[OT] [Run, Forrest, Run] Happys egen löpartråd

Masjevel

Aktiv medlem
Pierre Roberts syntetkalsingar som ofta finns på ICA läste jag om på nått löparforum för säkert 10 år sen och har kört med sen dess. They rock! Fungerar väldigt bra. Det första paret jag köpte börjar kanske bli en liten aning slappa i resåren men.. jag köpte dem 2012!
Stämmer in i hyllningskören. De enda kallingar jag köpt de senaste 10 åren minst. Fick hem tre par till i fredags. Köpte även n ett 5 pack strumpor för test.

SIE

Aktiv medlem
Pierre Roberts syntetkalsingar som ofta finns på ICA läste jag om på nått löparforum för säkert 10 år sen och har kört med sen dess. They rock! Fungerar väldigt bra. Det första paret jag köpte börjar kanske bli en liten aning slappa i resåren men.. jag köpte dem 2012!

Tillägg: Innan prövade jag lite riktiga köparmärken men fick alltid skumma skavsår på långrundorna. Några var riktigt dåliga, bland annat ett par New Balance som hade en grov söm på tvären i mellangården så att säga.
Har samma erfarenhet av PR, de dör aldrig. Dock upplever jag dem som lite korta, iaf under tights. Funkar fint till shorts. Köpte på City Gross nån gång för typ 69kr för säkert 10 år sedan.

apan_

Aktiv medlem
Låter som att Pierre Robert är de happykorrekta löparkallingarna. Får helt enkelt leta upp ett par och prova. Tack!

Eddy

Aktiv medlem
Har ignorerat denna tråd så gott det går men nu råkade jag läsa här igen, hade kommit i gång med löpning till jobbet under hösten, sprang en mil på morgonen och 5 km hem, riktigt rolig utmaning och klart genomförbar.
Fick sen troligen Covid sent i oktober utan att egentligen bli riktigt sjuk, har inte kunnat springa nått sen.
Har testat lite längd och cykel men det känns inte rätt i kroppen efter, inte en sjukdag inte en dag med feber eller andra förkylningstecken utan bara lite ont i huvudet och allmänt trött, ofta en liten känsla av illamående och allmänt obehag.

Ruggigt tråkigt är det hur som helst, kanske ett par löparkallingar får allt att lösa sig? Hur är Pierre Robert angående lukt? Lika som andra syntetkallingar eller...

//E

glitch

Aktiv medlem
Borde verkligen ta tag i det. På morgonen kan det göra väldigt ont att böja på benet och gå ner för trappan. Men det lustiga är att det är aldrig så bra som efter lite längre pass, gärna i lite tempo också. Och alltid bättre på kvällen.
Inte alls konstigt, då har du ju haft fullt blodflöde igenom området och dynamisk töjning. Är det led / ligamentrelaterat stelnar det ju till deluxe på natten på grund av inaktivitet och kasst blodflöde :)

SIE

Aktiv medlem
Stadium Outlet säljer en löparkalling av märket "ronhill" som jag gillar. SPringer dock lika bra i HMs syntetkallingar, eller utan (sommaren med shorts).
Sprang igår i samma märkes långärmade tischa, luftig och bra, fin färg, satt bra, 80 spänn. Kanske läge att bunkra dessa. 182cm/72 kg och Small satt ändå rätt löst på mig, så man kan cykla i dem utan att misstas för en XC-cyklist ;)

Sprang igår tredje rundan sedan operationen i September, och första lite längre rundan på ca 9 km. Valde rätt kuperad och knölig runda i Änggårdsbergen enligt resonemanget att korta steg borde kräva mindre mobilitet i axeln/armpendeln, och resonemanget höll helt ok. Dunderhög på endorfin i flera timmar in på kvällen och idag go träningsvärk i övre framsida lår. Ibland är lyckan lättfångad.

Senast ändrad:

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Inte alls konstigt, då har du ju haft fullt blodflöde igenom området och dynamisk töjning. Är det led / ligamentrelaterat stelnar det ju till deluxe på natten på grund av inaktivitet och kasst blodflöde :)

Det borde ju betyda att det inte är en löparskada tänker jag. Hade en tid hos sjukgymnasten för en vecka sen men fick flytta på den pga sjukdom.

Har sprungit minimalt senaste veckorna med max 2 km/dag för att hålla streaken vid liv men om något så är knät sämre.

Stumpy

Aktiv medlem
Jobbar hemifrån idag och passade på att ta en lunchrunda innan det fryser på igen. Har blivit mest längdskidåkning och cykeltrainer på sistone, så hade inga högre förväntningar. Blev därför klart överraskad över att springa på 4:35-tempo över 9 km. Hade räknat med 5:30-tempo och håller sällan under 5:00. Kanske är längdåkning optimal träning för löpning. Det blir kanske till att redigera målet för Premiärmilen. Har aldrig varit under 45 minuter på 10 km. Siktade egentligen på sub-50.

nisseson

Aktiv medlem
Kan du springa 9k i 4:35-tempo själv så kan du springa 10k i 4:30-tempo på tävling. Premiärmilen är ganska flack (innebörden av "ganska" är subjektiv...). Och mer än tre veckor kvar till loppet!

Stumpy

Aktiv medlem
Kan du springa 9k i 4:35-tempo själv så kan du springa 10k i 4:30-tempo på tävling. Premiärmilen är ganska flack (innebörden av "ganska" är subjektiv...). Och mer än tre veckor kvar till loppet!
Får se om det är repeterbart först bara. Siktar på att springa igenom banan någon lunch framöver, så jag kan sträckningen. Är bara ett par km bort från kontoret.

SIE

Aktiv medlem
Får se om det är repeterbart först bara. Siktar på att springa igenom banan någon lunch framöver, så jag kan sträckningen. Är bara ett par km bort från kontoret.
Enda gången jag sprungit milen under 45 var på varvetmilen (kval för Göteborgsvarvet) för ett gäng år sedan. I samma veva hade jag kämpat hårt för att klara milen ens i 4:45-tempo, men den där numerlappen/chippet gör fan mycket när det gäller.

Stumpy

Aktiv medlem
Jobbar hemifrån idag och passade på att ta en lunchrunda innan det fryser på igen. Har blivit mest längdskidåkning och cykeltrainer på sistone, så hade inga högre förväntningar. Blev därför klart överraskad över att springa på 4:35-tempo över 9 km. Hade räknat med 5:30-tempo och håller sällan under 5:00. Kanske är längdåkning optimal träning för löpning. Det blir kanske till att redigera målet för Premiärmilen. Har aldrig varit under 45 minuter på 10 km. Siktade egentligen på sub-50.
Låter det för bra för att vara sant, så är det nog inte sant.
Verkar vara som att träningsklockan fått spel. Höll ett jämnt tempo, körde inte intervaller.

1677658875729.png

DanielS

Aktiv medlem
Verkar vara som att träningsklockan fått spel. Höll ett jämnt tempo, körde inte intervaller.

Visa bilaga 610864
Hehe ibland är det så, min klocka har också en egenskap att visa ca 20m mindre per km än verklig distans, jämfört med km-markeringar på tävling.

Men mycket längdåkning brukar bli en bra boost för min löpning. Det blir naturligt lite mer av intervall-karaktär med nära max i uppförsbackar och lite återhämtning när det går nedför. Lättare (för mig) att få in mycket volym i hög pulszon också jämfört med löpning.

glitch

Aktiv medlem
Happy! Hit me med era bästa hacks för att göra rent soft flasks?
Man kanske inte kommer runt att köpa en specifik flaskborste? Vars hittar man såna till bra pris i så fall? Framförallt under "kragen" är det svårt att komma åt.
Tack tack!

fiskarn

Aktiv medlem
Man kanske inte kommer runt att köpa en specifik flaskborste? Vars hittar man såna till bra pris i så fall? Framförallt under "kragen" är det svårt att komma åt.
Tack tack!
Inget svar på frågan men man kan nog förvara de i frysen, då möglar de inte osv. Soft bottles borde ju inte ta någon plats där heller nästan. Jag brukar göra så med min vätskeblåsa till skidor.

Stumpy

Aktiv medlem
Tack tack!
Skakar med vatten och diskmedel, sköljer ur och lufttorkar. I värsta fall gnugga insidan med ett finger eller två.
Edit: Om jag haft sötslisk i. Om jag bara haft vatten, så låter jag lufttorka.

7091055D-B4D3-47BD-8372-D15D0EBF702E.jpeg

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Skakar med vatten och diskmedel, sköljer ur och lufttorkar. I värsta fall gnugga insidan med ett finger eller två.
Edit: Om jag haft sötslisk i. Om jag bara haft vatten, så låter jag lufttorka.

Visa bilaga 610999
Det har varit min utgångspunkt men på Salomonflaskorna är öppningen liten och kanten skarp så man kommer inte åt med fingrarna att gnugga innanför kragen. Sen bildas en massa gojs ändå innanför gummit på munstycket så det måste plockas isär regelbundet.
Ska testa frysförvaring men första måste de blir ordentligt rena :)

SIE

Aktiv medlem
Det har varit min utgångspunkt men på Salomonflaskorna är öppningen liten och kanten skarp så man kommer inte åt med fingrarna att gnugga innanför kragen. Sen bildas en massa gojs ändå innanför gummit på munstycket så det måste plockas isär regelbundet.
Hmm, böj en krok av piprensare el dyl?

Sunlake

Aktiv medlem
Finns borstar till vällingflaskor på ICA. Tror inte att de är så dyra😊

n3wton

Aktiv medlem
Bra tips! Rör mig sällan i de korridorerna numera men ska försöka komma ihåg att kolla nästa gång jag handlar.
Jag är ganska säker på att jag har en flaskborste från Ica. Eller hade, innan den offrades till rostskyddsgudarna genom att pensla stålram invändigt med linolja..😛

Azog

Aktiv medlem
Jag vet inte hur styvt materialet är, men t.ex Camelbak blåsor går bra att vränga ut o in o tvätta av.
Materialet är mjukt, men hålet väldigt litet, så det löser inte problemet tyvärr. Om det är Salomons nya, ovala, flaskor vi pratar om.

De gamla med stor öppning är grymma ur den här aspekten. Men är nog svåra att få tag på nu om man inte redan har.

Jag tycker att det brukar gå bra att få mina rena genom att skölja många gånger och låta dem ligga med vatten i en stund för att lösa upp gegget som är kvar. Ett finger eller en flaskborste är väl nästa eskaleringsnivå.

Stumpy

Aktiv medlem

Visa bilaga 610864
Samma runda idag som i förrgår. Den tog precis lika lång tid, men var nästan 1,5 km kortare. Man kan väl konstatera att det var GPSen som hade spel i förrgår. Vet inte om det var min ändring från UltraTrac till GPS+Galileo som gjorde skillnaden.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Oj, vad är det för klocka? Min FR255 är otroligt konsistent i sina sträckor, kör ofta exakt samma rundor och det brukar diffa väldigt lite.

nisseson

Aktiv medlem
UltraTrac is a GPS mode that decreases the update rate of GPS data to once a minute, providing much longer battery life while in GPS mode.

UltraTrac låter inte så lämpligt för att följa t.ex löpning när det använder sig av så pass få datapunkter. Resultatet är inte oväntat i mina öron.

kfn

Aktiv medlem
Efter nio veckor med grymt bra träning blev det igår årets första ofrivilliga vilodag. Och det på grund av en ovanlig löparskada nämligen brutet revben. Snubblade i söndags på plan asfalt och föll rakt framlänges i backen ganska hårt. Tolkar detta som att jag nu utvecklat ett nästan optimalt ultralöpargubbsteg. Skrapade upp ena knät och ena handen men var glad för att precis undvika att få ner ansiktet i asfalten. Var ganska långt hemifrån men sprang de återstående 14 km utan problem. Tog en lugn tur i måndags och det kändes bra men så i tisdags när jag sprang började det göra ont i bröstkorgen. Blev värre under natten men sedan bättre igen tills jag nös idag. Nu gör det ont igen. Nästa ofrivilliga vilodag är väldigt nära.

43 löppass och 560 km hittills i år och januari var första månaden någonsin över 30 mil. Längsta passet 34 km längs Gotaleden etapp 1-4 från Göteborgs central till Lerum. Både kul och långt! Hade tänkt fortsätta från Lerum till Alingsås nästa vecka men det blir nog inte så.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Vurpor är inte roliga, höll på att stå på öronen rejält idag pga trötta ben och dålig markfrigång. Hittills 62 rundor men bara 25 mil, min ambition är dock bara 150 mil per år och där ligger jag rätt bra i fas.

kfn

Aktiv medlem
Optimal mängd för mig är nog 4-5 mil/vecka och komplettera det med lite cykling, roddmaskin och styrketräning. Nu springer jag på gränsen till vad som känns som för mycket men ville efter 25 år med olika typer av motionslopp testa något nytt och valet föll på 100 km löpning. Ska utvärdera i slutet av året om det är något jag ska fortsätta med.

Earlslick

Aktiv medlem
Granskning av vilopuls över ett år. Snitt ökat från ca 45 till 49. Edit: Oklart vad som ligger bakom avvikandet från mönstret i mars..

Visa bilaga 602509

Fram till september sprang jag varje dag, om än oftast endast 2 lugna km. Streaken bröts pga skada, cykeltrainer införskaffades, och den dagliga löprundan ersattes av 2-4 pass i Zwift per vecka.

Jag kan ju inte garantera att det är bristen på vardaglig löpning som ligger bakom den ökade vilopulsen, men ser det som sannolikt. Slutsats: många bäckar små gör stor skillnad på vilopuls!
Vad är det för tjänst/app som skärmklippet kommer från?

Topp