[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

BJS

Aktiv medlem
Helvete vilken dålig elbil. #oeffektiv
Ersätta den snart eller ska det plockas marknadsandelar?
Dåligt beror på hur man ser på saken. Skall du köra långt på vintern - ja inte bäst. Skall du pendla till jobbet mest och dra lite tunga släp - bra val.

En DH cykel är kass på att cykla 400km brevets och en crit racer suger på ett enduro spår. Det gör ingen av cyklarna usla - använd sakerna till det de är bra på.

Guaruska

Aktiv medlem
Premiärturen gick från Hässleholm-Hem. Galet najs bil; en Kia GulaSidorna.

20220413_213314.jpg

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Fast förbrukningen spelar roll, du får ju betala för elen som förbrukas. Jag betalar 1.8kr/kWh hemma, snabbladdning på Superchargers 4-5 kr beroende på var nånstans. Andra snabbladdare kan vara dyrare.

Nu har för övrigt sötebrödsdagarna börjat, lite varmare väder gör under för förbrukningen. Körde 35 mil upp till Dalarna från Nynäshamn här om dagen, snittförbrukning på 157Wh/km.

BJS

Aktiv medlem
Fast förbrukningen spelar roll, du får ju betala för elen som förbrukas. Jag betalar 1.8kr/kWh hemma, snabbladdning på Superchargers 4-5 kr beroende på var nånstans. Andra snabbladdare kan vara dyrare.

Nu har för övrigt sötebrödsdagarna börjat, lite varmare väder gör under för förbrukningen. Körde 35 mil upp till Dalarna från Nynäshamn här om dagen, snittförbrukning på 157Wh/km.
Iofs, men har man 57 öre/kWh hemma och fast månadspris på jobbet så.... mehhh

HåkanC

Aktiv medlem

Guaruska

Aktiv medlem
Bra förbrukning
Men körde du 26,94 mil på 5h6m får du en medelhastighet på under 53 km/h
Ganska lågt alltså och det är väl i såpass låga hastigheter de flesta elbilar är effektivast.

Menar du att Niro = GulaSidorna? Jag trodde att Niro betydde styrka!

Först körde jag runt i Hässleholm o letade efter nånstans att äta. Och i Ljungby var det ett väldigt långt vägarbete som skapade km-lång krypkö på sidovägen. Sen var navigatorn dålig när den visade en omväg till en affär i Värnamo.

Bilen heter e-Niro.

Akronym

Aktiv medlem
Ingår nätavgifter och alla skatter i det? Mitt pris är inkl allt, självkostnadspris från BRF.
Varför räkna med avgifterna? Genuint nyfiken.
Jag räknar alla fasta avgifter som tillhörande huset. Dom blir jag ju ändå inte av med om jag skulle vara utan elbil (skulle räkna med skillnaden i nätavgift om jag behövt säkra upp)

ooms

Aktiv medlem
Varför räkna med avgifterna? Genuint nyfiken.
Jag räknar alla fasta avgifter som tillhörande huset. Dom blir jag ju ändå inte av med om jag skulle vara utan elbil (skulle räkna med skillnaden i nätavgift om jag behövt säkra upp)
Nätavgift inkluderar väl en överföringsavgift per kWh? Dvs en rörlig kostnad. Dessutom är det väl nätbolaget som även tar ut elskatten, per kWh.

Akronym

Aktiv medlem
Nätavgift inkluderar väl en överföringsavgift per kWh? Dvs en rörlig kostnad. Dessutom är det väl nätbolaget som även tar ut elskatten, per kWh.
Jag tänkte nog bara på abonnemangsavgiften så bortse från min dimma fråga.

Vem som tar elskatten förstår jag inte vad det gör för skillnad. Den sa jag inte att man skulle skippa

ooms

Aktiv medlem
Jag tänkte nog bara på abonnemangsavgiften så bortse från min dimma fråga.

Vem som tar elskatten förstår jag inte vad det gör för skillnad. Den sa jag inte att man skulle skippa
Jag tror många som hasplar ur sig ett elpris/kWh (vilket var vad som startade hela diskussionen) tar det som de skrivit avtal på, och iom att det är nätbolaget som tar ut skatten ”dols” den nog lite.

fiskarn

Aktiv medlem
Jag tror många som hasplar ur sig ett elpris/kWh (vilket var vad som startade hela diskussionen) tar det som de skrivit avtal på, och iom att det är nätbolaget som tar ut skatten ”dols” den nog lite.

Ja.. jag fick det till att jag betalade runt 3 kr/kWh totalt t.ex då när det var så dyrt. Och då var kostnaden för elhandel 192 öre per kWh. Och är det billigare blir ju skillnaden mycket större

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Ja precis, jag menade de rörliga kostnaderna från nätägaren. Är man lite flexibel och har timpris kan man klara sig undan med väldigt långa kostnader om man bortser från den delen :-)

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det gäller att komma ihåg att över 90% av all laddning görs hemma. Det behovet behöver vi börja med att uppfylla för de som inte kan göra det själva.

Den här artiken prickar det hela rätt bra tycker jag. https://teslaclubsweden.se/blomhalls-behovstrappa/

Alla som jobbar på kommuner som drar igång "laddstolpeprojekt" borde läsa den, allt för ofta prickar man inte in de verkliga behoven.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Det gäller att komma ihåg att över 90% av all laddning görs hemma. Det behovet behöver vi börja med att uppfylla för de som inte kan göra det själva.

Den här artiken prickar det hela rätt bra tycker jag. https://teslaclubsweden.se/blomhalls-behovstrappa/

Alla som jobbar på kommuner som drar igång "laddstolpeprojekt" borde läsa den, allt för ofta prickar man inte in de verkliga behoven.

Dock många i Sveriges avlånga rike som bor i flerfamiljshus alt. har en samfällighet modell långsam. Båda fallen leder till begränsade möjligheter till att ladda hemma.

När vi köpte hus var ett av kriterierna att det skulle finnas en egen uppfart för framtida elbilsladdning.

ooms

Aktiv medlem
Dock många i Sveriges avlånga rike som bor i flerfamiljshus alt. har en samfällighet modell långsam. Båda fallen leder till begränsade möjligheter till att ladda hemma.

När vi köpte hus var ett av kriterierna att det skulle finnas en egen uppfart för framtida elbilsladdning.
Jag tror det är just det jomper avser. När kommuner ordnar nåt blir det ju oftast ett par laddstolpar i centrum eller nåt turistområde (dvs typisk destinationsladdare, gärna gratis/billig) istf att satsa på att bygga ut laddinfrastruktur i ex.vis områden med många flerbostadshus. Det är ju där flaskhalsarna finns, framförallt där P-talen är långt under 1.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag tror det är just det jomper avser. När kommuner ordnar nåt blir det ju oftast ett par laddstolpar i centrum eller nåt turistområde (dvs typisk destinationsladdare, gärna gratis/billig) istf att satsa på att bygga ut laddinfrastruktur i ex.vis områden med många flerbostadshus. Det är ju där flaskhalsarna finns, framförallt där P-talen är långt under 1.

Exakt. Det är bara om du är entusiast du orkar i dagsläget utan smidig hemmaladdning, en del av dessa entusiaster predikar dessutom att det inte är några som helst problem.

Jag hade, om jag inte haft möjlighet att ladda hemma, fått åka och "tanka" bilen antingen genom att parkera in kommunens gratis 3.7kW-stolpe i ett dygn (alltid upptaget) eller på den enda kommersiella laddaren som ger 50kW, där tar det säkert en timme om man vill ladda till ganska fullt batteri (sista 10% är ingen större ide både för att bilen inte ska stå fulladdad och för att det går låååångsaaamt).

Båda platserna ca 1 km hemifrån. Gratis eller ett Mer-konto med "fri" laddning för 400 kr / mån. Visst skulle det funka men det skulle vara bökigt.

NickPick

Aktiv medlem
Om förslaget går igenom och detta verktyg är korrekt, så ser det ut att gynna lite "billigare" elbilar. Det lutar åt rätt håll för min del då det är en sådan jag siktat på.

Känns som rätt väg fram. Gubbar som anser en bil för 800k vara billig behöver ju ingen rabatt.

Guaruska

Aktiv medlem
Exakt. Det är bara om du är entusiast du orkar i dagsläget utan smidig hemmaladdning, en del av dessa entusiaster predikar dessutom att det inte är några som helst problem.

Jag hade, om jag inte haft möjlighet att ladda hemma, fått åka och "tanka" bilen antingen genom att parkera in kommunens gratis 3.7kW-stolpe i ett dygn (alltid upptaget) eller på den enda kommersiella laddaren som ger 50kW, där tar det säkert en timme om man vill ladda till ganska fullt batteri (sista 10% är ingen större ide både för att bilen inte ska stå fulladdad och för att det går låååångsaaamt).

Båda platserna ca 1 km hemifrån. Gratis eller ett Mer-konto med "fri" laddning för 400 kr / mån. Visst skulle det funka men det skulle vara bökigt.
Det är svårt att få en helhetsbild över situationen bara genom vissas åsikter eller erfarenheter. De flesta jag träffat vid snabbladdstationer de senaste två åren har inte laddmöjlighet hemma och snabbladdning är deras enda möjlighet att ladda bilen någorlunda bekvämt. Detta kanske blir det nya svarta nu när batterierna får större kapacitet, så blomhalls-trappan fkanske örsvinner eller förändras snabbt. Blomhallstrappan har delvis varit min verklighet i många år, men med ny bil med stor batt-kap så är trappan helt irrelevant - o jag kan inte tänka mig att jag skulle va den enda. Jag har under dessa år lärt mig att åka tåg långa sträckor för det är så otroligt skönt att komma fram och slippa tänka på vad jag ska göra med bilen, mycket friluftsresor. Jag tänker inte ta bilen bara för att jag numera kommer fram inom rimlig tid. Kommer hålla mig till tåg för det är oslagbart att exempelvis komma fram till fjällen på morgonen och vara någorlunda fit for fight - "sparar in" hela restiden på det.

NickPick

Aktiv medlem
Jag har ju laddat typ 1500-2000 mil i vanligt vägguttag. Aldrig problem med värme eller liknande (kört på max 10A).
Men det tar ju lite tid och har man spotpris blir det ju inte lika bra.

JariT

Aktiv medlem

Ser inte särskilt bra ut
Det man får tänka på är att han körde i halvdåligt väder och hyfsat snabbt på motorväg. Inte optimalt för någon elbil. På Jagrullar (volvoforumet) så har en forummedlem fått helt andra förbrukningssiffror. 150km 20,0 kwh/100 och snitt hastighet 80 km/h. Eller 514 km, 20,4 kwh/100 snitthastighet 57km/h. Har själv en XC40 Single engine men har inte kört någon längre sträcka. När jag kör 30-40 km i norra Stockholm med 50-70-90 väg så ligger jag på ungefär 20 kwh/100. Den där Norrmannen (Björn eller den där andra) som gör räckviddstester kom väl 389 km med XC40 P8 (dubbla motorer). Det jag däremot märkt är att jag kör mycket lugnare när jag har elbil (hade xc40 laddhybrid innan). Det blir liksom en sport att hålla förbrukningen nere. Inte för att jag egentligen behöver men omedvetet så kör jag lugnare
/Jari

lundatok

Aktiv medlem
Vad kan man räkna med på en Volvo-kombi som är laddhybrid? 40 km på el?

Kollar på V60 eller kanske Passat som ersättning till en dieselmercedes.

JariT

Aktiv medlem

jag kan tipsa om jagrullar.se där hittar du mycket information. V60 finns ju med två batteristorlekar. Senaste årsmodellen kommer klart längre 60-90 km-ish och med det mindre kommer du nog 40 vågar jag påstå

Tjock Sagan

Aktiv medlem

Hyrde en V60 hybrid över jul/nyår. Fullastad + cykelställ bak. Temperaturen var väl kring +5 till -10 och underlaget "vanligt vinterföre på saltade vägar". 30-35km på el. Detta var då på modellen innan den senaste uppdateringen som pushade WLTP räckvidden från 60 till 90km.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Kolla servicekostnader. Passat GTE är dyr att serva, var 6000:e mil är det en service som kostar minst 12000 kr. Sen är det tätare intervall för oljebyten än vanliga passat så var 1500 mil är det 3000-4000 i servicekostnad också.

På 12000 mil blir det om jag räknar rätt 42000 kr, lågt räknat.

Vet inte om Volvon kostar samma, räknade på ägandekostnaderna tidigare på GTE men backade pga dyrt.

lundatok

Aktiv medlem
Ojdå, jag har en stor service som kostar 8000 var 3000e mil och en liten däremellan som kostar 1500-2500 med dieselmercan.

Mercan börjar kosta pengar, ordentligt med pengar på reparation nu vid fem år så jag tänkte byta bort den. Först bromsar och handbromswire och nu någon sond i avgassystemet.

letar efter en större laddhybrid.

Vi har lantställe, villa och ska bli fyra så jag kommer inte undan med en mindre kombi. Får googla på kostnaden för service på en V60 laddhybrid.

lundatok

Aktiv medlem
Min garagegranne har enXC60 laddhybrid 2020(2021?) och 20km till jobbet.
Sommartid kommer han tor + lite till, vintertid fattas ~5km. Tyvärr får han inte ladda på jobbet enl ngn företagspolicy. Allt enl vad han har berättat...
Jag kommer att ha laddplats på jobbet så det är ganska lugnt.

Hoppas kunna pendla med en elbil, sen behöver vi en större annan bil då vår mercedes inte godkänner en bakåtvänd bilbarnstol i framsätet för långresor och när vi åker till stugan.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Vi har valt att bara ha en bil och lägga allt krut på den istället, och se till att den uppfyller majoriteten av kraven. Det blir billigare än två nästan hur man än vrider och vänder på det.. Många jag känner har behållt V70:n och skaffat en mindre elbil, men när volvon stått parkerad ett år eller bara använts några få gånger så säljs den.. :-)

Topp