[OT] Skämstråden om rökning.

Inzah

Medlem
Ja, jag vet att cykelforum kanske är fel arena men det måste finnas några andra som röker/smygröker här och känner att nu jävlar är det dags att sluta... flera gånger per år.. Ändå står man där, frusen och snorig, sugandes på den där jävla cigaretten och undrar vafan det var som hände?

Så..
Ni som slutat, hur gjorde ni? Insåg ni att "den där vildsinta drömhojen är min om ett år" och bara gav er fan på det eller var det tuggummi och plåster som dödade röksuget?

Jag behöver tips och kanske hitta någon motivation för att bli av med den här lasten! Det kanske är några andra som också behöver en knuff i rätt riktning så shoot!

(Personligen har jag prövat allt, från plåster till receptläkemedel, utan vidare framgång)

ipv6

Aktiv medlem
Cigaretterna tog slut, jag orkade inte köpa nya. På den vägen är det, det var 20 år sedan. Lättja > viljestyrka och karaktär :)

ooms

Aktiv medlem
Det är väl bara att bestämma sig. Fattar inte varför det ska behövas plåster, tuggummin o tom läkemedel.

xdr

Aktiv medlem
Rökte från att jag var 14-15 till för fem år sen. Började med att dra ner rejält, till typ tre cigg per dag, fortsatte dock feströka (tappade omdömet och beslutsamheten när jag drack öl). Det som hjälpte mig mest var att använda nikotinsprej när jag var ute på krogen, den mildrade suget efter en festcigg direkt. Nu har jag inte rökt en cigg på mer än fem år.

evo

Aktiv medlem
GustafH sa:
+1

Jag slutade 2006. Blev peppad av en kollega att ställa upp i Vätternrundan och slutade röka just bara för att genomföra denna. Planen var att börja röka igen som vanligt efteråt. Men efter 3 månaders uppehåll kändes det rätt korkat att börja igen.

Numera tar jag några cigg om året, vi snackar kanske 5-6 varje sommar. That's it.

Kneecap

Aktiv medlem
Tjena!

Steg ett var att glömma köpa cigg.

Steg två var att ta upp snusandet igen.

Steg tre var att sluta dricka alkohol, det minskade feströksuget direkt.

Steg fyra är att gå över till nikotinfritt snus, har lyckats en gång innan. Körde på det några månader sen kunde jag sluta helt. Var helt nikotinfri i över ett år, men pga av omständigheter så åkte jag dit igen. Men tycker inte det är ett jätteproblem med snus egentligen.

bompet

Medlem
Henrik_E sa:
+1. Jag rökte min sista cigg här (se bild nedan). Ken's Korner, Whidbey Island, Washington, USA i augusti 2008. (Bilden från Goole maps är tagen just i augusti 2008 så kanske står jag där bakom tujaträden och drar mitt sista bloss.) Min sambo hade just berättat att vännerna vi var på väg att besöka inte uppskattade att man rökte i och omkring huset. - Då slutar jag väl då, sa jag och fimpade. That's it and that's that.

Cold Turkey. The only way.

Bilagor

JojjeM

Aktiv medlem
Rökte från tonåren fram till första barnet då jag gick över till snus. Kommer ihåg det som ganska enkelt.

Snusade typ tio år och trivdes rätt bra med det men "lessnade". Försökte sluta ett par gånger utan större framgång. Kommer ihåg en sommar när jag var på så jäkla dåligt humör att min fru föreslog att jag skulle börja igen för att inte förstöra semestern för hela familjen. Kunde till slut lägga av med hjälp av nikotinplåster (som jag avfärdat som larv i många år).

Är väl helt enkelt för vek för kall kalkon :)

/Johan

pnkcow

Aktiv medlem
Jag tror att rädslan för att det skulle vara svårt att sluta visade sig vara ett större hinder än det faktiska suget efter nikotin för mig. Jag hade provat med snus, nikotinspray, plåster, sugtabletter och tuggummi flera gånger genom åren i tron att jag 'måste' ha något att ersätta ciggen med men till slut så beslutade jag bara att inte köpa cigg längre. Såg till att jag hade all mat och sådant som behövdes för flera dagar hemma så att jag inte skulle behöva gå till affären, gick inte ut förutom till jobbet i ett par dagar, och det funkade.

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag har aldrig rökt eller snusat men vill ge er som slutat, eller försöker sluta, en stor eloge och en kram. Rätt väg att gå, även om det verkar fett kämpigt i början.

1888

Aktiv medlem
Cigg -> snus, inga problem. ca 25 år sedan.
Snus till inget, stora problem. Men det gick till slut. ca 18 år sedan.
Skulle nog inte våga ta en kylskåpskall General portion (finns den fortfarade?) idag.

Nu är det bara antalet öl som drastiskt behöver minskas.

lundatok

Aktiv medlem
Bara att bestämma sig. Slutade 2001, feströkte några år när jag blev full, men det var längesen.

Jag varken det var roligt eller gott längre.

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Köp en dyr cykel på avbetalning så har du inte råd att köpa cigg. Köpa några cigg har du inte pengar till. Efter ett tag får du inte fler cigg av dina vänner.

toshiba

Aktiv medlem
Har aldrig varit beroende av nikotin, men jag kan tänka mig att sluta röka är som att springa milen under 40 minuter. En del kan bara ta på sig skorna och gå ut och göra det, en del behöver ett år av hård träning och all möjlig hjälp för att ta sig dit.

Henrik_E

Aktiv medlem
Jag har aldrig rökt men jag snusade i 17 år innan jag slutade cold turkey för 8 år sedan. De första 3 dagarna var eländiga vilket jag var beredd på. Problemet dök upp efter ungefär en vecka när suget kom igen efter att ha varit lågt några dagar. Jag misstänker att det är då de flesta ramlar dit igen. Det må låta tråkigt eller forumposerande men svaret är att HTFU. Klarar man sig första veckorna är det faktiskt rätt lätt.

Fredrik S

Aktiv medlem
En jobbarkompis till mig bestämde sig en dag som en blixt från klar himmel för att gå cold turkey på cigaretter efter att ha varit e hängiven rökare i 15 år. Han lyckades förvånansvärt enkelt och efter att ha varit nikotinfri ett par veckor så säger han helt iskallt:
-"Bra, nu vet jag att jag kan sluta om jag skulle behöva. Då är det ju lugnt att röka." Och så började han röka igen.

BigF

Aktiv medlem
Jag har rökt och snusat till och från fram till för 6,5 år sedan då vi fick reda på att min fru var gravid med vårt första barn. Plättlätt att sluta efter det.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Slutade röka 20 december 2016, hade då varit rökare i 16 år. Jag bestämde mig att försöka få vara med så länge som möjligt i mina barns liv. Körde plåster i ca 2 månader, starkare till en början och sedan svagare.

Astman blev köart bättre också ;)

Ta först beslutet sedan provar du metoder och finner den som passar dig.

Putte--

Medlem
BigF sa:
Jag har rökt och snusat till och från fram till för 6,5 år sedan då vi fick reda på att min fru var gravid med vårt första barn. Plättlätt att sluta efter det.
+1
Efter att första ungen kom för 3 år sen så var det superlätt att sluta med både cigg och snus. Dock kan jag bli sjukt sugen på snus fortfarande, skulle lätt kunna falla tillbaka på det. Kan faktiskt sakna snus.. :/

Mini_me

Aktiv medlem
För en som aldrig snusat eller rökt så verkar ju just röka riktigt kontraproduktivt. Snus känns inte så hälsofarligt (Med det menar jag direkta negativa effekter). Hur får man ihop logiken i huvet när man börjar? För det är inte gott första gången vilket tyder på att man måste motivera sig att härda ut (Som man får göra med öl tex) och skapa en vana. Då borde logiken säga att man kan göra samma sak fast tvärtom...fast kroppen tänker inte samma kanske...

Manurhin2

Aktiv medlem
Slutade röka och snusa samtidigt helgen efter millennieskiftet efter ca 20 års rökning .
Tror att hjälpmedel ger en falsk känsla av att nån annan ska göra jobbet .

Bit ihop , ta yrsel/illamående mm i några veckor och gå vidare i livet ....
Och framförallt , se dig själv som en ickerökare .

M

fredrik168

Aktiv medlem
Som skogling skrev HTFU och bestäm dig bara. Spelar ingen roll hur mycket tips du får här, om du inte bestämt dig så slutar du inte.

Skogsgubben

Aktiv medlem
Fredrik S sa:
En jobbarkompis till mig bestämde sig en dag som en blixt från klar himmel för att gå cold turkey på cigaretter efter att ha varit e hängiven rökare i 15 år. Han lyckades förvånansvärt enkelt och efter att ha varit nikotinfri ett par veckor så säger han helt iskallt:
-"Bra, nu vet jag att jag kan sluta om jag skulle behöva. Då är det ju lugnt att röka." Och så började han röka igen.
Låter som en bortförklaring och att han egentligen inte kunde motstå nikotinsuget.
Varför ville han annars börja röka igen?
Är det de stora ekonomiska utgifterna eller det onödiga gamblandet med livet som insats som lockar?

Har aldrig rökt själv, ber om ursäkt för att jag saknar förståelse.

Till TS:
Se inte dina tidigare försök som misslyckanden utan som träning.
Analysera vad som gjorde att du gick tillbaka till att röka igen.
Saknas motivation? Läs på om riskerna med lungcancer och hur de drastiskt minskar när man slutar röka.
Eller är det nikotinsuget som blir för starkt? Då kan ju nya försök med snus eller nikotin plåster/tuggummi fungera.
Eller är det vanan som är för stark? Finns det situationer eller vänner, som du kan undvika under en period? Vänner borde ha förståelse om du förklarar.
Alkohol är tyvärr aldrig bra för omdömet, så om det var det som ställde till det förra gången kan det ju vara idé att undvika.

Lycka till! Du har allt att vinna på att sluta.

Toerman

Medlem
Jag slutade bara helt "enkelt", bestämde mig en kväll på fyllan, att stå ute i kylan och filtrera ren luft genom en cancerpinne lät där, då och fortfarande, bara som ren idioti. Jag kastade mitt nyöppnade ciggpaket och gick vidare i livet. Många år senare började snusa, vilket egentligen också är idioti. Får sluta med det en dag också. Det gäller bara att vara bestämd, skit i alla de där hjälpmedlen, det drar bara ut på processen och är fan dyrare än att röka.

Något att se fram emot, efter lyckat slut med rökning, är att mat och dryck smakar / luktar nåt så fantastiskt mycket bättre samt att man själv inte luktar askkopp.

Earlslick

Aktiv medlem
Jaha.
Nu var vikten bättre så då är det dags att ta hand om nästa last, nikotinsvinet 😢.
Har haft en malande känsla att det kan vara bra att ta tag i detta någon gång och varför inte just nu när våren och coronan står för dörren.
Rökare sedan 14-årsåldern, dvs 35 år med ett uppehåll på ca 5 år men ramlade dit igen för 10 år sen.
Liksom förra gången tar jag lite hjälp av plåster.

Sista ciggen 2020-04-18 kl 14.
Dag 1 avklarad utan alltför mycket problem.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer