[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Masjevel

Aktiv medlem
Det är lite märkligt med uppvärmning för löpning, eftersom man i många andra idrotter just springer för att värma upp.
Förstår inte varför det är så märkligt. Du joggar några minuter väldigt lugnt. Gör sen lite olika övningar för att se till att musklerna blir varma innan du kör igång passet.
Det handlar väl om att förbereda kroppen för kommande belastning och för att undvika skador.
De som värmer upp för andra idrotter kör nog inte intervaller som uppvärmning.
Ska du bara ut och jogga en lugn runda så behövs kanske ingen speciell uppvärmning men ska du köra ett hårt pass har du nytta av att vara uppvärmd innan du kör igång precis på samma sätt som i andra idrotter.

fiskarn

Aktiv medlem
Jag tror uppvärmning är överskattat. Ska man maxa eller köra intervaller är det väl självklart med uppvärmning men ska man bara springa en sväng behöver man ju inte göra något dedikerad uppvärmning, mer kanske inte köra stenhårt från början.

SIE

Aktiv medlem
Granskning av vilopuls över ett år. Snitt ökat från ca 45 till 49. Edit: Oklart vad som ligger bakom avvikandet från mönstret i mars..

F43E55D7-B506-465B-8B3F-34F4443958C2.jpeg

Fram till september sprang jag varje dag, om än oftast endast 2 lugna km. Streaken bröts pga skada, cykeltrainer införskaffades, och den dagliga löprundan ersattes av 2-4 pass i Zwift per vecka.

Jag kan ju inte garantera att det är bristen på vardaglig löpning som ligger bakom den ökade vilopulsen, men ser det som sannolikt. Slutsats: många bäckar små gör stor skillnad på vilopuls!

Senast ändrad:

Masjevel

Aktiv medlem
Vid vilken ålder slutar det räcka det med en lugn kilometer eller två innan man ökar farten?
Säkert väldigt individuellt men jag som tog upp löpningen igen förra förra året vid en ålder av 47 tyckte inte det räckte med några lugna kilometrar som uppvärmning utan upplever att jag mår mycket bättre i kroppen under och efter löpningen av lite uppvärmningsövningar.

SIE

Aktiv medlem
Säkert väldigt individuellt men jag som tog upp löpningen igen förra förra året vid en ålder av 47 tyckte inte det räckte med några lugna kilometrar som uppvärmning utan upplever att jag mår mycket bättre i kroppen under och efter löpningen av lite uppvärmningsövningar.
Sprang ett millopp med min blivande svåger för några år sedan, jag då 35, han 26. Jag värmde inte upp förutom lite lätt töjning av leder och lite studs på plats, joggade sedan på så jag var bra slut när jag gick i mål någonstans mellan 45 och 50 min senare. Svågern värmde upp med lätt jogging, några sprintar, och en del annat smått och gott som hade gjort mig rejält andfådd redan innan start, och sprang därefter i mål på 37 minuter.
Antar att hans högre tempo genom hela loppet krävde mer av kroppen redan från första steget vilket inte hade funkat utan rejäl uppvärmning medans vi som saknar den aeroba kapacitet som krävs för att driva kroppen till max kommer lindrigare undan.

glitch

Aktiv medlem
Sprang ett millopp med min blivande svåger för några år sedan, jag då 35, han 26. Jag värmde inte upp förutom lite lätt töjning av leder och lite studs på plats, joggade sedan på så jag var bra slut när jag gick i mål någonstans mellan 45 och 50 min senare. Svågern värmde upp med lätt jogging, några sprintar, och en del annat smått och gott som hade gjort mig rejält andfådd redan innan start, och sprang därefter i mål på 37 minuter.
Antar att hans högre tempo genom hela loppet krävde mer av kroppen redan från första steget vilket inte hade funkat utan rejäl uppvärmning medans vi som saknar den aeroba kapacitet som krävs för att driva kroppen till max kommer lindrigare undan.
Hänger inte riktigt med - bortsett från att svågern uppenbarligen hade bättre kapacitet. Men att en rejäl uppvärmning främjar prestation finns det ju rätt mycket vetenskapliga belägg samt empiri för. Tror inte cyklisterna sitter på trainer inför loppen bara för att fördriva tiden ;-)

Sen om man ska ut och springa lugnt eller kör ett progressionspass kanske man inte tjänar så mycket på uppvärmning även om det finns fördelar som att "aktivera" och väcka upp musklerna t.ex. gluteus mm. som gärna annars slappar med bara. Den typen av dynamisk uppvärmning kan främja teknik och i förlängningen effektiviteten och nyttjandegraden.

Sen varken behöver eller orkar man alltid vara "opti" 😃

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Beror ju lite på kapacitet som sagt. Jag brukar bara köra lite tåhävningar ett par minuter för att väcka benen lite, men om jag t.ex. ska maxa 5 km är det klart att det kommer gå fortare om jag är uppvärmd. Ska jag springa riktigt långt tror jag det gör marginell skillnad (för mig).

Mina vanliga träningspass blir det inte mycket till uppvärmning på, och "nödraketerna" i runstreaken hinner jag knappt bli varm på ens.

Idag blev det ca 6.5 km stökig och blöt stig, 166 hm i gott sällskap. Hunden alltså.

Bilagor

• 20230112_122618.jpg
    20230112_122618.jpg
    473.1 KB · Besök: 27

ADD

Aktiv medlem
Sixten Jernberg körde hård uppvärmning med gott resultat. Har hört honom bekräfta det på sportradion för många år sedan. Se inlägg 108.

SIE

Aktiv medlem
Fråga om träningsupplägg:

Jag är relativt van (ej att förväxla med bra) löpare. Det årliga Göteborgsvarvet skall avverkas, men i år dras jag med en skada av typ frusen skuldra. Detta begränsar som namnet indikerar rörligheten i axelleden, och när jag springer går inte armpendeln vänster så långt bak som krävs för att det skall bli ett naturligt löpsteg. Det blir lite klumpigt.

I syfte att undvika överbelastningsskador under träningen pga mekaniskt felaktigt löpsteg tänker jag att jag kör så mycket av träningen som möjligt på cykeltrainern (intervall samt Z2). Dock har jag märkt att det inte är ett fullgott substitut för löpning, så några löppass får det ändå bli, och då är frågan: Vilka löppass skall jag satsa på? Har inga PR-ambitioner, historiska resultat ligger mellan 1:43 och 1:55, jag skulle nog nöja mig med sub-2h i år.

Stumpy

Aktiv medlem
Upptäckte av en slump att det finns en lokal löpargrupp här i hooden. Tänkte prova att springa intervaller 10x90s/30s på IP med dem ikväll. Skall bli kul.
Det blev ett bra pass. Enklare att motivera sig när det är med andra. På rundbana, så kan dessutom alla hålla sitt tempo och alla hör visselpipan. Får se när jag är redo att delta på långpassen.

Stumpy

Aktiv medlem
Skall till Aten på kickoff och kommer att ha helgen innan till egna äventyr.
Någon här som sprungit från Maraton till Panathinaikostadion?
Är det möjligt i Atentrafiken?
Hur tar man sig lättast till Maraton?
(Skulle i så fall bli blandning av löpning och promenad, eftersom jag inte har maraton i benen för tillfället.)

Masjevel

Aktiv medlem
Fråga om träningsupplägg:

Jag är relativt van (ej att förväxla med bra) löpare. Det årliga Göteborgsvarvet skall avverkas, men i år dras jag med en skada av typ frusen skuldra. Detta begränsar som namnet indikerar rörligheten i axelleden, och när jag springer går inte armpendeln vänster så långt bak som krävs för att det skall bli ett naturligt löpsteg. Det blir lite klumpigt.

I syfte att undvika överbelastningsskador under träningen pga mekaniskt felaktigt löpsteg tänker jag att jag kör så mycket av träningen som möjligt på cykeltrainern (intervall samt Z2). Dock har jag märkt att det inte är ett fullgott substitut för löpning, så några löppass får det ändå bli, och då är frågan: Vilka löppass skall jag satsa på? Har inga PR-ambitioner, historiska resultat ligger mellan 1:43 och 1:55, jag skulle nog nöja mig med sub-2h i år.
Killgissning...
Allt beror ju lite på hur begränsad du är pga din skada men ett långpass i lugnt tempo är nog det du har mest nytta av. Öka på passet med ca 10 min i veckan tills du når ca 90 min.
Även om tävlingstiden är lite längre så behöver du nog inte köra så många pass över 90 min på träning för att klara varvet under 2h.
Tror heller inte att du egentligen behöver några löpintervallpass för att klara sub-2h men klarar kroppen av det så lägg in ett tempo/tröskelpass i veckan eller varannan vecka. I annat fall kan du köra ett lite lugnare pass.
Högintensivt/Vo2max kan du om det funkar för axeln köra på trainern.

DanielS

Aktiv medlem
Om jag får gissa så är halvlångt pass i hårdare tempo bra. Typ 15-18 km i tävlingsfart.
15-18k i tävlingsfart låter väldigt tufft som enda pass med dom förutsättningarna. Jag springer halvmaran på ca 1:45 och har aldrig kört så hårt innan tävling. Jag hade som @Masjevel skriver satsat på ett långsamt långpass, det jag brukar tappa vid uppehåll är förmågan att springa längre.

fiskarn

Aktiv medlem
15-18k i tävlingsfart låter väldigt tufft som enda pass med dom förutsättningarna. Jag springer halvmaran på ca 1:45 och har aldrig kört så hårt innan tävling. Jag hade som @Masjevel skriver satsat på ett långsamt långpass, det jag brukar tappa vid uppehåll är förmågan att springa längre.

Ja det är nog tufft. Man behöver ju inte börja med 15 km utan kanske betydligt kortare. Men det jag tror är att närmare tävlingsfart är bättre än väldigt lugnt, om man nu ska prioritera något. Men det är bara min gissning.

SIE

Aktiv medlem
Killgissning...
Allt beror ju lite på hur begränsad du är pga din skada men ett långpass i lugnt tempo är nog det du har mest nytta av. Öka på passet med ca 10 min i veckan tills du når ca 90 min.
Även om tävlingstiden är lite längre så behöver du nog inte köra så många pass över 90 min på träning för att klara varvet under 2h.
Tror heller inte att du egentligen behöver några löpintervallpass för att klara sub-2h men klarar kroppen av det så lägg in ett tempo/tröskelpass i veckan eller varannan vecka. I annat fall kan du köra ett lite lugnare pass.
Högintensivt/Vo2max kan du om det funkar för axeln köra på trainern.
”Cykla på allt vad du kan men vänta tre månader till innan du utsätter dig för överhängande risk att vurpa och landa på axeln” var den välrenommerade fysions råd.

Så medans trailhojen tills vidare står i vinterförvaring så går det utmärkt att HIIT-maxa i Zwift 🙂

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Nån som vågar sig på en skadeanalys? Vurpade i halkan för kanske en månad sen eller så, slog i eller vred till vänster knä, blev svullet och gjorde ont men springa gick bra och det onda försvann. Men nu gör det extremt ont när jag börjar röra på benet på morgonen och även att ligga still eller belasta mer än bara lite gör ont. Gör rejält om jag trycker på fel ställe (nedanför knäskålen på utsidan)

Löpning fungerar fortfarande bra, kan göra ont om vid stigspring om jag landar lite tokigt och vrider knät men annars känns inget. All typ av rörlighet gör det bättre och jag sprang t.ex nästan 7 km stökig trail i draghundstempo igår.

Borde jag boka tid hos min sjukgymnast? Borde jag springa lite mindre? Eller mer? :)

SIE

Aktiv medlem
Nån som vågar sig på en skadeanalys? Vurpade i halkan för kanske en månad sen eller så, slog i eller vred till vänster knä, blev svullet och gjorde ont men springa gick bra och det onda försvann. Men nu gör det extremt ont när jag börjar röra på benet på morgonen och även att ligga still eller belasta mer än bara lite gör ont. Gör rejält om jag trycker på fel ställe (nedanför knäskålen på utsidan)

Löpning fungerar fortfarande bra, kan göra ont om vid stigspring om jag landar lite tokigt och vrider knät men annars känns inget. All typ av rörlighet gör det bättre och jag sprang t.ex nästan 7 km stökig trail i draghundstempo igår.

Borde jag boka tid hos min sjukgymnast? Borde jag springa lite mindre? Eller mer? :)
Sjukgymnast är ju ett prisvärt alternativ.
Spontant känns dock som att en röntgen är på sin plats.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Sjukgymnasten har ultraljud, vet inte om det kan duga det är väl mest för mjukdelar? Han är populär men de förstår när det är allvar (=man ringer och säger att man inte tänker sluta springa och måste ha hjälp :))

Stumpy

Aktiv medlem
Kort RR.
Kick-off ti-to nästa vecka i Aten, men åkte ner redan fredag kväll när man ändå skall resa.
Lördag morgon togs pendeln till Stn Agia Stefanos och sedan taxi till Maraton. Efter ett trist besök på museet, begav jag mig till start området för Authentic Marathon.
9BEA9E89-6CE2-480D-9DF7-265DAB452476.jpeg

Planen var att springa halvvägs, sedan käka lunch och ta beslut om resan till hotellet. Hittade inget lunchställe förrän efter 28 km. Efter en pizzaslice och en Coke, så valde jag att fortsätta till fots mot Aten.
E54CBCFD-C478-4998-B135-5B55287F4B7E.jpeg

Hela vägen gick längs motortrafikled, antingen på trottoar eller på stig. Massor med bilar på trottoarerna, så man fick hoppa ut i vägen titt som tätt. När jag kom in i stan, så fick löparklockan problem med GPS-signalen och det blev svårt att veta om man var på spåret eller ej. Fick plocka fram mobilen då och då.
Nåja, nådde iallafall Panathinaic Stadium, även om jag inte betalade inträde för att ta målbilden.
E3E90E8B-CDE7-4FA3-81FC-F1D6D35479A6.jpeg

Måste erkänna att det inte är något jag rekommenderar, om man inte råkar vara i området och vill känna historiens vingslag. 43 km sidan om en 2-4-filig trafikled är inte den bästa upplevelsen.

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Lite pulssnack då - när jag kör långa pass med löparrygga och pulsband slutar det med blodsutgjutelse under bröstet där bandet trycker och skaver sig igenom huden då ryggan ju löper över med bröststropparna.

Att köra puls på handleden är helt meningslöst när man studsar runt i terrängen då den visar pulsnivåer jag sedan länge hade sprängt hjärtat på😂

Ska man testa armmanschett? Funkar den vid stiglöpning?

Tant_Trek

Aktiv medlem
Lite pulssnack då - när jag kör långa pass med löparrygga och pulsband slutar det med blodsutgjutelse under bröstet där bandet trycker och skaver sig igenom huden då ryggan ju löper över med bröststropparna.

Att köra puls på handleden är helt meningslöst när man studsar runt i terrängen då den visar pulsnivåer jag sedan länge hade sprängt hjärtat på😂

Ska man testa armmanschett? Funkar den vid stiglöpning?
Man slipper det problemet om man drar pulsbandet under sport-BH:n, men det kanske inte är en lösning för dig...

Allvarligare: har bara hört/läst nöjda kommentarer kring Polar OH1-lösning kring arm, för de som avskyr eller inte kan ha bröstband. Just för stiglöpning har jag inte läst något särskild feedback? Du tänker att det är tajt runt buskar och sly och man drar i nåt så den kommer ur position? Sitter den inte typ på överarm, under en tröjärm?

Stumpy

Aktiv medlem
För mig funkar handledspuls till allt, utom möjligen vissa intervaller, men det verkar vara ganska individuellt.
Räcker det inte att spänna armbandet ett hack till?
Överarmsmätare är väl samma teknik som handledsmätare, så jag skulle inte hoppas på för mycket.

Tant_Trek

Aktiv medlem
För mig funkar handledspuls till allt, utom möjligen vissa intervaller, men det verkar vara ganska individuellt.
Överarmsmätare är väl samma teknik som handledsmätare, så jag skulle inte hoppas på för mycket.
Jag har bara läst typ såna här erfarenheter av överarmsmätning, bättre position än handled på nåt vis, även om mätningen också är optisk ja.

glitch

Aktiv medlem
Nop, har en Fenix 5+ och en Forerunner 45s och har haft en Fenix 3. Klockorna kan visa typ 178 bpm med en Rpe på typ 3, och en maxpuls på 180ish. Med band stämmer puls, zoner och Rpe. På löpband med konstant fart kan klockan ibland stabilisera sig hyfsat rätt men kör man intervaller / terräng där det studsar spårar det helt. Samma på cykel, på mtb är pulskurvan all over the place.
Hat så klart testat spänna till blodstoppsnivå men funkar inte tyvärr.

Som du säger är det extremt individuellt som allt annat som är beroende på kroppens anatomi.

Masjevel

Aktiv medlem
Har använt en polar oh1, numera verity sense, i några år och den fungerar lika bra som ett bröstband. Har min på överarmen.
Testade ett par gånger med att köra dubbelmätning, både arm- och bröstband och kurvorna var i princip identiska. Skillnaden mot handledsmätning via klockan är att armbandet inte skumpar omkring som klockan gör.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det finns en (eller kanske flera) Connect-appar till telefonen som låter dig jämföra puls från klockans optiska mätare med pulsband, både som datafält och i Garmin Connect på webben. Jag har testat lite och för mig är det ganska små skillnader. Lite segare respons på handledsmätningen möjligen men inget kritiskt. Kör inte heller intervaller på puls, så för mig kan det kvitta.

Nu har jag en FR255, men jag labbade lite med min Androidklocka förut också. Samma där.

Det verkar som sagt vara väldigt olika för olika personer.

apan_

Aktiv medlem
Gillar craftkläder i allmänhet men börjar lacka ur på deras kallingar som blir slappa efter alldeles för kort tid. Vilka ska jag köpa istället som håller formen längre?
Använder Crafts i strl L om någon har en direkt jämförelse på andra som passar rakt av.

SIE

Aktiv medlem
Gillar craftkläder i allmänhet men börjar lacka ur på deras kallingar som blir slappa efter alldeles för kort tid. Vilka ska jag köpa istället som håller formen längre?
Använder Crafts i strl L om någon har en direkt jämförelse på andra som passar rakt av.
Har bra erfarenhet av stadiums egna funktionskallingar. Långa och sitter på plats.

n3wton

Aktiv medlem
Det finns en (eller kanske flera) Connect-appar till telefonen som låter dig jämföra puls från klockans optiska mätare med pulsband, både som datafält och i Garmin Connect på webben. Jag har testat lite och för mig är det ganska små skillnader. Lite segare respons på handledsmätningen möjligen men inget kritiskt. Kör inte heller intervaller på puls, så för mig kan det kvitta.

Nu har jag en FR255, men jag labbade lite med min Androidklocka förut också. Samma där.

Det verkar som sagt vara väldigt olika för olika personer.
Utan att göra några vidare analyser så manifesteras problemet med handledspuls att jag knappt får någon puls alls. "Samma pass" med pulsband och utan resulterar i två helt olika snittpulsvärden och inte alls samma relative effort osv. Galet vilken skillnad det kan vara - vissa tycker det funkar kalas medan andra inte får det att funka öht. Om man ska förlita någon av sina analyser på sina pulsmätningar bör man åtminstone dubbelkollat hur klockan mäter puls gentemot pulsbandet. Är man som mig immun mot handledsmätning är det bra att ha koll på det.😛

glitch

Aktiv medlem
Ansluter mig till skaran "immuna", som det är nu kan jag få större precision i pulsmätningen genom att kasta pil med ögonbindel. På kortare pass är pulsband ju inget problem men det är så otrevligt med blodtgjutelse på längre pass 😂
Någon dubbelmätning ska nog inte behövas, att kunna näsandas obekymrat när klockan visar vo2 puls är indikation nog på att det inte stämmer. :)

sackan

Aktiv medlem

Låter som en liknande skada jag hade i somras. Då var det menisk å ledband som hade fått ordentligt med stryk för min del. Blev ordinerad vila, läkte ut på typ 3 månader.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Har bra erfarenhet av stadiums egna funktionskallingar. Långa och sitter på plats.

Pierre Roberts syntetkalsingar som ofta finns på ICA läste jag om på nått löparforum för säkert 10 år sen och har kört med sen dess. They rock! Fungerar väldigt bra. Det första paret jag köpte börjar kanske bli en liten aning slappa i resåren men.. jag köpte dem 2012!

Tillägg: Innan prövade jag lite riktiga köparmärken men fick alltid skumma skavsår på långrundorna. Några var riktigt dåliga, bland annat ett par New Balance som hade en grov söm på tvären i mellangården så att säga.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Låter som en liknande skada jag hade i somras. Då var det menisk å ledband som hade fått ordentligt med stryk för min del. Blev ordinerad vila, läkte ut på typ 3 månader.

Borde verkligen ta tag i det. På morgonen kan det göra väldigt ont att böja på benet och gå ner för trappan. Men det lustiga är att det är aldrig så bra som efter lite längre pass, gärna i lite tempo också. Och alltid bättre på kvällen.

Topp