[OT] Samlingstråd för OT

Ean

Ny medlem
[OT] Samlingstråd för OT
Hejhopp allihopa!

Problem: Luktar glykol i kupen.

Orsak: Läckande värmepaket.

Åtgärd: Täta värmepaket.

Hur: Bosse bildoktorn tätar bilkylare med ingefära så det borde ju funka till värmepaketet för det är ju en slagskylare det också. Undrar bara om man ska hälla i ingefäran ( i pulverform? ) när motorn är igång och blivit varm eller när motorn är kall och sen starta och varmköra.

Så om nån har gjort detta innan så är jag väldigt tacksam för tips för det känns lite tradigt att riva ner hela instrumentpanelen och köpa på ny begagnat värmepaket på skroten.

Tack på förhand/ Andreas

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Samlingstråd för OT
Vitpeppar har jag kört med, hällde i när motorn var kall, det löste sig rätt fort. Funkade faktiskt fint ända tills kylaren var tvärkörd.

42Hz

Aktiv medlem
[OT] Samlingstråd för OT
Hade en gång en VW Jetta GT från 85 som blev återkallad till verkstadsbesök för att kolla just läckande värmepaketet, inget speciellt med det men det var 95-96 nånting, en tio år gammal bil!
Blev förvånad, trodde inte tillverkarna brydde sig om bilen var med än 2 år gammal.. ;)

Leo

Ny medlem
[OT] Samlingstråd för OT
Kanel är det som funkar också, men för några tior så kan du köpa riktig "kylartätning", det håller skapligt så länge det inte är ett stort hål i systemet.

/Leo

Johan S

Ny medlem
[OT] Samlingstråd för OT
Hade en gammal Volvo PV som läckte som ett såll. Jag hade alltid tre burkar vitpeppar i handskfacket. Det hade bara varit att lägga i ett par buljongtärnigar, lite morötter, lök och kött så hade man kunnat koka en fin köttsoppa i kylarsystemet. Genom vattenpumpen hade det kunnat bli en riktigt slät och stark soppa...

avanti

Ny medlem
[OT] Samlingstråd för OT
snus funkar också. Lössnus alltså :)
Hag skulle nog byta värmepaketet eftersom det kan vara knepigt att få in "tätningsmedlet" in i värmepaketet. Det fastnar nog på vägen.
Alternativet (om man har en väldigt gammal bil som inte betingar något värde) är att stänga av tillförseln av kylarmedium in i kupen. Sätt en U-koppling mellan in- och utlopp till kupen på motorsidan. Det är lite jobbigt när det är kallt ute bara.

fabbo ooohan

Ny medlem
[OT] Samlingstråd för OT
Ok, vill du ha ett seriöst tips så kan du göra som jag.
Har också haft ett läckande värmepaket i min bil. Rådfrågade en kille jag brukar snacka med på Mekonomen som rekommenderade en tätning som heter Bar's Leak-nånting, kostar 155:- och kommer i nåt som liknar en konservburk. Betydligt dyrare än vanlig kylartätning, men funkar också riktigt, riktigt bra. Värmepaketet är numera tätt och det luktar inte bränd Piggelin i hela bilen längre.
Det man ska tänka på är att hälla i tätningen direkt i kylaren, inte i expansionskärlet. Du kan behöva lossa nån kylarslang för att komma åt att hälla i. Sen är ung. hälften av innehållet i burken är i form av granulat som löser upp sig så fort det kommer i kontakt med kylarvätskan. Men det gör också att det kan vara lite knepigare att hälla i det i kylaren. En rejäl tratt med en grov slang på som man leder in i kylarens övre ingång bör funka utmärkt(beroende på om du har lock på kylaren eller ej). Man kan också tappa ur lite vatten ur kylsystemet sån att den dyra tätningen inte rinner ut på golvet istället om kylaren redan är full med vatten. Sen är det bara att varmköra med full kupévärme i tio minuter och så ska det vara tätt.

Lycka till och skit i vitpepparn och ingefäran

Johan T

Leo

Ny medlem
[OT] Samlingstråd för OT
Kan bli lite svårt att hälla Bar Leak:en i värmepaketet(som är en omvänd kylare, fast mindre), då det sitter oftast svåråtkomligt. Eftersom läckan är däri så ser jag inte vitsen med att hålla på och trycka ner gojan i kylaren, då borde det fungera lika bra att hälla ner det i expansionskärlet och köra motorn ordentligt varm ett tag?

/Leo

[OT] Samlingstråd för OT
Kylaren och värmepaketet tillhör väl samma vätskesystem, dvs. det man häller i kylaren rinner genom värmepaketet (om man har max värme på).

Expansionskärlet tar hand om den vätska som inte får plats när kylmediet blir varmt (över 100 grader, det är trycksatt). När sedan kylarvätskan svalnar blir det undertryck i systemet och vätska sugs tillbaka från expansionskärlet. Det som är i expansionskärlet cirkulerar alltså inte runt i systemet på samma sätt.

Tätningsmedel sätter sig i små sprickor och liknande, men det finns en risk att kylkanalerna i motorn täpps till om de har blivit trängre av smuts.

Man ska byta kylarvätska precis som man byter olja, detta för att skölja ur rost och liknande och fylla på med 'färsk' glykol. Som även har en rostskyddande verkan.

Leo

Ny medlem
[OT] Samlingstråd för OT
Ok, Bar Leak kanske är snabb på att härda då, så att det inte hinner ner igenom expansionskärlet? Jag har använt två-tre olika kylartätningsmedel från olika tillverkare, bl.a. CRC, samtliga av dom hällde man ner i expansionskärlet. De fungerade fint, läckan blev tätad och höll tills själva kylaren var såpass kass(alla flänsar bortoxiderade, men ändå tät) att det var dags för byte.

/Leo

Pär L

Ny medlem
[OT] Samlingstråd för OT
Fransmän som leker lite med skattebetalarnas pengar.

Har hört historier från svenska flygvapnet där plan kom hem med granris i vingarna efter övningar i lågflygning. Detta ska ha inträffat på 60-70 talet när alla väntade på att Stormakt Röd skulle dyka upp vid horisonten och säkerheten inte var så prioriterad.

/Pär

[OT] Samlingstråd för OT
Det där var väl ingen lågsniff Skogling.

Förresten är det löjligt att flyga lågt rättvänd, bättre då inverterat och under en bro:

Gäller att inte dra höjd efter man passerat under bron...

Oscar

Aktiv medlem
[OT] Samlingstråd för OT
flera viggar har ju kört inveterat på östersjön med kabinen i vattenytan. Eller ännu en skröna?

ÅL1

Ny medlem
[OT] Samlingstråd för OT
JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Roder.

Appropå roder. Varför styrs landfordon (oftast) fram och luft/vatten-fordon bak?

(Vad jag menar är att Viggens roder inte sitter fram och Shumis Ferrari inte styr med bakhjulen.)

[OT] Samlingstråd för OT
ÅL skrev:
> Varför styrs landfordon (oftast) fram och luft/vatten-fordon bak?

Landfordon är lättare att kontrollera om du ser den svängande halvans hörn. Eftersom man inte sitter bakom hela ekipaget är det bra om de hörn man ser är de som flyttar sig i sidled.

Tänk dig att fickparkera med en bakhjulsstyrd bil, det blir svårt att se och korrigera rörelserna. Gaffeltruckar å andra sidan handlar allt om att ställa lasten på rätt ställe så de styr oftast med bakhjulen, räknar med lasten vrider de sig på mitten.

Alla former av roder funkar nog bättre om de sitter i bakkant, de blir väldigt känsliga om de sitter i framkant. Så det får bli som det blir. Men man har inte samma behov av finkontroll runt tighta ställen i en båt eller ett flygplan.

JAS har rodren fram förresten, funkar inte utan bra styrsystem/datorer...

Mina teorier iaf..

[OT] Samlingstråd för OT
Wikipedia säger:

Efterbrännkammare, ebk, engelska afterburner. En efterbrännkammare är en förlängning av utloppet på en jetmotor, i vilken ytterligare bränsle kan sprutas in och förbrännas. Därigenom höjs förbränningsgasernas temperatur vilket ökar gasvolymen och leder till högre hastighet på den utströmmande gasen vilket i sin tur ökar motorns dragkraft. Efterbrännkammarens verkningsgrad är ungefär en tredjedel av den vanliga jetmotorns men den är en enkel, lätt och billig konstruktion. Ofta är därför en mindre jetmotor med efterbrännkammare trots den låga verkningsgraden att föredra jämfört med en kraftigare jetmotor utan efterbrännkammare, om den extra motorstyrkan endast behövs tillfälligt, till exempel vid start eller luftstrid.
Konstruktionen används främst i militära samanhang och de enda civila plan som utrustats med efterbrännkammare är överljudsplanen Tupolev Tu-144 och Concorde.

[OT] Samlingstråd för OT
bigmollo skrev:
> Då var jag inte så långt ifrån med min gissning. :)

Nej...

"En efterbrännkammare är en förlängning av utloppet, i vilken ytterligare kan sprutas in. Därigenom höjs gasernas temperatur vilket ökar gasvolymen och leder till högre hastighet på den utströmmande gasen."

Benjamin

Ny medlem
[OT] Samlingstråd för OT
I lumpen i flygvapnet visade dom oss en bild av Ölandsbron som en spaningsViggen hade tagit med noskameran (riktad rakt neråt). Det vara bara det att bilden var tagen underifrån...

[OT] Samlingstråd för OT
Benjamin skrev:
> I lumpen i flygvapnet visade dom oss en bild av
> Ölandsbron som en spaningsViggen hade tagit med
> noskameran (riktad rakt neråt). Det vara bara det
> att bilden var tagen underifrån...

Borde ha varit en rätt suddig bild? Viggens minfart i inverterat läge och brons relativt låga höjd borde kräva rätt snabba slutartider...

Skogling

Aktiv medlem
[OT] Samlingstråd för OT
Benjamin skrev:
> I lumpen i flygvapnet visade dom oss en bild av
> Ölandsbron som en spaningsViggen hade tagit med
> noskameran (riktad rakt neråt). Det vara bara det
> att bilden var tagen underifrån...

Jag tror den bilden var tagen av FC/F12 som tog den när han var ute och seglade sin Vega... ;o)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer