[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

ptrk

Aktiv medlem
Ni som har löpningen som huvudmål vintertid, tränar för nåt maraton till våren eller så, hur (om) kombinerar ni det med smart-trainer?

Jag har försökt en variant där jag har ett tufft pass av varje (cykel/löpning) på en vecka (tröskel, intervaller osv) och så kör jag ofta veckans långpass att jag löper först och sen hoppar direkt upp på cykeln. Men det här är min första "säsong" där jag cyklar och jag har lite svårt att få till det tillfredsställande. De tunga cykelpassen blir ofta att jag kör en workout på zwift (academy road) och blir på tok för sliten. Och kanske blir jag lika dåliga på båda grenarna istället för "bra" på en?

Skulle vilja under 40 på milen innan det är för sent åldersmässigt (kan redan vara det). Så fort jag närmar mig 6 mil löpning i veckan så blir jag skadad, vilket var en stor anledning till att jag började cykla. Så tänkte att jag skulle ge det ett rejält försök nu fram till april eller nåt.

Köra alla tuffa pass som löpning och de lugna passen på trainern? Eller så är det snabba passen som ger skador. Långpass på löpning, VO2 max på cykel? Fan vet. Tankar välkomna!
Jag tror att det är väldigt individuellt vad man gillar och vad som funkar för dig.

Men för mig så funkar det bäst med tuffa intervaller, gärna typ 1000m och varianter däromkring. Typ 1500, 800 osv.

Kör jag det tillsammans med lite övrig träning i lugnt tempo kommer jag på ett par månader under 40 på milen. Men som sagt. Öva på sub 4:00 tempo

DanielS

Aktiv medlem
Ni som har löpningen som huvudmål vintertid, tränar för nåt maraton till våren eller så, hur (om) kombinerar ni det med smart-trainer?

Jag har försökt en variant där jag har ett tufft pass av varje (cykel/löpning) på en vecka (tröskel, intervaller osv) och så kör jag ofta veckans långpass att jag löper först och sen hoppar direkt upp på cykeln. Men det här är min första "säsong" där jag cyklar och jag har lite svårt att få till det tillfredsställande. De tunga cykelpassen blir ofta att jag kör en workout på zwift (academy road) och blir på tok för sliten. Och kanske blir jag lika dåliga på båda grenarna istället för "bra" på en?

Skulle vilja under 40 på milen innan det är för sent åldersmässigt (kan redan vara det). Så fort jag närmar mig 6 mil löpning i veckan så blir jag skadad, vilket var en stor anledning till att jag började cykla. Så tänkte att jag skulle ge det ett rejält försök nu fram till april eller nåt.

Köra alla tuffa pass som löpning och de lugna passen på trainern? Eller så är det snabba passen som ger skador. Långpass på löpning, VO2 max på cykel? Fan vet. Tankar välkomna!
Jag försöker köra ett intervall-pass löpning i veckan, dock svårt att få till på vintern då jag tycker löpband är fruktansvärt tråkigt. Jag svarar också bra på att få upp längden på långpassen.

På cykeln verkar jag tåla fler hårda pass så där blir det mest intervaller under vintern. Kompletterar med längdskidor när det finns möjlighet, där blir det oftast tröskel-intensitet då tekniken är för dålig för att köra lugnt.

Långsiktigt mål är att smyga upp från 44 till 40 minuter på milen men räknar med att det tar minst 2 skadefria år om det ens går att få till..

Zlatko

Aktiv medlem
Jag försöker köra ett intervall-pass löpning i veckan, dock svårt att få till på vintern då jag tycker löpband är fruktansvärt tråkigt. Jag svarar också bra på att få upp längden på långpassen.

På cykeln verkar jag tåla fler hårda pass så där blir det mest intervaller under vintern. Kompletterar med längdskidor när det finns möjlighet, där blir det oftast tröskel-intensitet då tekniken är för dålig för att köra lugnt.

Långsiktigt mål är att smyga upp från 44 till 40 minuter på milen men räknar med att det tar minst 2 skadefria år om det ens går att få till..
Ja, det är ju en rätt långsam process. Tyvärr. Var nere på 42 minuter i maj, 20 mil i månaden ungefär, men blev jag skadad och i stort sett ingen löpning på två månader, och där nånstans köptes första racern. Sen dess har jag tagit det lugnt med löpningen. Är nu 2-3 pass i veckan (2 mil i veckan kanske) och resten cykel. Tror det måste fortsätta så om jag inte ska bli skadad igen. Eller ja, 3-4 mil i veckan borde jag väl klara.

Bor i mellansverige och springer ute hela vintern. Tycker det det märks på steget att jag springer mindre, det är så satans kantigt och osmidigt.

NickPick

Aktiv medlem
Om man bara springer för att springa på vintern kanske man inte ens behöver köra intervaller… alls…och om man nu vill det så kan det ju handla om typ stiglöpning!

Zlatko

Aktiv medlem
Ja det är ju en väldig skillnad på att träna för 10k eller att träna för marathon. Om marathon på var målet skulle jag inte springa intervaller förutom möjligen lite tröskel.
Så sant. Tränade för en halvmara när jag klarade milen på sub 42, kom som en bonus, och då var väl det snabbaste ungefär tröskel, men sen kom skadorna. Så vågar inte riktigt springa samma mängd. Det är plantar fasciit och hälsena om vartannat så fort det blir för många och för långa pass. Där av cykeln, som var så otroligt mycket roligare än jag trodde. Tre timmar hoj i pulszon 2 i solsken är ju mycket trevligt! Men hur kombinerar man skiten, med fokus på att bli en bättre löpare och undvika skador.... Eller så är det smartaste att börja med duathlon! 😀

DanielS

Aktiv medlem
Så sant. Tränade för en halvmara när jag klarade milen på sub 42, kom som en bonus, och då var väl det snabbaste ungefär tröskel, men sen kom skadorna. Så vågar inte riktigt springa samma mängd. Det är plantar fasciit och hälsena om vartannat så fort det blir för många och för långa pass. Där av cykeln, som var så otroligt mycket roligare än jag trodde. Tre timmar hoj i pulszon 2 i solsken är ju mycket trevligt! Men hur kombinerar man skiten, med fokus på att bli en bättre löpare och undvika skador.... Eller så är det smartaste att börja med duathlon! 😀
Bättre löpare blir man av att springa mer. Vilket man kan göra om man håller sig skadefri. Skala upp löpningen ytterst långsamt, låt det ta tid. Se till att det hela tiden känns bra. Backa om du får någon känning. Ibland måste man ju testa att utmana sig lite mer, springa snabbare eller lite längre långpass men var i så fall uppmärksam på känningar dagarna och veckorna efter det. Planera in 3 löpvila efter att du kört ett hårdare eller längre löppass. Dumt också tror jag att skala upp mängd och intensitet samtidigt.

Något jag inte testat än är att försöka utöka löpningen med kortare pass, att gå från 3x50min till 4x50 är rätt stor ökning av mängd, istället kanske köra 2x50+40+25min. Eller lägga in 20-25min löpning som belöning efter ett styrke- eller intervalpass på cykel.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
80/20 lugna och hårda pass verkar många anse vara en framgångsfaktor. Själv är jag ruskigt dålig på att ta det lugnt på de lugna..

Och sitter man och sneglar på Stravasiffrorna så blir man ju väldigt belönad för att köra hårt och tufft hela tiden, det är lite kontraproduktivt.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det tror jag inte alls stämmer. Cyklade mountainbike för första gången den här säsongen (!) förra veckan efter att ha sprungit duktigt hela året, en bra bit över 100 mil hittills. Körde helstel singlespeed och kände mig verkligen superstark. Sen är det förstås inte samma edge men det är inte på något vis bortkastat.

Det var egentligen därför jag började springa, det är enklare att få till i vardagen för mig och då blir den cyklingen jag får till mycket roligare.

glitch

Aktiv medlem
Jag funderar på samma frågeställning. Började löpträna för ett år sen, snigellångsam men upptäckte att jag orkade hålla på länge istället. Ju mer jag sprang desto mer blev cyklingen lidande (på mtb märktes det tydligt i form av kass teknik) och man pallade inte köra de hårda cykelpassen så hårt man borde....lösningen blev så klart mer av allt och snart var ITB knäproblem ett faktum. Har kommit igång bra igen men funderar nu hur jag ska lägga upp det hela för att dels bli en bättre löpare (framförallt längre och trail) men också försöka hålla cykelfysiken.

Har jämfört en del effektsiffror från 1-2 år bakåt innan jag började springa också och det är tydliga dropp i snitteffekt på liknande rundor, inte några jätteskillnader men ändå rätt konsekvent vilket också märks på kontrollerade intervaller.

På löpningen bryr jag mig egentligen inte farten utan det är ju mer volym men samtidigt hög volym om än låg belastning plus cykel där det lätt blir många timmar = kanonbra för överbelastningsskador....så jag fnular hur jag ska få ihop mixen i vinter.

Hade varit kul att höra lite från någon triatlet.

GoranS

Aktiv medlem
Man blir ju en dålig löpare av cykling, och en dålig cyklist om man löper… 🫡
Finns ett visst mått av sanning i det i form av att grenspecifik träning behövs. Den centrala kapaciteten har man dock nytta av i båda disciplinerna oavsett hur den förvärvats.

Då jag gjorde min bästa miltid, i början av juni, hade jag innan loppet det året ca 30 löppass och 100 cykelpass. Innan jag började motionscykla hade jag år med mer löpträning men ingen cykelträning. I kombination med att jag då vägde mindre borde jag ha sprungit fortare om cyklingen skulle ha gjort mig till en sämre löpare.

DanielS

Aktiv medlem
Beror ju mycket på vilken nivå man är på, det är ju svårt att veta på nätet vem man ger råd till eller vem man tar råd från. Träning måste ju anpassas till individen.

Jag tror på att träna på det man vill bli bra på. Det här verkar ju gälla i de flesta sporter. Våra bästa ultralöpare springer mycket i nära det tempo de håller på tävling. Nils van der Poel åkte mycket skridsko i sitt 10k-tempo. Grand tour-cyklister tränar också på det här viset vad jag förstår, långa pass med hårda intervaller på slutet för att simulera en avslutande klättring.

De som inte följer detta mönster är väl elitlöpare som idag kör mycket tröskel, dvs betydligt långsammare än vad de springer på tävling (gäller 10k och kortare).

Senast ändrad:

Zlatko

Aktiv medlem
Beror ju mycket på vilken nivå man är på, det är ju svårt att veta på nätet vem man ger råd till eller vem man tar råd från. Träning måste ju anpassas till individen.

Jag tror på att träna på det man vill bli bra på. Det här verkar ju gälla i de flesta sporter. Våra bästa ultralöpare springer mycket i nära det tempo de håller på tävling. Nils van der Poel åkte mycket skridsko i sitt 10k-tempo. Grand tour-cyklister tränar också på det här viset vad jag förstår, långa pass med hårda intervaller på slutet för att simulera en avslutande klättring.

De som inte följer detta mönster är väl elitlöpare som idag kör mycket tröskel, dvs betydligt långsammare än vad de springer på tävling (gäller 10k och kortare).

Jag går ju iof framåt rätt långsamt inom löpningen men ändå någon minut har jag kapat varje år på min 10k-tid. Det jag känner ger mest är 1000m-intervaller i sk "critical speed", dvs lite snabbare än min tänkte 10k-fart. Tycker det brukar ge en avslappnad känsla när man sedan ska springa något långsammare på tävling.
Då menar du själva kvalitetspassen, va? För så gott som alla löpprogam/böcker man läser så är ju merparten zon 2 löpningar, ska kunna prata obehindrat, som inte sliter så jävligt. I alla fall om man springer 5k och uppåt. Jack Daniel, Pfitzinger, Lydiard osv osv. 80/20 är ju också hajpat nu, men i stort sett alla löpprogam är ju redan i de krokarna. Långsamma gnuggadet är grunden, och så lite kvalitetspass ovanpå det.

DanielS

Aktiv medlem
Då menar du själva kvalitetspassen, va? För så gott som alla löpprogam/böcker man läser så är ju merparten zon 2 löpningar, ska kunna prata obehindrat, som inte sliter så jävligt. I alla fall om man springer 5k och uppåt. Jack Daniel, Pfitzinger, Lydiard osv osv. 80/20 är ju också hajpat nu, men i stort sett alla löpprogam är ju redan i de krokarna. Långsamma gnuggadet är grunden, och så lite kvalitetspass ovanpå det.
Jo kvalitets-pass.. men handlar ju om nivå också, springer man milen på 50min tror inte jag det ger så mycket att harva runt i 6:30-tempo 80% av tiden.

Masjevel

Aktiv medlem
Som motionär tror jag definitivt att du kan ha stor nytta av att byta ut minst ett löppass i veckan mot cykling om du idag springer minst tre gånger i veckan. Cykling sliter inte lika hårt på kroppen och du kan få in mer tid på ditt aeroba träningskonto vilket på sikt bygger din uthållighet.
Tror även elitlöpare på sikt skulle ha nytta av att byta ut ett pass i veckan mot några timmar zon 2 cykling.

fiskarn

Aktiv medlem
Jag tror som vanligt att det här med 80/20 osv gäller om man tränar mycket. För många andra tror jag mellanmjölksträning är rätt bra.

nisseson

Aktiv medlem
Jo kvalitets-pass.. men handlar ju om nivå också, springer man milen på 50min tror inte jag det ger så mycket att harva runt i 6:30-tempo 80% av tiden.
Säg inte det. För att trigga de positiva effekterna av z1/z2-träning så räcker det lugna tempot. Snäppet snabbare än så sliter på kroppen på ett helt annat sätt, utan att ge särdeles med nytta. Men jo: de där andra 20% ska göras också, och där ska det gå fort.

När Isabella Andersson var som bäst för 10 år sen eller så fanns hennes normalvecka som exempel i någon tidning. Absoluta majoriteten, 70-80% av distansen, av hennes löpning var långa pass i 4:30-5:00-tempo. Då sprang hon marathondistans i 3:25-tempo, så 40% långsammare när det skulle tränas lugnt.

Lite anekdotiskt, bara ett exempel, och gällande en elitlöpare. Men för mig som sprang mara i 5:00-tempo då var det intressant att se att jag kanske sprang alldeles för fort på mina mängdpass när jag höll 5:20-5:30.

SIE

Aktiv medlem
Jag gillar tanken att köra intervaller på trainer, men vill minnas att just löpsprinterna leder till förbättringar av löpsteget som sedan även kommer till användning under mellanmjölkspassen?

glitch

Aktiv medlem
Jag tror som vanligt att det här med 80/20 osv gäller om man tränar mycket. För många andra tror jag mellanmjölksträning är rätt bra.

Tom Bell på https://www.highnorth.co.uk/ var med på thattriathlonshow nyligen, väl värt att lyssna på. På temat saker han lärt sig genom åren och gör annorlunda idag har vi bland annat tillämpningen av 80/20 som egentligen dök upp som ett observationsfenomen och sen blev lite av en "träningsfluga", ofta misstolkad och felapplicerad (bland annat av coacher och motionärer).
Överlag bland de poddar och individer jag följer på temat uthållighetsträning är det rätt tydligt att 80/20 dels mer blir en konsekvens av enorma volymer, och dels mer tillämpas under specifika perioder av träning, men att det i slutändan i det stora hela landar i något slags pyramidial variant sett över en hel säsong / år / årtal.

Som diskuterat ofta, VO2 passen bygger kortsiktiga förbättringar som man tappar lika fort, medan en stabil aerobisk bas håller längre. Paula Radcliffe studien dyker ofta upp i såna här sammanhang, där hon under sin karriär inte förbättrade sitt VO2 utan löpekonomin år efter år (med hög volym.....och säkert lite intensitet).

Vad är bäst? Som alltid är svaret, det beror på. Var är man i träningsplanen, vad är målen, hur ser förutsättningarna ut osv. Det är alltid ett "experiment of one" i slutändan :)
Running-economy-Paula-Radcliffe.png

Zlatko

Aktiv medlem
Bara för att nån nämnde Van Der Poel (svensken, som inte bråkar med tonårstjejer), hans manifest/träningsdagbok är helt galen. Vilka jävla långa pass. Han kör enbart grundträning (60-75% av HR max) i 13 månader innan han går över till tröskelpass mm 😂

Det är nog dock inget att ta efter för oss amatörer.

glitch

Aktiv medlem
Bara för att nån nämnde Van Der Poel (svensken, som inte bråkar med tonårstjejer), hans manifest/träningsdagbok är helt galen. Vilka jävla långa pass. Han kör enbart grundträning (60-75% av HR max) i 13 månader innan han går över till tröskelpass mm 😂

Det är nog dock inget att ta efter för oss amatörer.

På temat, för att sätta saker i kontext, kan jag rekommendera att lyssna på Nils senaste besök i Runes löparpodd. (Ultralegenden Rune Larsson). Grenen han tävlar i är ju väldigt specifik i många avseenden vilket ställer stora krav på att kunna jobba nära sin topp länge utan att dra på sig mjölksyra så farten dalar. Så en sinnessjuk bas är en bra grund för att kunna jobba länge högt upp i registret :)
Givetvis är poddens första avsnitt med Nils också väldigt lyssningsvärt.

SIE

Aktiv medlem
Noterar att sedan min streaks ofrivilliga slut för ca 3 veckor redan har min vilopuls gått från 46 (senaste året) till 53 (senaste veckan). Snabbt går det.

Masjevel

Aktiv medlem
Sprang premiär på marathon idag 😊 Amsterdam 👍 (gubbe, snart 55) 🤪
Skriv gärna en liten RR, det är alltid trevligt att läsa.

Kommande helg blir det pb-attack på Hässelbyloppet. Eller pb och pb. Ungdomens tider lär jag väl aldrig nå igen men pb för detta millenium siktar jag på iaf. :giggle:
Hade ett mål och en plan för att nå målet. Klarade målet men några sekunders marginal.
/mycket nöjd gubbe

Apjon

Aktiv medlem
Mja,
Är inget vidare med det skrivna ordet...
Men lite intryck, inget jag gör om i närtid 🤪 Mest då för att jag inte är så förtjust i att trängas och skuffas med andra människor, organisationen runt omkring var väl lite sådär, jag har ju ingen erfarenhet av andra liknande lopp men de jag åkte med klagade.. trångt, slut på plats att lämna in kläder o.s.v.
Själva loppet då, jag hade en plan om 3.30, följde flaggbärarna men från ungefär 8 gick jag ifrån dem lite. Vid 21 började höften tråka sig men fortsatte i samma tempo, vid 32 tänkte jag kliva av men lyckades ändra löpstil.. Quasimodo tror jag den heter 🤣. Tog mig i mål på 3.27.59.. sista sekunden är riktigt viktig 🤪
Screenshot_20221016_164358_TCS Amsterdam Marathon 2022.jpg

Nå't sånt 😁

Masjevel

Aktiv medlem
Skriv gärna en liten RR, det är alltid trevligt att läsa
Sant :-)

Hässelbyloppet 2022-10-09
Vädret var som det oftast brukar vara på Hässelbyloppet, stålande sol och ca 10 grader. Perfekt mao. Klädseln blev kortbyxor och funktions t-shirt. På fötterna hade jag mina snabba Saucony Endorphin Speed 3.
Eftersom jag bor i krokarna så gick/joggade jag direkt till starten. Värmde upp lite mer på plats och såg eliten dra iväg. Det är något som skiljer eliten från mig men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad...

Hade som sagt både ett mål och en plan. När starten går gäller det alltid att så fort som möjligt hitta sitt eget tempo och inte dras med i startrusningen alltför länge. Visst gick det lite fortare än planerat första kilometern men tempot var ändå inte alltför högt uppskruvat.
Tyckte att jag ganska snabbt kom in i mitt tempo där jag kunde fokusera på att försöka hålla känslan av att det gick lätt och kontrollerat, hålla andningen lugn. Inte helt lätt när jag hade någon bakom mig som från km 0 flåsade som en blåsbälg. :-)

Km 2-5 flöt på bra. Snittfarten sänktes något jämfört med km 1 men det var bara bra. Höll mig 4-5 sekunder under målsnittfarten. Trots att det kändes bra var jag hela tiden ändå lite orolig att jag gått ut för hårt och att jag snart skulle få lida för det.

Från ca 3km och framåt blir jag inte längre omsprungen av så många utan börjar istället springa om dem som hade lite bråttom iväg, men mellan km 5-6 blir jag omsprungen av en kvinna som jag känner att jag vill ta rygg på. Släpper några meter men inte mer.

Under km 6-8 hänger jag på kvinnan, lägger mig i rygg. Vi passerar några löpare, kollar på klockan, snittfarten är fortfarande någon sekund under målsnittfarten. Tänker att kommer jag bara förbi 8 km med några sekunder till godo så kommer jag klara mitt mål. Km 7-8 på ett 10k lopp känns lite kritiska tycker jag. Man börjar bli lite trött och det är lätt att farten omedvetet sänks. Men jag håller uppe farten tack vare en bra rygg.

Vid ca 8,5 km känner jag mig fortfarande rätt stark så jag passerar nu kvinnan som fått agera lok några kilometer och siktar in mig på nya ryggar en liten bit längre bort.
När 9 km-skylten passeras lägger jag in en ny växel och öser på så mycket jag har, passerar några fler löpare.
Vänster, vänster och in på löparbanan och en långspurt dras igång. Känner mig fortfarande stark så en till liten fartökning sista 60-70 meterna har jag i mig innan jag passerar mållinjen.
Stänger av min klocka och tittar på tiden. Enligt min klocka har jag klarat måltiden med 8 sekunder, korrigeras till 9 sekunder när den officiella tiden uppdateras.

Nu känner jag mig för första gången mig riktigt trött. Staplar mig genom servicezonen och tar mig lite dricka och några godisbitar innan jag lämnar området och knallar hem nöjd, glad och faktiskt lite stolt.
För 3 månader sen joggade jag min första 5km runda utan gåvila sedan jag skadade mig i våras.
Nu satte jag milleniumrekord på 10km. Fan vad grym människokroppen är!

DanielS

Aktiv medlem
Sant :-)

Hässelbyloppet 2022-10-09
Vädret var som det oftast brukar vara på Hässelbyloppet, stålande sol och ca 10 grader. Perfekt mao. Klädseln blev kortbyxor och funktions t-shirt. På fötterna hade jag mina snabba Saucony Endorphin Speed 3.
Eftersom jag bor i krokarna så gick/joggade jag direkt till starten. Värmde upp lite mer på plats och såg eliten dra iväg. Det är något som skiljer eliten från mig men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad...

Hade som sagt både ett mål och en plan. När starten går gäller det alltid att så fort som möjligt hitta sitt eget tempo och inte dras med i startrusningen alltför länge. Visst gick det lite fortare än planerat första kilometern men tempot var ändå inte alltför högt uppskruvat.
Tyckte att jag ganska snabbt kom in i mitt tempo där jag kunde fokusera på att försöka hålla känslan av att det gick lätt och kontrollerat, hålla andningen lugn. Inte helt lätt när jag hade någon bakom mig som från km 0 flåsade som en blåsbälg. :-)

Km 2-5 flöt på bra. Snittfarten sänktes något jämfört med km 1 men det var bara bra. Höll mig 4-5 sekunder under målsnittfarten. Trots att det kändes bra var jag hela tiden ändå lite orolig att jag gått ut för hårt och att jag snart skulle få lida för det.

Från ca 3km och framåt blir jag inte längre omsprungen av så många utan börjar istället springa om dem som hade lite bråttom iväg, men mellan km 5-6 blir jag omsprungen av en kvinna som jag känner att jag vill ta rygg på. Släpper några meter men inte mer.

Under km 6-8 hänger jag på kvinnan, lägger mig i rygg. Vi passerar några löpare, kollar på klockan, snittfarten är fortfarande någon sekund under målsnittfarten. Tänker att kommer jag bara förbi 8 km med några sekunder till godo så kommer jag klara mitt mål. Km 7-8 på ett 10k lopp känns lite kritiska tycker jag. Man börjar bli lite trött och det är lätt att farten omedvetet sänks. Men jag håller uppe farten tack vare en bra rygg.

Vid ca 8,5 km känner jag mig fortfarande rätt stark så jag passerar nu kvinnan som fått agera lok några kilometer och siktar in mig på nya ryggar en liten bit längre bort.
När 9 km-skylten passeras lägger jag in en ny växel och öser på så mycket jag har, passerar några fler löpare.
Vänster, vänster och in på löparbanan och en långspurt dras igång. Känner mig fortfarande stark så en till liten fartökning sista 60-70 meterna har jag i mig innan jag passerar mållinjen.
Stänger av min klocka och tittar på tiden. Enligt min klocka har jag klarat måltiden med 8 sekunder, korrigeras till 9 sekunder när den officiella tiden uppdateras.

Nu känner jag mig för första gången mig riktigt trött. Staplar mig genom servicezonen och tar mig lite dricka och några godisbitar innan jag lämnar området och knallar hem nöjd, glad och faktiskt lite stolt.
För 3 månader sen joggade jag min första 5km runda utan gåvila sedan jag skadade mig i våras.
Nu satte jag milleniumrekord på 10km. Fan vad grym människokroppen är!
Bra jobbat att du klarade målet! Du disponerade loppet ungefär som det brukar bli för mig... Förutom att jag brukar känna tröttheten lite tidigare... Gillar Hässelbyloppet och brukar springa varje år var jag tyvärr tvungen att avstå.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
En månad sen halvmaran i Stockholm nu och min runstreak har ändrat lite karaktär. 220 dar nu, mer polariserad än tidigare med 3 dar runt milen och resten runt 2 km. Förut var det mer varierat, men nu springer jag med hund några gånger i veckan och då blir det gärna lite längre.

I början av året körde jag 20 km/vecka och hade 1000 km som mål för året men det har ökat på något märkligt vis så jag nådde årsmålet för tidigt och var då uppe i 30-35 km/vecka. Årsmålet är numera 1500 km.

glitch

Aktiv medlem
Pannlampa för stig ska inhandlas.
Provade en Black Diamond Sprinter 500 men den fick gå på retur. Satt inte så skönt med rätt smalt pannband och inte helt förtjust i strålen.

Just nu står det mellan:
Petzl Aktik Core (nya modellen som ger 600 lumen)
+ verkar smidig, går att köra med AAA batterier utöver acken, lätt och smidig, pris
- räcker ljuset?, saknar baklampa

Petzl Swift RL
+ mycket ljus på pappret, genomtänkt pannband, reactive lighting
- reactive lighting om man inte gillar det, går inte att köra med standardbatterier, saknar baklampa,

Petzl Nao+
+ stark avancerad lampa
- pris, går inte köra med standardbatterier, kräver app

Biolite 750
+snygg, bra ljusstyrka, ser ut att vara ett skönt pannband, baklampa, går att ladda medan den används med powerbank
- tar inte standardbatterier

Följer upp min egna tråd. Det blev en Silva Trailspeed 5R istället. Testade också en Lumonite Compass R men den satt inte alls lika stadigt på huvudet med all tyngd på framsidan huvudet. Silvans dubbla ledar ger också en jämnare ljusbild medan Lumoniten gav väldigt skarpa skuggor.

Mycket nöjd hittills det lilla jag hunnit testa den. Saker jag gillar:
- tre lägen, enkelklick för att byta läge, inga konstigheter, inga onödiga lägen, strobbar osv.
- Bra pannband som håller lampa och batteri bekvämt på plats
- Smidig laddning av batteriet med laddaren eller USB-C
- Behöver man mer batteritid / flexibilitet kan man köpa till en batterihållare för standardbatterier
- högre ipx klassning än många löparlampor
- överlag bra finish, gediget byggd
- de dubbla ledarna funkar bra med när- och fjärrljus

Saker jag önskat fanns:
- batteripacket skulle kunna ha en gummiplupp för att täcka usb c kontakten, nu är den exponerad för potentiell väta
- hade velat ha en inbyggd röd varselled i batteripacket

Överlag blir det mest mellanläget, inte hunnit testa batteritiden ordentligt än så det får vi se. Nu har det ju kommit en ny Petzl Nao RL också, den verkar riktigt vass också men gissningsvis rätt mycket dyrare än de 1100 kr jag gav för Silvan.

Nedan några bilder, max läge och mellanläge IMG_20221022_060717.jpg IMG_20221022_060725.jpg IMG_20221022_064224.jpg IMG_20221022_064159.jpg

Senast ändrad:

NickPick

Aktiv medlem
Sprungit ett par gånger i olympus 5 nu. Najs!
Bra fäste i skogen, väldämpade.
Fick gå upp 0,5 storlek för att få generöst med plats.

Masjevel

Aktiv medlem
Körde några korta (15 sek) sprintintervaller igår. Snittfarten på dessa var ca 2,50min/km (ca 21km/h) dvs den fart Kipchoge håller i snitt på ett helt marathon.
Man förstår ju såklart att det är jättejättefort men när man själv försöker springa så fort inser man hur jäkla fort det verkligen är.
Det ser inte ut att gå lika fort på TV som det kändes för mig igår kan jag säga. :ROFLMAO:

Senast ändrad:

JojjeM

Aktiv medlem
Nån Happyjoggare som testat Löplabbets löpteknikanalys med det larviga namnet MX-PRO?

Jag skulle vara mycket intresserad av att lära mig springa skonsammare (farten spelar mindre roll) men vet inte om sånt här mest är snakeoil för en medelmåttig motionär.

Såg att vi kan ta det på friskvårdsbidraget med lite rabatt via Benify på jobbet.

/Johan

grondahl

Aktiv medlem
Nån Happyjoggare som testat Löplabbets löpteknikanalys med det larviga namnet MX-PRO?

Jag skulle vara mycket intresserad av att lära mig springa skonsammare (farten spelar mindre roll) men vet inte om sånt här mest är snakeoil för en medelmåttig motionär.

Såg att vi kan ta det på friskvårdsbidraget med lite rabatt via Benify på jobbet.

/Johan
Det kan säkert vara skoj men spontant så hade jag nog försökt göra samma sak hos ex Fredrik Zillén.

Topp