Raggamuffin
Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa? [OT]
Nu finns det ytterligare 402 laddpunkter tillgängliga för alla elbilsförare - Tesla börjar öppna sitt nätverk även för andra bilar:
Gällivare
2x150kW
4x250kW
Jokkmokk
6x250kW
Jäckvik
4x120kW
Arvidsjaur
6x120kW
Storuman
8x150kW
Umeå
12x120kW
Storlien
8x150kW
Östersund
8x150kW
Ånge
12x250kW
Sundsvall West
12x250kW
Hudiksvall
8x150kW
8x250kW
Sälen
8x250kW
Gävle
14x150kW
Torsby
8x150kW
Uppsala
10x150kW
Enköping
16x150kW
Töcksfors
20x150kW
Karlstad
6x150kW
Grums
16x150kW
Kristinehamn
20x250kW
Mariestad
16x250kW
Norrköping
20x150kW
Linköping
12x250kW
Uddevalla
12x250kW
Edsbruk
6x150kW
Ulricehamn
20x150kW
Varberg
20x250kW
Toftaholm
8x150kW
Falkenberg
18x150kW
Mellbystrand
20x150kW
Markaryd
12x150kW
8x250kW
Kristianstad
6x150kW
8x250kW
Nu finns det ytterligare 402 laddpunkter tillgängliga för alla elbilsförare - Tesla börjar öppna sitt nätverk även för andra bilar:
Hur får man tillgång till dessa och vad kostar det att ladda?
De är vid Dinners parkering precis i början av 70:anJag får stanna i Enköping nästa gång jag passerar och testa![]()
Hur får man tillgång till dessa och vad kostar det att ladda?
Blir det fullt vid Tesla laddarna vid storhelger etc så tror jag många kommer överge Tesla bilarna, för i ärlighetens namn så är det inte en särskilt bra bil för pengarna, men helheten med SUC gör den till en överlägsen elbil jämfört med konkurrenterna.
Anledningen till de korta kablarna är att undvika laddförluster, så det kanske inte är helt troligt att det blir längre kablar. De bilar som har laddluckan någonstan där kabeln inte når får väl ladda någon annanstans.Med tanke på antalet sålda elbilar i Sverige så kommer det vara fullt, vid högtider gissar jag. Priset avskräcker inte vid enstaka resor för de flesta. Jag förstår att det känns tråkigt att som Teslaägare ha troligen blivit av med märkets viktigaste USP. Det är ju något man har betalat för att bygga ut och använda.
Kommer bli lite kaos med laddkablar också tror jag. Misstänker att Tesla kommer sätta dit längre kablar vad det lider.
Läste i MG gruppen på FB att det igår i Jönköping kostade 7,55kr/kWh. Så omkring där +/- nån krona tippar jag.![]()
Pilotprojekt för Supercharging för andra bilar än Tesla
Vårt pilotprojekt för Supercharger för bilar från andra tillverkare än Tesla, som lanserades i november 2021, kommer att fortsätta att expandera till nya anläggningar och länder för att stödja vår mission att påskynda världens övergång till hållbar energi.www.tesla.com
Läste i MG gruppen på FB att det igår i Jönköping kostade 7,55kr/kWh. Så omkring där +/- nån krona tippar jag.
Så det blir typ dyrare att ladda där än vad det är att köra snål dieselbil på motorväg.![]()
Japp, men jag ser det som ett sätt som kanske löser bilkörningen ett par ggr om året. 90% laddar man hemma, 9% på vanliga publika 11/22kW laddare.. Typ så..Så det blir typ dyrare att ladda där än vad det är att köra snål dieselbil på motorväg.![]()
... Sen har ju en dieselbil ringa körglädje också. Valet är ju lätt på alla punkter. Tror man kan ha något slags abonnemang Hhos Tesla så blir det billigare (om man nu skulle vilja det).Japp, men jag ser det som ett sätt som kanske löser bilkörningen ett par ggr om året. 90% laddar man hemma, 9% på vanliga publika 11/22kW laddare.. Typ så..
Ja jag håller med, valet är lätt!... Sen har ju en dieselbil ringa körglädje också. Valet är ju lätt på alla punkter. Tror man kan ha något slags abonnemang Hhos Tesla så blir det billigare (om man nu skulle vilja det).
Stämmer det verkligen? Förlusterna måste väl vara försumbara på två meter kabel till? Vad är det för spänning?Anledningen till de korta kablarna är att undvika laddförluster, så det kanske inte är helt troligt att det blir längre kablar. De bilar som har laddluckan någonstan där kabeln inte når får väl ladda någon annanstans.
Nja, vi har en 2021:a, har bytt ett framlyse, bakluckan lever sitt egna liv, ibland bootar skärmen om mitt under färd samt att för att vara en bil som kostar 600kkr är den inte speciellt tyst.Model 3 och Y tycker jag är bra ihopskruvade. Det är synd att de får dras med ryktet om att det är slarvigt byggda bilar fortfarande imho - jag skulle själv aldrig köpa en äldre S eller X däremot. Inte bara pga ryktet utan för att de kostar otroligt mycket som begagnade, klart mer än de är värda i mina ögon. Och båda modellerna har ett gäng typfel som ännu inte verkar åtgärdade.
Buller är intressant. Den subjektivt tystaste bilen jag haft var en Audi A6 Avant. Men den var också den som var svårast att ha konversationer mellan fram och baksäte i, ofta svårt att höra. Tror att elbilar ofta upplevs som bullriga eftersom du inte har något motorljud som dränker mycket av andra ljud som ändå alltid finns, och karmlösa dörrar är ju inte heller direkt den bästa lösningen för att få ner bullret.
Är det inte så att även Tesla håller med om detAtt t.ex. en Tesla model 3 upplevs som bullrig är för att man inte satsat på att göra den tyst
I en premiumbil med bensinmotor hör man ju i praktiken inte motorn i t.ex. landsvägs-/motorvägsfart, utan det är andra ljud som stör, som däckbuller och vindbrus. Att t.ex. en Tesla model 3 upplevs som bullrig är för att man inte satsat på att göra den tyst; som jämförelse är ju en Audi e-tron väldigt tyst.
Är det inte så att även Tesla håller med om det
Jag har åtminstone för mig att jag har läst att det skall vara en hel del fler kg med ljudisolering i Model Y jmf med Model 3.
Ska man vara premium kan man inte kompromissaDet är väl gungor och karuseller, E-tron har 50% högre förbrukning och väger ett halvt ton mer än en Model Y också :-)
![]()
Varannan elbilsförare väljer annan bil för långresa
Volkswagen har gjort en undersökning bland sina kunder gällande den publika laddinfrastrukturen. Många är besvikna och hälften låter elbilen stå hemma när de ska resa långt.teknikensvarld.expressen.se
Easee får man styra via appen, men med LB så kvittar det ju. Alltid fullt blås och LB drar ner om det behövs.Jag har aldrig känt att jag vill kunna styra strömstyrkan från laddaren, kan styra inne i bilen eller via bilens app. Det sparas sen för den geografiska platsen tills man ändrar igen. Easee kan du väl inte heller styra från laddaren utan att använda app?