Raggamuffin
Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Jag gjorde min första klättring till 30 meter i stolpe utvändigt, jag hade mest regn.
Fackverk eller rund?
Jag gjorde min första klättring till 30 meter i stolpe utvändigt, jag hade mest regn.
Så kallad kanadastolpe, fyrkantig med ovala hål att sätta fötterna i. List för "följaren" på utsida i varje hörn. Stolpen består av tremeterssektioner.Fackverk eller rund?
Så kallad kanadastolpe, fyrkantig med ovala hål att sätta fötterna i. List för "följaren" på utsida i varje hörn. Stolpen består av tremeterssektioner.
Denna stolpe används ej i daglig drift, den är tänkt som en tillfällig stolpe när skiten träffat fläkten.
Jag har inte sökt dit än men dessa stolpar ska tas ned och användas till en övning i höst av insatsstyrkan.Ah, insatsstyrkan. Jag sökte också i år men blev inget, nästa kanske :)
Fick ett rejält stenskott på min VW får en månad sedan. Lagades snabbt på Carglass, men sprack sedan ändå. Byte av rutan om en dryg månad.On another note, någon annan som fått sjukt mycket stenskott den här vintern?
Vindruta 3 sprack precis...
Eller är det Volvo det är fel på? För ingen av de 4 VAG bilar jag haft har fått ens mer än någon enstaka liten prick på vindrutan .
Min vindruta är som en stenskottsmagnet! Noterat att SUV:ar är värst på att sprätta skit. Säkert en kombination av att de är tunga och däcken är större (= grövre mönster?) som gör att större stenar fastnar och sedan lossnar när de accelererar!On another note, någon annan som fått sjukt mycket stenskott den här vintern?
Vindruta 3 sprack precis...
Eller är det Volvo det är fel på? För ingen av de 4 VAG bilar jag haft har fått ens mer än någon enstaka liten prick på vindrutan .
Och mer OnT, vilka laddkablar brukar följa med vid nyköp av elbil/laddhybrid? Är det typ2/typ2 och shuko/typ2 oftast? Jag antar 3-fas cee/typ2 sällan följer med, utan är nåt man får köpa till själv om man behöver?
Och mer OnT, vilka laddkablar brukar följa med vid nyköp av elbil/laddhybrid? Är det typ2/typ2 och shuko/typ2 oftast? Jag antar 3-fas cee/typ2 sällan följer med, utan är nåt man får köpa till själv om man behöver?
intressant teori.Det tillverkas som tur är inte så många nya Saab-förare heller så även de är snart borta.
Jag tror man försöker demonstrera/markera att ni har kört för långsamt. Prova kör fortare och se om fenomenet försvinner så vet vi.
Subaruintressant teori.
men problemet uppstår när man är upphinnande bil i samband med att saab-gubben skall köra om.
det är alltid en gubbe. innan saab blev deras hemvist var det opel. nu är det lite mer oklart var de befinner sig.
Om det tillför något för diskussionen: jag köpte nyss en Easee laddbox av Tibber. Jag köpte då boxen via deras hemsida och fick den hemlevererad till mig själv. Jag hämtade ut boxen personligen. Jag blev sen kontaktad av den elektriker som Tibber anlitat. Han ringde bara för att boka en tid som passade. Fakturan jag betalade gick till Tibber.
Inte mer stenskott än vanligt, men precis som 42Hz stör jag mig på de som ska köra in tvärt framför, verkar bli allt vanligare.
Förresten, ni som bytt på ex.vis Carglass eller Ryds nyligen, vad får ni för fabrikat på rutan? Tidigare fanns väl nästan enbart Pilkington och Saint-Gobain, men på senare år har det som jag förstått dykt upp billigare alternativ. Därför lite nyfiken på vad Carglass och Ryds använder.
Ok, var lite orolig för det. Min ”husfirma” som var en liten oberoende verkstad såldes för nåt år sedan till Carglass när ägarna pensionerade sig. Hos dem kunde man alltid fråga om och önska sig specifikt märke, så jag har alltid fått det märke jag visste var original på bilen (oftast Pilkington). Får väl svänga in där och höra mig för nångång hur det funkar nu.Jag bytte på Carglass för kanske 3 år sedan; då fick jag något som hette Shatterprufe. Men man kan nog få lite vad som helst: https://carglass.ee/en/carglass/glass-manufacturers/
Mitt byte gjordes innan coronan (inser jag nu), så i det fallet tror jag att det kan handla om att både Carglass och Shatterprufe är Sydafrikanskt.Det kan nog bero på att det varit stora leveransproblem senaste åren också.
Många har en UMC med utbytbara handskar (schuko, cee 3-fas, cee 1-fas, norsk schuko osv.). Men inte alltid som den följer med.Och mer OnT, vilka laddkablar brukar följa med vid nyköp av elbil/laddhybrid? Är det typ2/typ2 och shuko/typ2 oftast? Jag antar 3-fas cee/typ2 sällan följer med, utan är nåt man får köpa till själv om man behöver?
Ingen spricka eller något hål hittills denna vinter. Men jag tycker det brukar vara störst risk här i mars/april innan folk har bytt ut dubbdäck och gator sopats.On another note, någon annan som fått sjukt mycket stenskott den här vintern?
Vindruta 3 sprack precis...
Eller är det Volvo det är fel på? För ingen av de 4 VAG bilar jag haft har fått ens mer än någon enstaka liten prick på vindrutan .
VW har 38 st ID.3 i lager för omgående leverans. Varför vänta?Är det någon som beställt en VW ID3 och fått den levererad?
Min sambo beställde en ID3 i april 2022 och den har ännu inte dykt upp…..... Senaste info från återförsäljaren var lev i början på Mars. Men det känns som att kundkontakt inte står så högt på deras agenda Bara man skrivit på pappren.
Jag står på tur och köpa elbil eftersom jag pendlar 11 mil om dagen…. Känns inte som VW är så lockande
Vissa tillbehör på ID bilarna ligger fortfarande månader bort för att kunna levereras.Är det någon som beställt en VW ID3 och fått den levererad?
Min sambo beställde en ID3 i april 2022 och den har ännu inte dykt upp…..... Senaste info från återförsäljaren var lev i början på Mars. Men det känns som att kundkontakt inte står så högt på deras agenda Bara man skrivit på pappren.
Jag står på tur och köpa elbil eftersom jag pendlar 11 mil om dagen…. Känns inte som VW är så lockande
Det är det som är det stora problemet, att stänkskärmar är tillval på dagens bilar. Det borde vara ett krav. Och om vi ändå pratar krav borde det vara krav på att baklyktorna lyser även i dagsljus.Tack vet jag när det var krav på stänklappar. Iofs brukade bilarna rosta sönder just där, eftersom många inte hade riktiga fästen för lapparna.
Jag byter aldrig en skadad ruta samma vinter. Kör spräckt tills dubbdäck och grus är borta. Undantag är om bilprovning infaller olämpligt eller om det faktiskt stör synfältet. Folk kör synnerligen märkligt mellan Slagsta och Södertälje.
KIA-ägare verkar ha svårt för det där, går det inte att sätta DRL i automagikläge? Var o varannan KIA åker runt med släckta baklampor. :( Verkar avancerat!Det är det som är det stora problemet, att stänkskärmar är tillval på dagens bilar. Det borde vara ett krav. Och om vi ändå pratar krav borde det vara krav på att baklyktorna lyser även i dagsljus.
Det verkar vara någon form av automatik. Men Volvo vet jag och jag tror Audi alltid har baklyset tänt.KIA-ägare verkar ha svårt för det där, går det inte att sätta DRL i automagikläge? Var o varannan KIA åker runt med släckta baklampor. :( Verkar avancerat!
KIA-ägare verkar ha svårt för det där, går det inte att sätta DRL i automagikläge? Var o varannan KIA åker runt med släckta baklampor. :( Verkar avancerat!
Förstår inte riktigt varför de vill att Sverige skall vara undantaget.”Reglerna kom till av miljöskäl, släckta bakljus skulle minska bränsleförbrukningen och slitage på lampor” 😂😂😂
Erh?”Reglerna kom till av miljöskäl, släckta bakljus skulle minska bränsleförbrukningen och slitage på lampor” 😂😂😂
Erh?
De drar typ 10W om det är den gamla energislukande sorten.
Var de fulla när de skrev den motiveringen? På en liter bensin kan man hålla baklamporna tända i 40000 timmar, räknat på 40% verkningsgrad mellan cylinder och generator.
Det håller jag visserligen med om, men hela energibesparingen äts ju upp redan vid första tillfället nån blir överraskad och behöver tvärbromsa för nån t.o.m.t.e glömt tända dem på kvällen.Tjena!
Slå ut det på alla bilar i hela EU så blir det ganska många liter soppa per dag. Många bäckar små som man brukar säga. Jag ser inget problem med släckta lampor när det är ljust ute.
Det håller jag visserligen med om, men hela energibesparingen äts ju upp redan vid första tillfället nån blir överraskad och behöver tvärbromsa för nån t.o.m.t.e glömt tända dem på kvällen.
Jag skulle i så fall hellre se förändringar i trafikmiljön som ökar chansen och viljan att samsas. Det skulle spara väldigt mycket mer bränsle.
det räcker nog med enstaka upphinnandeolyckor för att den eventuella vinsten skall utraderas.Tjena!
Slå ut det på alla bilar i hela EU så blir det ganska många liter soppa per dag. Många bäckar små som man brukar säga. Jag ser inget problem med släckta lampor när det är ljust ute.