[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Bra bil för väldigt många med andra ord.Tjena!
Lika stor som en Golf måttmässigt. Vilket iofs inte är många CM större än en Polo
Bra bil för väldigt många med andra ord.Tjena!
Lika stor som en Golf måttmässigt. Vilket iofs inte är många CM större än en Polo
Äter folk överhuvudtaget i dessa inflationstider? Så har jag hört att mat ökar kroppsvikten, nä nu lägger jag av med maten.Äter folk verkligen det?
Inget ont som inte för något gott med sig!Äter folk överhuvudtaget i dessa inflationstider? Så har jag hört att mat ökar kroppsvikten, nä nu lägger jag av med maten.
Jag äter som vanligt, äter dock inget som kastar en skugga.Äter folk överhuvudtaget i dessa inflationstider? Så har jag hört att mat ökar kroppsvikten, nä nu lägger jag av med maten.
Blir det inte lite ensidigt att bara äta fisk?Jag äter som vanligt, äter dock inget som kastar en skugga.
Blir ingen skugga av potatisen heller.Blir det inte lite ensidigt att bara äta fisk?
Jag äter som vanligt, äter dock inget som kastar en skugga.
+ alla andra rotfrukterBlir ingen skugga av potatisen heller.
@42; Hur är det med andra vattenlevande däggdjur, typ utter ingår även de i din "inget som kastar en skugga"? Eller är du begränsad till ormar, sorkar och grävlingar?Bäver räknades som fisk en gång i tiden, så det kanske bryter av den normala fisksmaken ibland.
Alla rotfrukter kastar skuggor. Kräldjur också.+ alla andra rotfrukter
@42; Hur är det med andra vattenlevande däggdjur, typ utter ingår även de i din "inget som kastar en skugga"? Eller är du begränsad till ormar, sorkar och grävlingar?
Alla rotfrukter kastar skuggor. Kräldjur också.
Om det tagit några timmar att tanka diesel, och du råkade ha en dieselpump på tomten, varför inte passa på om bilen ändå ska stå där?![]()
Mikael Söderman on Reels |
398 tn visningar, 3,4 tn gilla-markeringar, 56 kommentarer, 461 delningar, Facebook Reels från Mikael Söderman.www.facebook.com
![]()
Mikael Söderman on Reels |
398 tn visningar, 3,4 tn gilla-markeringar, 56 kommentarer, 461 delningar, Facebook Reels från Mikael Söderman.www.facebook.com
Standardstolarna i ID4 är inte roliga alls.Kör Model Y, åkte id4 i söndags. Trodde stolarna skulle vara sköna då jag saknar stolarna i min GTE. Men icke. De var inte sköna. Sen behövde vi ladda. Då det oftast är få laddare på de ställen som man är hänvisad till med icke-Tesla så fick vi köa, då blev batteriet kallt. Så det tog en evig tid. Vi hade 1:45 kvar på vår resa men laddstoppet tog över en timme. Med Teslan hade vi fått laddare direkt och då resan var såpass kort så hade vi kunnat ladda i 20 min. Så hemresan som blev 3h och 20 min kunde blivit en timme kortare med Teslan. Nästa gång åker vi min bil..
Med den Kilsdialekten och den stilen skulle jag nog inte kalla det fördomar utan fakta…Tjena!
Är man en fattig LHSare så har man väl inte råd att bjucka på några kronor el.
Ja, det var massa fördomar i det inlägget.. Men har man en amerikansk flagga med en örn på i taket och en JackDaniels skylt på väggen så får man f-n räkna med att bli kallad det.
Det var standarstolarna.Standardstolarna i ID4 är inte roliga alls.
Däremot är elstolarna riktigt jäkla bekväma och klart värda de pengarna.
Sen det där med laddning av Icke Teslor har ändrats något helt sjukt sista halvåret.
Idag ser jag ingen anledning alls att stanna vid de laddare med få anslutningspunkter, såvida man inte helt låst sig vid Ionity pga att de har lite lägre priser och då får man nog snällt räkna med kö, just för att så fruktansvärt många inte fattat att det finns fler laddare där ute. 🤣
Annars kan man ju till 90% bara välja att stanna på Tesla och ha samma tillgänglighet som med din Model Y.
Det var standarstolarna.
Denna gång hade vi ingen publik Teslaladdare inom räckhåll vilket man ofta har. Men det lir ju även dyrare om man som min kompis redan har ett abonnemang på Ionity. Det hela blev ju värre då det stod två eldrivna betonglastbilar och laddade som behövde +90% SoC för att nå sin destination. De rackarna hade 264 kWh batteri så de tog sin lilla tid på sig.
Ja, det ska nog mycket till om de inte konkar pga detta. Permitterade väl en massa anställda i veckan, och behöver få in en j-a massa pengar fr investerare. Men vem vill putta in nåt nu?
Rent krasst lär du ju kunna reklamera boxen, då den per definition nu har en massa ursprungliga fel.Om dom nu kursar,
vad har firman jag handlade laddare + installation för ansvar?
Jag har ju handlat av dom och inte direkt från Easee.
Försäljning och installation av laddboxar regleras enligt Konsumenttjänstlagen, såvida du köper allt av den part som också har installerat.Om dom nu kursar,
vad har firman jag handlade laddare + installation för ansvar?
Jag har ju handlat av dom och inte direkt från Easee.
Reklamera kan du alltid göra i tre år efter utfört arbete, just i detta fallet med Easees boxar blir det lite intressant hur köpförfarandet ser ut och av vem du köpt hela arbetet av, samt med vilka avtal de i sin tur köpt in boxen på.Mycket märkligt om det inte skulle gå att reklamera, ex.vis har den ju sålts med en viss IP-klassning som det nu finns bevis på att den inte uppfyller. Helt barockt om det inte skulle gå att reklamera en sådan sak.
Du köper en tjänst av den behöriga elektrikern, i den tjänsten ingår det material.Jag har vissa betänkligheter kring Rogers svar ovan. Bland annat om tillämplig lag, har man köpt en box med tillhörande installation skulle jag säga att installationen är underordnad boxen - då gäller konsumentköplagen. Den reglerar relationen mellan köpare och säljare. Varifrån säljaren fått varan de sålt är inte konsumentens problem. Reklamationsrätten är lagstadgad och sätter en miniminivå på säljarens ansvar, ev frivilliga garantier går därutöver.
Ett användningsförbud krävs inte för att en laddbox ska kunna anses felaktig enligt konsumentköplagen.
Ja, jag tolkar nog informationen fr Konsumentverket som Roger länkar att köper man en sak inkl installation så är det konsumentköplagen som gäller.Jag har vissa betänkligheter kring Rogers svar ovan. Bland annat om tillämplig lag, har man köpt en box med tillhörande installation skulle jag säga att installationen är underordnad boxen - då gäller konsumentköplagen. Den reglerar relationen mellan köpare och säljare. Varifrån säljaren fått varan de sålt är inte konsumentens problem. Reklamationsrätten är lagstadgad och sätter en miniminivå på säljarens ansvar, ev frivilliga garantier går därutöver.
Ett användningsförbud krävs inte för att en laddbox ska kunna anses felaktig enligt konsumentköplagen.
”När du anlitar en hantverkare skyddas du av konsumenttjänstlagen. Enligt lagen ska hantverkaren bland annat utföra arbetet på ett fackmässigt sätt och till det pris ni har kommit överens om”Ja, jag tolkar nog informationen fr Konsumentverket som Roger länkar att köper man en sak inkl installation så är det konsumentköplagen som gäller.
Det står ju t.ex. uttryckligen att konsumenttjänstlagen inte gäller vid ”försäljning av en sak och den installeras eller monteras i samband med köpet” samt att ”du har installerat en vara och installation är felaktig” räknas som ”fel på vara” och således omfattas av konsumentköplagen.
Min tolkning av infon:
Laddbox inkl installation: Konsumentköplagen
Endast laddbox: Konsumentköplagen
Installation av redan köpt laddbox: Konsumenttjänstlagen
Ja, men här köper jag en laddbox (en sak) inkl installation. Dvs köpet av saken är överordnat installationen, jag väljer ju t.o.m. själv vilken laddbox jag vill ha.”När du anlitar en hantverkare skyddas du av konsumenttjänstlagen. Enligt lagen ska hantverkaren bland annat utföra arbetet på ett fackmässigt sätt och till det pris ni har kommit överens om”
![]()
Inför att anlita hantverkare | Hallå konsument – Konsumentverket
Så skriver du ett bra avtal när du ska anlita hantverkare. Läs om dina rättigheter enligt konsumenttjänstlagen, fast och rörligt pris och ångerrätt.www.hallakonsument.se
Nu bara springer detta iväg som OT.Ja, men här köper jag en laddbox (en sak) inkl installation. Dvs köpet av saken är överordnat installationen, jag väljer ju t.o.m. själv vilken laddbox jag vill ha.
Jobbat som elektriker i närmare 30år och pluggat affärsjuridik senast för 1.5år sedan.
Om det tillför något för diskussionen: jag köpte nyss en Easee laddbox av Tibber. Jag köpte då boxen via deras hemsida och fick den hemlevererad till mig själv. Jag hämtade ut boxen personligen. Jag blev sen kontaktad av den elektriker som Tibber anlitat. Han ringde bara för att boka en tid som passade. Fakturan jag betalade gick till Tibber.Nu bara springer detta iväg som OT.
Men när du handlar en laddbox installerad och klar av en elektriker så är det en tjänst du köper…där är det ingen diskussion faktiskt.
Dels för att du inte får göra installationen själv och utan denna tjänst är laddboxen oanvändbar.
Samma sak gäller om du tex vill ha städat hemma, du köper allt som en tjänst och inte en massa putsmedel som en vara som säljaren kommer hem och använder hemma hos dig.
Jobbat som elektriker i närmare 30år och pluggat affärsjuridik senast för 1.5år sedan.
Turligt nog var de inte större än att de endast tog upp en plats var.Och lastbilar på publika laddare kommer skapa problem närmsta tiden.
Förstå om någon får för sig att rulla in hos tesla och blockera en hel rad laddare. 🤣😵
Konsumentverket själva hänvisar till konsumentköplagen på direkt fråga ang Easee…Nu bara springer detta iväg som OT.
Men när du handlar en laddbox installerad och klar av en elektriker så är det en tjänst du köper…där är det ingen diskussion faktiskt.
Dels för att du inte får göra installationen själv och utan denna tjänst är laddboxen oanvändbar.
Samma sak gäller om du tex vill ha städat hemma, du köper allt som en tjänst och inte en massa putsmedel som en vara som säljaren kommer hem och använder hemma hos dig.
Snålheten bedrog återigen visheten.Konsumentverket själva hänvisar till konsumentköplagen på direkt fråga ang Easee…
Vi kan diskutera det i evigheter tror jag.Konsumentverket själva hänvisar till konsumentköplagen på direkt fråga ang Easee…
Jag gjorde min första klättring till 30 meter i stolpe utvändigt, jag hade mest regn.Jao.. har ni tänkt på vilket fint väder det är idag? Solen tittade fram en liten stund på eftermiddan. Kanske blev det även lite el från vindsnurrorna.