[OT] Sätta tapp på plasttunna

Skruff

Aktiv medlem
Hallå!
Startar en OT-tråd här eftersom kunskapensbanken ofta har goda resurser även utanför cykel & meckande.

Tänkte försöka ta tillvara på regnvatten från taket för odling och har en idé om att använda en industritunna av blå plast (ni känner säkert igen typen).

images (2).jpeg

Vad är möjligheten att få det tätt med att sätta en tapp/kran på en sådan här?

Fördelaktigen vill jag nog kunna trycka på en trädsgårdsslang. Om jag ställer tunnan på några pallar så den kommer 0,5 - 1 meter upp så borde ju en fylld tunna ge ett hyfsat bra tryck.

Någon som har testat liknande? Tips på material eller typiska misstag?

Tack på förhand o trevlig helg.

geologen

Aktiv medlem
Jag skulle räkna med att behöva en gummibussning runt ett rör eller slang för att få det tätt, kanske ihop med nåt passande, giftfritt tätningsmedel som funkar på feta plaster. Epoxy eller polyester för att bygga upp nåt lär inte funka på sån plast.

Om du inte vill borra i tunnan kan du ju utnyttja häverteffekten. Fäst en slang så ena änden är nere i botten av tunnan och sen andra änden utanför och med mynningen lägre än den inne i tunnan. Fäst en "kran" på slangen för att kunna stoppa/kontrollera flödet och eventuellt en pumpblåsa för att starta flödet om vattnet runnit tillbaks över "krönet" i slangen. Men för att detta ska bli smidigt bör du nog få upp tunnan högre än en meter. Snarare över huvudhöjd.

Skruff

Aktiv medlem
Jag skulle räkna med att behöva en gummibussning runt ett rör eller slang för att få det tätt, kanske ihop med nåt passande, giftfritt tätningsmedel som funkar på feta plaster. Epoxy eller polyester för att bygga upp nåt lär inte funka på sån plast.

Om du inte vill borra i tunnan kan du ju utnyttja häverteffekten. Fäst en slang så ena änden är nere i botten av tunnan och sen andra änden utanför och med mynningen lägre än den inne i tunnan. Fäst en "kran" på slangen för att kunna stoppa/kontrollera flödet och eventuellt en pumpblåsa för att starta flödet om vattnet runnit tillbaks över "krönet" i slangen. Men för att detta ska bli smidigt bör du nog få upp tunnan högre än en meter. Snarare över huvudhöjd.
Tack!
Bra input.
Över huvudhöjd känns uteslutet..
men en pump kanske inte är det.
Får överväga om man kanske inte ska göra hål alls utan köpa en enklare pump som kan va igång när man vattnar.

Gillar ju enkelheten i att ha en tapp typ 2-4 cm från botten men är det svårt att få tätt så är jag öppen för andra lösningar.

geologen

Aktiv medlem
Tack!
Bra input.
Över huvudhöjd känns uteslutet..
men en pump kanske inte är det.
Får överväga om man kanske inte ska göra hål alls utan köpa en enklare pump som kan va igång när man vattnar.

Gillar ju enkelheten i att ha en tapp typ 2-4 cm från botten men är det svårt att få tätt så är jag öppen för andra lösningar.
En meter upp funkar ju också, men oavsett om du väljer kran i botten eller en hävertslang, kan du aldrig vattna på högre höjd än vattnets överyta.

kais01

Aktiv medlem
rolig ide!

sänker själv kannan i en öppen variant på tunnan. och en poolpump används i en brunn på tomten.

för övrigt använder jag två likadana tunnor som kompost till hushållsavfallet. borrat upp ett antal hål i botten och sågat av ovandelen så det passsar som ett lock. funkat i över 20 år. nyare avfall tillsamman med lite jord då och då i ena tunnan, efterkompostering tillsammans med grövre trädgårdsafall i den andra,

n3wton

Aktiv medlem
Det finns "proffsvariant" av Julas version. Osäker på var jag köpt sådan bara, kan fundera lite..

Om du ska ha Gardena-koppling så får du räkna med att ha gott om tid för bevattningen. Jag hade valt en större dimension för att få lite fart när man bara har självtryck. Speciellt eftersom man vid vattning vill vattna sällan och mycket, en sk "rotväta". Om man duttar med lite vatten då och då så får växterna ytliga rötter och blir väldigt torkkänsliga, till skillnad från om man får ner vattnet på djupet varpå växterna söker sig djupare ner.

Skruff

Aktiv medlem
Det finns "proffsvariant" av Julas version. Osäker på var jag köpt sådan bara, kan fundera lite..

Om du ska ha Gardena-koppling så får du räkna med att ha gott om tid för bevattningen. Jag hade valt en större dimension för att få lite fart när man bara har självtryck. Speciellt eftersom man vid vattning vill vattna sällan och mycket, en sk "rotväta". Om man duttar med lite vatten då och då så får växterna ytliga rötter och blir väldigt torkkänsliga, till skillnad från om man får ner vattnet på djupet varpå växterna söker sig djupare ner.
Tack. Klura gärna, jag lägger hellre lite mer och får bättre kvalitet, än att byta vartannat år.

Bengt-re

Aktiv medlem
Tack. Klura gärna, jag lägger hellre lite mer och får bättre kvalitet, än att byta vartannat år.
Kolla på dessa. De har "allt" i kopplingsväg för bevattning. Säger som ovan, överväg grövre dimmention - det rinner inte fort i smala slangar med lågt tryck.

dbcooper

Medlem
Inte exakt samma användningsfall som TS utan jag samlar regnvatten från stuprör med en fällbar vattenutkastare, så jag kan koppla bort vatteninsamlingen vid behov. Påfyllnadsslangen är kopplad så att när tunnan är full rinner överskottet tillbaka i stupröret (vid måttligt regnfall). När jag skall fylla min vattenkanna lossar jag kopplingen B och sänker ned den till vattenkannan. Kan dock inte tömma sista slatten i tunnan med denna metod.

vattentunna1.png vattentunna2.png

Emil777

Aktiv medlem
Hallå!
Startar en OT-tråd här eftersom kunskapensbanken ofta har goda resurser även utanför cykel & meckande.

Tänkte försöka ta tillvara på regnvatten från taket för odling och har en idé om att använda en industritunna av blå plast (ni känner säkert igen typen).

Visa bilaga 555070
Vad är möjligheten att få det tätt med att sätta en tapp/kran på en sådan här?

Fördelaktigen vill jag nog kunna trycka på en trädsgårdsslang. Om jag ställer tunnan på några pallar så den kommer 0,5 - 1 meter upp så borde ju en fylld tunna ge ett hyfsat bra tryck.

Någon som har testat liknande? Tips på material eller typiska misstag?

Tack på förhand o trevlig helg.
Vi köpte denna förra sommaren. Funkar bra MEN den är av PP-plast och tål inte minusgrader. Vår tunna sprack och jag fick "svetsa" ihop den då det är för svårt att limma.

d_anders

Aktiv medlem
En kran liknande julas duger utmärkt. Borra hål och sätt dit kran inklusive gummipackning så blir det tätt. Trycket blir ju inte högt alls

d_anders

Aktiv medlem
För övrigt så är plasten i såna där industritunnor ganska bra. De billigaste stora på Jula mm är mycket klenare och kan spricka där botten sitter fast.

Att koppla in en slang att vattna med tror jag inte på utan pump. Använd kranen till att fylla på en vattenkanna istället.

Pfaff

Aktiv medlem
Tack, men det gäller ett mindre fritidshus en ordentlig dagsetapp ifrån Malmö.

Säkert. Men kan kanske vara värt att kolla med lokala drätselkammare (här VA-verk om du vill 😁)
Glöm inte att ha en sil i tilloppet så inte tappkranen sätts igen av löv och mossa som följer med från taket.

Bengt-re

Aktiv medlem
Eller använda slang med hävert som jag föreslog. Då bara man stoppar ner slangen när man ska ha vatten, och då är den ovanför bottenslammet... :)
Fungerar också. Men får att få lite vettigt flöde är det bra med lite grövre slang/tapp. Som bonus sätter det inte igen lika lätt av lite böz.

uandt

Aktiv medlem
Jag gav upp på mina tappkranar och köpte en pump istället. Trycket var alltid för dåligt med kranen

Tror det var den här . Den enda jula maskinen jag har som inte är skräp

tmalm

Aktiv medlem
Vi har "ad blue"(dieselavgasreningsmedel som egentligen är det osexiga urea) tunnor att samla regnvatten för bevattning i, har inte kran men vit plast slang anslutning från BT tror jag. Inget läckage och tunnorna håller ihop fint. Vattning medelst självtryck och vattenslang.

/T

Topp