[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa? [OT]

Raggamuffin

Aktiv medlem
Märks det blivit varmare och att batterierna gillar det.

Utlovade 42km på el räckte till ca 30 i vintras men på dagens pendling kom jag 51 🤷‍♂️

DSC_4670.JPG

arcamone

Aktiv medlem
Snålkörde igår och fulladdade under natten så då kan man komma en rejäl bit med första generationen utav icke-PKbilen MG ZS EV.

Bilagor

• E4C1E715-043F-41C6-91C8-B5CC9B55A8F8.jpeg
    E4C1E715-043F-41C6-91C8-B5CC9B55A8F8.jpeg
    548.9 KB · Besök: 75

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Nu finns det ytterligare 402 laddpunkter tillgängliga för alla elbilsförare - Tesla börjar öppna sitt nätverk även för andra bilar:

Gällivare
2x150kW
4x250kW

Jokkmokk
6x250kW

Jäckvik
4x120kW

Arvidsjaur
6x120kW

Storuman
8x150kW

Umeå
12x120kW

Storlien
8x150kW

Östersund
8x150kW

Ånge
12x250kW

Sundsvall West
12x250kW

Hudiksvall
8x150kW
8x250kW

Sälen
8x250kW

Gävle
14x150kW

Torsby
8x150kW

Uppsala
10x150kW

Enköping
16x150kW

Töcksfors
20x150kW

Karlstad
6x150kW

Grums
16x150kW

Kristinehamn
20x250kW

Mariestad
16x250kW

Norrköping
20x150kW

Linköping
12x250kW

Uddevalla
12x250kW

Edsbruk
6x150kW

Ulricehamn
20x150kW

Varberg
20x250kW

Toftaholm
8x150kW

Falkenberg
18x150kW

Mellbystrand
20x150kW

Markaryd
12x150kW
8x250kW

Kristianstad
6x150kW
8x250kW

fhloston

Aktiv medlem
Nu finns det ytterligare 402 laddpunkter tillgängliga för alla elbilsförare - Tesla börjar öppna sitt nätverk även för andra bilar:

Gällivare
2x150kW
4x250kW

Jokkmokk
6x250kW

Jäckvik
4x120kW

Arvidsjaur
6x120kW

Storuman
8x150kW

Umeå
12x120kW

Storlien
8x150kW

Östersund
8x150kW

Ånge
12x250kW

Sundsvall West
12x250kW

Hudiksvall
8x150kW
8x250kW

Sälen
8x250kW

Gävle
14x150kW

Torsby
8x150kW

Uppsala
10x150kW

Enköping
16x150kW

Töcksfors
20x150kW

Karlstad
6x150kW

Grums
16x150kW

Kristinehamn
20x250kW

Mariestad
16x250kW

Norrköping
20x150kW

Linköping
12x250kW

Uddevalla
12x250kW

Edsbruk
6x150kW

Ulricehamn
20x150kW

Varberg
20x250kW

Toftaholm
8x150kW

Falkenberg
18x150kW

Mellbystrand
20x150kW

Markaryd
12x150kW
8x250kW

Kristianstad
6x150kW
8x250kW

Sveg skulle jag ha glädje av. Men tydligen inte denna gång...
Hudiksvall är bra, men med elbil har jag slutat köra den vägen...

Jag får stanna i Enköping nästa gång jag passerar och testa 😀

Garaban

Medlem

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jodå, men kanske inte riktigt ännu. Tror det kommer gynna alla även om jag är lite skeptisk till de korta kablarna, vissa bilar tex etron har svårt att ladda utan att parkera så att den blockerar två platser.

Men det lär ju lösa sig med tiden.

izar

Aktiv medlem
Blir det fullt vid Tesla laddarna vid storhelger etc så tror jag många kommer överge Tesla bilarna, för i ärlighetens namn så är det inte en särskilt bra bil för pengarna, men helheten med SUC gör den till en överlägsen elbil jämfört med konkurrenterna.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Blir det fullt vid Tesla laddarna vid storhelger etc så tror jag många kommer överge Tesla bilarna, för i ärlighetens namn så är det inte en särskilt bra bil för pengarna, men helheten med SUC gör den till en överlägsen elbil jämfört med konkurrenterna.

Eller så stängs de för andra under de helgerna.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag tror inte de vill ändra vilka som är öppna och inte, det kommer kunna bli jobbiga situationer för icke-tesla som inte dubbelkollat i appen innan, eller kollat innan den stängdes ner. De har inte jobbat så dynamiskt i de andra länderna de öppnat i tidigare.

Men priserna är ju rätt väl tilltagna, jag tror inte det kommer bli så högt tryck ändå. Vi får se!

NickPick

Aktiv medlem
Med tanke på antalet sålda elbilar i Sverige så kommer det vara fullt, vid högtider gissar jag. Priset avskräcker inte vid enstaka resor för de flesta. Jag förstår att det känns tråkigt att som Teslaägare ha troligen blivit av med märkets viktigaste USP. Det är ju något man har betalat för att bygga ut och använda.
Kommer bli lite kaos med laddkablar också tror jag. Misstänker att Tesla kommer sätta dit längre kablar vad det lider.

izar

Aktiv medlem
Med tanke på antalet sålda elbilar i Sverige så kommer det vara fullt, vid högtider gissar jag. Priset avskräcker inte vid enstaka resor för de flesta. Jag förstår att det känns tråkigt att som Teslaägare ha troligen blivit av med märkets viktigaste USP. Det är ju något man har betalat för att bygga ut och använda.
Kommer bli lite kaos med laddkablar också tror jag. Misstänker att Tesla kommer sätta dit längre kablar vad det lider.
Anledningen till de korta kablarna är att undvika laddförluster, så det kanske inte är helt troligt att det blir längre kablar. De bilar som har laddluckan någonstan där kabeln inte når får väl ladda någon annanstans.

David_J

Aktiv medlem
Läste i MG gruppen på FB att det igår i Jönköping kostade 7,55kr/kWh. Så omkring där +/- nån krona tippar jag.

NickPick

Aktiv medlem
Japp, men jag ser det som ett sätt som kanske löser bilkörningen ett par ggr om året. 90% laddar man hemma, 9% på vanliga publika 11/22kW laddare.. Typ så..
... Sen har ju en dieselbil ringa körglädje också. Valet är ju lätt på alla punkter. Tror man kan ha något slags abonnemang Hhos Tesla så blir det billigare (om man nu skulle vilja det).

David_J

Aktiv medlem
... Sen har ju en dieselbil ringa körglädje också. Valet är ju lätt på alla punkter. Tror man kan ha något slags abonnemang Hhos Tesla så blir det billigare (om man nu skulle vilja det).
Ja jag håller med, valet är lätt!
Abonnemang kostar 129kr/mån. Detta ger nån form av rabatt på kWh-priset. Enl killen i MG-gruppen så går man break-even om man laddar 50kWh/mån så uppskattningsvis ca 2,5kr/kWh i rabatt.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Med abonnemang så betalar man samma som med en Tesla. För något år sen var det 3-4 kr /kWh men det har ökat med minst en krona sedan dess. Hoppas det går ner lite igen snart.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Om de får in 100 000 prenumeranter a 129 kr / mån så blir det ungefär 150 mille om året. Om de gör 30% vinst per bil vilket det glunkats om någonstans (det låter högt!) så motsvarar det 600 bilar extra om året i försäljning. Och då inte medräknat hur mycket de tjänar på själva laddningen.

Kanske tappar de mer försäljning än så, vad vet jag. Hade jag suttit i förarsätet hos T hade jag nog funderat både en och två gånger på att öppna så här brett. Och det gissar jag på att de gjort..

NickPick

Aktiv medlem
Elon vill elektrifiera världen och hjälpa till att ställa om så det här är ju helt rikligt hans filosofi?
Nu får teslaägarna köpa en Renault eller Peugeot och känna på hur en relativt bra ihopskruvad bil känns 👀😶‍🌫️ Skämt åsido.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Model 3 och Y tycker jag är bra ihopskruvade. Det är synd att de får dras med ryktet om att det är slarvigt byggda bilar fortfarande imho - jag skulle själv aldrig köpa en äldre S eller X däremot. Inte bara pga ryktet utan för att de kostar otroligt mycket som begagnade, klart mer än de är värda i mina ögon. Och båda modellerna har ett gäng typfel som ännu inte verkar åtgärdade.

Foss

Aktiv medlem
Anledningen till de korta kablarna är att undvika laddförluster, så det kanske inte är helt troligt att det blir längre kablar. De bilar som har laddluckan någonstan där kabeln inte når får väl ladda någon annanstans.
Stämmer det verkligen? Förlusterna måste väl vara försumbara på två meter kabel till? Vad är det för spänning?

izar

Aktiv medlem
Model 3 och Y tycker jag är bra ihopskruvade. Det är synd att de får dras med ryktet om att det är slarvigt byggda bilar fortfarande imho - jag skulle själv aldrig köpa en äldre S eller X däremot. Inte bara pga ryktet utan för att de kostar otroligt mycket som begagnade, klart mer än de är värda i mina ögon. Och båda modellerna har ett gäng typfel som ännu inte verkar åtgärdade.
Nja, vi har en 2021:a, har bytt ett framlyse, bakluckan lever sitt egna liv, ibland bootar skärmen om mitt under färd samt att för att vara en bil som kostar 600kkr är den inte speciellt tyst.
Sedan har vi givetvis spökbromsningar....säkert fler saker som jag har föträngt

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Omboot av skärmen har jag varit med en gång, men allt fungerade som vanligt och det kom igång efter någon minut. Inget har gått sönder, däremot skulle både automatiska torkarna och automatiska avbländningen av helljuset kunna fungera bättre - den funktionen går öht inte att använda. USA-byggd 2020 som gått 4000 mil drygt.

Buller är intressant. Den subjektivt tystaste bilen jag haft var en Audi A6 Avant. Men den var också den som var svårast att ha konversationer mellan fram och baksäte i, ofta svårt att höra. Tror att elbilar ofta upplevs som bullriga eftersom du inte har något motorljud som dränker mycket av andra ljud som ändå alltid finns, och karmlösa dörrar är ju inte heller direkt den bästa lösningen för att få ner bullret.

Alla elbilar är ju en rejäl slant dyrare utan att det tillför något i byggkvalite, det är snarare en förskottsbetalning för låga driftskostnader så det går inte att jämföra med andra bilar i samma prisklass, inte i nuläget iaf. Gäller alla tillverkare. Kika på inredningen i ID3 t.ex, det är verkligen inte i nivå med vad bilen kostar. Sen är det en smaksak om man gillar den avskalade inredningen eller inte!

Oskar

Aktiv medlem
Buller är intressant. Den subjektivt tystaste bilen jag haft var en Audi A6 Avant. Men den var också den som var svårast att ha konversationer mellan fram och baksäte i, ofta svårt att höra. Tror att elbilar ofta upplevs som bullriga eftersom du inte har något motorljud som dränker mycket av andra ljud som ändå alltid finns, och karmlösa dörrar är ju inte heller direkt den bästa lösningen för att få ner bullret.

I en premiumbil med bensinmotor hör man ju i praktiken inte motorn i t.ex. landsvägs-/motorvägsfart, utan det är andra ljud som stör, som däckbuller och vindbrus. Att t.ex. en Tesla model 3 upplevs som bullrig är för att man inte satsat på att göra den tyst; som jämförelse är ju en Audi e-tron väldigt tyst.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
I en premiumbil med bensinmotor hör man ju i praktiken inte motorn i t.ex. landsvägs-/motorvägsfart, utan det är andra ljud som stör, som däckbuller och vindbrus. Att t.ex. en Tesla model 3 upplevs som bullrig är för att man inte satsat på att göra den tyst; som jämförelse är ju en Audi e-tron väldigt tyst.

Det är väl gungor och karuseller, E-tron har 50% högre förbrukning och väger ett halvt ton mer än en Model Y också :-)

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Är det inte så att även Tesla håller med om det
Jag har åtminstone för mig att jag har läst att det skall vara en hel del fler kg med ljudisolering i Model Y jmf med Model 3.

De inför förändringar löpande, en ny 3:a är tystare än en äldre, Model 3 har laminerat "dubbelglas" i rutorna i framdörrarna nu t.ex - men Y har det både fram och bak på de som leverereras idag. De som kom förra året hade bara fram. Å andra sidan så har ju Y öppet till bagaget bak medans 3:an är en sedan som rimligen inte får samma buller från bagageutrymmet.

Hälsingland

Aktiv medlem
Jag skaffade inte laddbox när jag byggde garaget för jag ville se vad som kom längre fram, nu har jag fått ny elmätare med port för enkel anslutning av lastbalansering så det blir en Easee med CEE-kontakt så jag kan ta den med mig. Sneglade på en CTEK Njord go men priset inkl lastbalansering är lägre på en Easee.

Jag hoppas den inte tappar kontakten med LB varje gång man tar den med sig utan att dom hittar varandra när man kommer hem igen, annars blir det ju drygt. Vi bör ha laddboxar på nästan alla kraftstationer snart men det räcker ju med att det saknas på ett fåtal så är man ju lurad..

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Volkswagen.. :)

@Hälsingland jag lyckades få tag på en 3-fas mobil Teslaladdare till riktigt bra pris, den ligger alltid i bilen. Kinavarianter brukar gå att köpa för runt 3000 men den här landade på hälften.

Easee lär ju inte vara svårare att ta med än en Ctek Njord. Den har dock inbyggd 4G- risken är att den inte tar hänsyn till att du inte är hemma utan läser din last hemma och anpassar sig efter det - lastbalanseringen sker ju via deras molntjänst.

fhloston

Aktiv medlem
Nackdelen med Njord är att den måste styras av en app i mobilen, och att man måste ha ett konto för det. Jag skickade tillbaka den och köpte en som har en knapp för att styra strömstyrkan.
Jag har skrivit om detta tidigare, men tycker att det är så dumt att man baxnar att behöva en app och ett konto på en mobil laddare. Dock marknadsför sig väl Njord som "semi mobil"?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag har aldrig känt att jag vill kunna styra strömstyrkan från laddaren, kan styra inne i bilen eller via bilens app. Det sparas sen för den geografiska platsen tills man ändrar igen. Easee kan du väl inte heller styra från laddaren utan att använda app?

Hälsingland

Aktiv medlem
Jag har aldrig känt att jag vill kunna styra strömstyrkan från laddaren, kan styra inne i bilen eller via bilens app. Det sparas sen för den geografiska platsen tills man ändrar igen. Easee kan du väl inte heller styra från laddaren utan att använda app?
Easee får man styra via appen, men med LB så kvittar det ju. Alltid fullt blås och LB drar ner om det behövs.

Kanske blir så att den mäter mot kåken även om jag är på en kraftstation. Får väl knäppa av LB isåfall innan jag åker hemifrån.

Köp & Sälj

Topp