[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa? [OT]

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Du ska ha en SUV förstås. Jämfört Tiguan med Touran och på samma yttermått är markant mindre inuti, både för passagerare och bagage. Bara en sån sak som tre separata stolar bak som är individuellt justerbara/fällbara och det ryms tre stora isofix-stolar i bredd. Det är väl nån ford och Touranen som fixar det i den storleksklassen tror jag.

Stumpy

Aktiv medlem
Har haft en Kia XCeed Plug-In Hybrid som hyrbil några dagar. Enligt produktbeskrivningen skall den dra 1,7 l/100 km. Instrumenten rapporterade 6,0 l/100 km, trots att jag laddat iallafall 12 timmar (230 V). Förövrigt den tröttaste bil jag någonsin kört och med högt kupéljud samt litet bagageutrymme. Kändes skönt att hoppa in i bensin-Golfkombin och köra hem från Arlanda med 4,5 l/100 km.

David_J

Aktiv medlem
Du ska ha en SUV förstås. Jämfört Tiguan med Touran och på samma yttermått är markant mindre inuti, både för passagerare och bagage. Bara en sån sak som tre separata stolar bak som är individuellt justerbara/fällbara och det ryms tre stora isofix-stolar i bredd. Det är väl nån ford och Touranen som fixar det i den storleksklassen tror jag.
Jo de vill säkert sälja på mig en SUV men jag är anti-suv. Ser inte vitsen med att köra runt med en bil som väger 0,5-1ton mer än den borde och som ser ut att ha en massa terränggående features, merparten av dessa bilar får väl aldrig smaka annat än asfalt ändå. Men visst, den årliga resan till Sälen/Åre kräver väl en del... ;)
Har en S-max idag och den har gjort sitt jobb kanon! Men nu börjar det bli dax att byta den.
MGn vi skaffade i somras är tusan kanon för vardagen. Kör den 90% av alla resor.

NickPick

Aktiv medlem
Vill man ha en bil innan bonusen minskar vid nyår så brinner det lite i knutarna. Mg5 från 2690 men oftare 2990 är nog billigast. Kostar 700 mer per månad efter nyår.

Hälsingland

Aktiv medlem
Jag velar fram och tillbaka på olika modeller. Tesla är ju borta nu efter prishöjningarna, P2 är för liten. Tråkig men vettigast/mest praktisk är väl id4/5..

Lutar åt en GTX av någon av dom två i dagsläget.

julgus

Aktiv medlem
Jag velar fram och tillbaka på olika modeller. Tesla är ju borta nu efter prishöjningarna, P2 är för liten. Tråkig men vettigast/mest praktisk är väl id4/5..

Lutar åt en GTX av någon av dom två i dagsläget.
BMW I4? Har fått fina omdömen. Jag beställde en I4 M50 i dec o väntar fortfarande...

salle

Aktiv medlem
Vill man ha en bil innan bonusen minskar vid nyår så brinner det lite i knutarna. Mg5 från 2690 men oftare 2990 är nog billigast. Kostar 700 mer per månad efter nyår.
Fast vad händer med priset när RB höjer ränta 50 punkter imorrn? Samt hinner man få en bil innan nyår ens? Spekuleras frisk i de MG5-grupper på FB jag hängt lite i. Svåra val.

julgus

Aktiv medlem
Alldeles för liten och kardantunnel, jag hade behövt kapa benen ovan knäskålen för att kunna sitta bakom mig själv så den gick bort.
Ok, vi behöver numera en bil för 2 med schysst skuff så den fungerar för oss. Jag tyckte väl inte att det var en komplett katastrof bak, iaf om man är under 1.80 och inte avser att sitta 3.. Noterar att senaste numret av Auto Motor & Sport anser man att man sitter bättre bak i en I40 än en Tesla 3 (!)

ooms

Aktiv medlem
Fast vad händer med priset när RB höjer ränta 50 punkter imorrn? Samt hinner man få en bil innan nyår ens? Spekuleras frisk i de MG5-grupper på FB jag hängt lite i. Svåra val.
Ja, blir intressant att se vad som händer framöver. Nya avtal är ju en sak, men de flesta leasingavtal har ju dessutom rörlig ränta, så många som sitter fast i dem kan nog åka på en månadskostnad de inte räknat med. Det som verkade vara en bra kalkyl för ett halvår sedan, kanske inte blir så trevligt de kommande 2.5 åren.

Hälsingland

Aktiv medlem
Ok, vi behöver numera en bil för 2 med schysst skuff så den fungerar för oss. Jag tyckte väl inte att det var en komplett katastrof bak, iaf om man är under 1.80 och inte avser att sitta 3.. Noterar att senaste numret av Auto Motor & Sport anser man att man sitter bättre bak i en I40 än en Tesla 3 (!)
Jag vill ha alla fördelar med en elbil om jag ska köpa en och då är en rymlig insida ett stort plus. I40 är fin inget snack, men jag ser den som en kompromiss då den är byggd på fossilbil med grymt stor huv som tar utrymme.

En ID4 är ju som en buss i jämförelse 😁

NickPick

Aktiv medlem
Ja räntan rör ju på sig, bilen får man innan nyår eller får avboka fritt.

Räntan blir ju lika hur du än gör egentligen… men efter nyår blir den iaf mycket dyrare, alla elbilar blir dyrare och dyrare.

Alternativen är att åka nån gammal oljebrännare eller casha lånet på en ny bil. Begagande elbilar är ju såpass dyra än.

Vad är ens räntan på att köpa en ny / 2 år gammal bil för 240 000? Berätta gärna vilken elbil som blir billigare och kostar mindre.

julgus

Aktiv medlem
Och även om bävrar är söta så vill man väl inte har Ångermanlands landskapsdjur som look på en bil....
Nåja, smaken är som baken - jag tycker den är kalas.. och dessutom lär ni se den mest bakifrån. 😂

En notering; en id4 får dra 1000-1200 medans I4 får dra 1600 - ganska massiv skillnad - undrar vad det beror på.

Hälsingland

Aktiv medlem
Nåja, smaken är som baken - jag tycker den är kalas.. och dessutom lär ni se den mest bakifrån. 😂

En notering; en id4 får dra 1000-1200 medans I4 får dra 1600 - ganska massiv skillnad - undrar vad det beror på.
Beror väl på val av motorer och marginaler etc. dragvikt är väl inte prio på en elbil. Elbilarna är ju ändå så tunga att bara dom med utökat körkort kan ju dra tungt med dom ändå.

Vintertid kommer man väl max 20 mil med skotersläpet ändå, så det finns nog risk att fossilbilen får tjänstgöra då ett tag till. P2 får väl också dra rätt tungt

Hasse#7

Aktiv medlem
Total bensinförbrukning i Juni. 33,26 liter. Av dessa användes 33 liter fram och tillbaka till Siljan runt. 0,26 liter har gått åt för körningen hemma. Har kört ganska mycket bil, samt gräsklippare, trimmer och motorsåg. Allt dock elektriskt. 0,26 liter är Amperan som slagit över på bensin precis innan man är hemma. Saaben har gått lite också men den har min bror, så det räknas inte på mig. Åker till lägre kostnad än på 80-talet.

fhloston

Aktiv medlem
Körde Stockholm - Umeå 637 km enligt Google. Laddkostnad: 236 kr totalt, 3,70 kr/mil för el.
Laddtid under resan 76 minuter. (2 stopp)

206 kr på 50 kW-laddare plus 30 kr på destinationsladdare I Umeå. Parkering plus laddning ett dygn: 150 kr, enbart parkering ett dygn 120 kr, alltså 30 kr för 11 kW I ett dygn... Billigt

salle

Aktiv medlem
Kastar in lite ved i elbilsbrasan...:)
IMG_6862.jpg

julgus

Aktiv medlem
Kastar in lite ved i elbilsbrasan...:) Visa bilaga 564008
Mars - Sept laddar jag gratis mha mina solceller. Övrig, dvs senhöst-vinter, laddning får ske mha Easee o laddar då det är billigt, jmf med priset du visar är det då en ca tiondel. Även om jag skulle ladda min elbil kl 15-16, dvs för det dyra spot-priset,från 0-100%, blir det fortfarande typ 6 spänn milen. Men vem laddar då och så mycket?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
I4 verkar riktigt fin om man är spekulant på en Model 3. Teslorna börjar bli riktigt dyra nu, speciellt de som inte längre kvalificerar för miljöpengen.

Hämtade Y igår. Beställde tack och lov för länge sedan så den kostar inte riktigt så mycket som om man beställer nu, borgar ju för ett hyggligt andrahandsvärde.

Byggkvalitén är verkligen en helt (!) annan nivå på den här Kinabyggda bilen jämfört med den två år äldre USA-byggda Model 3 jag kört senaste året, och inredningen är lite uppdaterad utöver det. Till och med ett tjoff istället för ett klonk när man stänger de karmlösa dörrarna. Skulle vilja påstå att den upplevda kvalitén är jämförbar med en nyare Audi som nog är det jag har mest mil med av lite nyare bilar i premiumsegment.

Dessutom sitter jag bättre och det är klart mer plats i bilen och framför allt är bagaget mer lättlastat. Utrymmet under bagaget + frunken är riktigt stora med.

Extremt snål på energin också, om förbrukningen hittills stämmer kommer det inte vara några större problem att köra 45+ mil på en laddning sommartid. Snålare än vår gamla Model 3 alla gånger vilket är fascinerande i sig.

Bilen är nog lika snabb på pappret men 3:an är klart mer alert och busig att köra. Båda är raket-snabba, på gott och ont. Dragkrok kom inte med bilen trots att den beställdes med det en gång i tiden, prisavdrag och jag har fått beställa separat. Segt att vara utan.

Oskar

Aktiv medlem
Om man laddar gratis då? Då ska man nästan ner på en fossilbil som inte värdeminskar längre för att inte kalkylen ska bli bättre för en sprillans ny elbil? Ja jag räknar och räknar…

HåkanC

Aktiv medlem
...
Dessutom sitter jag bättre och det är klart mer plats i bilen och framför allt är bagaget mer lättlastat. Utrymmet under bagaget + frunken är riktigt stora med.
Bra att du är nöjd med nya bilen, det ska man vara
Jag har för mig att jag ngnstans har läst att sitthöjden skall vara 15cm högre hos Y jmf med Model 3,
kan det stämma?

Om man laddar gratis då? Då ska man nästan ner på en fossilbil som inte värdeminskar längre för att inte kalkylen ska bli bättre för en sprillans ny elbil? Ja jag räknar och räknar…
Min granne är på väg att skaffa en elbil enbart för jobbpendling ~45km/dag, han kan ladda gratis på jobbet. Sedan blir det hyrbil, eller gamla fossilbilen på familjeresorna.
Enl honom är det flera av arbetskamraterna som gör så redan.

julgus

Aktiv medlem
Beror väl på val av motorer och marginaler etc. dragvikt är väl inte prio på en elbil. Elbilarna är ju ändå så tunga att bara dom med utökat körkort kan ju dra tungt med dom ändå.

Vintertid kommer man väl max 20 mil med skotersläpet ändå, så det finns nog risk att fossilbilen får tjänstgöra då ett tag till. P2 får väl också dra rätt tungt
En ganska ordinär/enkel husvagn väger 1300.. den får man alltså inte dra alls med en id3 och endast den 4-hjulsdrivna id4, oavsett behörighet. Jag tycker det är svagt. Nya Merca EQE350 får bara dra 750 kg... wtf..

Tesla model 3 får dra 1000kg
ID 3 får bara ha en cykelhållare på kroken a max 55kg.. vilket skämt..
ID4 bakhjulsdriven 1000, fyrhjulsdriven 1400

Flera andra märken här med mer normal dragkapacitet:

Jag avser inte att dra husvagn på vintern o sommartid så räknar jag med att komma iaf 30-35mil på en laddning. Och efter 30-35 mil i 80-90 vill man stanna iaf, då passar det utmärkt med en paus o snabbladdning.

Jag får dra en 1300 kg husvagn på mitt b96 kort efter en I4 M50.

Senast ändrad:

Guaruska

Aktiv medlem
Jag kör 3000-3500 mil om året och jag har inte råd att ha en fossilbil. Inte ens en rishög för 10 000 har jag råd med, eller billig miljödieselskattad. Så det blev en 1-år gammal Kia e-Niro för 420k. De andra alternativen var Hyndai Kona och Nissan Leaf 62, men Konan hade för litet bagageutrymme och Leafen har jag ägt i 8 år och den nya är samma design inne - vill inte sitta i en likadan bil för 400k.
Det finns självklart en brytpunkt där ägandekostnaden för en billig fossil överstiger en medium elbil. Jag är nöjd med Kian, men jag jublar inte. Önskar att vissa saker va annorlunda för en så dyr bil, men batterikapaciteten e fantastisk - kommer över 50 mil på en laddning.

Hälsingland

Aktiv medlem
En ganska ordinär/enkel husvagn väger 1300.. den får man alltså inte dra alls med en id3 och endast den 4-hjulsdrivna id4, oavsett behörighet. Jag tycker det är svagt. Nya Merca EQE350 får bara dra 750 kg... wtf..

Tesla model 3 får dra 1000kg
ID 3 får bara ha en cykelhållare på kroken a max 55kg.. vilket skämt..
ID4 bakhjulsdriven 1000, fyrhjulsdriven 1400

Flera andra märken här med mer normal dragkapacitet:

Jag avser inte att dra husvagn på vintern o sommartid så räknar jag med att komma iaf 30-35mil på en laddning. Och efter 30-35 mil i 80-90 vill man stanna iaf, då passar det utmärkt med en paus o snabbladdning.

Jag får dra en 1300 kg husvagn på mitt b96 kort efter en I4 M50.
Husvagnsägare kanske helt enkelt inte är målgruppen, utveckling lär nog ske beroende på efterfrågan.

Läser du valfri kommentar på fb, så behöver ju alla med husvagn kunna dra 3 500 kg och minst 120 mils räckvidd. För det kör dom flera ggr i veckan!

VW kanske tagit tills sig det 😁

Senast ändrad:

Hälsingland

Aktiv medlem
Provade precis en id5 gtx idag och den är ju väldigt bekväm att köra. Med tanke på min historia med min GTE borde jag ju bojkotta VW men det är ju inte orimligt att det blir en ID...

Kommer fler varianter av ID4 imorgon (en billigare 4wd bl.a.) och en kombi i vår enligt säljaren.

Senast ändrad:

julgus

Aktiv medlem
Provade precis en id5 gtx idag och den är ju väldigt bekväm att köra. Med tanke på min historia med min GTE borde jag ju bojkotta VW men det är ju inte orimligt att det blir en ID...

Kommer fler varianter av ID4 imorgon (en billigare 4wd bl.a.) och en kombi i vår enligt säljaren.

jdp.jpg

Man kanske ska undvika VW.. åtminstone enl JDPowers..

MrSthlm

Aktiv medlem
Fort GT, jag blev omkörd av den här i torsdags, ett avgrundsvrål i bakgrunden så att jag verkligen hoppade till men han fick tummen upp av mig. Måste vara rätt roande att ha en Ferrari killer av detta slag när många inte fattar vad det är för bil. *LoL*

Wow, vad har du för bil egentligen?

"En Ford" 😅

Utväxlingen ser trevlig ut:
1: 100 km/h 2: 165 km/h 3: 210 km/h 4: 285 km/h 5: 355 km/h 6: 431 km/h

Denna Ford GT är på en helt annan nivå jämfört med mera städade sportbilar, ett monster helt enkelt.

Senast ändrad:

.A.

Aktiv medlem
Fort GT, jag blev omkörd av den här i torsdags, ett avgrundsvrål i bakgrunden så att jag verkligen hoppade till men han fick tummen upp av mig. Måste vara rätt roande att ha en Ferrari killer av detta slag när många inte fattar vad det är för bil. *LoL*

Wow, vad har du för bil egentligen?

"En Ford" 😅

Utväxlingen ser trevlig ut:
1: 100 km/h 2: 165 km/h 3: 210 km/h 4: 285 km/h 5: 355 km/h 6: 431 km/h

Denna Ford GT är på en helt annan nivå jämfört med mera städade sportbilar, ett monster helt enkelt.

Gäsp...

Hälsingland

Aktiv medlem
Visa bilaga 564204
Man kanske ska undvika VW.. åtminstone enl JDPowers..
Att dom har vissa saker att förbättra är ju inget nytt för någon som åkt GTE några år..

Men då ska det ju finnas bättre alternativ också, och som förmånsbil med vårt avtal har jag svårt att se någon. Den ska fungera som familjebil och dit kan jag omöjligt räkna TM3, I4 eller P2 osv..

Att den möjligtvis krånglar påverkar ju inte mig extremt mycket, om jag inte just då är ute i obygden med fullpackad bil och bråkiga barn i baksätet. Jag har ju testat deras vägassistans och hyrbil kommer ju snabbt och sen löser bärgare frakt till verkstad och jag behåller hyrbilen tills allt är klart 😅

(Jag är typ 100% ego och tittar bara på sista raden, nästan..)

Senast ändrad:

julgus

Aktiv medlem
Oväntade siffror. Porsche sämre än Landrover? Mercedes sämre än många amerikanska märken? Fördomarna stämmer inte :)
Jo, hela VW koncernen verkar ha kvalitetsproblem.. VW, Audi o Porsche - tvärt emot vad man tror.. Merca har ju gått från sober kvalitetsbil till blingig sak som ska locka kineser & ryssar. Men Polestar i tokbotten var oväntat.. liksom Honda som uppenbarligen släppt greppet - de låg topp länge - Buick - wtf, vad gör de för bilar?

NickPick

Aktiv medlem
knepiga siffror det där.

Vad tycker happys egen Robert Collin mister @ooms att man ska äga för bil är ju frågan? Inget nytt och inget för gammalt, men helst ska man inte åka och allt nytt är för övrigt sämre. Tanka är ju billigt annars tjänat man för lite också.

Undantaget är på den numera gamla (minst lika bra) cykeln där di2 är en gamechanger! Där duger el bättre än omodern teknologi.

JojjeM

Aktiv medlem
Rekommendation för bil för att pendla 46 km (enkel, mest 70-90-väg) med möjlighet att ladda på jobbet? Och väldigt lite annan körnning.

Funderar på Mazda MX-30 men den verkar ha neråt 12-13 mil vintertid och det kanske är lite väl kort om man missar att ladda en dag...

Peugeot e208 verkar fin.

Frågar åt son som fått nytt jobb och funderar på att hitta något att privatleasa. Alt. en beggad Zoe, BMW i3 eller nåt.

/J

1888

Aktiv medlem
Bara jänkare i toppen, ja dom är ju kända för sin kvalitet. 😂 Tror det är många medeltjo...medelålders amerikaner som köper dessa och är vana vid det dom får. Ju fräsigare bil desto mer kritiska kunder tror jag.

ooms

Aktiv medlem
Bara jänkare i toppen, ja dom är ju kända för sin kvalitet. 😂 Tror det är många medeltjo...medelålders amerikaner som köper dessa och är vana vid det dom får. Ju fräsigare bil desto mer kritiska kunder tror jag.
Ääh, du är bara bitter för att din arbetsgivare ligger i botten 😂

Oskar

Aktiv medlem
Oväntade siffror. Porsche sämre än Landrover? Mercedes sämre än många amerikanska märken? Fördomarna stämmer inte :)

”In the wake of the COVID-19 pandemic, initial vehicle quality notably declined, according to the J.D. Power 2022 U.S. Initial Quality StudySM(IQS), released today. The disruptions caused by the pandemic—supply chain issues, record-high vehicle prices and personnel dislocations—contributed to vehicle problems reaching a record high in the 36-year history of this benchmark study.

General Motors bucks the trend with an improvement in initial quality that lands it in the highest rank position among automotive corporations. Among brands, Buick's quality improves 17 PP100 year over year, vaulting it to ranking highest overall in 2022 from 12th place in 2021, while Genesis ranks highest among premium brands. Just nine of 33 ranked brands improved in vehicle quality year over year”.

Köp & Sälj

Topp