[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

lundatok

Aktiv medlem
Jag har tittat på en 2018 D4 V90 XC för att ersätta en 2015 E220d 4-matic. Vår Mercedes har gått 7700 mil och Volvon har gått 6500 mil.

Svärfar ojar sig över att Volvo saknar kvalitet och att den mest kommer att stå på verkstaden. Han föreslår Subaru (hans känns som en traktor att köra) eller Toyota (gäsp).

Går jag på en nit med en nyare Volvo? Vi kör väl 1000-1500 mil om året och villhöver en stor kombi för helgerna då vi åker till stugan, renovering +ANNAT.

johan44

Aktiv medlem
Jag har tittat på en 2018 D4 V90 XC för att ersätta en 2015 E220d 4-matic. Vår Mercedes har gått 7700 mil och Volvon har gått 6500 mil.

Svärfar ojar sig över att Volvo saknar kvalitet och att den mest kommer att stå på verkstaden. Han föreslår Subaru (hans känns som en traktor att köra) eller Toyota (gäsp).

Går jag på en nit med en nyare Volvo? Vi kör väl 1000-1500 mil om året och villhöver en stor kombi för helgerna då vi åker till stugan, renovering +ANNAT.
Det går att googla fram artiklar om att volvo tappar kvalitet men jag bor granne med en fd biljournalist på en av de större tidningarna och när jag frågade om tystaste, bekvämaste kombi-bilen så sa han V90XC, alltid nåt...

ostrand

Aktiv medlem

Vad skulle fördelarna vara med volvon mot MB-n? E-klass är väl en utmärkt bil...

lundatok

Aktiv medlem
E-klassen saknar möjlighet att köra barnstol bakvänd i framsätet, finns inget nytt att köpa på Mercedesoch det finns bara babyskydd begpå Blocket. Med ett barn till på gång så vill vi kunna sätta tvååringen fram och babyskyddet bak bredvid en förälder.

Ett alternativ är att köpa en nyare Mercedes där man gått från dumheterna med transponder för att stänga av krockkudde. Hade jag vetat det när jag köpte bilen så hade affären aldrig blivit av.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Nyare Subaru är inga under av kvalite, det började gå utför nånstans strax före 2010 är min uppfattning. Men det verkar å andra sidan gälla nästan alla biltillverkare numera. Stor kombi tycker jag kan vara OK om man väljer att bara ha en bil i familjen, det är i alla fall så vi självbedrar oss för att motivera vårt bilval :-)

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Måste ni ha två bilar? Annars tror jag ärligt talat det blir bättre ekonomi med en lite större elbil som täcker alla behov. Sen är det ju som tidigare konstaterat bisarra leveranstider på allt nu. Vi verkar dock få vår nya i slutet av månaden.. sen ska jag lägga ner allt vad bilbyten heter för lång tid framöver.

lundatok

Aktiv medlem
Måste ni ha två bilar? Annars tror jag ärligt talat det blir bättre ekonomi med en lite större elbil som täcker alla behov. Sen är det ju som tidigare konstaterat bisarra leveranstider på allt nu. Vi verkar dock få vår nya i slutet av månaden.. sen ska jag lägga ner allt vad bilbyten heter för lång tid framöver.
Behöver gör säkert ingen, vi sparar dock 2 timmar per dag om vi pendlar med elbil, så det är attraktivt.

Är bilen iväg så kan den andra personen inte enkelt ta sig hemifrån, till svärföräldrarna eller till stugan exempelvis. Eller ens åka och handla om det behövs.

Helt klart ett I-landsproblem.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Beror ju på geografin, vi kör en lastcykel och en bil men det låter kanske inte som en lösning för dig :-)

NickPick

Aktiv medlem
Man kan faktiskt åka 4 personer i de flesta bilar som har minst 4 platser, gärna 5. Snöa inte in på svenssonkombi, dom är ju inte så vanliga när man letar nytt.

Hälsingland

Aktiv medlem
Med nya förmånsvärden och en ny bilpolicy lutar det åt en polestar 2. Velar mellan DMLR eller SMLR, ett val är förnuftigt och ett är roligare.

Skulle vara kul att någon gång ha haft en snabb bil 👹

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Ska du ha något som känns riktigt snabbt får du nog köra DM. Vår bil gör 0-100 på 5.3 offiiciellt, finns många som kört lite snabbare. Tveksam vardagsnytta men fartregleringen är ju enormt responsiv och vanebildande.

Har faktiskt inte kört någon annan bil senaste året tror jag, undrar hur det skulle kännas.

Hälsingland

Aktiv medlem
Ska du ha något som känns riktigt snabbt får du nog köra DM. Vår bil gör 0-100 på 5.3 offiiciellt, finns många som kört lite snabbare. Tveksam vardagsnytta men fartregleringen är ju enormt responsiv och vanebildande.

Har faktiskt inte kört någon annan bil senaste året tror jag, undrar hur det skulle kännas.
Ja den andra är väl bara lite snabbare än min GTE, men jag har ju egentligen inget behov jag kör väldigt lugnt.

Men nettopengar slår det väldigt lite så att ha 4wd är antagligen värt det.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Ja den andra är väl bara lite snabbare än min GTE, men jag har ju egentligen inget behov jag kör väldigt lugnt.

Men nettopengar slår det väldigt lite så att ha 4wd är antagligen värt det.

Jag kör också försiktigt, men det är rätt användbart att vara uppe i motorvägshastighet på en kort påfart på nolltid t.ex.

Men sen är det otvivelaktigt så att jag körde ännu lugnare med gamla VW Touran med 150 hk och automat. Ungarna älskar snabba accellerationer men man kan ju välja tid och plats :-)

Hälsingland

Aktiv medlem
Utöver den sjuka accelerationen så får man ju även fyrhjulsdrift med dual motor vilket kan vara nog så praktiskt
Nackdelen är ju sju mil sämre räckvidd, men det ska enligt ABRP inte göra så stor skillnad dit jag reser.

I det norska testet när dom körde till batteriet var helt slut kom SM lite längre än utlovat och DM kortare (70km kortare än SM)

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Körde "alltid" 4WD förut men måste säga att RWD Tesla är extremt stabil även på hala vägar. Har haft "kontinentala" vinterdäck och det har funkat bra även på hala vägar. Men det går ju inte att få samma framkomlighet med bara tvåhjulsdrift.

(Framför allt är kontinentala vinterdäck otroligt mycket bättre på regnvåt och torr asfalt än vanliga nordiska, enorm skillnad. Men jag kommer köra riktiga nästa vinter, jag lovar!)

.A.

Aktiv medlem
Jag valde SMLR och tycker den accelerationen räcker mer än väl. Jag har provkört DMLR och visst är det ett sanslöst drag, och visst är det skoj, men jag väljer lätt räckvidd framför det extra accet.

Hälsingland

Aktiv medlem
Jag valde SMLR och tycker den accelerationen räcker mer än väl. Jag har provkört DMLR och visst är det ett sanslöst drag, och visst är det skoj, men jag väljer lätt räckvidd framför det extra accet.
Jag skulle ha provkört en P2, men då måste jag ta mig till människobyn tyvärr 🥶

Kneecap

Aktiv medlem

Tjena!

Det kommer kännas helt fel. Körde svärmors förbannade Renault igår och undrade vad f-n som var fel, tills jag insåg att den är tyngre än min bil och har c:a 200 hästkrafter mindre .

NickPick

Aktiv medlem
Jag bor ju inte i fjällen och förstår faktiskt inte vad man ska med fyrhjulsdrift till. Lägger man i en båt varje helg är det ju bra, men en vanlig vinter i södra Norrland behövs det inte.

Accelerationen är ju påtagligt bra typ 0-60 i alla elbilar, sen kanske det tar lite mer att komma till 100, men som sagt de flesta är ju snabb nog.

1888

Aktiv medlem
Jag skulle ha provkört en P2, men då måste jag ta mig till människobyn tyvärr 🥶

Är du en stor pojk så är nog inte detta en bil för dej.
Jag är en liten farbror men tycker jag sitter väldigt trångt eftersom mittkonsolen är rätt bred.
Tyvärr blev min order annullerad på XC40:n jag beställde pga läget med delar.

Hälsingland

Aktiv medlem
Jag bor ju inte i fjällen och förstår faktiskt inte vad man ska med fyrhjulsdrift till. Lägger man i en båt varje helg är det ju bra, men en vanlig vinter i södra Norrland behövs det inte.

Accelerationen är ju påtagligt bra typ 0-60 i alla elbilar, sen kanske det tar lite mer att komma till 100, men som sagt de flesta är ju snabb nog.
Nej det är ju inte direkt något som behövs ofta. Jag reser Jämtland/Härjedalen/Dalarna i tjänsten och åker gte. Då ligger ändå våra stationer ofta efter grusvägar, men det är ju på 4wd man hamnar om man vill ha effekten. Jag behöver prova båda känner jag.

Är du en stor pojk så är nog inte detta en bil för dej.
Jag är en liten farbror men tycker jag sitter väldigt trångt eftersom mittkonsolen är rätt bred.
Tyvärr blev min order annullerad på XC40:n jag beställde pga läget med delar.

Hört en del säga det men även att det inte är något problem så jag skulle som sagt provat. Jag är lång men inte så bred 190/88, resten av familjen är liten. Provsatt en Q4 och hade i den inte några problem att sitta i baksätet bakom mig själv. Men P2 är även en kandidat pga att dom verkar kunna leverera bilar.

1888

Aktiv medlem
Nej det är ju inte direkt något som behövs ofta. Jag reser Jämtland/Härjedalen/Dalarna i tjänsten och åker gte. Då ligger ändå våra stationer ofta efter grusvägar, men det är ju på 4wd man hamnar om man vill ha effekten. Jag behöver prova båda känner jag.

Hört en del säga det men även att det inte är något problem så jag skulle som sagt provat. Jag är lång men inte så bred 190/88, resten av familjen är liten. Provsatt en Q4 och hade i den inte några problem att sitta i baksätet bakom mig själv. Men P2 är även en kandidat pga att dom verkar kunna leverera bilar.

Jag vill ju ha en XC40, men blir jag erbjuden en Polestar så tar jag den. Värre än så är det inte.

David_J

Aktiv medlem
Fisker Ocean, vad tror folket om den?!
Spontant tycker jag att den verkar mycket intressant! I pris verkar varianten Ultra vara lik Polestar 2 med 4wd.
540hk, 4wd, wltp (teoretisk) 610km, laddeffekt 250kw (läste tom 350kw nånstans), bra dragvikt på 4wd varianten (tror jag läste 1800kg), riktigt rymlig.

Hälsingland

Aktiv medlem
Spontant tycker jag att den verkar mycket intressant! I pris verkar varianten Ultra vara lik Polestar 2 med 4wd.
540hk, 4wd, wltp (teoretisk) 610km, laddeffekt 250kw (läste tom 350kw nånstans), bra dragvikt på 4wd varianten (tror jag läste 1800kg), riktigt rymlig.
Ser ju spontant bra ut men lite risky är det väl med en helt ny tillverkare. Sen får man väl se var det landar när den faktiskt finns att beställa.

För mig som leasar på TCO blir den nog dyr innan bolagen vet andrahandsvärdet och hur den är i driftskostnader och det tar ju några år.

johan44

Aktiv medlem
Dom har åtminstone gjort en helt tidskorrekt resa från snygga till fula bilar.
Skärmavbild 2022-06-06 kl. 12.12.30.png
Skärmavbild 2022-06-06 kl. 12.14.09.png

fiskarn

Aktiv medlem
Klart att många har fyrhjulsdrift i onödan men när det behövs är det inte dubbelt så bra utan ungefär 100 gånger så bra som tvåhjulsdrift. Sen finns ju snökedjor osv som ibland gör stor nytta.

Hälsingland

Aktiv medlem
Då det ändå hör till för elbilar så var en portabel easee klockren. Sjukt enkel installation av både lastbalanseringen och laddaren i appen.

Kul att följa förbrukningen i hemmet också. Igår utan laddning när Vvb, pool, tumlare gick samtidigt hade jag knappt 3kW över på 20A huvudsäkring. Nu drar huset knappt 500W

B9447701-CB5A-457D-8739-F75FA377259F.jpeg

Bara till att dra ur sladden och ta med sig 👍

David_J

Aktiv medlem
Dom har åtminstone gjort en helt tidskorrekt resa från snygga till fula bilar. Visa bilaga 559749 Visa bilaga 559751
Ha ha! Sant! Fast det är ju inte riktigt samma användsområde men visst...
Vill man ha en praktisk familjefraktare med mycket utrymme så blir det nåt SUVigt tyvärr. Ofta mindre vackert. Tesla model X är väl det ultimata i fulhetsväg. MPV är ju tydligen dött även om det var sjukt bra!
Men men, el-kombis är på ingång, och så ID Buzz såklart.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Fisker tror jag på när de börjar leverera bilar till utlovad pris, hade inte lagt så många ägg i den korgen idag.

Över huvud taget är det svårt med leveranser idag och lär ju inte vara lättare för en ny liten tillverkare. Vi får se var de landar prismässigt också, t.ex. Rivian har ju fått höja sina priser rätt mycket. Jag har tilldelats en ny Y som ska levereras innan månadsskiftet, men tror det när jag ser det..

@David_J MPV är obegripligt dött, Touranen var jätterymlig, kunde rymma 7 pers och ändå ha bagage kvar som en vanlig småbil och var bara 470 cm lång. Klart mer praktiskt än en Passat. Många plus med den bilen som familjefraktare!

@Hälsingland får man grönt avdrag trots installation med trefasuttag eller gjorde du installationen själv? Ser ju klart smutt ut, tänkte köpa en beg Tesla WC för 1500 (nya kostar bara 3000 kr om du nöjer dig med förra generationen) och göra så med för att kunna ha med till svärföräldrar och liknande men kom över en riktig portabel trefasladdare för samma peng.

Hälsingland

Aktiv medlem
Fisker tror jag på när de börjar leverera bilar till utlovad pris, hade inte lagt så många ägg i den korgen idag.

Över huvud taget är det svårt med leveranser idag och lär ju inte vara lättare för en ny liten tillverkare. Vi får se var de landar prismässigt också, t.ex. Rivian har ju fått höja sina priser rätt mycket. Jag har tilldelats en ny Y som ska levereras innan månadsskiftet, men tror det när jag ser det..

@David_J MPV är obegripligt dött, Touranen var jätterymlig, kunde rymma 7 pers och ändå ha bagage kvar som en vanlig småbil och var bara 470 cm lång. Klart mer praktiskt än en Passat. Många plus med den bilen som familjefraktare!

@Hälsingland får man grönt avdrag trots installation med trefasuttag eller gjorde du installationen själv? Ser ju klart smutt ut, tänkte köpa en beg Tesla WC för 1500 (nya kostar bara 3000 kr om du nöjer dig med förra generationen) och göra så med för att kunna ha med till svärföräldrar och liknande men kom över en riktig portabel trefasladdare för samma peng.
Yes man får det, lite bluff men det finns sannolikt inga skrivna krav att installationen måste ske på ett visst sätt. Så elektrikern kommer och skruvar fast laddaren i väggen....

Sen får jag givetvis skruva loss den, LB installerade jag själv. Funderade på att köpa en ctek njord först, men den var ju dyrare än denna och ingen LB. Har man flera fastigheter och fått sin elmätare utbytt, kan man ju även enkelt ta med sig LB om man bor tex i stugan en längre period.

David_J

Aktiv medlem
Man börjar ju tvivla på sig själv lite... Jag tillhör alltså en sådan liten minoritet av befolkningen att industrin inte anser det värt att fortsätta med MPVs - Som eg bara är den mest praktiska bilen man kan ha. 😂

Topp