[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Såvida man inte jobbar i branschen ?Det är svårt att komma på någon sämre användning av skattepengar än att subventionera inköp av nya bilar.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Såvida man inte jobbar i branschen ?Det är svårt att komma på någon sämre användning av skattepengar än att subventionera inköp av nya bilar.
Det är svårt att komma på någon sämre användning av skattepengar än att subventionera inköp av nya bilar.
Det tror jag inte att dom fått, var väl ett maxtak på 750000kr. Kostade bilen mer fick man inget bidrag.Va? Känns det inte bra att alla Porsche taycan med pris på ca 1 miljon och uppåt man möter på vägarna har fått 70.000 kr skattepengar i rabatt? =D
.../ Det enda som driver marknaden framåt just nu är tjänstebilssektorn.
Det är väl där meningarna går isär. Men det kan vi nog inte diskutera här oavsett vad man eventuellt tycker.och försenar övergången som måste ske snarast.
Det taket sattes för ett år sedan av senaste regeringen. Innan dess fanns inget tak.Det tror jag inte att dom fått, var väl ett maxtak på 750000kr. Kostade bilen mer fick man inget bidrag.
Som har bidragit till hur mycket skattekronor i moms?Va? Känns det inte bra att alla Porsche taycan med pris på ca 1 miljon och uppåt man möter på vägarna har fått 70.000 kr skattepengar i rabatt? =D
Ja så kan man ju tänka om allt. Bidrag till allt =)Som har bidragit till hur mycket skattekronor i moms?
Hur tänker ni här? Det är fortfarande en plusaffär för staten iom moms. Det är därför det var en procentuell subvention, så att det fortfarande alltid var en plusaffär.Såvida man inte jobbar i branschen ?
Det hade behövts bättre villkor runt subventionerna för att visa att man visade allvar med planerna på ökad elektrifiering, som tex skrotning av en ICE-bil pre Euro 5(6?) för att få premien.Att ta bort miljöbonusen var ett idiotiskt, populistiskt och illa genomtänkt SD-tilltag som endast skadar vår ekonomi (kom ihåg att staten får in skattepengar från varor) och försenar övergången som måste ske snarast.
Ja det är så matte fungerar, mer pengar in än ut är en plusaffär. Så om det skulle få folk att välja en dyrare vara så att subventionen åts upp av momsen så är det plus för staten.Ja så kan man ju tänka om allt. Bidrag till allt =)
Nu blev det ju inte så iom byte av arbetsgivare. Men MY LR var riktigt billig med vårt avtal, ca 4500:- netto inkl allt, knappt några (tvingande) servicekostnader håller nere TCO.Och knappt det med tanke på ändringarna, kan man se statistik på hur det om det nu har bromsat? Jag har kollegor som väljer att inte ta ut nya, det är inte heller bra för begagnatmarknaden framöver.
Det är väl där meningarna går isär. Men det kan vi nog inte diskutera här oavsett vad man eventuellt tycker.
Edit: Model Y är f*n billig nu, hade inte LR kostat så mycket mer hade den varit klart intressant nu.
Helt enig.En rimligare lösning hade varit sänkt moms på elbilar, då hade man sluppit administrera ett helt system med subventioner. Men då hade signalvärdet inte blivit lika synligt. Och signalvärdet är ju oftast det viktigaste.
Majoriteten av de som ville ha en Porsche Taycan hade nog köpt den även utan subvention, så en fet minusaffär för staten med den subventionen.Som har bidragit till hur mycket skattekronor i moms?
Visst, och det är skillnad på vad Mobility Sweden gissar och verkligheten. De har ju ylat om detta sedan i november, än har det inte hänt. Ex.vis många exemplar av den bästsäljande bilmodellen Tesla Model Y som kommer att leverans under Q3 är ju inte sålda ännu.Det är skillnad på booking och billing
;)Såvida man inte jobbar i branschen ?
Edit: Model Y är f*n billig nu, hade inte LR kostat så mycket mer hade den varit klart intressant nu.
Det gjorde man indirekt iom att det var en procentuell del av priset med ett maxtak på 70 (sen 50kkr). Så det gjorde ju en väldigt mycket större skillnad på en Leaf för 400kkr jämfört med en E-tron för 1100kkr.Om man skall subventionera elbilar kan man ju rikta in sig på bilar med ett lägre maxpris. Kanske max 300.000 kr
Nytt batteri på gång i RWD, största skillnaden är att det laddar snabbare genom att tillåta högre fart lite längre upp i laddningsgraden.
Det är kravställarna i upphandlingar som driver på. Finns numera rätt så stora elmaskiner.Det är en konservativ bransch tror jag. Men det skulle göra mycket både för arbetsmiljö och närboende. Tror inte det skulle behövas så hejdlöst mycket batteri heller, det är ju mest hydrauliken som behöver fungera när du står och arbetar. Men du behöver givetvis kunna ladda - men oftast finns väl något slags bygg-el på byggena och på natten kanske det finns en del ledig kapacitet.
Vad är ”vettigt”? En Toyota Corolla Touring Sports 1,8 Hybrid kostar från 297 900 kr: https://broschyrarkiv.toyotasverige.se/MC_Corolla_TS_CR3B_Cirkaprislista_-2023-04-_Final.pdfSen är 300kkr alldeles för lågt, oavsett drivlina. Det var länge sedan du fick någonting vettigt för under den summan.
det priset avser ju den billigaste modellvarianten helt utan tillval, vilket inte kan ses som representativt. Är det någon annan än möjligen kommunala upphandlare som köper en sådan typ av bil?Vad är ”vettigt”? En Toyota Corolla Touring Sports 1,8 Hybrid kostar från 297 900 kr: https://broschyrarkiv.toyotasverige.se/MC_Corolla_TS_CR3B_Cirkaprislista_-2023-04-_Final.pdf
Återigen, det finns nästan inga bilar under den summan och om du dessutom lägger till att den ska vara eldriven så är antalet i princip noll.Nu slår jag in öppna dörrar men man kan ju ganska snabbt ställa sig frågan hur mycket lyx ska subventioneras.Skulle en bil för 300 k inte duga att frakta arslet i?
26" aint dead!det priset avser ju den billigaste modellvarianten helt utan tillval, vilket inte kan ses som representativt. Är det någon annan än möjligen kommunala upphandlare som köper en sådan typ av bil?
Återigen, det finns nästan inga bilar under den summan och om du dessutom lägger till att den ska vara eldriven så är antalet i princip noll.
Ska man sedan väga in krocksäkerhet, behov av vissa utrymmen osv, så skulle jag nästan säga nej, en bil under 300k (ny) duger inte att frakta arslet i.
Faktum är att lyx i bilsegmentet ligger väldigt långt från 300k.
Aktuell bil kostar numera från 307kkr.Trams, vilket jag enkelt visat i mitt inlägg här ovan: https://happyride.se/forum/threads/ot-skaffa-ny-bil-vad-ska-jag-tjoepa.3691892/page-118#post-4334150
Mja, krävs ganska så rejäla batterier, en Volvo ec230 har ett 264 kWh batteri vilket ger en arbetstid på ca 4-5 timmar.Det är en konservativ bransch tror jag. Men det skulle göra mycket både för arbetsmiljö och närboende. Tror inte det skulle behövas så hejdlöst mycket batteri heller, det är ju mest hydrauliken som behöver fungera när du står och arbetar. Men du behöver givetvis kunna ladda - men oftast finns väl något slags bygg-el på byggena och på natten kanske det finns en del ledig kapacitet.
En 23tons grävmaskin? Skulle nog ändå kalla det rätt modest storlek. Prismässigt måste det ju var en piss i Mississippi när man köper en sån iaf.Mja, krävs ganska så rejäla batterier, en Volvo ec230 har ett 264 kWh batteri vilket ger en arbetstid på ca 4-5 timmar.
Nej, det finns ingen konspiration här. Biltillverkarna har helt enkelt väldigt låga marginaler (några få undantaget). Med dagens krav på säkerhetsutrustning osv så kostar det helt enkelt såhär mycket att bygga en bil som sedan ska säljas till konsument via återförsäljare.Jag tror att vi fåtts att acceptera att en vettig småbil måste kosta mer än 300.000 kr genom smart marknadsföring. Det är klart att det går att bygga en bil för 4, 5, 6, 7 eller 800.000 kr, men det går nog att tillverka något funktionellt för 300.000 också.
Det verkar ju som att de tidiga model 3 kan ha lite problem. Främst rostiga skärmkanter pga kalifornieingenjörer... På teslaforumet tror jag någon sålde för 330 nyligen, värt att kolla där.Har faktiskt börjat kolla på beg Tesla 3, ska börja pendla 11 mil om dagen så Mazda 6 som jag har idag börjar dra iväg i kostnader mot dagens 5 mil jag har idag (resten av veckan). Teslan kan man hitta för en 37x000 begagnad så har börjat kika åt det hållet. Var inne på hybrid först men känns avlägset då de är så jäkla dyra.
Intressant! Besparar ju ägaren diselstölder också :)För närmiljö samt arbetsmiljö hade det varit mycket bättre att subventionera arbetsmaskiner som grävmaskiner som ofta används i tätbebyggt område. Men det hade inte köpt lika många röster.
Det verkar ju som att de tidiga model 3 kan ha lite problem. Främst rostiga skärmkanter pga kalifornieingenjörer... På teslaforumet tror jag någon sålde för 330 nyligen, värt att kolla där.
Nya bilar har 2,99 i ränta nu men tappar rejält på ett år istället.