[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Kneecap

Aktiv medlem
Man kan också göra som man vill. Byter man ändå bil efter 3 år så spelar det inte jättestor roll. Alla har inte direkt tid eller lust att lägga tid på att sköta om prylarna man skaffar sig.

Tjena!

Självklart får man göra vad man vill.
Byter också bil var tredje år, men gillar en ren och välpolerad bil. Känns så mycket trevligare att komma ut på parkeringen då.
Kräver inte jättemycket jobb med en bra lackbehandling. Max tio minuter i tvätthall en gång i veckan, oftast under fem minuter.

Hasse#7

Aktiv medlem
Det är nästan så att fossila bränslen magiskt infinner sig vid pumpen ur ett energiperspektiv, olja är löjligt energitätt så energiförlusterna i kedjan från källa till bensinpump är väldigt små i sammanhanget. Inget försvar för fossila bränslen men relativt total energimängd så är det inte enorma mängder energi som går åt i produktions- och distributionskedjan. Du har helt rätt i resten om politiska och humana risker skulle jag säga.
Båda svaren motiverar el för persontransport.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Vattenkraften kan inte spara hur mkt vatten som helst heller, vattennivån på reservoarerna ska hållas inom vissa förutbestämda gränser. Jag tycker dock de brukar reglera ner vattenkraften en hel del när det blåser, kärnkraften däremot går ju inte att reglera på samma sätt.

rln

Aktiv medlem
Vattenkraften kan inte spara hur mkt vatten som helst heller, vattennivån på reservoarerna ska hållas inom vissa förutbestämda gränser. Jag tycker dock de brukar reglera ner vattenkraften en hel del när det blåser, kärnkraften däremot går ju inte att reglera på samma sätt.
De svenska reaktorerna passar nog inte så bra att reglera, men fransk kärnkraft regleras flitigt.

ooms

Aktiv medlem
Ja, jag tror också att vattendomarna sätter gränser för hur mycket man kan reglera vattenkraften. Men som du säger, det regleras en hel del redan idag, jag har iaf i vinter sett att vattenkraften varierat fr ca 5000 MW (när det blåste som mest) upp till iaf 12000 MW. Men ex.vis Norge verkar kunna reglera ännu mer.

Hälsingland

Aktiv medlem
Kanske skulle länkat artikeln också när jag ändå var på gång
Tror det finns ett par som blir sura om älvarna blir torrlagda också. 😁

Vattenkraften är det enda vi har som kan gasa och bromsa för att reglera frekvens och effekt. Det finns en egen marknad för det som svk avropar mot oss producenter.

Utter

Aktiv medlem
Många som nämner vätgasens problem med bl.a. lagring och transport verkar tro att fossila bränslen bara magiskt infinner sig vid pumpen och tänker bort att det går åt enorma mängder energi att utvinna, frakta, raffinera och frakta igen innan det går att få ner det fossila bränslet i tanken. Om det sker olyckor på vägen så riskerar dessa att orsaka rejäla katastrofer. Dessutom så är produktionen och handeln med fossila bränslen långt ifrån problematiskt ur ett politiskt och humant perspektiv med stora fyndigheter i diktaturer och auktoritära stater.

Så, visst finns det problem med vätgas, men det är fasen ingen picknick i parken när det kommer till fossila bränslen heller.
Är inte pro fossila fyi

HåkanC

Aktiv medlem
Då är det bara ett galet överflöd av vatten då? Som inte går att hantera. Det känns på sätt och vis rimligt.
Som jag har lärt mig beror det, förutom vattendomarna, på att det svenska elnätet är uppbyggt så att det alltid krävs en stor andel vattenkraft för att balansera det, jmf med länder utan särskilt mkt vattenkraft (Danmark, Holland, mfl).
Detta är ytterligare ett av alla problem hos det svenska transmissionsnätet som behöver åtgärdas.
Jag har iofs läst om att solcellsägare med batteribackup kan få ganska mkt betalt för att upplåta en del av sin batterikapacitet för frekvenshandel (10kW batteri kan ge 20.000 SEK/år eller mer!), så det verkar finnas hopp.
Sedan får vi även hoppas att sådant som de nu nedlagda riktigt stora pumpkraftverken tas i drift igen, eller ännu bättre: nya, större o bättre pumpkraftverk.

Hasse#7

Aktiv medlem
Som jag har lärt mig beror det, förutom vattendomarna, på att det svenska elnätet är uppbyggt så att det alltid krävs en stor andel vattenkraft för att balansera det, jmf med länder utan särskilt mkt vattenkraft (Danmark, Holland, mfl).
Detta är ytterligare ett av alla problem hos det svenska transmissionsnätet som behöver åtgärdas.
Jag har iofs läst om att solcellsägare med batteribackup kan få ganska mkt betalt för att upplåta en del av sin batterikapacitet för frekvenshandel (10kW batteri kan ge 20.000 SEK/år eller mer!), så det verkar finnas hopp.
Sedan får vi även hoppas att sådant som de nu nedlagda riktigt stora pumpkraftverken tas i drift igen, eller ännu bättre: nya, större o bättre pumpkraftverk.
Med tanke på att det flödar mer vatten än vi verkar behöva så skulle det ju vara bäst med reglerdammar som komplement till befintliga dammar. De fylls på dagen och töms på natten. Solenergin/vind förbrukas dagtid. Finns tusen problem, men tanken känns inte orimlig.

Hälsingland

Aktiv medlem

Så länge vi hade en stabil bas var det inget problem, nu har vi inte det och mycket volatil produktion. Se på Tyskland hur det gått för dom, England är på väg att göra samma misstag och har väldigt lite vattenkraft att reglera med. Men en fet kabel till Norge...

Raggamuffin

Aktiv medlem
Kärnkraften vill gå på fullt för att vara ekonomisk. Gas vill också få fullt för att bli lönsam. Båda hade gått att reglera med annars. Vi som land är intresserade av effekt och bra nätkoder men de som tillverkar tittar bara på pengarna.

Båda och vatten ger bra baskraft. Ja batteri behöver vi mest för frekvensens skull och behovet kommer öka stort. Desto mer sol och vind vi har så kommer det bli för långsamt att reglera med vatten och för stora lokala skillnader, då är batteri mycket snabbare.
Det är inte bara ett problem på transmissionsnätet.

TBone

Aktiv medlem
Kärnkraften vill gå på fullt för att vara ekonomisk. Gas vill också få fullt för att bli lönsam. Båda hade gått att reglera med annars. Vi som land är intresserade av effekt och bra nätkoder men de som tillverkar tittar bara på pengarna.

Båda och vatten ger bra baskraft. Ja batteri behöver vi mest för frekvensens skull och behovet kommer öka stort. Desto mer sol och vind vi har så kommer det bli för långsamt att reglera med vatten och för stora lokala skillnader, då är batteri mycket snabbare.
Gaskraft är ungefär lika bra reglerkraft som vattenkraf, dvs bäst eftersom de är snabba på att reagera på förändrat effektbehov. Kärnkraft är baskraft och är värdelöst som reglerkraft men i kombination med vattenkraft så blir det världsklass. Det var så det planerades.

kais01

Aktiv medlem
problemets kärna...
dock är i vårt land uppvärmning och industri mycket större energiförbrukare än bilismen.
alltså jag är en kålsupare själv, kör 2500 mil om året trots att jag cykelpendlar för det mesta. men jag undviker gärna dessa köer:)
.
B8746F70-361A-4099-BC53-0BDD9D884112.jpeg

Raggamuffin

Aktiv medlem
Gaskraft är ungefär lika bra reglerkraft som vattenkraf, dvs bäst eftersom de är snabba på att reagera på förändrat effektbehov.

Ja det skev jag väl? Men de som driver verken gör det för att tjäna pengar. Sänker man effektuttaget så sjunker verkningsgraden.
Vi har ett verk i Skåne som egentligen är lite för stort och ägarna är bara intresserade av full gas, så det står still.

johan44

Aktiv medlem
problemets kärna...
dock är i vårt land uppvärmning och industri mycket större energiförbrukare än bilismen.
alltså jag är en kålsupare själv, kör 2500 mil om året trots att jag cykelpendlar för det mesta. men jag undviker gärna dessa köer:)
.
Visa bilaga 615699

Helt sant. Bilden skulle kunna kompletteras med självkörande bilar och så är det ännu trängre...

fiskarn

Aktiv medlem

Gissar att bränslets andel av produktionskostanden är betydligt större för gas. Har man byggt ett kärnkraftverk vill det nog till att det går hela tiden medan gas säkert är betydligt billigare att bygga men dyrare att köra så kanske mer aktuellt att reglera ett sådant.

H.

Aktiv medlem
Jaha. Ungefär 150 mil körda med vardera bilar, under 1.5 / 2.5 månader. Jag börjar förstå varför Toyota har gott rykte även om jag själv inte var superimponerad.

Men så här ser läget ut nu:
V90n:
- Dragkrok trasig från leverans. Två verkstadsbesök för att fixa.
- Motorlampa har tänts, indikerar något fel på avgasrening. Service bokad. Troligen två verkstadsbesök.

XC40:
- Mjukvarubugg kring bromssystem. Krävde verkstadsbesök för att fixa.
- Förarstöd/säkerhetssystem kopplat till kamerasensorer i vindruta har lagt av. Service bokad. Troligen två verkstadsbesök.

Så om ett par veckor kommer jag alltså kunna summera totalt 5 volvo-bilmånader och 7 verkstadsbesök. På nya bilar. Härligt. Det är nog mer än jag hade under 20 toyota-bilår (tre bilar).

Edit: Som lök på laxen har vi Easee-debaclet där jag dessutom har problem att den externa jordfelsbrytaren löser ut (även när ingen bil är ansluten) vilket är ett pågående supportärende och innan dess hade vi problem med att ena boxen inte kopplade upp sig. Så för laddboxarna har vi också två service-ärenden under tre månader...

Senast ändrad:

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Måste ju vara otur. 3500 mil med Tesla (2000 med Model 3 och 1500 med Model Y) och inget verkstadsbesök, däremot ett hembesök från dem för att montera dragkrok.

johan44

Aktiv medlem
Jaha. Ungefär 150 mil körda med vardera bilar, under 1.5 / 2.5 månader. Jag börjar förstå varför Toyota har gott rykte även om jag själv inte var superimponerad.

V90n:
- Motorlampa har tänts, indikerar något fel på avgasrening. Service bokad. Troligen två verkstadsbesök.

XC40:
- Förarstöd/säkerhetssystem kopplat till kamerasensorer i vindruta har lagt av. Service bokad. Troligen två verkstadsbesök.

Så om ett par veckor kommer jag alltså kunna summera totalt 5 volvo-bilmånader och 7 verkstadsbesök. På nya bilar. Härligt. Det är nog mer än jag hade under 20 toyota-bilår (tre bilar).

Edit: Som lök på laxen har vi Easee-debaclet där jag dessutom har problem att den externa jordfelsbrytaren löser ut (även när ingen bil är ansluten) vilket är ett pågående supportärende och innan dess hade vi problem med att ena boxen inte kopplade upp sig. Så för laddboxarna har vi också två service-ärenden under tre månader...

Underbart! Samma här, den nedre delen alltså. 20+ toyota-år utan annat än service och slitage. Dom kanske är störst av en anledning... ;-)

Hälsingland

Aktiv medlem

V90n:

XC40:

Kompisen avverkar en förmånsbil varannat år och har åkt Volvo senaste 10-12 åren och det låter som hans upplevelser, då han kör så mycket i tjänsten bor ju bilen på verkstaden. Varför man uthärdar med samma märke med det utfallet kan enbart en Volvoraggare förstå!

Min Passat var en katastrof i början också, men när dom gjort slutmontaget som tyvärr verkade ske efter leverans så har den fungerat bra...

NickPick

Aktiv medlem

V90n:

XC40:

Jag misstänker att ingen av dina toyotas var en ”modern bil” med allt vad det innebär. Dragkroken är ju hårdvara sen verkar resten vara mjukvara?

H.

Aktiv medlem
Jag misstänker att ingen av dina toyotas var en ”modern bil” med allt vad det innebär. Dragkroken är ju hårdvara sen verkar resten vara mjukvara?
Avensisen var 2013, så knappast modern.

Avgasrening på v90 gissar jag på hårdvarufel, typ en sensor som inte funkar som den ska, men vi får väl se. Att hela förarstödpaketet lägger av på XC40n kan ju även det vara hårdvarufel.

Jag struntar i om felet är mjukt eller hårt. Jag bryr mig om störmomentet att klicka bort felmeddelanden, arbetet att boka service och tiden det tar att fixa. Det är möjligt att det är så här det är att ha "moderna bilar" men som användarupplevelse är det ju kasst.

Den bästa bilen är den du inte har.
Vet att det det är lite drygt, att många behöver bil. Men det finns också väldigt många som har bil men som inte behöver den varje dag, eller ens varje vecka. Jag har haft bil i 30år, men varit bilbefriad de senaste fem åren. Sjukt skönt, bekymmersfritt, bra för miljön, billigt.. sa jag skönt? Jag saknar inte att äga eller ha tjänstebil. När jag behöver bil kör jag Volvo on demand, som hette M tidigare och som hette Sunfleet innan det.

Lotta B

Aktiv medlem
Det är väl just därför planeten det ut som den gör… förfallet hos den bekväma människan.
Det beror på hur man ser det. Jag känner till en herre som fick sin bil tvättad varje dag, han ville ha den i perfekt skick. Vilket är förfallet, att sköta om saker aningen mindre eller mer?

Sen finns det såklart gradskillnader, jag tycker om att sköta om prylarna jag skaffar mig så att dom håller länge, av flera skäl.

Lotta B

Aktiv medlem
Tjena!

Självklart får man göra vad man vill.
Byter också bil var tredje år, men gillar en ren och välpolerad bil. Känns så mycket trevligare att komma ut på parkeringen då.
Kräver inte jättemycket jobb med en bra lackbehandling. Max tio minuter i tvätthall en gång i veckan, oftast under fem minuter.
Jo ja. Visst är det snyggt med en riktigt väl lackbehandlad bil, speciellt i svart. Och den där osträva känslan när man tar på den och hur vatten pärlar sig på ett tydligt sätt.

NickPick

Aktiv medlem
Avensisen var 2013, så knappast modern.

Avgasrening på v90 gissar jag på hårdvarufel, typ en sensor som inte funkar som den ska, men vi får väl se. Att hela förarstödpaketet lägger av på XC40n kan ju även det vara hårdvarufel.

Jag struntar i om felet är mjukt eller hårt. Jag bryr mig om störmomentet att klicka bort felmeddelanden, arbetet att boka service och tiden det tar att fixa. Det är möjligt att det är så här det är att ha "moderna bilar" men som användarupplevelse är det ju kasst.
Det är väl lite så för många tyvärr.

1888

Aktiv medlem
Kompisen avverkar en förmånsbil varannat år och har åkt Volvo senaste 10-12 åren och det låter som hans upplevelser, då han kör så mycket i tjänsten bor ju bilen på verkstaden. Varför man uthärdar med samma märke med det utfallet kan enbart en Volvoraggare förstå!

Min Passat var en katastrof i början också, men när dom gjort slutmontaget som tyvärr verkade ske efter leverans så har den fungerat bra...

Lite partisk, men mina två senaste bilar (5år och ca 12000 mil) har endast varit på verkstad vid service och ett inbrott med krachad sidoruta.
Har iof varit "gammal" beprövad teknik. V40cc D2 och XC40 D3.
Får väl se nu när XC40:n med eldrift dyker upp om nån vecka.

arcamone

Aktiv medlem
Något som har hört från sin installatör angående Easee? Jag reklamerade min installation eftersom det gått 1,5 år och jag inte vill missa den rätten. Inte ens ett mailsvar på 10 dagar (efuel.se)

Gnällde på DC-skydd, IP-klassning och jordfelsbrytare…

1888

Aktiv medlem
Något som har hört från sin installatör angående Easee? Jag reklamerade min installation eftersom det gått 1,5 år och jag inte vill missa den rätten. Inte ens ett mailsvar på 10 dagar (efuel.se)

Gnällde på DC-skydd, IP-klassning och jordfelsbrytare…

Inte hört nåt från min leverantör, men här står lite matnyttigt från esv.

Hälsingland

Aktiv medlem
Lite partisk, men mina två senaste bilar (5år och ca 12000 mil) har endast varit på verkstad vid service och ett inbrott med krachad sidoruta.
Har iof varit "gammal" beprövad teknik. V40cc D2 och XC40 D3.
Får väl se nu när XC40:n med eldrift dyker upp om nån vecka.

Så länge han åkte v70 hörde jag inget gnäll, värst var XC60 den var katastrof och V90 var ingen höjdare heller. Han bytte efter mycket om och men till en Aerton och den var också klappkass och var sju ggr på verkstad på typ 1200 mil :LOL:

Nu blir han tvingad att åka elbil med kort räckvidd så det ska bli spännande att höra hans åsikter.

Topp