv utan yttre hjälp.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Någon som har bra tips om motiverane lekar att göra under löpningen när man har med sig kids? Har kört nån hittepå-zombie-grej några gånger vilket har varit uppskattat men nu börjar min fantasi tryta på en fronten.

Azog

Aktiv medlem
Typ bilbingo? Vem kan först hitta en traktor, 30-skylt, gul bil etc.

Leta hittaut-kontroller om det finns i närheten.

Leka kull.

Skyltspurter.

Annars låter ju zombiejakt väldigt kul. 🙂

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Annars låter ju zombiejakt väldigt kul. 🙂

Brevlådor är zombies, dom får man springa försiktigt fram till för att de inte ska märka en och sen springa som en dåre när man passerat. Elskåp är zombiebaser som man springer fram och lämnar en bomb, så den sprängs osv.

Funkade bättre på landet i somras, hemma i villakvarteren är det lite mycket brevlådor. Vi springer max 2-3 km, ska jag springa längre brukar han cykla med ibland om inte kompisarna hemma lockar mer..

glitch

Aktiv medlem
Har vi något facit gällande pannlampa? Om man kanske skulle unna sig en vettig till hösten.
Tyckte denna såg vettig ut, tänkte försöka hålla mig runt en tusenlapp:

Bra med rött sken bakåt också.
Samtidigt kan jag känna att standardbatterier inte vore så dumt heller så man kan ha med sig extra om man skulle få för sig att ta sig långt.

SIE

Aktiv medlem
Har vi något facit gällande pannlampa? Om man kanske skulle unna sig en vettig till hösten.
Tyckte denna såg vettig ut, tänkte försöka hålla mig runt en tusenlapp:

Bra med rött sken bakåt också.
Samtidigt kan jag känna att standardbatterier inte vore så dumt heller så man kan ha med sig extra om man skulle få för sig att ta sig långt.
Jag har en Petzl Actik Core (tror jag den heter), den tar både laddbart (löstagbart) och AAA-batterier.

grondahl

Aktiv medlem
Har både Petzl Swift RL och Tigersports x10 Evo. Gillar bägge men ska jag köra reflexbana i novembermörkret blir det X10. Swift är lätt och bekväm och deras ljusreglering funkar rätt bra. Snöar det mycket så får man slå av den (ibland reagerar den på utandningsluften med.)

Swift känns som ett smartare val än ex Actik.

glitch

Aktiv medlem
Har både Petzl Swift RL och Tigersports x10 Evo. Gillar bägge men ska jag köra reflexbana i novembermörkret blir det X10. Swift är lätt och bekväm och deras ljusreglering funkar rätt bra. Snöar det mycket så får man slå av den (ibland reagerar den på utandningsluften med.)

Swift känns som ett smartare val än ex Actik.
610 g på huvudet för tigersports känns spontant rätt tungt?

grondahl

Aktiv medlem
Inget som stör men köpte den på rea. Annars hade jag köpt en riktig orienteringslampa.
Swift är mycket nättare, enkel att ta med om man ex springer långpass och behöver ljus på slutet. Eller ta med på jobbresor.

fiskarn

Aktiv medlem
Fick ett sug att anmäla mig till en trailmara i november. Hinner jag träna upp mig tills dess om jag börjar nu? Längsta passet i år är på 20 km på asfalt men det var ett tag sen. Springer väl 15 km utan problem idag men känns läskigt när man kommer en bit över 2 mil.

SIE

Aktiv medlem
Fick ett sug att anmäla mig till en trailmara i november. Hinner jag träna upp mig tills dess om jag börjar nu? Längsta passet i år är på 20 km på asfalt men det var ett tag sen. Springer väl 15 km utan problem idag men känns läskigt när man kommer en bit över 2 mil.
Jag killgissar att det borde funka. Det är väl vara att testa, med den ständiga brasklappen att undvika att överträna och skada sig? I värsta fall så kommer du få bryta, men träningen och upplevelserna längs vägen kan ingen ta ifrån dig.

Masjevel

Aktiv medlem
Allt beror ju på vilken ambition du har såklart men efter att ha sett vilka typer av människor som körde Ultravasan 90 eller Ultravasan 45 så tror jag absolut att du hinner förbereda dig så pass bra att du tar dig i mål men du kanske får räkna med att gå en del.

ptrk

Aktiv medlem
Allt beror ju på vilken ambition du har såklart men efter att ha sett vilka typer av människor som körde Ultravasan 90 eller Ultravasan 45 så tror jag absolut att du hinner förbereda dig så pass bra att du tar dig i mål men du kanske får räkna med att gå en del.
Jag hade 23km/vecka de senaste 12 veckorna inför UV90.

Med det sagt - tar man det bara väldigt lugnt jag långsamt tror jag det kan gå bra.

Topp