[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

SIE

Aktiv medlem
Någon som varit på löpteknikanalys och kan uttala sig om det ger något?
Det beror förstås på hur bra/dålig teknik man har innan, men ändå...
Jag körde Salming Run Lab på den tiden det fanns. Fick en del bra tips ang hållning, kadens etc samt login på en sida så jag kunde se mitt steg från massa olika vinklar. Generellt en bra upplevelse.
Bästa jag fick med mig var dock det enkla ”hjärnan kommunicerar bättre med armarna än med fötterna så tänk på att röra armarna snabbare om du vill öka kadensen. Fötterna kommer då att haka på av sig själv.”

Senast ändrad:

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Vi hade löppass på jobbet förut med en duktig instruktör, hon tjatade en hel del om hållning, frekvens och säkert mer än så men det var riktigt bra och har helt klart hjälpt mig. Men det vore kul att göra en riktig egen satsning nån gång.

NickPick

Aktiv medlem
I eilliam valkeaojas (eller hur namnet nu stavas) har jag för mig det finns ett helt kapitel om hur lite hållning spelar roll.

Stumpy

Aktiv medlem
Man har hört och läst om hur man skall springa, men det är svårt att bedöma sig själv.
Att kolla så man håller en lagom hög kadens är lätt, men hur sätter jag i foten, hur är armrörelsen, hur avslappnad är jag i överkroppen. Sånt skulle nog vara bra att få synpunkter på från ett tränat öga.
Det borde väl finnas fler än Fredrik Zillén som kan sånt. Aktivitus har det också. Några andra tips?

JojjeM

Aktiv medlem
Ser ut som att löplabbet använder samma tekniska plattform för analysen (MotionMetrix) som Zillén men jag antar att man måste vara duktig på att tolka och coacha också för att det ska ge resultat. Skulle ju vara smidigt att göra på hemmaplan.

/J

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Man har hört och läst om hur man skall springa, men det är svårt att bedöma sig själv.
Att kolla så man håller en lagom hög kadens är lätt, men hur sätter jag i foten, hur är armrörelsen, hur avslappnad är jag i överkroppen. Sånt skulle nog vara bra att få synpunkter på från ett tränat öga.
Det borde väl finnas fler än Fredrik Zillén som kan sånt. Aktivitus har det också. Några andra tips?

Har dom inte det lite ihop,Aktivitus och Zillen? De håller till på samma ställe iaf.

sdx

Aktiv medlem
Blir inte riktigt klok på cardio löpning med löpar klocka som ställer grunderna ,
Jag väljer cardio 1.42 tim och då sätter klocka det till pulsgrupp 1-3 och när man startar den sen så väljer klockan att gå i pulsgrupp 1-2 vilket den går i uppvärmning ca 10min och förtsätter även i hela passet men när ca 10min återstår av passet så ändrar klockan till pulsgrupp 1-3, men när 10 min återstår så borde det vara nervarvning och inte en höjning av pulszonerna .
Har provat med exorcism på klockan utan resultat får konsultera en prälle i sista hand.

DanielS

Aktiv medlem
Blir inte riktigt klok på cardio löpning med löpar klocka som ställer grunderna ,
Jag väljer cardio 1.42 tim och då sätter klocka det till pulsgrupp 1-3 och när man startar den sen så väljer klockan att gå i pulsgrupp 1-2 vilket den går i uppvärmning ca 10min och förtsätter även i hela passet men när ca 10min återstår av passet så ändrar klockan till pulsgrupp 1-3, men när 10 min återstår så borde det vara nervarvning och inte en höjning av pulszonerna .
Har provat med exorcism på klockan utan resultat får konsultera en prälle i sista hand.
Du får nog berätta exakt vilken klocka och typ av pass du försöker köra?

1:42 timme är ju rätt lång tid för att vara någon typ av strukturerad träning för löpning, brukar räknas som långpass. Det kan ju finnas en poäng med fartökning i slutet av ett långpass men tveksamt om klockan är så smart?

kfn

Aktiv medlem
Löpteknik är både lätt och svårt och jag tror ofta löpteknikanalys är en kul grej att göra men som inte ger så mycket. Kanske med undantag för just Fredrik Zillén om man klarar av hans något arroganta men kunniga sätt. Det är det enda jag skulle kunna tänka mig att betala för idag för att se om det ger något. Jag var på Aktivitus för några år sedan och gjorde deras Funktionsanalys & Löpteknikanalys, men det visade mest att jag var stel och svag men sprang med hyfsad teknik. Men hur mycket det ger beror ju helt på hur tekniken är och det vet man ju inte innan man har gjort en analys ...

Efter många år som friidrottstränare och motionslöpare har jag lärt mig man kan springa väldigt olika men ändå effektivt och att det är svårt att på ett bra sätt ändra löpteknik från en dag till en annan. Många "regler" för hur man ska springa verkar också vara påhittade. Men två saker som jag tror fungerar är:

1. Slappna av. Ofta startar problemen med att man spänner händerna och det går vidare till armar, axlar och nacke. Finns många sätt att avhjälpa detta men jag brukar tänka att det ska rinna sand genom mina kupade händer. Spänner jag händerna rinner det för långsamt. Öppnar jag händerna för mycket rinner det för fort.

2. Var medveten om vad du gör med armarna (som@SIE skriver ovan). Armarna driver takten på benen och ska inte fladdra omkring hur som helst. Att de bara ska röra sig fram och tillbaka är fel. Att kadensen ska vara 180 steg/min är också fel. För att hålla bra rytm vid normal distanslöpning (sprint och riktigt långa sträckor blir båda annorlunda) på plant och bra underlag brukar jag tänka på spetsig armbåge och att händerna ska kunna öppna dragkedjan på jackan vid varje armtag. Armarna hamnar då ganska nära kroppen. Sedan försöker jag dansa fram för att hålla avslappningen i armarna. Det ger mig ett bra driv (och kadens 165-185 beroende på fart).

sdx

Aktiv medlem
Du får nog berätta exakt vilken klocka och typ av pass du försöker köra?

1:42 timme är ju rätt lång tid för att vara någon typ av strukturerad träning för löpning, brukar räknas som långpass. Det kan ju finnas en poäng med fartökning i slutet av ett långpass men tveksamt om klockan är så smart?
Polar grit x och där väljer man i bläddrings menyn så finns det stöd.trimma muskler, cardio och i cardio så kan man välja antingen en kort löptur i pulsgrupp 1-3 och där sker uppvärmningen i grupp 1-2 efter 5 min så blir det grupp 1-3 och samma när man kommer till 55min så går klockan ner i grupp 1-2 med nervarvning.
Men när man kör långpasset så ser man när man startar cardio lång att man har pulsgrupp 1-3 men när man startar passet så är det pulsgrupp 1-2 som gäller och när man kommer till ca 1.35 så kommer puls grupp 1-3 upp och menar att man skall öka tempot.
Jag tycker det låter bakvänt för cardio är egentligen för hjärtat och muskler så varför öka på slutet Polars support kunde inte ge någon förklaring som jag hade någon nytta av bara bortförklaringar .

DanielS

Aktiv medlem
Polar grit x och där väljer man i bläddrings menyn så finns det stöd.trimma muskler, cardio och i cardio så kan man välja antingen en kort löptur i pulsgrupp 1-3 och där sker uppvärmningen i grupp 1-2 efter 5 min så blir det grupp 1-3 och samma när man kommer till 55min så går klockan ner i grupp 1-2 med nervarvning.
Men när man kör långpasset så ser man när man startar cardio lång att man har pulsgrupp 1-3 men när man startar passet så är det pulsgrupp 1-2 som gäller och när man kommer till ca 1.35 så kommer puls grupp 1-3 upp och menar att man skall öka tempot.
Jag tycker det låter bakvänt för cardio är egentligen för hjärtat och muskler så varför öka på slutet Polars support kunde inte ge någon förklaring som jag hade någon nytta av bara bortförklaringar .
Ja om dom själva inte kan svara på hur dom har tänkt så hur ska vi här kunna svara? Kanske det inte är så meningsfullt att köra det passet då..

Men egentligen kanske det är ett rätt bra upplägg... Om pulsgrupp är detsamma som pulszon så skulle nog dom flesta anse att under ett långpass så passar det att ligga i pulszon 2. Och att öka sista 10 minuterna är ändå inte så dumt om man vill simulera en tävlingssituation. Nedjogg brukar inte jag hålla på med efter löpning i zon 2-3.

sdx

Aktiv medlem
Ja om dom själva inte kan svara på hur dom har tänkt så hur ska vi här kunna svara? Kanske det inte är så meningsfullt att köra det passet då..

Men egentligen kanske det är ett rätt bra upplägg... Om pulsgrupp är detsamma som pulszon så skulle nog dom flesta anse att under ett långpass så passar det att ligga i pulszon 2. Och att öka sista 10 minuterna är ändå inte så dumt om man vill simulera en tävlingssituation. Nedjogg brukar inte jag hålla på med efter löpning i zon 2-3.
Tänkte om någon annan körde med polar grit x eller någon annan som har Polar med samma funktioner om dom har reagerat över det . Men det här hade dom en rolig förklaring till att det speglade sig i från bordet av dagsljuset det enda som var ljust var blixten i telefonen och den låg på bandet som är svart.

Bilagor

• IMG_20221028_084442.jpg
    IMG_20221028_084442.jpg
    253.1 KB · Besök: 24

Stumpy

Aktiv medlem
Är det för klumpigt med en Magicshine på huvudställning och batteriet i löparryggan? Har grejerna, så är väl egentligen bara att prova.
Sex veckor senare så har jag provat. Hann inte ut innan mörkret, så laddade batteriet och drog ut i skogen. Min Magicshine 872 räckte fint på lägsta läget när stigarna var släta, men det var skönt att kunna brassa på lite mer när det blev stenigt och rotigt.

F4157A93-0A56-4238-8DF4-45491B2BAAF9.jpeg

8D618BFA-9B3A-49DB-BED4-9377C75CC17D.jpeg

Senast ändrad:

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Lite småseg lugn vecka för mig men nästa vecka har vi hunden så då blir det milen några gånger!

jomper

Forumpappa
Forumvärd

Nä, deltidshund. Fru och barn har jag inga planer på att lämna, hunden bor hos oss några dagar i veckan, ibland lite mer. Det är en kompis hund. Ungersk Vizsla som alltid får hänga med mig ut när han är här, kan springa hur länge som helst.

Perfekt sätt att ha hund på om det inte riktigt funkar att ha en på heltid. Vi får alltid låna hem honom om vi vill!

20221004_183241 (1).jpg

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Fantastiskt bra livestream från Kullamannen så nu börjar jag bli riktigt löpsugen. Bra det för det är ungefär en timma kvar tills jag ska starta i Dödens zon.
Wohoo! Kom förbi och säg hej! Står i Dacia tältet så kan du få lite kaffe, vatten och socker och grilla marshmallows (före eller efter)
Lycka till!

ulfalf

Aktiv medlem
Där får man för att man inte läser Happy oftare. Sprang inget vidare på 50k, tappade en tånagel och formen någonstans på norrsidan av berget så lite bränt socker och äggvita hade kunnat kompensera lite efter en totalt triumflös målgång...

SIE

Aktiv medlem
Där får man för att man inte läser Happy oftare. Sprang inget vidare på 50k, tappade en tånagel och formen någonstans på norrsidan av berget så lite bränt socker och äggvita hade kunnat kompensera lite efter en totalt triumflös målgång...
Men ändock en målgång?

glitch

Aktiv medlem
Äsch, bra krigat ändå!
@kfn kul att träffas! såg er aldrig vid målgång men avundas alla er löpare givet vilket kanonväder det var.

Är fortfarande rätt mållös över vinnartiden på 100 miles...ett snabbt överslag ger en bit under 6 minuter / km.......i 160 km......wtf....hur är det möjligt.
Segraren i damklassen på 100 miles verkade i alla fall lite slite (och missade prisutdelningen) men resten av löparna i topp såg typ oberörda ut, sjukt imponerande.

fiskarn

Aktiv medlem
Maraton på lördag.. Känns läskigt. Vad ska man göra dagarna innan?

Sprang 17 km igår. Tänkte kanske springa 10 km i morgon också och sen vila. Eller ska man köra ännu mindre?

DanielS

Aktiv medlem

Sprang 17 km igår. Tänkte kanske springa 10 km i morgon också och sen vila. Eller ska man köra ännu mindre?
Beror lite på hur mycket du är van att springa, för mig som springer max 4-5 mil per vecka skulle jag inte vilja gå speciellt mycket över veckomängden inkl loppet, så jag skulle nog kört 5k två gånger för att hålla igång kroppen, ev något alternativt för att stilla träningsabstinensen.

Masjevel

Aktiv medlem

Tittar jag i ett valfritt marathonprogram så är sista två veckorna ganska lugna. Passet du gjorde igår känns i längsta laget men det går ju inte att göra något åt nu. :-)
Jag skulle säga att det räcker med en kort runda (ca 5k) ett par dagar innan maran och sen fokusera på att äta rätt och sova mycket för att vara så fräsch och sugen du kan på dagen D.

Masjevel

Aktiv medlem
Beror lite på hur mycket du är van att springa, för mig som springer max 4-5 mil per vecka skulle jag inte vilja gå speciellt mycket över veckomängden inkl loppet, så jag skulle nog kört 5k två gånger för att hålla igång kroppen, ev något alternativt för att stilla träningsabstinensen.
Vilken mara är det?

fiskarn

Aktiv medlem
Tittar jag i ett valfritt marathonprogram så är sista två veckorna ganska lugna. Passet du gjorde igår känns i längsta laget men det går ju inte att göra något åt nu. :-)
Jag skulle säga att det räcker med en kort runda (ca 5k) ett par dagar innan maran och sen fokusera på att äta rätt och sova mycket för att vara så fräsch och sugen du kan på dagen D.

Det är inget som känns idag iaf så hoppas inte det ödelagt för mycket :)

Masjevel

Aktiv medlem
Det är inget som känns idag iaf så hoppas inte det ödelagt för mycket :)
Det har det säkert inte. Det är väl mer att kroppen inte hinner ta till sig så mycket träning de sista 2 veckorna så det är ingen större idé att köra långt eller hårt utan mer släppa på träningen och låta kroppen bli så fräsch och redo som möjligt. Lycka till!

glitch

Aktiv medlem

Så här nära inpå kommer inget positivt hända av mer träning. "The hay is in the barn" som man så fint säger. Satsa på vila, återhämtning och bra kost. Ät lika mycket som du brukar när du tränar - genom att du minskar träningsvolymen kommer du automatiskt fylla på glykogenlagren. Det behövs inga överdrivna försök att proppa i sig max med kolhydrater dagarna innan utan ett lätt energiöverskott i ett par dagar räcker fint. Får du abstinens kuta ett lätt 5 km pass med några korta fartökningari morgon, vila sen torsdag och fredag.
Tänk sen över din kost dagen innan och inte minst på morgonen så du inte trycker i dig massa svårsmält mat / överdrivet med fibrer
etc som riskerar att du känner dig svullen, tung respektive som gör att kroppen behöver använda blodet för att transportera näring / matsmältning i större utsträckning istället för att fokusera på att skicka syre till musklerna:)

fiskarn

Aktiv medlem
Jag tror inte heller något positivt händer av mer träning utan mer att totalt stillasittande kan va lite negativt.. mer så. Men blir endast en väldigt kort lugn tur i morgon :)

fiskarn

Aktiv medlem
Första (sista..?) maran avklarad på 4:46. 1h 32 min efter vinnaren. Var rätt trevligt ändå. Hälften grusväg, hälften stig. Leriga skotarspår med grenar håller ner farten lite.. Men överlag väldigt fina miljöer runt Sätila och ett fantastiskt löparväder med 12-13°C , mestadels mulet men en gnutta sol.

fiskarn

Aktiv medlem
Tycker det är ett snilledrag att lägga en mara i november. Perfekt säsong att träna innan. Sen kan det ju bli kallare än vi hade men hellre 2°C än 25°C tycker jag.

Topp