[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd
Jag tror att det är väldigt individuellt vad man gillar och vad som funkar för dig.Ni som har löpningen som huvudmål vintertid, tränar för nåt maraton till våren eller så, hur (om) kombinerar ni det med smart-trainer?
Jag har försökt en variant där jag har ett tufft pass av varje (cykel/löpning) på en vecka (tröskel, intervaller osv) och så kör jag ofta veckans långpass att jag löper först och sen hoppar direkt upp på cykeln. Men det här är min första "säsong" där jag cyklar och jag har lite svårt att få till det tillfredsställande. De tunga cykelpassen blir ofta att jag kör en workout på zwift (academy road) och blir på tok för sliten. Och kanske blir jag lika dåliga på båda grenarna istället för "bra" på en?
Skulle vilja under 40 på milen innan det är för sent åldersmässigt (kan redan vara det). Så fort jag närmar mig 6 mil löpning i veckan så blir jag skadad, vilket var en stor anledning till att jag började cykla. Så tänkte att jag skulle ge det ett rejält försök nu fram till april eller nåt.
Köra alla tuffa pass som löpning och de lugna passen på trainern? Eller så är det snabba passen som ger skador. Långpass på löpning, VO2 max på cykel? Fan vet. Tankar välkomna!
Men för mig så funkar det bäst med tuffa intervaller, gärna typ 1000m och varianter däromkring. Typ 1500, 800 osv.
Kör jag det tillsammans med lite övrig träning i lugnt tempo kommer jag på ett par månader under 40 på milen. Men som sagt. Öva på sub 4:00 tempo