[OT] Skämstråden om rökning.

Pfaff

Aktiv medlem
Finns bara ett sätt. Sluta. Tvärt. Inga tuggummin, plåster eller hokus-pokus.
Jobbigt ett tag, kanske småjobbigt ett långt tag men så småningom ingen saknad.
Rökfri sedan 25 år. Delvis sedan 40....
//

båtbensbudet

Aktiv medlem
Håller med ovan. Bara att sluta tvärt. Jag läste oxå ngn bok som fick mig att inse hur sunkigt det var att förstöra sin egen kropp. Var jobbigt i typ1 månad och man tänkte fortf på det i flera år, typ när det var kaffe dags lr paus osv.. Men sedan märker man att man inte längre tänker på det ens om man står brevid ngn som röker. Man tycker bara det är skönt att man slipper vara slav o känner sig fräschare. Jag ska heja. Lycka till, är nog det bästa du kan göra för dig själv!

Earlslick

Aktiv medlem
Ett av problemen som uppstått genom coronan är att jag nu sköter det mesta av jobbet hemifrån, jag har hållt arbetet som en frizon där jag inte röker men "friheten" med hemarbete gjorde att jag rökte mer.
Dock är jag en för svag människa 😢 för att sluta rakt av utan hjälpmedel.
Fördelen med plåster är, enligt min erfarenhet, att det är passivt och inte introducerar någon ny ovana till skillnad från flera av de andra hjälpmedlen.
Ger plåster ett par veckor och sen får jag se.
Målbilden är ett par högprofils kolfiberhjul inför sommarens spanienresa.

Peter.S.

Ny medlem
Ett av problemen som uppstått genom coronan är att jag nu sköter det mesta av jobbet hemifrån, jag har hållt arbetet som en frizon där jag inte röker men "friheten" med hemarbete gjorde att jag rökte mer.
Dock är jag en för svag människa 😢 för att sluta rakt av utan hjälpmedel.
Fördelen med plåster är, enligt min erfarenhet, att det är passivt och inte introducerar någon ny ovana till skillnad från flera av de andra hjälpmedlen.
Ger plåster ett par veckor och sen får jag se.
Målbilden är ett par högprofils kolfiberhjul inför sommarens spanienresa.
Hej mitt råd är Champix jag har rört ett paket om dagen i 45 år men nu försöker jag att sluta med det har inte rökt sen mitten av Januari 2020 men det krävs recept för den medicinen. Jag hoppas slippa röka något mer kämpar på. Med vänlig hälsning. Peter.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Nikotinet lämnar snabbt och beroendet sitter i huvudet, imho. Jag gick över till nikotinfritt snus först och saknade inte nikotinet alls, värre var det när jag efter några månader skulle sluta med de nikotinfria.

Förespråkar också cold turkey alltså.

Var försiktig så du inte går upp allt igen, jag drog på mig 20 kilo.

A-N

Medlem
Du röger väl så länge du tycker de e gott å när du mår dållit av de så sludar du? Å försöker nån å säga åt di att sluda röga så säger du "håll truden" säger du bara!

el_gabri

Medlem
Jag har rökt sedan 13. Mest mellan 18 och 25. Sedan dess något års uppehåll där och där. Nu inne i en ickerökarperiod vid 35 års ålder mycket tack vare mitt barn som är två.

Jag brukar räkna tre timmar, tre dagar, tre veckor, tre månader, som avhörande milstenar då suget sätts på prov. Har aldrig nått tre år, men det kanske är dags den här gången.

Tycker dock det är ganska lätt att låta bli att köpa cigg nu. De senaste åren har rökandet bestått i att ta en cigg då och då. Kan göra det och veta att jag inte vill ha en dagen efter.

Kommer dock ihåg hur jag gjorde när jag slutade röka första gången. Då uppehållet blev ett drygt år och sedan trillade dit igen Då feströkandet blev allt för frekvent.
Då tänkte jag att jag ville vinna över begäret och att jag skulle ha cigg hemma liggandes framme, haha. Nåväl jag drack så mycket vatten jag kunde varje gång jag ville ta en cigg några dagar. Det satte stopp för suget i stunden. Efter några dagar behövde jag inte dricka vatten längre.

Det går ganska snabbt, någon månad eller två. Sedan luktar andras cigaretter och rökare ganska äckligt, tycker jag. Det hjälper till.

Jaja. Mycket om mig, lycka till med kampen! Det går. Men handlar som andra skrivit mest om att bestämma sig vare sig hjälpmedel används eller ej.

bearthefear

Aktiv medlem
Jag har faktiskt aldrig ens haft en cigg i munnen, men blir ändå imponerad av er som slutar tvärt.

Min farsa hade kvar sitt sista ciggpaket hela livet. I 30-års-åldern bestämde sig han och hans polare att dom skulle sluta röka. Dom köpte varsitt ciggpaket som skulle vara ”deras sista”. Enligt historian så rökte alla polarna upp sina paket för att snart trilla dit igen.

Farsan däremot gick till en plåtslagare som inneslöt paketet i en ihopnitad plåtlåda. Sedan hade han paketet hemma och med sig på resor osv. Det enda han hade bestämt sig för var att om han skulle ta en cigg igen så är det från det paketet. Alltid i närheten, men det krävs lite jobb för att ta den där jävla ciggen.

Funkade för honom!

Masjevel

Aktiv medlem
72h och kämpar vidare.
Heja heja!! Du klarar det!
Om du dricker alkohol så passa på att sluta med det också så ökar garanterat dina chanser att hålla dig rökfri.
Själv firar jag den 25 april 1år som snusfri och har inte handlat alkohol på drygt 1år.
Du är grym, jag är grym. Alla som gör en förändring är grymma!!

Earlslick

Aktiv medlem
Heja heja!! Du klarar det!
Om du dricker alkohol så passa på att sluta med det också så ökar garanterat dina chanser att hålla dig rökfri.
Själv firar jag den 25 april 1år som snusfri och har inte handlat alkohol på drygt 1år.
Du är grym, jag är grym. Alla som gör en förändring är grymma!!
Tjohoo.
Tackar och bockar.
Du är grym.
Nä alkohol blir det inte mycket av. På sin höjd en single malt någon gång eller ett glas vin till maten.
I snitt blir det nog två enheter i månaden.
Startade med nutriletten igen mest för att inte trilla dit på att småäta hela tiden och byta ut ett sug mot ett annat.
Förstår inte att frun står ut med mig, både matsug och röksug. Fast det gör hon som tur är. 😁

Earlslick

Aktiv medlem
Nu är det fredag.
Hastigt och lustigt har det gått nästan 144h utan cigg.
Märker att huvudet fortfarade planerar för rutinciggen.
Skynda nedför trappan, ut genom porten, tänd en cigg och skynda till bussen.
Det finns en viss njutning att stanna upp och inse att man inte har någon cigg att tända, att jag varken vill eller behöver tända den.
Skön boost att inse att man vann just denna strid mot det undermedvetna. Dock kommer det att vara många strider och frestelser innan det här är över.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Nu är det fredag.
Hastigt och lustigt har det gått nästan 144h utan cigg.
Märker att huvudet fortfarade planerar för rutinciggen.
Skynda nedför trappan, ut genom porten, tänd en cigg och skynda till bussen.
Det finns en viss njutning att stanna upp och inse att man inte har någon cigg att tända, att jag varken vill eller behöver tända den.
Skön boost att inse att man vann just denna strid mot det undermedvetna. Dock kommer det att vara många strider och frestelser innan det här är över.
Smart att ta fajten med nikotinet just nu i coronatider. Nu ”får” man ju ändå inte gå ut och ta ett partre öl med polarna, och då finns det ingen att tigga ett bloss av...

Zåsna

Aktiv medlem
"The institute tested almost 700 teachers and pupils of a school in Crépy-en-Valois in one of the hardest-hit areas in France, as well as their families. The “highly accurate” tests found that only 7.2 per cent of smokers from among the adults tested were infected while four times as many non-smokers, some 28 per cent, were infected."

Brakastruten

Aktiv medlem
Morfar slutade tvärt, efter 30 års cigarett och pip-puffande. Det efter att ha räknat barnbarnen.. Vi hann tycka det var mysigt att sitta i knäet och räkna oförbrända tobaksboss. Valde vilken pipa han skulle stoppa i! Det har lett till ett eget samlande av just pipor.. Förvånas över att det är sådant "sug" efter sådana än! De går ofta lite dyrare än jag tycker är vettigt. 🤥
Tobak i dem är mindre intressant. Förblir en midsommargrej. Om vädret lockar.
IMG_20191110_165836449.jpg

Grimpeur

Aktiv medlem
16d6h30m
Klappar mig själv på axeln. 😁
Otroligt bra kämpat! Känn dig stolt! Det är nu den riktiga prövningen kommer igång. Kämpa in i kaklet. Minns inte riktigt själv när, men det kommer en dag när man inte känner någon som helst lust att tända en cigarett. Minns tiden som lång, men tror inte det är i tid, utan i kämpande! Livet är fullt med utmaningar. När du kämpar mot denna så inspirerar du oss andra att klara våra. Massor av lycka till! Det här fixar du!

Earlslick

Aktiv medlem
Ny dag och fortfarande fri.
Har tillbringat de senaste dagarna med klonen på sjukhus då ett blodprov för ett par dagar sen visade att han hade extremt låga trombocytnivåer.
Skönt att inte behöva lämna honom på rummet själv för att man skall ut och röka, däremot kommer det många tillfällen då man, på grund av ångest och nervositet, saknar trösten från "nappen". Men det är bara att härda ut.
Har det gått i snart tre veckor finns det ingen anledning till att bryta det nu.

Jacke89

Aktiv medlem
Rökt i typ 15 år en halv ask kanske i snitt per dag. Nu försvinner mina mentol cigg om några veckor då då är det dax att fimpa.

Har cyklat flera år med ett sikte att bli vassare cyklist för varje år, Rullar ca 400-500 mil kör en hel del LVG lopp och har klart tänkt tanken, Jag är säkert den enda som tar en cigg efter ett lopp.

Men nu gäller det, de är bara kriga!

Raggamuffin

Aktiv medlem
Kämpa kämpa. 🥳
Glömde skriva.
Nu är första tusenlappen till ett par finhjul insparad. Här väljer jag att bortse från kostnaden för nikotinplåstren. Varje krona INTE lagd på tobak ska ge mig något kul. 😁
Tack, uppe i 2,5 år snart 😊.
Jag tror du även kan sluta med plåster, det sitter bara i huvudet, nikotinet är en barnlek mot vanan.

mfo

Medlem
En klassiker i ämnet och vad det kan leda till...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer