[OT] Säng

GustafH

Medlem
[OT] Säng
Inspirerad av återhämtningstråden så började jag fundera på hur man gör för att hitta en säng som passar.

Jag har varit lite sjuk i helgen och i väntan på svar på det där testen som ligger i tiden och vad jag upptäckt efter 39 graders feber och en full dag (plus natten innan och efter) i sängen är att vår säng inte är så himla bra för mig. För nu har jag ont i ryggen och i ena höften. Det suger. Särskilt efter att jag äntligen kommit igång med lite strukturerad cykling utan att få ont i nämnda kroppsdelar (nåt som annars har varit lite av ett problem). Det ska sägas att jag började känna av det i sängen för nåt år sen men nu börjar det bli ganska illa, särskilt då efter en helg nedbäddad.

Hur ska man tänka när det kommer till säng? Hur väljer man rätt och hur vet man utan att sova ett halvår i den att den är rätt? Skulle det räcka att byta till en vettig bäddmadrass, en tjock och fin i memoryskum kanske? Eller är det bara pärlor för svin om nu resårbotten (en hård en från IKEA eftersom jag är en tung människa, dock inte ny) inte är bra?

Hep

Aktiv medlem
[OT] Säng
Kanske inte i ett halvår, men du kommer behöva sova i sängen innan du vet om den är rätt för dig. Du kan få hjälp att testa fram ungefär hårdhet i butik, men sedan är det så individuellt vad som funkar att du tyvärr måste testa.

Efter en massa jobbhotellnätter där jag efter att ha sovit bra eller dåligt kollat vilken säng det var, har jag lärt mig att för mig finns det inget som säger att en dyrare säng är bättre. Efter att ha testat och lämnat tillbaka Hästens och annat dyrt har jag nu en resårmadrass från Jysk (visserligen en av deras dyrare, men generellt sett en billig säng) och en lite dyrare minnesbäddmadrass.

Skit i coronan nu. Bo på hotell, sov hos kompisar, ge dig ut på tinder. Tyvärr är det vad som funkar, även om du kanske kommer få tvärsäkra svar både här och i valfri butik.

mcperand

Aktiv medlem
[OT] Säng
Inspirerad av återhämtningstråden så började jag fundera på hur man gör för att hitta en säng som passar.

Jag har varit lite sjuk i helgen och i väntan på svar på det där testen som ligger i tiden och vad jag upptäckt efter 39 graders feber och en full dag (plus natten innan och efter) i sängen är att vår säng inte är så himla bra för mig. För nu har jag ont i ryggen och i ena höften. Det suger. Särskilt efter att jag äntligen kommit igång med lite strukturerad cykling utan att få ont i nämnda kroppsdelar (nåt som annars har varit lite av ett problem). Det ska sägas att jag började känna av det i sängen för nåt år sen men nu börjar det bli ganska illa, särskilt då efter en helg nedbäddad.

Hur ska man tänka när det kommer till säng? Hur väljer man rätt och hur vet man utan att sova ett halvår i den att den är rätt? Skulle det räcka att byta till en vettig bäddmadrass, en tjock och fin i memoryskum kanske? Eller är det bara pärlor för svin om nu resårbotten (en hård en från IKEA eftersom jag är en tung människa, dock inte ny) inte är bra?
Nu frågade du ju metafrågan om hur man hittar bra sängar och där har jag inget bra svar, men jag kan svara på frågan om vad du kallar memoryskum. Jag är inte en ny människa, dock tung, och jag tillbringar på grund av en trist sjukdom ca 1 vecka i månaden helt utslagen och sängliggandes och jag skulle inte överleva utan min Tempurmadrass. Innan den hade jag alltid ont i rygg, nacke och axlar efter ett skov. Jag vet att en del uppfattar den som för hård, men för mig är den perfekt. Dock så är den verkligen inte gratis.

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Säng
Kan plusetta det där med memory foam, även om jag nöjd mig med den Ikea säljer relativt billigt.

Jag är annars liten och lätt och gillar hårda sängar. Sov utmärkt i lumpen på de tunna skummadrasserna och sover alltid gott i tält på liggunderlag. Men att känna om en säng är skön i butik är ju bara att glömma känns det som. Även om jag känner till mina preferenser.

CBrandel

Aktiv medlem
[OT] Säng
Gick i samma tankebanor som du får något år sedan och tänkte investera en slant i min sömn.

Självklart tänkte jag att Ikea och dylikt är skräp så gick in på en Sova-butik.

Provlåg lite med en säljare och kom fram till att en "Carpe diem" var den skönaste (och dyraste). Säljaren tyckte även den var ett bra alternativ.

Jag väger 80-85 och är drygt 180 så valet föll på en hård.

Och visst var den skön, i ungefär ett halvår. Efter det har den bara blivit mer och mer nedluggen. Är numera mjukare än en medelhård säng från Ikea som min far använt i flera år. Röven sjunker ned till golvet känns det som.

Sova gör såklart inget eftersom inga fjädrar eller ramen gått sönder.

Slutade med att jag skrotade min fina säng för 30 000:- och köpte mig en Ikea av modellen Skotterud.

Kostade väl 5000:- med bäddmadrass och ben. Trots detta är den fan så mycket bättre.

Skulle jag köpa en premiumsäng igen skulle jag undviks Sova (Carpe diem) och istället köpa något på Mio. De brukar få bra i diverse tester.

Peth

Aktiv medlem
[OT] Säng
Jag skulle undvika att köpa en säng som ska ”hålla i 25 år”, för vem vet hur jag kommer se ut i kroppen och vilka behov jag har såpass långt i framtiden. Hellre en lite billigare säng som byts ut när den inte passar bra längre än en svindyr.

glitch

Aktiv medlem
[OT] Säng
Nu är ju säng en sällanköpsvara men i vår familj har det alltid slutat med Ikeas lite dyrare med finaste bäddmadrasserna och på landet blev det även någon lite enklare med gott resultat. Min och fruns nuvarande har vi haft i 10+ år och de håller samma stuns som dag 1. Vi gillar båda fasta så vi har enbart haft fasta eller mellan (för sonen) och jag hsr sovit i hans säng många gånger och tycker den är kanon den också även om jag väljer min egna något fastare om jag får välja. Riktigt bra pang för pengen på Ikeas. (Eller var, har inte köpt någon nu på senaste men de brukar ju få bra omdöme).

GustafH

Medlem
[OT] Säng
Skit i coronan nu. Bo på hotell, sov hos kompisar, ge dig ut på tinder. Tyvärr är det vad som funkar, även om du kanske kommer få tvärsäkra svar både här och i valfri butik.

Undrar vad frugan skulle säga om jag började Tindra för att testa sängar... :D

Verkar som att det inte är helt dumt att testa en ny bäddmadrass ändå. Våra resårbottnar är visserligen från 2008 men de har stått oanvända en hel del år så de är inte använda så många år och de är fortfarande raka och inte nedluggna i mitten. Och memoryskum verkar poppis så nu när jag är närmare 40 än 30 så känns det dumt att snåla.

Nåt jag sprang på ute där på det vilda nätet var Emma-madrassen. Den verkar vinna alla priser överallt. Är det nån som testat den?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer