[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

SIE

Aktiv medlem
Tycker det är ett snilledrag att lägga en mara i november. Perfekt säsong att träna innan. Sen kan det ju bli kallare än vi hade men hellre 2°C än 25°C tycker jag.
Sprang Berlin Marathon för några år sedan, slutet September. Vi hade 8 grader och lätt sol vid start och ca 15 grader och moln vid målgång. Nästan skrattretande optimalt.. 15 vid start och 8 vid målgång hade ju förvisso varit ännu bättre men efter målgång utanför riksdagen skulle man ju ta en öl i gräset med, och då var 15 grader rätt lagom 🙂

Hejsan, lägger ut en fråga i luften nu när tempen börjar sjunka under nollan.

Vilka slags dubbskor finns det och vad bör man tänka på om man skulle köpa? Springer normalt 3-4 ggr/vecka ca 60 min pass, men på sistone har vägarna börjat bli hala av frost så jag börjar tänka på att utöka skoförrådet. 😉 Springer just nu i ett par Saucony Hurricane ISO 4 (troe jag) med väldigt mjuk sula och pronationsstöd. Finns motsvarande setup att köpa med dubb eller måste man köpa standard Icebugs och HTFU under vinterpassen?

Tipsa gärna vad ni har och vad som funkar...

Tack på förhand! 😀👍

Azog

Aktiv medlem

Vilka slags dubbskor finns det och vad bör man tänka på om man skulle köpa? Springer normalt 3-4 ggr/vecka ca 60 min pass, men på sistone har vägarna börjat bli hala av frost så jag börjar tänka på att utöka skoförrådet. 😉 Springer just nu i ett par Saucony Hurricane ISO 4 (troe jag) med väldigt mjuk sula och pronationsstöd. Finns motsvarande setup att köpa med dubb eller måste man köpa standard Icebugs och HTFU under vinterpassen?

Tack på förhand! 😀👍
Jag har sprungit mycket i inov8 oroc. Just nu vj bold. Är nöjd med båda.

Har sprungit långt på asfalt med inov8. Skulle inte göra det med vj. Men ingen av dem är jättedämpad.

Är du ute efter väldigt väldämpat och dubbat så gissar jag att du får dubba själv. Men det verkar vara många som tycker det är bra, så det är nog ingen nackdel. Har inte testat själv, dock.

Det blir rätt hårt med hårda skor och isig mark, så är man inte van kan det slita lite på benen.

SIE

Aktiv medlem
Jag har en haglöfssko som inte säljs längre, det är en rebrandad äldre variant av denna:

Bra grepp på is och i slask samt håller slasket ute, blir sannolikt svettiga vid långrundor men sådana kör jag inte många av i den väderleken. På asfalt är de ett helvete och de är rätt styva, men det är en helt ok uppoffring för att slippa halka. Haft samma sko i 4 eller 5 säsonger, slitaget är rätt minimalt så länge man ser till att skölja av ev slask efter varje runda.

Edit: håller med ovanstående, springa på frusen mark är rätt påfrestande för benen.

glitch

Aktiv medlem
Nån som testat typ Peregrine Ice +3, dvs vintersko men utan dubb? Köpte hem ett par Altra LP All weather men efter att ha läst lite recensioner om den usla kvaliteten och ha synat konstruktionen närmare själv fick de gå på retur. Sauconys runshield har jag mest läst bra om.

Stumpy

Aktiv medlem
Har någon urgammal variant av IceBugs BUGrip. Använda några få gånger genom åren, men funkar väldigt bra och har mycket dämpning.

JojjeM

Aktiv medlem
Nån som testat typ Peregrine Ice +3, dvs vintersko men utan dubb? Köpte hem ett par Altra LP All weather men efter att ha läst lite recensioner om den usla kvaliteten och ha synat konstruktionen närmare själv fick de gå på retur. Sauconys runshield har jag mest läst bra om.

Jag har/hade ett par äldre Peregrine 7 ICE+ (https://www.sportshopen.com/sv-se/article/peregrine-7-ice) som jag plockade upp i nån realåda,

Inte särskilt imponerad. Greppet i det "sträva" gummit funkar ganska bra på packad snö, men räcker inte alls på is och så fort det är lite lösare (snö eller slask) är de snarare sämre än ett par vanliga trailskor med lite grövre mönster. Rätt sköna i minusgrader med tunn men inte för tät isolering.

Men det var några generationer sedan och utveckllingen har kanske gått framåt.

/J

NickPick

Aktiv medlem
Sprang ett gäng mil i mina vanliga lone peak i vintras med vanliga skruvdubb. Riktigt bra! Skorna har iofs inte ens gått 50 mil…

grondahl

Aktiv medlem

Tack på förhand! 😀👍
Jag har ett par Salming iSpike. Förutom det töntiga namnet är jag mycket nöjd med skorna. Bra löpkänsla och hyggligt lätta. Är byggda på deras trail-skor och jag använder dem mest för trail och reflexbane-löpning men har sprungit lite landsväg med. Dock så var det riktigt vinterväglag på landsvägen, tänk bra sparkföre, så mjukare än ren asfalt.

Nu har väl både Vi och Icebug släppt mer moderna löparskor med dubb med

DanielS

Aktiv medlem

Tack på förhand! 😀👍
Jag har sprungit vintertid i både Luleå och Stockholm under många år, har i princip aldrig haft behov av dubbade skor. Jag halkar betydligt mindre när jag springer än när jag går. Men det är klart, kör inte så mycket intervaller under vintern.

Undantaget är väl i så fall förra vintern (jan-mars 2022) som hade långa perioder med väldigt mycket is, då kanske dubbar hade varit bra men sprang ändå utan större problem.

Tack alla för svar! Skorna kommer troligen som julklapp, så därför är det inte så troligt att jag kommer springa i broddar eller egendubbade sommarskor, fastän tanken lite lockar rent ekonomiskt. 😉 Var också in till lokala sportbutiken och provade följande: Icebug Newrun ( tror de hette så), Icebug Pytho samt Saucony Peregrine (3+?, dubbfria). Tyvärr verkade både Pytho och Peregrine vara fel formade för min breda läst, så mitt hopp ligger för tillfället på Icebug Newrun.

Tack för kommentaren om dubbfritt, vore nog lite intresserad om det skulle funka, men här brukar det vara väldigt halt (mycket is och fuktigt) så jag tror jag passar på dem, speciellt efter Era kommentarer.

Finns det någon som har och använder Icebug Newrun och kan säga om de funkar för lite överpronation eller om man kan köra med inlägg i dem?

Tack än en gång för alla svar och tankar. 😃

Tant_Trek

Aktiv medlem
Jag har/hade ett par äldre Peregrine 7 ICE+ (https://www.sportshopen.com/sv-se/article/peregrine-7-ice) som jag plockade upp i nån realåda,

Inte särskilt imponerad. Greppet i det "sträva" gummit funkar ganska bra på packad snö, men räcker inte alls på is och så fort det är lite lösare (snö eller slask) är de snarare sämre än ett par vanliga trailskor med lite grövre mönster. Rätt sköna i minusgrader med tunn men inte för tät isolering.

Men det var några generationer sedan och utveckllingen har kanske gått framåt.

/J
Jag hade också ett par Peregrine 7 ICE+, generation 2 tror jag. Greppet var inte alls så greppigt som jag hade önskat och förväntat mig, men jag har ju sett de som testat dem på typ slät skridskois och varit nöjda (svenska Runners World t ex)? Märkligt. Just mitt par var vänsterskon oskön under främre trampdynan, foten liksom började domna av efter typ 20 minuter. Men den vattenskyddade ovandelen var schysst. Gav dem till en kompis, har inte hört om hen är nöjd.

Är det inte superhalkigt utan med äckligt slask så gillar jag Nike Pegasus Shield (en gammal 35 som är slut och en 38 som jag har nu), Samma här, skönt med vattenskyddad överdel, och rätt bra grepp när det är blött och söligt.

Dubbat, har några gamla Inov-8 Oroc 280 och Arctic Talon 275 för skog, och ett par Icebug Oribi 5, de sista har jag kört på packad snö och de har hyfsad dämpning. Men nyare modeller från Icebug ser ut att vara fluffigare, typ Arcus verkar intressant. Kanske även Newrun?

Den sko jag varit mest nyfiken på om dubbat men ändå dämpat, är nog VJ Sarva Xante:

SIE

Aktiv medlem
Bra rabatter på Icebug på XXL nu.

Främst användning av dubb har jag när snön smälter till slask på dagen för att sedan frysa på över natten, sen kan den knöliga isbanan ligga kvar i två månader på motionsslingor och mindre trafikerade vägar. Det grusas eventuellt, men sen smälter isen lite varpå gruset sjunker ner under ytan, och sen fryser det på och är glashalt igen. Göteborgsvintern.

Bra rabatter på Icebug på XXL nu.

Främst användning av dubb har jag när snön smälter till slask på dagen för att sedan frysa på över natten, sen kan den knöliga isbanan ligga kvar i två månader på motionsslingor och mindre trafikerade vägar. Det grusas eventuellt, men sen smälter isen lite varpå gruset sjunker ner under ytan, och sen fryser det på och är glashalt igen. Göteborgsvintern.
Tack för infon, dock tycker jag att XXL har lite märkliga modeller, de verkar inte vara samma som finns på Icebugs egen hemsida. Har XXL några "egna" modeller bara för att komma undan prisgaranti-klausulen eller har de gamla modeller i lager? Som sagt så lutar det mot Newrun för tillfället, men en som också verkar intressant är Icebugs Kayi3, som enligt nätet har både pronationsstöd och bred läst, mina två problemområde i allmänhet med skor. Har någon erfarenhet av dessa och kan uttala sig?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Många år behövs ju inte dubbade skor alls, inte i Stockholmsområdet i alla fall. Men ibland är det omöjligt att springa utan, jag har halkat runt en hel del.

Kör med Bestgrip-dubbade skor, dubbla uppsättningar dubb till och med men tycker inte det är helt fantastiskt ändå. Inte som att cykla med dubbdäck där greppet är väldigt bra. Det känns som att min fru som kör med Icebugs (Pytho6) har markant bättre grepp än mig.

Sen kan man ju alltid välja att springa där det funkar bättre. Har sprungit mycket runt Djurgårdskanalen och ute på Djurgården och där Djurgårdsförvaltningen sköter snöröjningen och sandningen har det ta mig tusan aldrig varit halt. Då har jag sprungit där de senaste 15 åren om inte mer.

När jag utgår hemifrån är det svårare, i eftermiddags när jag sprang var det 1-2 cm snöslask överallt och nu är det under nollan ute. Lär ju vara svinhalt imorgon.

Senast ändrad:

JojjeM

Aktiv medlem
Friskt på kvällens rehabkortis (stressfraktur i mellanfotsben) i Uppsala. 5 försiktiga km med vovven funkar.

20221120_203741.jpg

/J

ptrk

Aktiv medlem
I lördags gjorde jag ett tröskel- och ett Vo2max test hos Aktivitus. Spännande resultat måste jag säga.
Lägger upp resultatet från tröskeltestet okommenterat här för analys.
Vad säger ni om resultatet utifrån er kunskap?
Visa bilaga 597090
Skulle säga att du är färdigtränad! Går inte att springa fortare än så där!

Bra kört!! 💪🙌

Stumpy

Aktiv medlem
Min analys säger att du kliver in i medelintensiv zon betydligt senare än jag (gjorde för fem år sedan).
Vi har ungefär samma tempo vid anaerob tröskel, men du är betydligt snabbare vid fatmax.

1670347089146.png

1670347129649.png

Masjevel

Aktiv medlem
Min analys säger att du kliver in i medelintensiv zon betydligt senare än jag (gjorde för fem år sedan).
Vi har ungefär samma tempo vid anaerob tröskel, men du är betydligt snabbare vid fatmax.

Visa bilaga 597144

Visa bilaga 597145
Tack för ditt resultat. Alltid kul att jämföra även om man inte ska göra det.

Mitt vilolaktat var högt, 2,4. Kanske bara beror på att jag var lite nervös/taggad?

Min anaeroba tröskel stämde rätt bra med den uppskattning min klocka gjort. Det som sticker ut i mina ögon är min aeroba tröskel. Den ligger enligt testet på 165bpm vilket motsvarar nästan 87% av max HR. Ser att din låg på 79,5%. Enligt den litteratur jag läst brukar den ligga på max ca 75%, vilket för mig skulle motsvara 143bpm. Det är ju en enorm skillnad mellan 165 och 143 och där måste jag säga att jag är skeptisk om testet visar rätt. 165 är definitivt inget snacktempo där jag kan prata långa meningar utan problem.

Vilka felkällor finns det?
Det ena jag kan komma på är dels att vi inte startade några fläktar förrän efter ca 7 minuter vilket gjorde att jag snabbt blev väldigt varm vilket kan påverka pulsen.
Det andra jag kan komma på är att jag är ovan att springa på löpband. Det var många år sedan jag sprang på ett löpband och har nog bara kört något enstaka träningspass i livet på ett.

Summasummarum så var det kul att göra och något jag kommer göra om i vår. Förhoppningsvis med lite bättre resultat. Och då vet jag även att skylten utanför hotellet vid Frösundavik inte säger Parking free utan Parking fee... :ROFLMAO:

Senast ändrad:

Stumpy

Aktiv medlem
Jag körde kombinerat test cykel/löpning, så jag var nog väl uppvärmd från cykeltestet när jag körde löptestet. Startade löptestet på klart förhöjd puls. Avslutade sedan med VO2Max-test på löpband till failure. Det kändes.
Mina testvärden känns rimliga. Estimerad maxpuls ligger ett par slag under det jag mätt upp själv på tävling och uppmätt anaerob tröskelpuls ligger där jag brukar vara under CX-tävlingar. Testets cykel-FTP ligger dock en bit över det jag själv fått på trainer-FTP-test.
Det var kul och intressant att göra, men jag har för dålig disciplin för att använda det på ett vettigt sätt. Kommer nog inte göra om det av den anledningen.

DanielS

Aktiv medlem
@Masjevel Låter ju som din tröskel hamnat högt? Du har även rätt litet spann från AT till maxpuls? Vad sa aktivitus om det?
Å
Jag har inte gjort något sådant test men min klockas uppskattade trösklar stämmer rätt bra med hur jag upplever det (LT 150, AT 170, max 190). Under 150 i puls är snacktempo, över 165 börjar det bli riktigt jobbigt. På 10k tävling ligger jag runt 180.

Senast ändrad:

Masjevel

Aktiv medlem
@Masjevel Låter ju som din tröskel hamnat högt? Du har även rätt litet spann från AT till maxpuls? Vad sa aktivitus om det?
Å
Jag har inte gjort något sådant test men min klockas uppskattade trösklar stämmer rätt bra med hur jag upplever det (LT 150, AT 170, max 190). Under 150 i puls är snacktempo, över 165 börjar det bli riktigt jobbigt. På 10k tävling ligger jag runt 180.
Det sades inget speciellt kring spannet mellan AT och maxpuls. Den tycker jag verkar stämma bättre då jag sprungit ett lopp på drygt en timme med 179 i snittpuls. Där tycker jag nog isf att ditt värde på 170 verkar lågt om du kan springa en mil med 180 i snitt.
Tycker egentligen inte att det är så jobbigt att springa med 165-170 i puls men snacktempo kanske det är om man är en riktig norrlänning men inte för en mas ;-)

SIE

Aktiv medlem
Första löprundan idag sedan cykelvurpan för tre månader sen. Blir rätt klumpig hållning när ena axeln endast tillåter minimal armpendling bakåt, men ändå, fem platta gruskilometer i soligt göteborgskt vinterlandskap var synnerligen en lisa för själen 🙂

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Själv vurpade jag på parkeringen efter 6 km skogslunk igår, is under snön. Sjukt ont i knät imorse men springa gick tack och lov OK. RS 274 idag, 145 mil ca hittills i år. Flera ungar förkylda men det har jag klarat mig från flera gånger under året så jag borde fixa det även nu :)

Masjevel

Aktiv medlem
Efter att både ha läst på lite mer och även pratat med min nya coach så behöver en LT på 87% av maxpuls inte vara fel. Ovanligt kanske men inte fel. Om jag fattat det rätt så menar man med LT ens Fatmax tröskel och den kan tydligen variera mellan 20-90% av maxpuls.

Jag kommer däremot inte att springa min lugna pass på 87% av maxpuls för det blir nog alldeles för slitsamt utan kommer nog sikta på att ligga på en puls där man fortfarande kan prata långa meningar rätt obehindrat.

Det betyder däremot att jag kan hålla rätt hög fart/puls och fortfarande använda mestadels fett som energikälla. Det låter ju lovande när man ska springa långt.

Senast ändrad:

grondahl

Aktiv medlem
Dåligt löparår i år. Fick in 50 mil i Q1, sen förkylning, covid samt flytt. Nästan ingen löpning alls i Q2. 112 mil totalt i år, borde bli någon mil till innan lördag. 60 mil mindre än 2021 och nästan 90 mindre än målet för 2022.

SIE

Aktiv medlem
Efter att under tre månader ha ersatt daglig löpning med att cykla blandade Zwift-pass 3-4 gånger i veckan har det blivit otroligt uppenbart hur olika benträningen är. Löpsteget, nu testat vid ett par tillfällen, har förlorat all sin ”studs” och träningsvärken efteråt är inget skämt. Konditionen är ok, men musklerna verkar tappa mycket stryktålighet.

Stumpy

Aktiv medlem
Löpsteget, nu testat vid ett par tillfällen, har förlorat all sin ”studs” och träningsvärken efteråt är inget skämt. Konditionen är ok, men musklerna verkar tappa mycket stryktålighet.
Försöker springa en gång i veckan denna vintern, just för att hålla igång benen, så att det inte blir för tung startsträcka till våren. Det brukar bli att jag börjar från noll i april/maj.

kfn

Aktiv medlem
Kan summera ett mycket bra löparår trots att jag avslutar det i betydligt sämre form än jag startade det. Mycket glad över att ha varit skadefri hela året men från september och framåt har det varit riktigt segt med flera avbrott pga infektioner, covidvaccinering och influensa. Lyckades skrapa ihop drygt 240 mil på 210 pass. 31 veckor med mer än 5 mil är mycket bra för att vara mig.

Bara fyra lopp blev det. Stockholm marathon gick riktigt bra även om det var lite segt i värmen på slutet. Med tiden 3:35 var det min snabbaste mara sedan 2004. Även nöjd med två halvmaror på 1:36. Och Kullamannen Dödens zon 20 km var ren propagandalöpning på kullen i solsken.

Längsta och bästa träningspasset var på första semesterdagen. 36 km längs Västgötadelen av Göta kanal från Tåtorp till Sjötorp. Jag gillar när träningspassen inte börjar och slutar på samma ställe, så fler träningspass med pendeltåg före eller efter hoppas jag på nästa år.

Nästa år är huvudmålet Kullamannen 100 km i november. Även lopp får gärna ha olika platser för start och mål. Det kommer bli ett intressant lopp på många sätt, men före det är jag också anmäld till Ecotrail 80 km i Köpenhamn i april och asfaltsdubbeln Göteborgsvarvet och Stockholm marathon. Gott nytt år!

Lingon

Aktiv medlem
Fick ihop 95 mil 2022, nytt rekord för mig. Haft lite problem med P.fasciitis till och från och bestämde mig för att avsluta året med 10 veckors löpvila. Förhoppningsvis är det helt borta nu, så dags att smyga igång med lite jogg igen. 👌

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Tåhävningar, tåhävningar, tåhävningar är det som håller det helt i schack för mig. Gör 15 på båda fötterna och sen 15 på varje för att avsluta med 15 på båda igen, innan varje runda. Slarvar jag så får jag ofelbart känningar igen. Your mileage may vary, men det är värt ett försök.

Jag kör vidare med 1500k som mål för 2023. Hade 1000k för 2022 men det nådde jag i september så jag reviderade till 1500k då. Siktar på 30-35k/vecka.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Tåhävningarna känns dessutom som en lätt uppvärmning för ben/knän. Annars är uppvärmning min sämsta gren.

Just nu har jag ett stökande vänsterknä efter att ha halkat omkull på isen för ett par månader sen, landade dumt på knät. Det fungerar dock utmärkt att springa på, gör hejdlöst ont i vissa andra situationer, framför allt att röra på det efter stillasittande.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Handlar väl rätt mycket om att börja lugnt också. Svårt när man springer med hund som inte gillar allt för lågt tempo!

Uppgraderade nyss till Non-stop CaniX bälte och deras korta elastiska koppel, en enorm uppgradering jämfört med det enkla midjebälte och koppel med bara en kort snutt resår (som hunden gärna sträckte ut helt direkt).

Topp