[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

D

Deleted member 78355

Guest
Själv lyxar jag till det med nudlar ibland, men då blir det havregryn resten av året...

ooms

Aktiv medlem
Eller onödigt stora/dyra huset. Sheet vad det kommer att göra ont nu när många får 2-3 dubblade räntekostnader.....
Det blir nog bra det här…👍

BJS

Aktiv medlem

ostrand

Aktiv medlem
Tillbaka till on topic.
Vi provkörde XC40 recharge i fredags. Den tickar många boxar. Ungarna får plats. Hyfsat stort bagage.
Lågt förmånsvärde.
En fullmatad ultimate edition skulle kosta mig samma som en id4 i månaden.
Vad är haken?

kais01

Aktiv medlem
Som ts får jag nog invända mot det, åtminstone syftet med tråden. Mitt behov styrs av mitt arbete, som projektledare inom vattenkraft och resande i mestadels glesbygd är det inte skitenkelt att hitta en elbil som funkar.

Sen att diverse intressen och bekvämligheter gör sitt är väl inte konstigare än att man inte bor i en 1 rok som vuxen även om det skulle funka.
ja, sorry, tänkte på folk där bilen inte bara är transport av egna personen, utan en hel verktygsarsenal, förstås uppenbart nödvändig att få med sig.

detta till skillnad från att transportera sig själv och ett par ton bil till en arbetsplats dit man lika gärna kan ta sig på ett resurssnålare sätt. för sådant upprepat planerat resande utan behov av last får man helst för min del tweaka andra och resurssnålare alternativ.

ditt behov gissar jag ligger närmare det förstnämnda, men ffa finns dit du skall inga vettiga transportalternativ. och även i övrigt är bilen överlägsen när det gäller resande med flexibel agenda.

och just till detta är vi som jag ser det inte riktigt framme än, inte med elbil i just norrlands inland? men snart så:)

JariT

Aktiv medlem
Tillbaka till on topic.
Vi provkörde XC40 recharge i fredags. Den tickar många boxar. Ungarna får plats. Hyfsat stort bagage.
Lågt förmånsvärde.
Vad är haken?
Hejsan, vet inte om det finns någon hake. Har kört xc40 recharge en vecka nu (Care by Volvo). Sanslöst trevlig bil. Hade en xc40 laddhybrid innan och gillade när man körde på el. Kändes naturligt att byta till en ren elbil. Tipset är, bara att slå till. Blir du hälften så nöjd som jag är så är det bra /Jari

BJS

Aktiv medlem
Tillbaka till on topic.
Lågt förmånsvärde.
Vad är haken?
Lite kortare räckvidd

Du får dra mindre om du inte har B96

Tydligare hastighetsberoende förbrukning - vill du köra snabbt så försvinner strömmen fort pga högre luftmotstånd

Annars är det nog en rimlig analys. Det är en bra bil, men tung och med högt luftmotstånd. Kör man som folk och inte har långresor som huvudsyssla är det nog ett bra val.

BJS

Aktiv medlem
Vilken vändning, håller tråden på att utse en Volvo SUV som bästa elbilsköp (eller elbilslease)?
Och till råga på allt den modell (xc40) som 1888 fick utstå hån, spott och spe för i den tidigare tråden 😱
Man skall inte ha fördommar utan dömma för dagens kvalliteer. Jag har haft många issues med Volvo på grund av usel kvallite och i mitt tycke fult agerande för att kunna sälja ganska usla konstruktioner med miljöbonus.

Men!
Det hindrar inte mig från att tycka att XC40 elvarianten är en rätt bra bil om man inte regelbundet åker långt och snabbt på motorväg.

Alla förtjänar att dömnas för sin nuvarande prestation.

Hälsingland

Aktiv medlem
ja, sorry, tänkte på folk där bilen inte bara är transport av egna personen, utan en hel verktygsarsenal, förstås uppenbart nödvändig att få med sig.

detta till skillnad från att transportera sig själv och ett par ton bil till en arbetsplats dit man lika gärna kan ta sig på ett resurssnålare sätt. för sådant upprepat planerat resande utan behov av last får man helst för min del tweaka andra och resurssnålare alternativ.

ditt behov gissar jag ligger närmare det förstnämnda, men ffa finns dit du skall inga vettiga transportalternativ. och även i övrigt är bilen överlägsen när det gäller resande med flexibel agenda.

och just till detta är vi som jag ser det inte riktigt framme än, inte med elbil i just norrlands inland? men snart så:)

Nej det kommer väl vara lite mindre bekvämt, men går det gör det nog och jag tar förmodligen med största sannolikhet en elbil inom två år. Men det krävs ju "rätt" bil och idag är ju det Tesla då det finns superchargers på tillräckligt bra ställen. I alla mina projekt kan jag sätta upp laddare men jag ska ju ta mig dit också.

Men sen kom prishöjningen och då sprack nog den möjligheten om inte priset sjunker innan det är dags. Jag hade mer eller mindre bestämt mig för en Model 3 LR men nu tror jag den är för dyr. Sen är inte Norrlands inland sämst imo utan Värmland ack Värmland... Jag reser oftast inte längre norrut än Jämtland och där finns det en massa skidturister med elbilar som ser till att det finns laddare lite här och var, åtminstone om man håller sig söder om Östersund. Lagom till nästa bil ska jag till Värmland igen

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Vilken vändning, håller tråden på att utse en Volvo SUV som bästa elbilsköp (eller elbilslease)?
Och till råga på allt den modell (xc40) som 1888 fick utstå hån, spott och spe för i den tidigare tråden 😱

Leasingpriset har ju nästan halverats och då blir dealen givetvis bättre! Undrar vem som betalar mellanskillnaden..

Hälsingland

Aktiv medlem
Leasingpriset har ju nästan halverats och då blir dealen givetvis bättre! Undrar vem som betalar mellanskillnaden..

Ja priset är märkligt lågt, jag skulle kunna privatleasa den och köra 250mil/mån i tjänsten mot milersättning och gå plus varje månad. Frågan är väl hur Volvo är mot slitage vid återlämnande, min GTE är rätt skamfilad efter två år.

NickPick

Aktiv medlem
4500 med 1000 mil. Enligt mig ligger en id4 ett par steg före.

Prissänkningen är ju för att Volvo inte har lyckats lansera en elbil i tid. Det harvas ju fortfarande runt med v90 från 2017 liksom. Volvo gör en plåsterlösning.

Hälsingland

Aktiv medlem
Fick syn på Skoda Enyaq... den var ju fin... Men leveranstid ett år 🙈🤣

Sjukaste är ju ändå att det inte finns en enda Enyag i lager på blocket eller bytbil eller liknande vad jag såg heller. När jag beställde min GTE drog leveranstiden iväg efter ett tag, då kollade jag upp en lämplig bil som fanns i lager och tog den istället. Men då hade ju handlarna ändå bilar hemma

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Lämnade tillbaks beamern i förra veckan.
På sätt och vis skönt att vara utan.

Frågan är var man tar vägen nu?
Svårt att släppa KIA Soul. Lite av BMWs antites. Praktisk och ful.

.A.

Aktiv medlem
Polestar verkar ju inte vara något för er långkörare...

(en långkörare ska det stå, jag är ju en själv men slant väl med tummen i mobilen..)

Herr Ternström får ju bestämma sig. Vad tycker han egentligen? Handlar allt bara om click bait? Auto Motor & Sport, 17 mars 2022:
Screenshot_20220329-012336_Readly.jpg

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Ditt stora problem är att det inte finns några bilar att få tag på. Börja i den änden.. Soul är ingen dålig bil bara för att den är ful. Ska du inte köra så långa sträckor så kolla på Hyundai Ioniq, den gamla modellen med 28kWh batteri. Det är en av de mest energisnåla bilarna och den laddar dessutom snabbt om du ändå skulle åka lite längre - du kommer få ladda ofta men inte vänta särskilt länge vid varje stopp.

izar

Aktiv medlem
Lämnade tillbaks beamern i förra veckan.
På sätt och vis skönt att vara utan.

Frågan är var man tar vägen nu?
Svårt att släppa KIA Soul. Lite av BMWs antites. Praktisk och ful.
Ska du mest köra lokalt och klarar dig på hemmaladdning, valfri elbil som går att få tag i, Volvo verkar ha bra priser just nu.

Behöver du göra lite längre resor utan att få någon form av räckvidsångest så säger jag Tesla pga laddnätverket. Vi klarade Stockholm-Åre på 2 stopp med takbox på en Model 3 SR+, dvs den med minsta batteriet. Bilen var alltid klar före passagerna var klara att åka igen, så jag skulle säga 0 min i extratid.

Jolinwood

Aktiv medlem
Han skrev väl den där innan han hunnit testa den 😁

Nu blir det propaganda:

Sveriges motorjournalister tycks ha bestämt sig för att Polestar 2 är obrukbar. Jag delar inte deras bild.

Oktober-november snittade min framhjulsdrivna P2a 18,5 i förbrukning (räckvidd 40 mil)

Nollställde mätaren då första snön kom till Göteborg, december nån gång? Sedan dess till idag har den snittat 20.0 (räckvidd 37 mil)

Upp till Åre fredag vecka 6 då det var runt -3 väldigt lite trafik drog den 19,1 (räckvidd 39 mil)

Åkte och handlade igår, bilen var uppvärmd av solen. Se bild på förbrukning stadskörning utan värmare på (räckvidd 60 mil)

Kör defensivt, enligt skyltat varken mer eller mindre, undviker acceleration i uppförsbackar om det inte stör trafikrytmen. Precis samma tänk som när man cyklar, behåll farten. Är det lätt att förbrukningen drar iväg om man kör lekfullt? Självklart, bilen väger två ton. Jag kör sällan över 110, om man ofta gör det kan man räkna med högre förbrukning. Å andra sidan kör man mycket över 110 så gör man antagligen det där snabb-laddare finnes och där är räckvidd ändå inget problem. (gäller såklart alla elbilar, inte bara min heliga ögonsten!)

611C3CE6-1348-4BA3-9DD0-F172119B5673.jpeg

Hälsingland

Aktiv medlem
Ska du mest köra lokalt och klarar dig på hemmaladdning, valfri elbil som går att få tag i, Volvo verkar ha bra priser just nu.

Behöver du göra lite längre resor utan att få någon form av räckvidsångest så säger jag Tesla pga laddnätverket. Vi klarade Stockholm-Åre på 2 stopp med takbox på en Model 3 SR+, dvs den med minsta batteriet. Bilen var alltid klar före passagerna var klara att åka igen, så jag skulle säga 0 min i extratid.

Pillade lite på teslas hemsida och en SR hade leveranstid på februari 2023, jag ska ha ny bil i början av 2024. Så jag får väl beställa i slutet av detta år typ. Lite vanskligt att ligga så långt före bara med tanke på diverse saker som kan uppstå...

NickPick

Aktiv medlem
xc40 recharge ett halvårs väntetid minst(?) om man inte hittar på en färdig modell. 4490 då får man tusen mil och inte ens adaptiv farthållare, tror man måste lägga på paketet för 600 mer per månad för att den inte ska bli "snål". Med adaptiv farthållar-paketet, drag (200) och 1500 mil så blir det ju ändå 5565 per månad. Gillar ändå hur enkelt det är hos volvo att lägga till extra mil direkt i kalkylen. Nackdel med Volvon: Fossilchassi med kort räckvidd. Annars fördelar utom kanske PRO-stämpeln en -40 ger. Jag har med den i kalkylen.

Hälsingland

Aktiv medlem
Nu blir det propaganda:

Sveriges motorjournalister tycks ha bestämt sig för att Polestar 2 är obrukbar. Jag delar inte deras bild.

Oktober-november snittade min framhjulsdrivna P2a 18,5 i förbrukning (räckvidd 40 mil)

Nollställde mätaren då första snön kom till Göteborg, december nån gång? Sedan dess till idag har den snittat 20.0 (räckvidd 37 mil)

Upp till Åre fredag vecka 6 då det var runt -3 väldigt lite trafik drog den 19,1 (räckvidd 39 mil)

Åkte och handlade igår, bilen var uppvärmd av solen. Se bild på förbrukning stadskörning utan värmare på (räckvidd 60 mil)

Kör defensivt, enligt skyltat varken mer eller mindre, undviker acceleration i uppförsbackar om det inte stör trafikrytmen. Precis samma tänk som när man cyklar, behåll farten. Är det lätt att förbrukningen drar iväg om man kör lekfullt? Självklart, bilen väger två ton. Jag kör sällan över 110, om man ofta gör det kan man räkna med högre förbrukning. Å andra sidan kör man mycket över 110 så gör man antagligen det där snabb-laddare finnes och där är räckvidd ändå inget problem. (gäller såklart alla elbilar, inte bara min heliga ögonsten!)

Visa bilaga 546819

Tror säkert den funkar bra, Ternströms största debacle var väl en trasig laddare. Det är väl främst där skon klämmer för någon som inte bor i storstad, Tesla har SC i obygden. Kör man något annat står det några enstaka laddare lite här och var, är någon trasig finns ingen redundans.

Det jag läst om P2 är att det är trångt pga bred förvaring mellan stolarna fram och är man stor blir det trångt, delar du den uppfattningen?

Tjock Sagan

Aktiv medlem
xc40 recharge ett halvårs väntetid minst(?) om man inte hittar på en färdig modell. 4490 då får man tusen mil och inte ens adaptiv farthållare, tror man måste lägga på paketet för 600 mer per månad för att den inte ska bli "snål". Med adaptiv farthållar-paketet, drag (200) och 1500 mil så blir det ju ändå 5565 per månad. Gillar ändå hur enkelt det är hos volvo att lägga till extra mil direkt i kalkylen. Nackdel med Volvon: Fossilchassi med kort räckvidd. Annars fördelar utom kanske PRO-stämpeln en -40 ger. Jag har med den i kalkylen.

Lyckades hitta via Blocket en med Ultimate paketet som anländer i slutet av Maj + dragkrok och tunat. 1000mil per år dock. Kostar oss 5200. Funderar ännu också hur jag blivit lurad, för via Volvos nätshopping hade det varit minst 5600! 😂🤣

Passar mig och familjen perfekt. Dvs stor elbil för vardagligt bruk som rymmer två barnstolar + barnvagn(ar). Blir dock att skaffa takbox för de 2-3ggr per år då vi åker på långsemester.

Å angående semester och räckvidd, så har vi max 450km enkel resa när vi väl fyller bilen och åker iväg. Även om XC40s räckvidd inte är den bästa så med 2 småbarn får man endå stanna vid varannan bensinmack… och så lär det vara i åtm de kommande 3 åren som leasingkontraktet gäller.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Bästa tipset med barnfamilj är att tvinga alla att kissa och lufta lite vid laddstopp, då minskar du andra stopp och kommer ändå hinna ladda mer än du behöver.

När vi äter samtidigt som vi laddar brukar jag i 9 fall av 10 behöva flytta bilen strax innan maten kommer.. Typresan behöver dock bara ett laddstopp på ca 20 minuter, annars kunde man ju laddat på för att korta nästa stopp.

Jolinwood

Aktiv medlem
Tror säkert den funkar bra, Ternströms största debacle var väl en trasig laddare. Det är väl främst där skon klämmer för någon som inte bor i storstad, Tesla har SC i obygden. Kör man något annat står det några enstaka laddare lite här och var, är någon trasig finns ingen redundans.

Det jag läst om P2 är att det är trångt pga bred förvaring mellan stolarna fram och är man stor blir det trångt, delar du den uppfattningen?
Är 186, ca 80kg, har inte det problemet men har också hört folk som klagar på det. Anatomi är lite random, inga lemmar står i direkt proportion till hela kroppens längd. Testkör om du får tillfälle🤓

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Anatomi och säten är intressant. Jag är 195 cm lång och har aldrig saknat lårstöd i bilar. Det finns liksom inte stolar som räcker långt fram under låren, inte ens på bilar med justerbart sådant är det till någon större nytta.

Många halvlånga brukar klaga på att stolarna i Model 3/Y har dåligt lårstöd men jag upplever inga som helst problem med det och har pratat med flera fullvuxna som kör Model 3 och inte upplever et som ett problem.

JariT

Aktiv medlem
Bästa tipset med barnfamilj är att tvinga alla att kissa och lufta lite vid laddstopp, då minskar du andra stopp och kommer ändå hinna ladda mer än du behöver.

När vi äter samtidigt som vi laddar brukar jag i 9 fall av 10 behöva flytta bilen strax innan maten kommer.. Typresan behöver dock bara ett laddstopp på ca 20 minuter, annars kunde man ju laddat på för att korta nästa stopp.
Hejsan Jomper,
Jag har precis skaffat en elbil och kommer troligtvis inte göra alltför många långkörningar men... när det nu blir dags för en långkörning och man behöver snabbladda, vilka laddkort, taggar, appar ska man ha? Är det bara att beställa alla som finns eller hur har du löst detta? Det är ju en djungel därute..
/Jari

NickPick

Aktiv medlem
Hejsan Jomper,
Jag har precis skaffat en elbil och kommer troligtvis inte göra alltför många långkörningar men... när det nu blir dags för en långkörning och man behöver snabbladda, vilka laddkort, taggar, appar ska man ha? Är det bara att beställa alla som finns eller hur har du löst detta? Det är ju en djungel därute..
/Jari
Nu var det ju en personlig fråga till Jomper men helt ärligt så fungerar de flesta ställen med en app nu. Ionity, MER, TESLA (om man har en tesla då.. än så länge) är väl bra att ha. Men allt beror ju på var man bor och närvarhur man tänker åka. Bor du där det inte behövs en ionityapp så behöver du väl inte skaffa den förrän du laddar egentligen.
Chargefinder och A better route planner brukar anses bra.

.A.

Aktiv medlem
Nu var det ju en personlig fråga till Jomper men helt ärligt så fungerar de flesta ställen med en app nu. Ionity, MER, TESLA (om man har en tesla då.. än så länge) är väl bra att ha. Men allt beror ju på var man bor och närvarhur man tänker åka. Bor du där det inte behövs en ionityapp så behöver du väl inte skaffa den förrän du laddar egentligen.
Chargefinder och A better route planner brukar anses bra.
Jag kan verkligen rekommendera att skaffa möjlighet att blippa kort eller tag vid laddstation. Det är sjukt mycket smidigare än appar.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Hejsan Jomper,
/Jari

Hej!

Kolla vilka aktörer som är vanligast där du tror du kommer köra och börja där, sen är det bara att fylla på efter behov. Mitt bästa tips är att skaffa ett konto på OKQ8, då kan du ladda både där, hos Virta och hos Eon - men om du har konto hos de båda sistnämnda behöver du stoppa in pengar i förskott. Hos OKQ8 kan du registrera en RFID-tagg du redan har, te.x ett busskort, och använda som laddkort (Även hos Virta och Eon).

Jag har OKQ8, Mer och Incharge. Sen är det många som du kan starta med Easypark-appen också. Sen har jag några appar för mer lokala nätverk, tror de heter Laddkoll och EVCore, men det är för att jag behövt dem.

Jag laddar oftast på Teslas nätverk dock, men det finns inte på Gotland och för destinationsladdning eller resor man gör ofta och andra laddare är bättre placerade är det ändå användbart att ha lite mera möjligheter.

Hälsingland

Aktiv medlem
Är 186, ca 80kg, har inte det problemet men har också hört folk som klagar på det. Anatomi är lite random, inga lemmar står i direkt proportion till hela kroppens längd. Testkör om du får tillfälle🤓

Japp skulle gjort det på både Tesla och P2. Åtminstone P2 verkar ju gå att boka för en kostnadsfri provkörning lite varsomhelst (givetvis med friskrivning för tillgänglighet).

Jag är 190 och inte våldsamt bred, men är sjukt kinkig med lårstöd....

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag kan verkligen rekommendera att skaffa möjlighet att blippa kort eller tag vid laddstation. Det är sjukt mycket smidigare än appar.

Yes! Jag undviker appar så långt det bara går. Har aldrig haft problem att få igång laddning.

Ionity har jag duckat för än så länge, Tesla har ju ingen deal med dem och abonnemang för ett par hundra i månaden känns som bortkastade pengar när jag ändå har tillgång till Supercharger-nätverket.

ooms

Aktiv medlem
Puh, det var då en j-a tur att det går. Man blir ju trött o less bara av att läsa om alla sjuttielva appar man verkar behöva här...

Topp