[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Raggamuffin

Aktiv medlem
All elektrisk utrustning kan i värsta fall kan produkten orsaka brand, strömgenomgång eller orsaka skada på anslutet fordon. Elsäkerhetsverket har inga anmälningar om incidenter för produkten.

Det är lite vanligt elsäkerhetsverksprat, man vänjer sig. Man kan aldrig någonsin sen vi slutade att själva prova ta något ansvar eller några beslut eller nånting.

Utanför just det här caset så är hela "god elsäkerhetsteknisk praxis" så godtycklig så ibland förstår jag inte hur någon vågar sälja något ibland.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
ESV själva säger:

"Kommer jag få användningsförbud på min laddbox som fått försäljningsförbud?
Nej, ett försäljningsförbud är inte detsamma som användningsförbud. Om en produkt skulle få så kallat användningsförbud skulle Elsäkerhetsverket besluta om återkallelse av produkten, dvs. tillverkaren skulle tvingas återta produkten."

(https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/nyheter/2023/laddbox-far-forsaljningsforbud/)

Hade det funnits en verklig fara hade de inte skrivit så. Jag är inte ett dugg orolig.

Men jag håller till 100% med om att det framstår som oprofessionellt från Easee att ha släppt produkten på marknaden efter att ha läst hela rapporten där de själva (!) bifogar protokoll från falerade tester bland annat.

HåkanC

Aktiv medlem
Jag äter som vanligt, äter dock inget som kastar en skugga.
Blir ingen skugga av potatisen heller.
+ alla andra rotfrukter
Bäver räknades som fisk en gång i tiden, så det kanske bryter av den normala fisksmaken ibland.
@42; Hur är det med andra vattenlevande däggdjur, typ utter ingår även de i din "inget som kastar en skugga"? Eller är du begränsad till ormar, sorkar och grävlingar?

ooms

Aktiv medlem
Ja, det ska nog mycket till om de inte konkar pga detta. Permitterade väl en massa anställda i veckan, och behöver få in en j-a massa pengar fr investerare. Men vem vill putta in nåt nu?

Kneecap

Aktiv medlem

Tjena!

Är man en fattig LHSare så har man väl inte råd att bjucka på några kronor el.

Ja, det var massa fördomar i det inlägget.. Men har man en amerikansk flagga med en örn på i taket och en JackDaniels skylt på väggen så får man f-n räkna med att bli kallad det.

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Kör Model Y, åkte id4 i söndags. Trodde stolarna skulle vara sköna då jag saknar stolarna i min GTE. Men icke. De var inte sköna. Sen behövde vi ladda. Då det oftast är få laddare på de ställen som man är hänvisad till med icke-Tesla så fick vi köa, då blev batteriet kallt. Så det tog en evig tid. Vi hade 1:45 kvar på vår resa men laddstoppet tog över en timme. Med Teslan hade vi fått laddare direkt och då resan var såpass kort så hade vi kunnat ladda i 20 min. Så hemresan som blev 3h och 20 min kunde blivit en timme kortare med Teslan. Nästa gång åker vi min bil..
Standardstolarna i ID4 är inte roliga alls.
Däremot är elstolarna riktigt jäkla bekväma och klart värda de pengarna.

Sen det där med laddning av Icke Teslor har ändrats något helt sjukt sista halvåret.
Idag ser jag ingen anledning alls att stanna vid de laddare med få anslutningspunkter, såvida man inte helt låst sig vid Ionity pga att de har lite lägre priser och då får man nog snällt räkna med kö, just för att så fruktansvärt många inte fattat att det finns fler laddare där ute. 🤣

Annars kan man ju till 90% bara välja att stanna på Tesla och ha samma tillgänglighet som med din Model Y.

Utter

Aktiv medlem
Tjena!

Är man en fattig LHSare så har man väl inte råd att bjucka på några kronor el.

Ja, det var massa fördomar i det inlägget.. Men har man en amerikansk flagga med en örn på i taket och en JackDaniels skylt på väggen så får man f-n räkna med att bli kallad det.
Med den Kilsdialekten och den stilen skulle jag nog inte kalla det fördomar utan fakta…

/S (eller…?)

AAverdal

Aktiv medlem
Standardstolarna i ID4 är inte roliga alls.
Däremot är elstolarna riktigt jäkla bekväma och klart värda de pengarna.

Sen det där med laddning av Icke Teslor har ändrats något helt sjukt sista halvåret.
Idag ser jag ingen anledning alls att stanna vid de laddare med få anslutningspunkter, såvida man inte helt låst sig vid Ionity pga att de har lite lägre priser och då får man nog snällt räkna med kö, just för att så fruktansvärt många inte fattat att det finns fler laddare där ute. 🤣

Annars kan man ju till 90% bara välja att stanna på Tesla och ha samma tillgänglighet som med din Model Y.
Det var standarstolarna.

Denna gång hade vi ingen publik Teslaladdare inom räckhåll vilket man ofta har. Men det lir ju även dyrare om man som min kompis redan har ett abonnemang på Ionity. Det hela blev ju värre då det stod två eldrivna betonglastbilar och laddade som behövde +90% SoC för att nå sin destination. De rackarna hade 264 kWh batteri så de tog sin lilla tid på sig.

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Det var standarstolarna.

Denna gång hade vi ingen publik Teslaladdare inom räckhåll vilket man ofta har. Men det lir ju även dyrare om man som min kompis redan har ett abonnemang på Ionity. Det hela blev ju värre då det stod två eldrivna betonglastbilar och laddade som behövde +90% SoC för att nå sin destination. De rackarna hade 264 kWh batteri så de tog sin lilla tid på sig.

Jag håller mig borta från Ionity när det ens finns risk för kö.

Allt för många med konto via WeCharge eller Elli är helt förblindade över att de sparar 75öre/kWh genom att välja ionity före övriga nätverk, och sen klagar de på att det är kö. :cautious:

Har nästan helt gått över till Recharge sista långturerna, 3.90/kWh och aldrig fulla stationer.
Dessutom räcker 150kW laddarna alltid för att maximera MEB bilarna.

Och lastbilar på publika laddare kommer skapa problem närmsta tiden.
Förstå om någon får för sig att rulla in hos tesla och blockera en hel rad laddare. 🤣😵

1888

Aktiv medlem
Ja, det ska nog mycket till om de inte konkar pga detta. Permitterade väl en massa anställda i veckan, och behöver få in en j-a massa pengar fr investerare. Men vem vill putta in nåt nu?

Om dom nu kursar,
vad har firman jag handlade laddare + installation för ansvar?
Jag har ju handlat av dom och inte direkt från Easee.

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Om dom nu kursar,
vad har firman jag handlade laddare + installation för ansvar?
Jag har ju handlat av dom och inte direkt från Easee.
Försäljning och installation av laddboxar regleras enligt Konsumenttjänstlagen, såvida du köper allt av den part som också har installerat.
Har du däremot köpt via ett tex ett elbolag som i sin tur har köpt upp installationen då blir det lite knepigare.

Rent krasst är boxen inte felaktig då den inte har användandeförbud utan bara är försäljningsstoppad.
Och du kommer heller inte kunna reklamera den som det ser ut just nu.

Vad många missar är att all försäljning direkt till konsument likt detta kommer med frivillig ”garanti” och all form av utbyte direkt hänvisas till tillverkaren eller en grossist.

Så går Easee i konkurs så kan det bli många som blir sittande med en box som kanske inte alls fungerar och där parten som skall stå för ett byte hanteras av en konkursförvaltare.

Själva permitteringarna hade sen inte så mycket med säljstoppet att göra.
De hade ändå fått skära ner då de tillverkar 900k boxar men bara sålt ca 350k av dem då marknaden vikit.

ooms

Aktiv medlem
Mycket märkligt om det inte skulle gå att reklamera, ex.vis har den ju sålts med en viss IP-klassning som det nu finns bevis på att den inte uppfyller. Helt barockt om det inte skulle gå att reklamera en sådan sak.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Om de nu inte löser problemen inom tidsfristen så känns det som att det absolut måste gå att reklamera. Men reklamationen ska ju inte göras till Easee utan till den som du köpt den av.

Ska kontakta företaget vi köpt vår installation av och höra efter hur de ser på det. Blir ju en himla soppa om det i förlängningen blir en oanvändbar, ej godkänd installation och man använt bidraget för installation..

Mårten

Aktiv medlem
Jag har vissa betänkligheter kring Rogers svar ovan. Bland annat om tillämplig lag, har man köpt en box med tillhörande installation skulle jag säga att installationen är underordnad boxen - då gäller konsumentköplagen. Den reglerar relationen mellan köpare och säljare. Varifrån säljaren fått varan de sålt är inte konsumentens problem. Reklamationsrätten är lagstadgad och sätter en miniminivå på säljarens ansvar, ev frivilliga garantier går därutöver.

Ett användningsförbud krävs inte för att en laddbox ska kunna anses felaktig enligt konsumentköplagen.

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Mycket märkligt om det inte skulle gå att reklamera, ex.vis har den ju sålts med en viss IP-klassning som det nu finns bevis på att den inte uppfyller. Helt barockt om det inte skulle gå att reklamera en sådan sak.
Reklamera kan du alltid göra i tre år efter utfört arbete, just i detta fallet med Easees boxar blir det lite intressant hur köpförfarandet ser ut och av vem du köpt hela arbetet av, samt med vilka avtal de i sin tur köpt in boxen på.

Har du tex köpt av Tibber som i sin tur upphandlat elektrikern, ja då hamnar det i famnen på Tibber.
Har du däremot köpt av en elfirma som köpt boxen via en grossist ja då är det sannolikt via ALEM vilket gör att grossen skall ta kostanden för både byte av box och arbetet för detta….men sålänge det bara är ett säljstopp så lär inget av det kicka in i först taget.

Konsumenttjänstlagen är ganska rak på vad som gäller, och många konsumenter tror tyvärr att de har mer ”garanti” än vad som är fallet.

Vi har haft en hel del diskussioner angående detta och vad som kommer ske är långt ifrån glasklart utan alla parter får nog sitta lugnt i båten för jag är nästan övertygad att detta kommer avgöras i någon av EUs instanser innan allt är klart.
Och dit kan vi ha flera år.

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Jag har vissa betänkligheter kring Rogers svar ovan. Bland annat om tillämplig lag, har man köpt en box med tillhörande installation skulle jag säga att installationen är underordnad boxen - då gäller konsumentköplagen. Den reglerar relationen mellan köpare och säljare. Varifrån säljaren fått varan de sålt är inte konsumentens problem. Reklamationsrätten är lagstadgad och sätter en miniminivå på säljarens ansvar, ev frivilliga garantier går därutöver.

Ett användningsförbud krävs inte för att en laddbox ska kunna anses felaktig enligt konsumentköplagen.
Du köper en tjänst av den behöriga elektrikern, i den tjänsten ingår det material.

Köper du däremot boxen löst över disk eller på nätet, då är det konsumentköplagen som gäller.

ooms

Aktiv medlem

Ja, jag tolkar nog informationen fr Konsumentverket som Roger länkar att köper man en sak inkl installation så är det konsumentköplagen som gäller.
Det står ju t.ex. uttryckligen att konsumenttjänstlagen inte gäller vid ”försäljning av en sak och den installeras eller monteras i samband med köpet” samt att ”du har installerat en vara och installation är felaktig” räknas som ”fel på vara” och således omfattas av konsumentköplagen.

Min tolkning av infon:
Laddbox inkl installation: Konsumentköplagen
Endast laddbox: Konsumentköplagen
Installation av redan köpt laddbox: Konsumenttjänstlagen

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Ja, jag tolkar nog informationen fr Konsumentverket som Roger länkar att köper man en sak inkl installation så är det konsumentköplagen som gäller.
Det står ju t.ex. uttryckligen att konsumenttjänstlagen inte gäller vid ”försäljning av en sak och den installeras eller monteras i samband med köpet” samt att ”du har installerat en vara och installation är felaktig” räknas som ”fel på vara” och således omfattas av konsumentköplagen.

Min tolkning av infon:
Laddbox inkl installation: Konsumentköplagen
Endast laddbox: Konsumentköplagen
Installation av redan köpt laddbox: Konsumenttjänstlagen
”När du anlitar en hantverkare skyddas du av konsumenttjänstlagen. Enligt lagen ska hantverkaren bland annat utföra arbetet på ett fackmässigt sätt och till det pris ni har kommit överens om”

ooms

Aktiv medlem
”När du anlitar en hantverkare skyddas du av konsumenttjänstlagen. Enligt lagen ska hantverkaren bland annat utföra arbetet på ett fackmässigt sätt och till det pris ni har kommit överens om”

Ja, men här köper jag en laddbox (en sak) inkl installation. Dvs köpet av saken är överordnat installationen, jag väljer ju t.o.m. själv vilken laddbox jag vill ha.

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Ja, men här köper jag en laddbox (en sak) inkl installation. Dvs köpet av saken är överordnat installationen, jag väljer ju t.o.m. själv vilken laddbox jag vill ha.
Nu bara springer detta iväg som OT.

Men när du handlar en laddbox installerad och klar av en elektriker så är det en tjänst du köper…där är det ingen diskussion faktiskt.

Dels för att du inte får göra installationen själv och utan denna tjänst är laddboxen oanvändbar.

Samma sak gäller om du tex vill ha städat hemma, du köper allt som en tjänst och inte en massa putsmedel som en vara som säljaren kommer hem och använder hemma hos dig.

Jobbat som elektriker i närmare 30år och pluggat affärsjuridik senast för 1.5år sedan.

Lejon

Aktiv medlem

Men när du handlar en laddbox installerad och klar av en elektriker så är det en tjänst du köper…där är det ingen diskussion faktiskt.

Dels för att du inte får göra installationen själv och utan denna tjänst är laddboxen oanvändbar.

Samma sak gäller om du tex vill ha städat hemma, du köper allt som en tjänst och inte en massa putsmedel som en vara som säljaren kommer hem och använder hemma hos dig.

Jobbat som elektriker i närmare 30år och pluggat affärsjuridik senast för 1.5år sedan.
Om det tillför något för diskussionen: jag köpte nyss en Easee laddbox av Tibber. Jag köpte då boxen via deras hemsida och fick den hemlevererad till mig själv. Jag hämtade ut boxen personligen. Jag blev sen kontaktad av den elektriker som Tibber anlitat. Han ringde bara för att boka en tid som passade. Fakturan jag betalade gick till Tibber.

AAverdal

Aktiv medlem

ooms

Aktiv medlem

Konsumentverket själva hänvisar till konsumentköplagen på direkt fråga ang Easee…

AAverdal

Aktiv medlem
Konsumentverket själva hänvisar till konsumentköplagen på direkt fråga ang Easee…
Snålheten bedrog återigen visheten.
Billigast på marknaden brukar innebära att någonstans har man tummat på något. Även denna gången var det på kvalitet.

Vad händer om Easee går i konkurs, kommer någon att driva deras molnlösning eller blir boxarna till slut dumma?

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Vi kan diskutera det i evigheter tror jag.
Och i detta fallet tror jag helt enkelt att de är lite väl snabba och slarviga i sitt svar.

Hon skriver:
”Det vi på Hallå Konsument kan svara på är dina rättigheter när en vara som du har köpt har ett fel”

Problemet här är att de endast svara på om man köpt boxen.
Dvs inte om man fått den monterad av en elektriker.
Marginell skillnad kanske för de flesta, om man inte just tar hänsyns till det jag skrivit tidigare.
Att vi säljer en tjänst och generellt aldrig någonsin en produkt. 🤷‍♂️

Men åter till bilköp nu så får detta med Easee boxarna ha sin gilla gång.

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Ger upp majoriteten på Happyride.se har givetvis rätt.

Borde självklar ha förstått bättre än att diskutera saker där åsikter och känslor alltid trumfar, gäller nog varenda forum och Facebook. 🤷‍♂️

Så återgår till att vara arrangör av cykelevent i framtida poster.
Hoppas ni gillar att cykla, även om vi tar betalt för det. 😎

Jolinwood

Aktiv medlem
Jao.. har ni tänkt på vilket fint väder det är idag? Solen tittade fram en liten stund på eftermiddan. Kanske blev det även lite el från vindsnurrorna.

Topp