[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Earlslick

Aktiv medlem
Streaken slut pga axelskada, nu springer jag iofs inte med axeln men det gör svinont bara att gå, och det verkar inte vara en endagsgrej, så vi avslutar här.
802 dagar blev det, det var lätt värt de (små) oangelägenheter det innebar, och jag kommer börja om direkt så fort hälsan tillåter.
Surt. Det var ju din streak som motiverat mig. Krya på.

glitch

Aktiv medlem
Pannlampa för stig ska inhandlas.
Provade en Black Diamond Sprinter 500 men den fick gå på retur. Satt inte så skönt med rätt smalt pannband och inte helt förtjust i strålen.

Just nu står det mellan:
Petzl Aktik Core (nya modellen som ger 600 lumen)
+ verkar smidig, går att köra med AAA batterier utöver acken, lätt och smidig, pris
- räcker ljuset?, saknar baklampa

Petzl Swift RL
+ mycket ljus på pappret, genomtänkt pannband, reactive lighting
- reactive lighting om man inte gillar det, går inte att köra med standardbatterier, saknar baklampa,

Petzl Nao+
+ stark avancerad lampa
- pris, går inte köra med standardbatterier, kräver app

Biolite 750
+snygg, bra ljusstyrka, ser ut att vara ett skönt pannband, baklampa, går att ladda medan den används med powerbank
- tar inte standardbatterier

Velar just nu mest mellan Biolite 750 och Petzl Aktik Core. Sen är det tyvärr bara IPX4 klassning på samtliga lampor, som vad jag förstått typ är weather resistant, så regnar det syndafloder finns risk för vatteninträngning.

Silva har också några lampor i samma pris/ljusstyrka, främst deras Trail runner som finns med några olika batterialternativ.
Det jag värdesätter för en pannlampa för trail-löpning är att batteriet är placerat bak på huvudet för att balansera vikten, ett band över huvudet istället för att bara ha ett runt om. En varmare färgtemperatur gillar jag speciellt på vintern när det är snö ute då jag upplevera att det bländar mindre.

Runt 1000 lumen brukar jag ha vid trail-löpning, är det mycket snö klarar jag mig med mindre och är det höst med mycket mörka färger så kan det vara trevligt att kunna stundvis ha lite mera ljus.

Själv använder jag en Lupine Piko med 4900 K färgtemperatur, lite högre pris än de du tittar på men jag är väldigt nöjd med den.

MrSthlm

Aktiv medlem
Streaken slut pga axelskada, nu springer jag iofs inte med axeln men det gör svinont bara att gå, och det verkar inte vara en endagsgrej, så vi avslutar här.
802 dagar blev det, det var lätt värt de (små) oangelägenheter det innebar, och jag kommer börja om direkt så fort hälsan tillåter.

Vilken super streak, hoppas rehabilitering går snabbt.

dantor

Aktiv medlem
Ang pannlampa, så kopierar jag ett par av mina gamla inlägg från längdskidtråden (med lite mer skills hade jag länkat). Sammantaget är jag fortfarande väldigt nöjd, och har för löpningen inte varit begränsad.

Jag har en Silva Trailrunner 4 ultra som funkar bra både för stiglöpning och skidåkning. Visst märks det att man har något på huvudet, men batteriet är så lätt att det inte stör. Har två batterier, ett usb-laddat och ett för AAA-batterier. Kan komma väl till pass när jag nån gång skejtar nattvasan tänker jag, men har hittills inte känt behov av vare sig lättare eller starkare lampa eller längre batteritid.

Efter ett par, tre pass i mörkret har jag kommit fram till att det går att köra med lägsta läget (av tre) på ljusstyrkan om det är öppet runt omkring och flack terräng. Mellanläget funkar också bra, möjligen även så på flacka partiet i skogen om det är närmare fullmåne och molnfritt även om det var lite lurigt att läsa spåren då de var sladdriga och man lätt luras av skuggor.

Hade inte vågat åka t.ex. backarna efter Evertsberg om lampan inte var på max. Ska man åka långt lär batteritiden vara viktig, eller möjligheten att smidigt byta till annat batteri (som mitt med 3xAAA). Eller att man bara, helt enkelt, åker snabbare. Det sista gäller nog tyvärr inte mig.

JojjeM

Aktiv medlem
I morgon har jag tänkt köra 5K på tid. Det blir nog första gången jag kör 5k på tid på minst 15 år. Har ingen aning om vilket tempo jag kommer orka hålla men tänker att jag spänner bågen högt så får vi helt enkelt se hur långt det håller. :LOL:
Det kommer bli spännande.

Hur gick det?

/J (som enbart internetjoggar nuförtiden)

JojjeM

Aktiv medlem

Trist med skada. Men grym streak ändå 👍
Hoppas att du läker snabbt och bra.

/Johan

JojjeM

Aktiv medlem

Nu tror jag den är lite (fram)tyngre än vad @glitch verkar vara ute efter.

Men om man är i de krokarna och funderar så tycker jag att Nitecore HC68 verkar intressant med sin justerbara ljusbild.

Själv tycker jag också att 18650-batterier är ett stort plus. Lätt att ta med ett extra (eller två) i en ficka om man ska vara ute länge.

Ännu längre från frågeställningen finns ju lampor med extern batteri om man står ut med det extra mecket.

/J

glitch

Aktiv medlem
Reactive lightning går att slå av vid behov.
Jo, men tolkade det som att man inte fick maxeffekt om man inte körde med RL. Dvs. med rl på kan man korta stunder med maxfräs, med det avstängt är det typ 600 lumen som mest? Och då känns det ju dumt att betala för en funktion man inte använder.

Lumoniten har jag koll på, gillar 18650 batterier då jag har några såna men verkar relativt framtung och studsig utan att köra med mittenbandet också. Samt om man kollar lite recensioner (och läser de dåliga) är det en del kritik runt bandet mm. (Sen är den typen av lampa sjukt ful i mitt tycke :) )
Relativt dyr också, fast det känns som en "kinalampa".

grondahl

Aktiv medlem
Jo, men tolkade det som att man inte fick maxeffekt om man inte körde med RL. Dvs. med rl på kan man korta stunder med maxfräs, med det avstängt är det typ 600 lumen som mest? Och då känns det ju dumt att betala för en funktion man inte använder.
RL tycker jag funkar bra för det mesta men ex kraftigt snöfall är lite bökigt, då kan det vara skönt att bara ha fast ljus.

Masjevel

Aktiv medlem
Hur gick det?

/J (som enbart internetjoggar nuförtiden)
Det gick bra eller hur man nu ska uttrycka det.
Laddade med frukost några timmar innan. Tog en gel ca en halvtimme innan planerad start.
Det var perfekt väder, molnigt och ganska svalt. Värmde upp ordentligt, nervöskissade lite. Som jag skrev ovan så har jag nog inte sprungit 5k på tid på minst 15 år och har knappt kördt någon intensitet alls sen jag började springa igen, så hade ingen riktig uppfattning om vilken fartkapacitet jag kunde tänkas ha. Min nya klocka hade förutspått att min 5k tid låg på 22:45 från de pass jag gjort sen jag köpte den för några veckor sedan så jag tänkte att jag siktar på 22:30.

Startade klockan och drog iväg. Första km gick lätt, kändes som det gick ganska fort. Andra km gick också lätt. På andra halvan av tredje km började det bli lite tyngre men höll ihop den km bra. Ute på fjärde km började det kännas riktigt tungt. Funderade t o m ett tag om jag skulle sluta vid 4k men sa till mig själv att det bara är hjärnan som är slö och vill sluta. Den femte km gick riktigt tungt. Kände hur jag tappade farten i den ena av två små slakmotor på varvet men tänkte att bara jag håller ihop det någorlunda så kanske det blir en hygglig tid. När 5k markeringen ljöd i klockan var jag helt sopslut. Fick lägga mig i gräset en stund för att hämta andan lite.
Klockan visade 21:11 vilket gjorde mig verkligen glatt överraskad. Som 48 åring är jag jättenöjd med den tiden. Gick kanske ut något för fort. Mellan km 1 och 2 skiljde det 2 sek och mellan 1 och 3 skiljde det 4 sek men mellan km 1 och km 5 skiljde det 13 sekunder.
Jag tackar mina nya Saucony Endorphin speed 3 för den tiden. :-D

Edit: ser nu att tiden blev 21:11 och inte 21:14. Viktigt! :ROFLMAO:

Senast ändrad:

Masjevel

Aktiv medlem
Så klart! Dumt att det finns en nära....vad ska jag nu skylla på? Att det blir för tråkigt att springa 12.5 varv?😂
Att springa 12,5 varv på en bana kan säkert vara mentalt tufft om man inte är en van banlöpare. Å andra sidan behöver du ju inte tänka på något annat än att hitta en bra och snabb rytm och sen hålla den.
På med lite favoritmusik i öronen och bara kör!
Det är kul, jag lovar...

Stumpy

Aktiv medlem
Så klart! Dumt att det finns en nära....vad ska jag nu skylla på? Att det blir för tråkigt att springa 12.5 varv?😂
Jag har 500 m till IP, men använder den ytterst sparsamt. Springer plattintervaller ibland, men är annars mest där för att kolla på dotterns fotbollsmatcher.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Funderar på att köra halvmaran nästa helg. Det var 10 år sen sist så det är kanske dags, då sprang jag en rätt platt halvmara i Oregon på 1:54 utan att på något sätt ta ut mig, det borde ju gå att slå.

MrSthlm

Aktiv medlem
Funderar på att köra halvmaran nästa helg. Det var 10 år sen sist så det är kanske dags, då sprang jag en rätt platt halvmara i Oregon på 1:54 utan att på något sätt ta ut mig, det borde ju gå att slå.

Jag gillar Stockholm Halvmarathon även om det var ca 7 år sedan sist, överhuvudtaget är en halvmara en bra distans tycker jag. Sista gången var jäkligt irriterande dock. Låg i takt för att komma in strax under 1:30 och var jättenöjd över min insats varav jag fick någon sorts bisarr form av magknip sista ca kilometern vilket jag typ aldrig fått tidigare och landade över 1:30, möjligen min mage som reagerat på deras sportdryck.

apan_

Aktiv medlem
Jag gillar Stockholm Halvmarathon även om det var ca 7 år sedan sist, överhuvudtaget är en halvmara en bra distans tycker jag. Sista gången var jäkligt irriterande dock. Låg i takt för att komma in strax under 1:30 och var jättenöjd över min insats varav jag fick någon sorts bisarr form av magknip sista ca kilometern vilket jag typ aldrig fått tidigare och landade över 1:30, möjligen min mage som reagerat på deras sportdryck.
Nu får jag minnen från Göteborg halvmarathon för många år sen (där man iallafall då sprang halva banan rakt på en cykelväg och sen vände) och jag nånstans strax efter vändningen blir sådär akut rasernödig och ont i magen.
Spenderade resterande del av loppet av att fundera på om jag skulle ge upp och sätta mig på gräset utmed cykelbanan och bara släppa loss för jag vill minnas att det inte fanns någonstans att gömma sig överhuvudtaget. Lyckades på något sätt hålla ihop det ändå genom att tänka på den stackars elitlöparen som gjorde i brallan för många år sen på Göteborgsvarvet och att jag inte ville vara med på expressens omslag.

Det har aldrig varit så skönt som att gå i mål efter det.

SIE

Aktiv medlem
Nu får jag minnen från Göteborg halvmarathon för många år sen (där man iallafall då sprang halva banan rakt på en cykelväg och sen vände) och jag nånstans strax efter vändningen blir sådär akut rasernödig och ont i magen.
Spenderade resterande del av loppet av att fundera på om jag skulle ge upp och sätta mig på gräset utmed cykelbanan och bara släppa loss för jag vill minnas att det inte fanns någonstans att gömma sig överhuvudtaget. Lyckades på något sätt hålla ihop det ändå genom att tänka på den stackars elitlöparen som gjorde i brallan för många år sen på Göteborgsvarvet och att jag inte ville vara med på expressens omslag.

Det har aldrig varit så skönt som att gå i mål efter det.
Samma erfarenhet fast på Göteborgsvarvet för några år sedan 🙂 chansade på sportdryck och det höll fram till ca km 19,5 då jag plötsligt kände att det inte var läge att studsa kroppen mera om jag inte ville bli internetkändis. Det blev rask promenad i mål istället..

Stumpy

Aktiv medlem
Haft samma problem, fast vid löppendling, vilket iofs också är en halvmara. Smet en gång in på Fredells byggvaruhus och lånade toaletten. De öppnade tidigt. Har nu alltid med mig en paket servetter för nödsituationer under löppendlingen.

glitch

Aktiv medlem
Ang pannlampa, så kopierar jag ett par av mina gamla inlägg från längdskidtråden (med lite mer skills hade jag länkat). Sammantaget är jag fortfarande väldigt nöjd, och har för löpningen inte varit begränsad.

Jag har en Silva Trailrunner 4 ultra som funkar bra både för stiglöpning och skidåkning. Visst märks det att man har något på huvudet, men batteriet är så lätt att det inte stör. Har två batterier, ett usb-laddat och ett för AAA-batterier. Kan komma väl till pass när jag nån gång skejtar nattvasan tänker jag, men har hittills inte känt behov av vare sig lättare eller starkare lampa eller längre batteritid.

Efter ett par, tre pass i mörkret har jag kommit fram till att det går att köra med lägsta läget (av tre) på ljusstyrkan om det är öppet runt omkring och flack terräng. Mellanläget funkar också bra, möjligen även så på flacka partiet i skogen om det är närmare fullmåne och molnfritt även om det var lite lurigt att läsa spåren då de var sladdriga och man lätt luras av skuggor.

Hade inte vågat åka t.ex. backarna efter Evertsberg om lampan inte var på max. Ska man åka långt lär batteritiden vara viktig, eller möjligheten att smidigt byta till annat batteri (som mitt med 3xAAA). Eller att man bara, helt enkelt, åker snabbare. Det sista gäller nog tyvärr inte mig.
Har du sprungit med din Silva? Sneglar lite på Trailspeed 5R - stör mig på att den inte tar vanliga batterier som backup och saknar lampa bakpå, men verkar rätt vettig annars.

450 lumen i mellanläget lär man ju komma rätt långt med i alla fall. Liknande prisbild som Petzl Nao+ och lite mer pulver men o andra sidan kanske det är helt overkill. Har aldrig sprungit med pannlampa och cykel går ju betydligt snabbare.

Tycker det är skumt att Petzl med fast läge och 3100 maAh batteri ska ge 90 minuter på fast mellanläge på 530 lumen.

Silvan med 2000 mAh på 450 lumen ska ge 6h vid 20 grader? Får inte ihop det....

Senast ändrad:

dantor

Aktiv medlem
Har du sprungit med din Silva? Sneglar lite på Trailspeed 5R - stör mig på att den inte tar vanliga batterier som backup och saknar lampa bakpå, men verkar rätt vettig annars.

450 lumen i mellanläget lär man ju komma rätt långt med i alla fall. Liknande prisbild som Petzl Nao+ och lite mer pulver men o andra sidan kanske det är helt overkill. Har aldrig sprungit med pannlampa och cykel går ju betydligt snabbare.

Tycker det är skumt att Petzl med fast läge och 3100 maAh batteri ska ge 90 minuter på fast mellanläge på 530 lumen.

Silvan med 2000 mAh på 450 lumen ska ge 6h vid 20 grader? Får inte ihop det....
Japp, oftare använd vid löpning än vid skidåkning. Efter läggning av barn är det ofta mörkt, och det är skönt att slippa springa upplysta asfaltsvägar. Brukar ha mellanläget på motionsspår, och starkaste på stig, så det funkar bra. Jag har egentligen inget att jämföra med, men är väldigt nöjd. Den var den mest prisvärda jag hittade, men det är ju ett par år sen så det kan säkert finnas bättre varianter nu.

Specarna begriper jag nog inte heller, det får någon som kan sånt svara på.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Anmälde mig till 08-halvmaran i lördags efter frukost, startade 15.40 och gick i mål 17.29, polerade min 10 år gamla tid med fem minuter. Trodde jag gick ut för hårt men det höll hela vägen, tävlingsjävulen är på riktigt. Lite trögt runt 18-19k på väg upp från Tanto tillbaka mot Hornsgatan men bet ihop, vart ju nästan framme

glitch

Aktiv medlem
Inte många dagar kvar nu som man kan börja så här. Snart evigt mörker igen😂

IMG_20220910_062247.jpg

Tant_Trek

Aktiv medlem
Inte många dagar kvar nu som man kan börja så här. Snart evigt mörker igen😂

Visa bilaga 581932
Eller hur... fortfarande kortbenade byxor på rundor under dagen (helt otroligt fin sensommar/för-höst), men kvällstid har reflexvästen fått åka fram. Det jobbigaste med att springa är nästan att byta om innan, blä när det är dags för alla lager och mössa och handskar och gud vet allt, innan man ens kommer ut... för att inse att man glömt pulsbandet och måste krångla in det under sport-BH:n, eller märker att man nog borde säkerhetskissa innan man drar ut... gaaah!

SIE

Aktiv medlem
Sambon kör ett börja-springa-program som varvar gång med löpning. Sjukgymnasten sade att jag pga trasig axel bör vänta med att springa, det var flera dagar sedan så nu kunde jag hänga på min bättre hälft. Gött att tassa fram på fina stigar igen, om än bara 3 minuter åt gången.

DanielS

Aktiv medlem
Anmälde mig till 08-halvmaran i lördags efter frukost, startade 15.40 och gick i mål 17.29, polerade min 10 år gamla tid med fem minuter. Trodde jag gick ut för hårt men det höll hela vägen, tävlingsjävulen är på riktigt. Lite trögt runt 18-19k på väg upp från Tanto tillbaka mot Hornsgatan men bet ihop, vart ju nästan framme
Sprang också igår efter anmälan sent i torsdags kväll. Missade mitt 18 år gamla pers med 20s, jag hade en downperiod runt stadshuset och gamla stan men gick bättre när jag kom upp på Hornsgatan där vi mötte eliten och det fanns lite publik. Fick några bra ryggar på rundan runt söder också vilket hjälpte mig rejält.

NickPick

Aktiv medlem
Köpte en rätt bra silva trail för två år sedan med aaa-batterier, men problemet är att man blir bländad av den för den sitter så nära pannan. Fick bygga en keps av tejp. Föredrar aaa som jag laddar själv hemma. Bild från dagens trail race. Jag gillar lone peak men nog känns det som att andra skor ger mer ”studs” på platten?

Bilagor

• C33578D6-F621-4F2A-8148-5F2AC6960753.png
    C33578D6-F621-4F2A-8148-5F2AC6960753.png
    146.6 KB · Besök: 20

JojjeM

Aktiv medlem
<gubbgnäll>Fan, vilket jäkla vrak jag känner mig som.

Hade äntligen kunnat börja jogga lite mer efter att åkt på hopparknä för drygt tre år sedan. Låg då på ca 7 mil i veckan så nu tänkte jag vara superdisciplinerad och inte överstiga 25 km, och bara springa lugna korta turer på varierat underlag, typ 4x6 km per vecka för att bygga upp lite grundkondis och tålighet.

Det gick lysande i knappt två månader tills en fot pajade, med smärta i främre delen. Kom från ingenstans under en lugn tur och nu har jag varit halt i två veckor utan egentlig förbättring trots vila och antiinflammatoriskt.

Misstänkte själv Mortons neurom, men sjukgymnasten på vårdcentralen tyckte inte det stämde riktigt utan trodde mer på överansträngning med inflammation/svullnad/nervkläm.

Det är väl bara att bita ihop och ta det lugnt men sjukt störigt när det gick så bra och jag var nöjd med att bara kunna komma ut och mysspringa lite med hunden.</gubbgnäll>

/J
<mer gubbgnäll>Foten snarare sämre än bättre. Nu har jag efter sjukgymnast, naprapat, läkare, en till sjukgymnast, röntgen och ultraljud fått tre olika (och säkra) diagnoser med påföljande rekommendationer 😀
1. Metatarsalgi - Pelott i skon, antiinflammatoriskt och fotstärkande övningar (bl.a. "knyckla ihop papper med foten")
2. Mortons neurom - Strunta i pelotten, gör andra övningar (mer fokus på spreta med tårna för att lindra klämd och svullen nerv)
3. Stressfraktur - Strunta i antiinflammatoriskt och övningar. Ta det lugnt och promenera försiktigt när det inte gör för ont)

För egen del tror jag (och senaste sjukgymnasten på VC) mest på trean. Men det spelar egentligen inte någon större roll. Bara att ta det lugnt gissar jag.</mer gubbgnäll>

EDIT: funderar på att prova det där "cykling" som jag hört talas om 😉

/J

Senast ändrad:

fiskarn

Aktiv medlem
Är nu anmäld till marathon och har börjat köra lite längre pass. Har en sån där ryggsäck med blåsa och det funkar väl ganska bra men jag tycker det är lite meckigt att fylla på och tvätta osv.. Skulle hellre bara ha en flaska och tänkte igår köra med en flaskbälte med en lös flaska men kom ungefär 15 meter innan jag insåg att det slängde alldeles för mycket så körde med en stor cykeltröja och flaskan instoppad i shortsen.. funkade helt ok men inte så bekvämt. Hur gör ni andra?

SIE

Aktiv medlem
Är nu anmäld till marathon och har börjat köra lite längre pass. Har en sån där ryggsäck med blåsa och det funkar väl ganska bra men jag tycker det är lite meckigt att fylla på och tvätta osv.. Skulle hellre bara ha en flaska och tänkte igår köra med en flaskbälte med en lös flaska men kom ungefär 15 meter innan jag insåg att det slängde alldeles för mycket så körde med en stor cykeltröja och flaskan instoppad i shortsen.. funkade helt ok men inte så bekvämt. Hur gör ni andra?
50cl petflaska i handen eller väst med bröstflaskor. Inte helt skvalpfritt heller dock men man vänjer sig.

JojjeM

Aktiv medlem
Kul med PR-jakt/slakt.

Jag har ett gammalt bälte från Osprey. Funkar toppen förutom att mobilen inte ryms. Den "kroppsformade" flaskan sitter mycket stadigt utan att studsa och är lätt att hantera i farten.

EDIT: den har utgått nu men finns säkert liknande från Osprey eller andra.

/J

Masjevel

Aktiv medlem
Kör med väst med vätska på bröstet i form av två mjuka flaskor vid långpass. Funkar bra tycker jag, skvalpar inte för mycket, lätta att komma åt och lätta att tvätta ur efteråt.

fiskarn

Aktiv medlem
Kör med väst med vätska på bröstet i form av två mjuka flaskor vid långpass. Funkar bra tycker jag, skvalpar inte för mycket, lätta att komma åt och lätta att tvätta ur efteråt.
Ah men väst kanske vore nåt. Det behöve rinte va skvalpfritt men det bältet jag testade igår är väl för skidåkning iofs men flaskan står i typ 45 grader. Det slängde verkligen mycket och var inte alternativ alls.

glitch

Aktiv medlem
Kanske kan ett bälte funka? https://www.xxl.se/salomon-adv-skin...PP73ZQRjK6n-qps969RoCbJ8QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Har ett sånt för kortare rundor när västen stannar hemma. Kör med soft flask, nån bar och mobil och det brukar hålla sig hyfsat skumpfritt. Dock blir storleken avgörande. För tight och det skaver, för stor och det skumpar.

Men för en mara hade jag velat ha mer vätska så då hade det nog blivit väst med soft flask. Men beror ju på också hur snabb du är och hur mycket vätska du behöver / om du tänkt stanna och fylla.

Senast ändrad:

Azog

Aktiv medlem
Mjuka flaskor på bröstet. Eller utan vätska.

Topp