[OT] sågkedjeolja till Ryobi elmotorsåg?

staine

Aktiv medlem
Hur viktigt är det att det är "rätt" olja? Duger vanlig motorolja? Eller måste jag lägga mina sista 59:90 på en liter från Biltema?

Ok trodde det skulle vara mer högvisköst än rapsolja?
Jag kör en lite större såg, men i den skulle jag aldrig hälla något annat än en riktig olja för motorsågskedjor. Flödet är inställt för en viss viskositet och en olja som inte beter sig likadant ger ett annat resultat.

Ska du fälla lite sly i 10 minuter? Häll i nästan vad som helst. Ska du kapa ved en hel dag? Köp något bra. Ska du fälla träd? Gå en kurs först så lär du dig både säkerhet och skötsel.

De flesta oljor som inte innehåller dinosaurier oxiderar rätt snabbt och stelnar om de inte går åt så om du sågar sällan kan du ha gegga i oljetanken efter ett tag.

Sågoljan trådar sig. Kanske funkar vanlig rapsolja, men det är absolut inte samma viskositet. Utan att ha provat tror jag rapsolja stänker. Oönskat tillägg till ett redan nedsmutsande jobb.

Ok trodde det skulle vara mer högvisköst än rapsolja?
har kört med både dedicerade kedjeoljor och rapsolja, det är viskocitetsmässigt svårt att skilja dem åt. liksom funktionsmässigt.

möjligen om man ställer ifrån sig en med rapsolja utan att blåsa rent, torkar träklegget möjligen in lite mer?

Rapsolja har riktigt bra smörjande egenskaper för att vara en helt vegetabilisk olja som inte nödvändigtvis ens är raffinerad (beror på fulhetsgraden). Däremot polymeriserar den efter ett tag och blir stel, så du vill nog inte lämna det i oljetanken.

Motorolja är väl inte så roligt att spruta runt i skogen, nej? Ingen aning om vad sågkedjeolja är, men förhoppningsvis inte petroelumbaserat utan nåt ofarligt.

Jag googlade lite halvseriöst på samma fråga för ett år sen eller nåt sånt. Min slutsats då, baserat på anekdoter från både proffs och amatörer var att rapsolja funkar bra, men om sågen används sällan kommer det vara risk för problem eftersom oljan tenderar att fastna/stelna.

Oki tack för tips. Sågen används sällan, och inte i skogen. Tror jag får jobba lite nästa vecka så jag kan åka o köpa en liter på Biltema sen då...

Jag kör en lite större såg, men i den skulle jag aldrig hälla något annat än en riktig olja för motorsågskedjor. Flödet är inställt för en viss viskositet och en olja som inte beter sig likadant ger ett annat resultat.

Ska du fälla lite sly i 10 minuter? Häll i nästan vad som helst. Ska du kapa ved en hel dag? Köp något bra. Ska du fälla träd? Gå en kurs först så lär du dig både säkerhet och skötsel.

De flesta oljor som inte innehåller dinosaurier oxiderar rätt snabbt och stelnar om de inte går åt så om du sågar sällan kan du ha gegga i oljetanken efter ett tag.
Den ”biologisk nedbrytbara” som BT säljer håller sig fin o fräsch i åratal enligt min ringa erfarenhet.. Däremot luktar den fan.
Men det är väl knappast någon som fäller träd eller kapar ved hela dagen med en elektrisk kedjesåg? Utom möjligen jag.

Jag har provat motorolja och det gick åt snabbare och tyckte spånen kletade ihop snabbare under kåpan.

Rapsolja blir väl mer trögflytande i kyla?

Jag köpte classes biologiska kedjeolja, som är alldeles för kladdig och seg, och spädde ut den 50/50 med rapsolja. Funkar finfint i lilla elsågen. Till Storstihlen som sitter på logosolen har jag bara finolja men den går hårdare och mer sällan. Funkar säkert finfint att ha bara rapsolja om man har koll på att det går åt lite mer.

Det viktiga är att det är bioolja så att sågspånen går att ha i komposten efteråt.

Men det är väl knappast någon som fäller träd eller kapar ved hela dagen med en elektrisk kedjesåg? Utom möjligen jag.
Jodå, flera veckor! Med trefas! Går åt några liter sågkedjeolja.
DBFF9298-47FB-4B76-ACFF-1873B8993525.jpeg

Hellre rapsolja än ingen olja men det bästa är rätt olja för ändamålet.
såklart, men vi har med sannolikhet här en variant på temat att marknaden älskar specialprodukter som egentligen inte är special.

vi kan ta exemplen särskild motorolja för gräsklippare eller varför inte stans tubelesstejp för typ tiodubbbla priset istället för det som det egentligen rör sig om, tesa 4589.

edit; skall vara 4289.....

Senast ändrad:
såklart, men vi har med sannolikhet här en variant på temat att marknaden älskar specialprodukter som egentligen inte är special.

vi kan ta exemplen särskild motorolja för gräsklippare eller varför inte stans tubelesstejp för typ tiodubbbla priset istället för det som det egentligen rör sig om, tesa 4589.
Jag är inte tillräckligt insatt i ämnet motorsågkedjeolja versus rapsolja men tänker att någon olja är bättre än ingen alls, map brandrisk och mycket annat.

(ironi)Tubelesstejp vet alla att relabelade märkesvaror där är prestandaförbättringen helt i synk med prispåslaget. Såklart. (/ironi)

Jag kn inte hitta tesa 4589.

Riktig kedjeolja har seghetsämnen inblandade så att oljan följer med runt svärdet och ger "oljefilmen" som bär kedjan mot svärdet och inte gör att svärdet slits ner när man t.ex. kapar.
Är det för tunn olja så slits kedjan ner snabbt i nitarna och direkt sträcks ut och man får sträcka kedjan ofta.

men är det för tjock olja tränger den inte in kapillärt dit där den gör nytta. den attraherar även slipande smuts. viss omsättning av smörjan är bra.

vi vet alla vad longlifeprodukter gör med slitaget på parallellen cykelkedja.

Bara man använder sågen långsamt med lågt tryck så håller jämförelsen.

På mc har man klistrig olja också men gärna inte på cykel

Bara man använder sågen långsamt med lågt tryck så håller jämförelsen.

På mc har man klistrig olja också men gärna inte på cykel
Jag har Husqvarna motorsågskedjeolja på min mc-kedja. Rengörs efter ca 50 mil (hur lätt som helst jämfört med "riktiga" kedjeoljor för mc) och ett tunt lager olja med pensel. Jag får ut nästan 1000 mil mer per kedja (3000 istället för 2000) på det sättet än med vanlig kedjeolja. Jösses jäklar vad smutsig kedjan blir med kedjeolja för mc.

Jag har Husqvarna motorsågskedjeolja på min mc-kedja. Rengörs efter ca 50 mil (hur lätt som helst jämfört med "riktiga" kedjeoljor för mc) och ett tunt lager olja med pensel. Jag får ut nästan 1000 mil mer per kedja (3000 istället för 2000) på det sättet än med vanlig kedjeolja. Jösses jäklar vad smutsig kedjan blir med kedjeolja för mc.
Använder man inte bara O-ringssmörj på mc-kedjor. Den är väl inte särskilt klibbig?
(Jag jörde enbart med kardan när det begav sig)

Använder man inte bara O-ringssmörj på mc-kedjor. Den är väl inte särskilt klibbig?
(Jag jörde enbart med kardan när det begav sig)
Alla får bli saliga på sin fason, men en modern O- eller X-ringskedja behöver egentligen inte smörjas alls om man kör när det är torrt och rent. Fettet runt nitarna är så pass väl inpackat och ringarna så hållbara att de håller hela kedjans livslängd. Om man kör i regnsmuts och/eller på saltade vägar så behövs det ett skydd för ytorna på länkarna som samtidigt måste vara klistrigt nog för att inte slängas av och inte så klistrigt att smutsen fastnar. Vatten och salt och annat smuts -> rost och slitage. Slitaget (på kedja och drev) är det som en del tror är töjning, begränsar livslängden. Eftersom allt för många ger kedjan en sprejning på våren (eller låter verkstan göra det vid årsservicen) och nöjer sig med det så behöver oljan vara klistrig. Nu kör väl de flesta mc som om de gick sönder av regn och då märks det inte så stor skillnad, men för de som kör i alla väder märks det tydligt.

Oj vad OT vi kom i den här OT-tråden... :rolleyes:

Tillbaka
Topp