[OT] Serviceverkstaden vill ha betalt för rengöring av airpods innan felsökning

moros

Aktiv medlem
Lämnade in dotterns airpods (vanliga, ej pro), ca 8 mån gamla, till Netonnet då hon klagar på att det är låg/dålig/ojämn volym. Nu fick jag besked från serviceverkstaden att airpodsen är smutsiga och behöver rensas för att felsöka och att det kostar 499:- utan det kan de inte gå vidare. Är det fel på dom så behöver vi såklart inte stå för den kostnaden. Tycker detta låter oerhört märkligt. Nu har inte jag meckat sönder ett par airpods men diagnostikverktyg eller liknande borde kunna köras oavsett vad.

Jag säger inte att jag har rätt men undrar om någon har någon erfarenhet av ovanstående. Är det ett vedertaget sätt som man som serviceverkstad har rätt att kräva? Tycker upplägget stinker lite.

ooms

Aktiv medlem
Det brukar väl vara standard med det mesta - visar felsökning att det är företagets ansvar tar de hela kostnaden, visar felsökning att det är slitage, kundens fel, eller helt normalt får kunden stå för felsökningen.
Känns ju lite surt, det blir ju lite lotteri att lämna in. Samtidigt måste ju nån stå för kostnaden även i de fall problemet inte är företagets ansvar.

moros

Aktiv medlem
Det brukar väl vara standard med det mesta - visar felsökning att det är företagets ansvar tar de hela kostnaden, visar felsökning att det är slitage, kundens fel, eller helt normalt får kunden stå för felsökningen.
Känns ju lite surt, det blir ju lite lotteri att lämna in. Samtidigt måste ju nån stå för kostnaden även i de fall problemet inte är företagets ansvar.
Då tycker jag man gör en felsökning, bedömer att det är pga smuts och inget tekniskt fel och så frågar man kunden om man skall rengöra eller skicka tillbaks produkten. Här vill de ju ha betalt innan de felsöker. Jag tycker det är lite skillnad.

Sen så kan man väl inte ta ut en felsökningsavgift om man lämnar in det för vad man tror är ett garantiärende?

ooms

Aktiv medlem
Då tycker jag man gör en felsökning, bedömer att det är pga smuts och inget tekniskt fel och så frågar man kunden om man skall rengöra eller skicka tillbaks produkten. Här vill de ju ha betalt innan de felsöker. Jag tycker det är lite skillnad.

Sen så kan man väl inte ta ut en felsökningsavgift om man lämnar in det för vad man tror är ett garantiärende?
Så har jag förstått att det brukar vara. Antagligen har folk missbrukat och lämnat in för allt möjligt och åberopat garanti, till slut blir det väl ohållbart för serviceverkstäderna. Så införs en felsökningsavgift som drabbar alla, även vi som normalt sköter oss.

moros

Aktiv medlem
Det jag inte riktigt köper här är att de först skall ha ok på en kostnad för rengöring sen skall de felsöka. Istället för att som förväntat säga, vi har kollat på produkten. Det är inget fel på den utan den är smutsig. Man får ett kostnadsförslag som man kan avböja och gör man inte det får man betala en serviceavgift när produkten skickas tillbaks utan åtgärd. Det kan jag köpa

Sen köptes dessa tyvärr 1 månad innan den nya lagen om omvänd bevisbörda på 24 månader trädde i kraft. För jag skulle vilja påstå att om man inte kan använda ett par airpods i 8 månader utan att de går sönder av smuts då är det kanske så att produkten inte uppfyller sitt syfte. Det är ju inte så att man kan rengöra dom själv precis.

moros

Aktiv medlem
Funkar det inte att torka av dem med en våtservett eller något?
Jo men jag kan ju inte tolka det här som annat än att de är smutsiga inuti. Men som sagt, det är väl lite principen jag är fundersam till och om någon annan haft samma erfarenhet.

Hade jag vetat detta så hade jag kanske satt mig med någon guide och försökt med någon typ av rengöring under lupp på egen hand först.

Senast ändrad:

NickPick

Aktiv medlem
Ja, det är väl rimligt att ha samma kostnad för rengöring av två st hörlurar som ut- och invändig rengöring av en bil. Det vet ju alla att det är ungefär motsvarande arbetsbörda. Låter som ett förtäckt hot för att avskräcka folk från att reklamera. Kanske hota med ARN eller nåt? Fråga efter tydligare specifikation på vad det är för rengöring och hur de kan hamna på den summan?

För referens: https://www.johanssoncarservice.se/prislista/
Om man vänder på det, hur betalar man en vit lön, med allt vad det innebär för från 500:)

moros

Aktiv medlem
Är net on net ens ett auktoriserat serviceställe för apple?
De skickar såklart grejerna vidare till ett företag som heter mentech, danskt tydligen. De påstår sig i alla fall vara auktoriserade på den danska sidan.

jolov

Aktiv medlem
De skickar såklart grejerna vidare till ett företag som heter mentech, danskt tydligen. De påstår sig i alla fall vara auktoriserade på den danska sidan.

För framtiden så är det generellt klokt att lämna in det hos ett auktoriserat servicecenter direkt.

Första året behöver du inte kvitto då det reggas på serienummer, sen behöver du orginalkvitto och åberopa konsumentköpslagen. Oftast har dom möjlighet att skriva ut en blankett på butiken

Jag lämnade mina airpods pro på en måndag, fick tillbaka dagen efter.

moros

Aktiv medlem
För framtiden så är det generellt klokt att lämna in det hos ett auktoriserat servicecenter direkt.

Första året behöver du inte kvitto då det reggas på serienummer, sen behöver du orginalkvitto och åberopa konsumentköpslagen. Oftast har dom möjlighet att skriva ut en blankett på butiken

Jag lämnade mina airpods pro på en måndag, fick tillbaka dagen efter.
Ja det skulle man väl gjort så här med facit i hand. Har nära till netonnet så det var enkelt att bara dra dit.

Coffe

Aktiv medlem
Lite väl dyrt men jag hade tagit betalt för rengöring också. Elektronik som används med händerna eller något annat kan lätt bli snuskigt och grymt skitiga.

Fattiglapp

Aktiv medlem
Det jag inte riktigt köper här är att de först skall ha ok på en kostnad för rengöring sen skall de felsöka. Istället för att som förväntat säga, vi har kollat på produkten. Det är inget fel på den utan den är smutsig. Man får ett kostnadsförslag som man kan avböja och gör man inte det får man betala en serviceavgift när produkten skickas tillbaks utan åtgärd. Det kan jag köpa

Sen köptes dessa tyvärr 1 månad innan den nya lagen om omvänd bevisbörda på 24 månader trädde i kraft. För jag skulle vilja påstå att om man inte kan använda ett par airpods i 8 månader utan att de går sönder av smuts då är det kanske så att produkten inte uppfyller sitt syfte. Det är ju inte så att man kan rengöra dom själv precis.
Jag tycker ju ditt förslag låter sämre för kunden. Nu har de sagt till innan, och du har ett val. Hade de gjort som du föreslår hade ju du som kund blivit ställd inför fullbordat faktum.
Principen tycker jag är rimlig, men priset låter ganska dyrt. Om inte era lurar är extremt skitiga, uta detta är ett vanligt problem, borde de ju redan vid inlämnandet föreslå att ni ringör dem själva först, kanske tom komma med tips på hur man gör?

Vet inte hur många gånger när jag felanmält bredbandet som jag fått "hotet" att är inget fel så får du stå för avgiften. Någon måste ju betala, och företagen kan inte stå för okynnesanmärkningar som säkert förekommer.

jolov

Aktiv medlem
Jag vet flera butiker som börjat ta ut en rengöringsavgift ifall hörlurarna är äckliga. Men då ger dom kunderna ett val direkt vid inlämning.

Typ: 299 ifall vi ska rengöra dina hörlurar från klumpar av öronvax, smink, hudavlagringar, blod och allt annat dom samlat på sig.

Eller så tar du den här isoP- våtservetten och gör det.

moros

Aktiv medlem
Jag tycker ju ditt förslag låter sämre för kunden. Nu har de sagt till innan, och du har ett val. Hade de gjort som du föreslår hade ju du som kund blivit ställd inför fullbordat faktum.
Principen tycker jag är rimlig, men priset låter ganska dyrt. Om inte era lurar är extremt skitiga, uta detta är ett vanligt problem, borde de ju redan vid inlämnandet föreslå att ni ringör dem själva först, kanske tom komma med tips på hur man gör?

Vet inte hur många gånger när jag felanmält bredbandet som jag fått "hotet" att är inget fel så får du stå för avgiften. Någon måste ju betala, och företagen kan inte stå för okynnesanmärkningar som säkert förekommer.
Fast de har ju inte sagt till innan. Jag har inget val nu än att godkänna en rengöring för 500 och sen hoppas på att de är trasiga och byts på garantin.

Hade de sagt vid inlämning att detta var caset för just airpods så hade jag inte skickat in dom. Då hade jag satt mig hemma med ett kit som länkades ovan. Sen lämnat in dom om de inte blev bättre

Jag fick skriva på ett papper om att serviceavgift tas ut om det inte är ett garantifel och jag nekar kostnadsförslag på reperation. Det finns inget vad jag kan se i Apples guider på att man skall in och rota i sina airpods för att hålla dom rena utan man skall torka av de på utsidan och eventuellt gallrena med en mjuk borste. Han på netonnet som tog emot dom skådade de ganska noga under tiden

moros

Aktiv medlem
Jag vet flera butiker som börjat ta ut en rengöringsavgift ifall hörlurarna är äckliga. Men då ger dom kunderna ett val direkt vid inlämning.

Typ: 299 ifall vi ska rengöra dina hörlurar från klumpar av öronvax, smink, hudavlagringar, blod och allt annat dom samlat på sig.

Eller så tar du den här isoP- våtservetten och gör det.
Också rimligt. Jag kan hålla med om delar av det hela när det gäller snusket. Är nog måttlig kul med inear lurar, rakapparater och andra prylar som sitter eller används på kroppen. Men det får väl ända vara en del av att ger man sig in i leken osv.

jolov

Aktiv medlem
Också rimligt. Jag kan hålla med om delar av det hela när det gäller snusket. Är nog måttlig kul med inear lurar, rakapparater och andra prylar som sitter eller används på kroppen. Men det får väl ända vara en del av att ger man sig in i leken osv.

Ger man sig in i leken såå... får man tåla att folk är vidriga och saknar skam i kroppen?

Hade skämts ögonen ur mig ifall jag kom med ett par hörlurar i det skicket

moros

Aktiv medlem
Ger man sig in i leken såå... får man tåla att folk är vidriga och saknar skam i kroppen?

Hade skämts ögonen ur mig ifall jag kom med ett par hörlurar i det skicket
Vilket skick menar du då?

Jag menar att om man tillverkar och säljer den typ av produkter så kommer de användas och de kommer gå sönder och de kommer behöva repareras. Det skall någon göra. Då får man kanske också vara beredd på att ta hand om det. Sen självklart en rakapparat som kommer in och intr blivit rengjord på evigheter den kan man kanske kräva skall rengöras eller säga att man kommer ta betalt för att rengöra den

Då skall man veta att jag är en person som tvättar bilen innan jag lämnar den på service eller besiktning och skulle nästan gjort det innan jag lämnar den för rekond också. Jag har slängt mer än en hårtrimmer I återvinning istället för att åberopa garanti.

Lejon

Aktiv medlem
Att hörlurar har vax i sig eller att det är spår av skägg i en skäggtrimmer kanske kan kallas snuskigt, men det hör väl ändå till normalt användande? Nog borde en garantibedömning på en sådan produkt kunna ske utan att kunden därför ska rengöra grundligt?
Vill inte butiken hålla på med sånt snusk så får de väl helt enkelt ge kunden en ny produkt utan undersökning om garantitid finns kvar?

jolov

Aktiv medlem
Vilket skick menar du då?
E35CB133-01F7-4D5E-830F-5C0A748AAB73.jpeg

earnstrom

Aktiv medlem
Inte haft airpods, men mina Jaybirds hade också problem med låg volym och så, och det var just rengöring de behövde. Hade känts måttligt klyftigt att lämna in dem, betala 500 och sen få veta att de är ok :)

borstar_micke

Aktiv medlem
Köpte ett par nya airpods till dottern då ena luren hade problem med just låg volym... kollade dom ordentligt först när hon fått sina nya... japp, bara en ordentlig rengöring med tandpetare, tops och ipa sen funkade dom perfekt igen och nu har jag oxå ett par då... ;) "Gallren" som skyddar elementen blir igensmetade med öronvax, alla har ju olika mkt problem med det.
Finns väldigt bra rengöringsvideos på youtube! Kan def förstå att dom tar betalt för det då det oxå tar tid.

Faktiskt imponerande bra ljudkvalitet i dom om man bara får dom att sitta rätt.

jolov

Aktiv medlem
Köpte ett par nya airpods till dottern då ena luren hade problem med just låg volym... kollade dom ordentligt först när hon fått sina nya... japp, bara en ordentlig rengöring med tandpetare, tops och ipa sen funkade dom perfekt igen och nu har jag oxå ett par då... ;) "Gallren" som skyddar elementen blir igensmetade med öronvax, alla har ju olika mkt problem med det.
Finns väldigt bra rengöringsvideos på youtube! Kan def förstå att dom tar betalt för det då det oxå tar tid.

Häftmassa är en toppengrej för rengöring av lurarna också. Bara rulla en boll och dutta försiktigt :)

moros

Aktiv medlem
Väntar fortfarande på att få tillbaks lurarna, ingen aning om det är smuts eller om de är trasiga eftersom verkstaden sagt varken bu eller bä.

Jag opponerade mig mot verkstadens metod men de var obevekliga. Jag ville ju föra en dialog med Netonnet först men att få kontakt med dom är nästan omöjligt. Jag fick åka dit på kvällen och prata med dom på plats. Han var tillmötesgående och förstod dilemmat. Han kunde hålla med om att de informerat dåligt och är det så att rengöringen är problemet så kommer de ta en del av kostnaden. Jag hade ingen lust att fortsätta tjafsa och dottern vill ha sina lurar tillbaks.

Köp & Sälj

Topp