[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

1888

Aktiv medlem
Jaha. Ungefär 150 mil körda med vardera bilar, under 1.5 / 2.5 månader. Jag börjar förstå varför Toyota har gott rykte även om jag själv inte var superimponerad.

Men så här ser läget ut nu:
V90n:
- Dragkrok trasig från leverans. Två verkstadsbesök för att fixa.
- Motorlampa har tänts, indikerar något fel på avgasrening. Service bokad. Troligen två verkstadsbesök.

XC40:
- Mjukvarubugg kring bromssystem. Krävde verkstadsbesök för att fixa.
- Förarstöd/säkerhetssystem kopplat till kamerasensorer i vindruta har lagt av. Service bokad. Troligen två verkstadsbesök.

Så om ett par veckor kommer jag alltså kunna summera totalt 5 volvo-bilmånader och 7 verkstadsbesök. På nya bilar. Härligt. Det är nog mer än jag hade under 20 toyota-bilår (tre bilar).

Edit: Som lök på laxen har vi Easee-debaclet där jag dessutom har problem att den externa jordfelsbrytaren löser ut (även när ingen bil är ansluten) vilket är ett pågående supportärende och innan dess hade vi problem med att ena boxen inte kopplade upp sig. Så för laddboxarna har vi också två service-ärenden under tre månader...

Är du säker på att det är "grejerna" det är fel på? Å inte handhavaren 😛
Skojade bara.

Boromir

Aktiv medlem
Jag vet inte hur det varit historiskt men nu finns det ca 500 bilar på blocket där folk hoppas att nån vill överta deras privatleasade bil (sökord: överlåtelse).
Jag har svårt att se USP:en för någon att överta ett leasingavtal idag när det inte är några större problem att få tag på bilar.

1888

Aktiv medlem
Jag vet inte hur det varit historiskt men nu finns det ca 500 bilar på blocket där folk hoppas att nån vill överta deras privatleasade bil (sökord: överlåtelse).
Jag har svårt att se USP:en för någon att överta ett leasingavtal idag när det inte är några större problem att få tag på bilar.

En liten slant vidsidan av?
Brukar funka

NickPick

Aktiv medlem
En ledtråd är ju månadspriset.

Lingon

Aktiv medlem
En liten slant vidsidan av?
Brukar funka
Borde vara ganska dyrt stt köpa sig ur ett leasinkontrakt, värdeminskningen första året är väl ungefär den dubbla, jämfört med tredje.
Om det inte är fast ränta eller skattesubvention för då finns det ju en orealiserad vinst i kontraktet som kan väga upp. Men fastränta är nog ganska ovanligt.

Senast ändrad:

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Elbilsleasing sponsrad av 70k i bonus är fortfarande förmånligt jämfört med att plocka ut en ny bil, i de flesta fall. Så det kan absolut vara en bra deal allt inräknat. Ofta skickar de med vinterdäck också som bonus.

Och de flesta har fortfarande långa leveranstider.. det blir intressant att se vad som händer med priserna när orderstockarna betats av.

Mårten

Aktiv medlem
Det har redan börjat dyka upp en del kampanjer. Så jag tror prisutvecklingen redan vänt nedåt igen.
De som släpar är de som fortfarande har långa leveranstider.

Tob

Aktiv medlem
Är det därför man vågar köra Alfa Romeo igen?
Alla andra är lika dåliga.
Jag som levt i villfarelsen att Alfa har steppat upp några steg.

johan44

Aktiv medlem
Ja det är de andra som blivit sämre.
DN testade en alfa nyss, de brukar vara någorlunda diplomatiska men avslutade den recensionen med:

"Det brukar sägas att det inte finns några dåliga bilar längre, alla moderna bilar håller så hög lägstanivå att de knappt kan jämföras med de många dåliga bilar som fanns under det förra seklet. Nu har det kommit en ny bil som ifrågasätter det talesättet, en bil som får oss att inse att man aldrig kan luta sig tillbaka och tro att allt är frid och fröjd." (Alfa Romeo Tonale 1,5 Hybrid)

Peth

Aktiv medlem
Var inne hos den lokala folkanasaren idag och bad om en offert på en id4. Vinterdäck på fälg ville de ha 25 000kr för, och det var nån sorts erbjudande just nu. Är fälgarna gjorda i platina eller vad fan är det frågan om?!

Utter

Aktiv medlem
Var inne hos den lokala folkanasaren idag och bad om en offert på en id4. Vinterdäck på fälg ville de ha 25 000kr för, och det var nån sorts erbjudande just nu. Är fälgarna gjorda i platina eller vad fan är det frågan om?!
Tror du får omvärdera vad orginalfälgar kostar i dimensionerna vi pratar om.

weldion

Aktiv medlem
Du får drömma dig tillbaka till tiden med fjortontummare.

ooms

Aktiv medlem
Även däcken tar ju bilåterförsäljarna enorma överpriser på. Bäst är att få tag på beg originalfälgar (kan ju dock vara svårt på nya bilmodeller) och köpa däck fr däckonline eller liknande. Men som muffin säger finns ju även andra fälgleverantörer.

Peth

Aktiv medlem
Eftersom det är en förmånsbil, jag har en given summa pengar att förhålla mig och jag inte har någon möjlighet att plocka från olika handlare är jag rätt låst till de hjul som erbjuds från Volkswagen. Och jag hade fel, 25 700kr kostade de.

ooms

Aktiv medlem
Eftersom det är en förmånsbil, jag har en given summa pengar att förhålla mig och jag inte har någon möjlighet att plocka från olika handlare är jag rätt låst till de hjul som erbjuds från Volkswagen. Och jag hade fel, 25 700kr kostade de.
Ja, får du in den utrustning du vill ha inkl hjulen är det ju bara att köra. Men är det tight med budgeten är det ju en möjlighet att få in nåt annat man vill ha och köpa vinterhjulen själv vid sidan av (och då välja nåt billigare).

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Som privatperson brukar man kunna köpa billiga(re) originalfälgar på Tyska ebay, i alla fall när det gäller tyska bilar.

NickPick

Aktiv medlem
Be dom ge en offert på ej originalhjul. Jag köpte loss för 13k till min bil. Hade inte gräddfilen att få någon annan att betala bilen så det var enklaste vis. Vw originalhjul tar dom bra betalt för… tyvärr.
Det blev en id4 alltså?
Men är det en dealbreaker så bör ju säljaren kunna lösa det…

Hälsingland

Aktiv medlem
Vi köper oftast v-däck via leasingbolaget eller om det är fleetlogistics, dom har avtal med typ däckab el.dyl då blir det billigare.

Väljer vi en tesla och det är leverans under vintern ska vi beställa den med original v-däck. Detta då dom inte går att skicka däck till och få bytta på något för leasingbolaget enkelt vis.

Hälsingland

Aktiv medlem
Borde väl gå att hitta en handlare som skickar med v-däck nu när det är lite sämre tider?

BMW skickade ju med v-däck iaf i någon kampanj i vinter.

Senast ändrad:

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Be dom ge en offert på ej originalhjul. Jag köpte loss för 13k till min bil. Hade inte gräddfilen att få någon annan att betala bilen så det var enklaste vis. Vw originalhjul tar dom bra betalt för… tyvärr.
Det blev en id4 alltså?
Men är det en dealbreaker så bör ju säljaren kunna lösa det…
Bara däck till min ID4 kostade 13K lösa, utan fälg.
Men då valde jag Conti Viking 7 som varit ett riktigt jäkla bra däck.
235/50 och 255/45-20 är inte helt gratis tyvärr.

weldion

Aktiv medlem
Aha ja då blir det ju 20" som är minsta, men annars går det med mindre. Är väl skivorna fram som sätter gränsen antar jag? Är väl trumma bak?
Sådan koll har jag inte på de där modellerna. En kompis som har en annan elbil slängde på en dimension mindre än vad biltillverkaren rekommenderade och får köra med distanser mellan fälg och infästningen på bilen.
Då tar jag hellre ”rätt” dimension än att hålla på så.

Utter

Aktiv medlem
Sådan koll har jag inte på de där modellerna. En kompis som har en annan elbil slängde på en dimension mindre än vad biltillverkaren rekommenderade och får köra med distanser mellan fälg och infästningen på bilen.
Låter mer som att det är tredjepartsfälg med fel ET eller inpressning. Stämmer annars att det är trumma bak och skivorna är inte så stora fram.

Hälsingland

Aktiv medlem

Ja det gäller ju att kolla upp så man får rätt, men det brukar inte vara så krångligt. Handlarna brukar kunna hjälpa till med det om man handlar av någon e-handel, till MY verkar man komma undan med ca 20 tkr inkl tpms för 19". Tror det är gummihuset som är populär att handla av till MY.

Topp