[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa? [OT]

Hasse#7

Aktiv medlem
Synd att jag av någon anledning inte kan förlika mig med utseendet på Zoe. Eller att äga en Renault.

Hur ser din tänkta kompletta bilpark ut nu då, Hasse? Du gör tvärt emot oss, vi kör en bil som funkar till allt och låter den kosta lite mer. Undrar vem som kommer billigast undan i slutänden :)
Jag började med Renault Express Electric 1996 så jag är härdad. Min Zoe är blå, dotterns omedelbara reaktion på färg, form och "ansiktsuttryck" var, det är ju Sonic the Hedgehog. Mycket passande på många sätt.

Guaruska

Aktiv medlem
Cost of ownership är inte lika med prislapp på bil. För mig, som nyligen köpte "ny" bil var d billigaste alt en med prislapp på 420k. Hel-el (som förra). Eftersom jag kör 300 mil per mån är min cost of ownership på denna lägre än en 20 år gammal Toyota för 10 000.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Så är det ju. De som köpte en Model S för 700 000 kr år 2014 kan sälja den för 300 000+ kr idag med 20 000 mil på mätaren pga massa faktorer som inte gick att veta då, både dollarkurs, andrahandsmarknad för elbilar och just nu skenande priser på begagnade bilar över huvud taget. Det blir billiga mil, och ju mer man kör desto bättre affär.

ooms

Aktiv medlem
Jag utför en slags miljöstudie. Det får kosta lite. 🤣
Det blir ganska mycket embodied emissions om man måste ha flera bilar för att lösa sina behov. Framförallt om man kör elbil och företrädesvis grön el blir embodied emissions dominerande, kan bli jobbigt om vi ska nå net zero.

Hasse#7

Aktiv medlem
Det blir ganska mycket embodied emissions om man måste ha flera bilar för att lösa sina behov. Framförallt om man kör elbil och företrädesvis grön el blir embodied emissions dominerande, kan bli jobbigt om vi ska nå net zero.
Jag har en, min fru har en, min kompis har en, min vuxna dotter kommer ha en. Kvar är den fossila Saaben ingen vill köra för att den är för dyr att köra och fruktansvärt mycket sämre på normalkorta sträckor än alla de andra. Att jag är ägare betyder inte att de inte används.

Hasse#7

Aktiv medlem
Ful men prisvärd bil, den kommer gå fort.
Citroen C-Zero är en asbra bil för rätt köpare. Samma som min Peugeot Ion, samma som Mitsubishi I-Miev. 55000kr och låg elförbrukning. Billiga mil för den som åker kanske 30 km x 2 ofta. Den toppar nog ut på max 100km som bäst ungefär.

Hasse#7

Aktiv medlem
Ingen minns en fegis. Kostar mindre än vinterhjulen till en Tesla Model Y Performace!
Hela bilen är bara en grundfunktion. Klarar man att köra rätt sträcka och kan ladda är man i princip safe i köpet. Kör man ett år med perfekt pendlingscykel och sträcka, samt kan ladda hemma, hamnar man i ett guldläge. Håller den tre år är den betald genom uteblivna bränsleköp. Den är mycket skönare att åka i än motsvarande fossila småbil. Håller den mer än tre år vilket är högst sannolikt så åker man bra nära gratis fjärde året och framåt. Skulle lätt köpa till frugans eller dotterns resor om jag inte redan handlat klart för stunden.

pennan

Aktiv medlem
det var 15-mån levtid på en Q4 Etron, attans! är väl lika på ID4 GTX antar jag... blev erbjuden dom som firmabil.

johan44

Aktiv medlem
Första snygga elbilen som gjorts med. Men så har de också lite att ta igen med i3:an.
Oj, tycker olika... BMW-grillen (och även mercas elbilsgrillar) är obegripliga tycker jag. Visst, i3 är inte snygg men den hade åtminstone en egen idé både i design och funktion. Röstar på Polestar som snygg elbil :)

Guaruska

Aktiv medlem
Tror de va i Polen, en bäver bet ihjäl en man. D vante så att bävern gick bärsärk, utan den bet honom i låret o fick med aortan i bettet så mannen förblödde.

Hälsingland

Aktiv medlem
BMW i4 ser inte klok ut med dom stora bävertänderna framtill.
Är väl lite pest eller kolera, model 3 ser ut som ett grodyngel, Polestar är rätt snygg men har sämre räckvidd, EV6 ser ut som ett barn ritat den osv.

Det är ju bara en bil i slutändan och det är ju funktionen, bekvämligheten och kostnaden som är viktig (för mig). i4 har ju tüsk kvalität invändigt, det tilltalar mig kontra Tesla. Den har ju ett på förhand helt klart attraktivt TCO enligt vår prislista

ooms

Aktiv medlem
Är väl lite pest eller kolera, model 3 ser ut som ett grodyngel, Polestar är rätt snygg men har sämre räckvidd, EV6 ser ut som ett barn ritat den osv.

Det är ju bara en bil i slutändan och det är ju funktionen, bekvämligheten och kostnaden som är viktig (för mig). i4 har ju tüsk kvalität invändigt, det tilltalar mig kontra Tesla. Den har ju ett på förhand helt klart attraktivt TCO enligt vår prislista
i4:an känns riktigt trevlig invändigt, ombonad premiumkänsla och förarmiljö som en bil, inte plastig och som nåt j-a dataspel som många andra elbilar. Men även jag stör mig lite på de neddragna njurarna.

Hälsingland

Aktiv medlem
i4:an känns riktigt trevlig invändigt, ombonad premiumkänsla och förarmiljö som en bil, inte plastig och som nåt j-a dataspel som många andra elbilar. Men även jag stör mig lite på de neddragna njurarna.
Ja den ser ju faktiskt kanon ut invändigt. En jag brukar jobba med har beställt ett ex, men leverans verkar dröja. Hoppas jag får chansen att provköra den vid tillfälle.

Hälsingland

Aktiv medlem
Var och klämde på en i4 idag, och den var ju tyvärr lite av en besvikelse. Kardantunnel kvar på en elbil, alltså är det en gammal bottenplatta antar jag och extremt litet baksäte, det fanns inte en suck att få plats bakom mig.

Väldigt fin bil dock men jag måste prova tillsammans med familjen, barnen måste ju få plats..

Hälsingland

Aktiv medlem
Stämmer verkligen det?
Jag trodde det var en ny bottenplatta och en batteritunnel.
Kanske är så, men då vet jag inte varför man prioriterat som man gjort. Gigantisk lång front och kardantunnel/batteritunnel som tar mycket av det lilla baksäte som finns.

Edit:Enligt The internetz så delar den platta med fossilbilar

ooms

Aktiv medlem
Det är ju en 4-serie Gran Coupé, så måtten är ju i häraden av en 3-serie. Så förvänta sig nån gigantisk familjelaståsna ska man nog inte göra.

ooms

Aktiv medlem
Nu har de visst kommit på att laddning måste vara enkelt också...

Hälsingland

Aktiv medlem
Det är ju en 4-serie Gran Coupé, så måtten är ju i häraden av en 3-serie. Så förvänta sig nån gigantisk familjelaståsna ska man nog inte göra.
Nej det gjorde jag inte heller, men iaf att det gick att sitta i baksätet bakom en vuxen är ju ett måste. Den är ju mindre invändigt än en model 3

fhloston

Aktiv medlem

Det måste ha varit rocket science att komma på att ett vanligt betalkort blir det enklaste.

HåkanC

Aktiv medlem
Jag tror du tänkte id4, som jag först oxå tänkte. Men tror Hälsingland syftade på en bmw i4, en ny modell.
353e30bba79d9bcb1621909a0ad3bb3d.jpg

Att BMW ännu inte har lanserat någon modell baserad på sin framtida elbilsplattform/bottenplatta vet även jag.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
BMW var väldigt innovativa med i3, fortfarande en väldigt avancerad bil byggd helt i kompositmaterial och en deh andra intressanta ideer med smala hjul och en del annat. Utseendet kanske inte är vackert men jag gillar det ändå. Sen tappade de bollen lite tycker jag.

Men i4 verkar vara kompetent på sitt sätt helt klart även om det inte nyttjar alla fördelar som en elektrisk drivlina har. Såg för övrigt en iX idag, den är inte heller vacker, inte någonstans.

Och Tesla har höjt priset på Model Y en gång till, men nu är dragkrok inkluderad i priset så det går egentligen jämnt ut - om man vill ha krok.

NickPick

Aktiv medlem
Lyckas man få en id3 rymlig invändigt (golfklass) så bör ju BMW kunna göra det också, eller försvann utvecklingspengen med de som köpte tesla model 3 ??

BMW i3 skulle jag vilja ha. Fulsnygg men väldigt avancerad och väldigt nöjda ägare.

Spacekitty

Aktiv medlem
Det blir så när deras VD tycker att man riskerar att skada klimatet om man slutar med bensin och dieselbilar, det är till och med idiotiskt att förbjuda dom enligt honom.

Hälsingland

Aktiv medlem

Topp