Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature currently requires accessing the site using the built-in Safari browser.
Jaha. Ungefär 150 mil körda med vardera bilar, under 1.5 / 2.5 månader. Jag börjar förstå varför Toyota har gott rykte även om jag själv inte var superimponerad.
Men så här ser läget ut nu:
V90n:
- Dragkrok trasig från leverans. Två verkstadsbesök för att fixa.
- Motorlampa har tänts, indikerar något fel på avgasrening. Service bokad. Troligen två verkstadsbesök.
XC40:
- Mjukvarubugg kring bromssystem. Krävde verkstadsbesök för att fixa.
- Förarstöd/säkerhetssystem kopplat till kamerasensorer i vindruta har lagt av. Service bokad. Troligen två verkstadsbesök.
Så om ett par veckor kommer jag alltså kunna summera totalt 5 volvo-bilmånader och 7 verkstadsbesök. På nya bilar. Härligt. Det är nog mer än jag hade under 20 toyota-bilår (tre bilar).
Edit: Som lök på laxen har vi Easee-debaclet där jag dessutom har problem att den externa jordfelsbrytaren löser ut (även när ingen bil är ansluten) vilket är ett pågående supportärende och innan dess hade vi problem med att ena boxen inte kopplade upp sig. Så för laddboxarna har vi också två service-ärenden under tre månader...
Jag vet inte hur det varit historiskt men nu finns det ca 500 bilar på blocket där folk hoppas att nån vill överta deras privatleasade bil (sökord: överlåtelse).
Jag har svårt att se USP:en för någon att överta ett leasingavtal idag när det inte är några större problem att få tag på bilar.
En ledtråd är ju månadspriset.Jag vet inte hur det varit historiskt men nu finns det ca 500 bilar på blocket där folk hoppas att nån vill överta deras privatleasade bil (sökord: överlåtelse).
Jag har svårt att se USP:en för någon att överta ett leasingavtal idag när det inte är några större problem att få tag på bilar.
Borde vara ganska dyrt stt köpa sig ur ett leasinkontrakt, värdeminskningen första året är väl ungefär den dubbla, jämfört med tredje.En liten slant vidsidan av?
Brukar funka
Skönt, det är ändå så jäkla svårt att bestämma sig!ALLT är dåligt. Köp inget.
Är det därför man vågar köra Alfa Romeo igen?
Alla andra är lika dåliga.
Jag som levt i villfarelsen att Alfa har steppat upp några steg.
DN testade en alfa nyss, de brukar vara någorlunda diplomatiska men avslutade den recensionen med:Ja det är de andra som blivit sämre.
Ferrari, lamborghini, maserati, ducati...inte kråkskit direkt![]()
Två folkvagnar i det där gänget. Tror inte duccarna heller läcker olja längre och kanske till och med att elen funkar...Eller?
Av de där så är det väl bara en som inte läcker olja och den är tysk idag :)
Men jag menade industritillverkning generellt och inte bara motoriserade fordon.
Tror du får omvärdera vad orginalfälgar kostar i dimensionerna vi pratar om.Var inne hos den lokala folkanasaren idag och bad om en offert på en id4. Vinterdäck på fälg ville de ha 25 000kr för, och det var nån sorts erbjudande just nu. Är fälgarna gjorda i platina eller vad fan är det frågan om?!
Du får drömma dig tillbaka till tiden med fjortontummare.Var inne hos den lokala folkanasaren idag och bad om en offert på en id4. Vinterdäck på fälg ville de ha 25 000kr för, och det var nån sorts erbjudande just nu. Är fälgarna gjorda i platina eller vad fan är det frågan om?!
Ja, får du in den utrustning du vill ha inkl hjulen är det ju bara att köra. Men är det tight med budgeten är det ju en möjlighet att få in nåt annat man vill ha och köpa vinterhjulen själv vid sidan av (och då välja nåt billigare).Eftersom det är en förmånsbil, jag har en given summa pengar att förhålla mig och jag inte har någon möjlighet att plocka från olika handlare är jag rätt låst till de hjul som erbjuds från Volkswagen. Och jag hade fel, 25 700kr kostade de.
Kräng då?Eftersom det är en förmånsbil, jag har en given summa pengar att förhålla mig och jag inte har någon möjlighet att plocka från olika handlare är jag rätt låst till de hjul som erbjuds från Volkswagen. Och jag hade fel, 25 700kr kostade de.
Samma här.I avtalet mellan mig och jobbet står det att vinterhjul ska ingå i offerten från bilfirman.
Tala om för bilfirman vad du har för budget för vinterhjulen, så tår du ett förslag som ryms. Det finns hjul i olika prisklasser.I avtalet mellan mig och jobbet står det att vinterhjul ska ingå i offerten från bilfirman.
Borde väl gå att hitta en handlare som skickar med v-däck nu när det är lite sämre tider?Eftersom det är en förmånsbil, jag har en given summa pengar att förhålla mig och jag inte har någon möjlighet att plocka från olika handlare är jag rätt låst till de hjul som erbjuds från Volkswagen. Och jag hade fel, 25 700kr kostade de.
Bara däck till min ID4 kostade 13K lösa, utan fälg.Be dom ge en offert på ej originalhjul. Jag köpte loss för 13k till min bil. Hade inte gräddfilen att få någon annan att betala bilen så det var enklaste vis. Vw originalhjul tar dom bra betalt för… tyvärr.
Det blev en id4 alltså?
Men är det en dealbreaker så bör ju säljaren kunna lösa det…
Nog går det väl att ha mindre än 20"?Bara däck till min ID4 kostade 13K lösa, utan fälg.
Men då valde jag Conti Viking 7 som varit ett riktigt jäkla bra däck.
235/50 och 255/45-20 är inte helt gratis tyvärr.
Inte på GTX.Nog går det väl att ha mindre än 20"?
Jaså, sicken osis. Jag kör 17" på min GTE, mycket gummi så går det tyst och mjuktInte på GTX.
19” bör funka. Har det på min Q4 45q iom att jag har 21” på sommar. Annars kränger vi alltid på firmabilarna.Inte på GTX.
Gick på tillbehörslistan från VW.Jaså, sicken osis. Jag kör 17" på min GTE, mycket gummi så går det tyst och mjukt
På MY går det att gå ner till 18" om man köper själv.
Edit: Bläddrar jag i ID gruppen jag är med i på FB verkar folk köra 19" på GTX också.
Aha ja då blir det ju 20" som är minsta, men annars går det med mindre. Är väl skivorna fram som sätter gränsen antar jag? Är väl trumma bak?Gick på tillbehörslistan från VW.
Sådan koll har jag inte på de där modellerna. En kompis som har en annan elbil slängde på en dimension mindre än vad biltillverkaren rekommenderade och får köra med distanser mellan fälg och infästningen på bilen.Aha ja då blir det ju 20" som är minsta, men annars går det med mindre. Är väl skivorna fram som sätter gränsen antar jag? Är väl trumma bak?
Låter mer som att det är tredjepartsfälg med fel ET eller inpressning. Stämmer annars att det är trumma bak och skivorna är inte så stora fram.Sådan koll har jag inte på de där modellerna. En kompis som har en annan elbil slängde på en dimension mindre än vad biltillverkaren rekommenderade och får köra med distanser mellan fälg och infästningen på bilen.
Då tar jag hellre ”rätt” dimension än att hålla på så.
Sådan koll har jag inte på de där modellerna. En kompis som har en annan elbil slängde på en dimension mindre än vad biltillverkaren rekommenderade och får köra med distanser mellan fälg och infästningen på bilen.
Då tar jag hellre ”rätt” dimension än att hålla på så.