[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

thomaslundstrom

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
knepiga siffror det där.

Vad tycker happys egen Robert Collin mister @ooms att man ska äga för bil är ju frågan? Inget nytt och inget för gammalt, men helst ska man inte åka och allt nytt är för övrigt sämre. Tanka är ju billigt annars tjänat man för lite också.

Undantaget är på den numera gamla (minst lika bra) cykeln där di2 är en gamechanger! Där duger el bättre än omodern teknologi.

Shots fired! 🤓
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
@jomper Då saknar du inte Saaben då? Den skall till besiktning imorgon. 👍

Spännande, hoppas den går igenom utan gnäll på oljeläckage den här gången! Hur ser det ut?

Den var rätt OK trots allt men väldigt liten, funkade inte alls att ha bakåtvända barnstolar bakom förarstolarna i den, och ännu mindre en person till i baksätet. Jag tror stolarna vuxit i omfång senaste 10-15 åren! 9-3:an var väl ändå en redig familjebil på sin tid?
Jag har för mig att jag ngnstans har läst att sitthöjden skall vara 15cm högre hos Y jmf med Model 3,
kan det stämma?

Bak är det gigantisk skillnad och helt enormt benutrymme. Dessutom 10-15 cm höjd under framsätet att stoppa in fötterna i om man vill. Även fram är det skillnad, det är ungefär som att kliva in i vår gamla VW Touran. I Model 3 fick man krypa in. 15 cm låter inte helt omöjligt.

Men har man inte behov av utrymmet eller andra specifika egenskaper så skulle jag ändå rekommendera Model 3, den är klart mer agil och vaken på vägen. Antar att det är den extra vikten som känns.

Kommer få fixa någon extra släpvagsbehörighet, även om bilen får dra 1600 kg så blir det bara strax under 900 kg med mitt körkort. Nu är det väldigt sällan det hänt iofs, brukar vara cykelhållare eller 750kg-släp på kroken för mig, och båten på släp går som efterfordon. Men den dan behovet uppstår vill jag inte stå med skägget i brevlådan.

Min granne är på väg att skaffa en elbil enbart för jobbpendling ~45km/dag, han kan ladda gratis på jobbet. Sedan blir det hyrbil, eller gamla fossilbilen på familjeresorna.
Enl honom är det flera av arbetskamraterna som gör så redan.

Jag undrar hur många som verkligen gör så eller om det bara är något de teoretiserar kring innan köpet? När man vant sig vid att köra elbil (det är skillnad!) och dessutom ladda billigt bär det nog emot att sätta sig i en gammal härk. Ett laddstopp på vägen räcker för de flesta resor och det kan man nog ta..

Nu går förvisso MY rätt långt på en laddning, praktisk räckvidd verkar vara 450+km på sommaren, men jag åkte ju land och rike runt även med 3:an som gick knappa 300km best case och dryga 200 när vi åkte i -20 och vinterväder.
 

Jonatan F

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Spännande, hoppas den går igenom utan gnäll på oljeläckage den här gången! Hur ser det ut?

Den var rätt OK trots allt men väldigt liten, funkade inte alls att ha bakåtvända barnstolar bakom förarstolarna i den, och ännu mindre en person till i baksätet. Jag tror stolarna vuxit i omfång senaste 10-15 åren! 9-3:an var väl ändå en redig familjebil på sin tid?


Bak är det gigantisk skillnad och helt enormt benutrymme. Dessutom 10-15 cm höjd under framsätet att stoppa in fötterna i om man vill. Även fram är det skillnad, det är ungefär som att kliva in i vår gamla VW Touran. I Model 3 fick man krypa in. 15 cm låter inte helt omöjligt.

Men har man inte behov av utrymmet eller andra specifika egenskaper så skulle jag ändå rekommendera Model 3, den är klart mer agil och vaken på vägen. Antar att det är den extra vikten som känns.

Kommer få fixa någon extra släpvagsbehörighet, även om bilen får dra 1600 kg så blir det bara strax under 900 kg med mitt körkort. Nu är det väldigt sällan det hänt iofs, brukar vara cykelhållare eller 750kg-släp på kroken för mig, och båten på släp går som efterfordon. Men den dan behovet uppstår vill jag inte stå med skägget i brevlådan.



Jag undrar hur många som verkligen gör så eller om det bara är något de teoretiserar kring innan köpet? När man vant sig vid att köra elbil (det är skillnad!) och dessutom ladda billigt bär det nog emot att sätta sig i en gammal härk. Ett laddstopp på vägen räcker för de flesta resor och det kan man nog ta..

Nu går förvisso MY rätt långt på en laddning, praktisk räckvidd verkar vara 450+km på sommaren, men jag åkte ju land och rike runt även med 3:an som gick knappa 300km best case och dryga 200 när vi åkte i -20 och vinterväder.

Många äldre billigare bilar har ju dock 10-20 mil räckvidd och det är ju kinkigt på långresa. (Tex. Äldre leaf, zoe BMW etc ). Funderar nämligen själv på det i framtiden. Ekonomin skulle inte uppskatta en bil för närmare en miljon och då är frågan om man ska köpa en bil för vardagen där 10 mil räcker gott eller för långresan där 30 verkliga mil hade räckt gott.
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Många äldre billigare bilar har ju dock 10-20 mil räckvidd och det är ju kinkigt på långresa. (Tex. Äldre leaf, zoe BMW etc ). Funderar nämligen själv på det i framtiden. Ekonomin skulle inte uppskatta en bil för närmare en miljon och då är frågan om man ska köpa en bil för vardagen där 10 mil räcker gott eller för långresan där 30 verkliga mil hade räckt gott.

Beror ju lite på hur ofta man gör längre resor också. Men även med en gammal Leaf kan man ju ta sig 30 mil med två laddstopp, gör man en sån resa ett par gånger om året gör det ju att stå ut.

Tror klart mer på att hyra bil om behovet uppstår än att ha en gammal härk som står och kostar pengar och knappt används.

Opel Ampera/Chevrolet Volt är missförstådda bilar, går 10+ mil på el och sen blir det en seriehybrid. Brukar finnas begagnade till väldigt rimliga priser! Kanske kan vara något. Trevligare och mer komplett bil än t.ex. iMiev och dess syskon och går väl nästan lika långt på el. :)
 

Hasse#7

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Beror ju lite på hur ofta man gör längre resor också. Men även med en gammal Leaf kan man ju ta sig 30 mil med två laddstopp, gör man en sån resa ett par gånger om året gör det ju att stå ut.

Tror klart mer på att hyra bil om behovet uppstår än att ha en gammal härk som står och kostar pengar och knappt används.

Opel Ampera/Chevrolet Volt är missförstådda bilar, går 10+ mil på el och sen blir det en seriehybrid. Brukar finnas begagnade till väldigt rimliga priser! Kanske kan vara något. Trevligare och mer komplett bil än t.ex. iMiev och dess syskon och går väl nästan lika långt på el. :)
Ampera/Volt 70/40, I-Miev 100/60. Verkliga sommarkilometer/vinterkilometer. Ampera fick en uppdatering som snodde lite lagringskapacitet.
 

David_J

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Rekommendation för bil för att pendla 46 km (enkel, mest 70-90-väg) med möjlighet att ladda på jobbet? Och väldigt lite annan körnning.

Funderar på Mazda MX-30 men den verkar ha neråt 12-13 mil vintertid och det kanske är lite väl kort om man missar att ladda en dag...

Peugeot e208 verkar fin.

Frågar åt son som fått nytt jobb och funderar på att hitta något att privatleasa. Alt. en beggad Zoe, BMW i3 eller nåt.

/J
Låter som klockrent jobb för en MG ZS eller 5. Är mycket nöjd med vår ZS. Den rullar på fint och skall klara 26mil på en laddning. Från 2022 är det ca40mil. Mycket trevlig bil för pengarna.
 

1888

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Ääh, du är bara bitter för att din arbetsgivare ligger i botten 😂

Att det inte bara är kvalitet som ingår i totalsiffrorna är ju en av anmärkningarna "vi" åkte på för ett antal år sedan, mugghållaren är för liten, MC Donalds xxl dricka fick inte plats 😀 tror det går att sortera på kvalitet med men det gör jag inte..vet redan att vi är bäst 😂🍻
 

JojjeM

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Låter som klockrent jobb för en MG ZS eller 5. Är mycket nöjd med vår ZS. Den rullar på fint och skall klara 26mil på en laddning. Från 2022 är det ca40mil. Mycket trevlig bil för pengarna.

Ja, MG är högintressant. Svåra att ignorera om man letar prisvärd bruksbil. Kul att höra att ni gillar den. 26 mil räcker gott för grabben.

Vet du (eller nån annan) hur det ser ut med tillgängliga bilar. Trist att vänta ett år eller mer som vissa dras med nu.

/Johan
 

arcamone

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Ja, MG är högintressant. Svåra att ignorera om man letar prisvärd bruksbil. Kul att höra att ni gillar den. 26 mil räcker gott för grabben.

Vet du (eller nån annan) hur det ser ut med tillgängliga bilar. Trist att vänta ett år eller mer som vissa dras med nu.

/Johan

Fått för mig att man kan få leverans på MG ZS EV innan nyår iaf.
 

David_J

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Fått för mig att man kan få leverans på MG ZS EV innan nyår iaf.
Enl FB gruppen ”MG EV Sverige” så är de bilar som levereras nu beställda i Okt-Dec. Jag vet inte hur det ser ut med beställningar/lev i dagsläget men kanske är det som Arcamone säger.
Emellanåt ser man folk som vill överlåta sin leasing av olika anledningar. Verkar funka om man leasar via Carplus men inte Santander. Kanske den snabbaste vägen att få tag på en leasingbil kvickt…
 

JariT

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Det man får tänka på är att han körde i halvdåligt väder och hyfsat snabbt på motorväg. Inte optimalt för någon elbil. På Jagrullar (volvoforumet) så har en forummedlem fått helt andra förbrukningssiffror. 150km 20,0 kwh/100 och snitt hastighet 80 km/h. Eller 514 km, 20,4 kwh/100 snitthastighet 57km/h. Har själv en XC40 Single engine men har inte kört någon längre sträcka. När jag kör 30-40 km i norra Stockholm med 50-70-90 väg så ligger jag på ungefär 20 kwh/100. Den där Norrmannen (Björn eller den där andra) som gör räckviddstester kom väl 389 km med XC40 P8 (dubbla motorer). Det jag däremot märkt är att jag kör mycket lugnare när jag har elbil (hade xc40 laddhybrid innan). Det blir liksom en sport att hålla förbrukningen nere. Inte för att jag egentligen behöver men omedvetet så kör jag lugnare
/Jari
Då var första riktiga långturen avklarad. Stockholm-Lund ToR. Totalt blev det ca 1250 km. Hur var det att köra elbil då? Hade ju förberett resan genom att kolla på Chargefinder för att planera mina laddstopp. Det blev ända så att jag skippade den appen och laddade ner Teslas app istället. Reggade mitt betalkort där och sen körde jag. Första stoppet var vid Tesla SC i Linköping. Var nere på 25% när jag kom dit. Otroligt smidigt att använda laddstationen och appen. Laddade kanske 25 min. Kaffe och toalettbesök på Citygross. Fanns 12 laddplatser varav en var upptagen när jag kom dit. Nästa stopp blev Toftaholm (Tesla SC). Fanns 16 platser varav tre var upptagna när jag kom. Laddhastighet 140 kw. Fyllde på till 95% och sedan hela vägen till Lund. Finns ingen tillgänglig SC i Lund vilket gjorde att jag fick bege mig ut på stan för att leta laddstation. Vid centralstationen fanns 1 laddplats som var upptagen. Fortsatte till McDonalds där det fanns en laddplats. Dock en långsam laddare 50kw vilket gjorde att det tog över en timme att fylla batteriet. Hemåt nästa dag och då blev det stopp i Markaryd där det fanns 20 SC laddare varav två var upptagna när jag kom. Här fyllde jag bara på tillräckilgt för att ta mig till Linköping (15 min). Där laddade jag åter igen på en SC och åt lunch samtidigt.. Efter det raka spåret hem.

För att sammanfatta det hela. Att kunna använda Teslas SC gjorde resan otroligt smidig. Deras nätverk av laddare funkade alldeles utmärkt. Som i Markaryd där det fanns 20 "supersnabbladdare" och en EON 50kw. 50KW duger inte på långresa. Tveksamt om jag varit så nöjd med resan (och bilen) om jag varit hänvisad till andra laddstationer än Teslas. Dyrt, kanske, men 7,85kr/kw är ändå ok. Åker sällan långturer. Dom har även ett månadsabonnemang för 129kr och då blir priset 5,70kr/kw. Någonting rätt har tesla gjort med sin laddinfrastruktur.
/Jari
p.s Ville bara tillägga att farten käkar batteri. Markant skillnad om man ligger i 120 km/h vs 100 km/h
 
Senast ändrad:

Raggamuffin

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Då var första riktiga långturen avklarad. Stockholm-Lund ToR. Totalt blev det ca 1250 km. Hur var det att köra elbil då? Hade ju förberett resan genom att kolla på Chargefinder för att planera mina laddstopp. Det blev ända så att jag skippade den appen och laddade ner Teslas app istället. Reggade mitt betalkort där och sen körde jag. Första stoppet var vid Tesla SC i Linköping. Var nere på 25% när jag kom dit. Otroligt smidigt att använda laddstationen och appen. Laddade kanske 25 min. Kaffe och toalettbesök på Citygross. Fanns 12 laddplatser varav en var upptagen när jag kom dit. Nästa stopp blev Toftaholm (Tesla SC). Fanns 16 platser varav tre var upptagna när jag kom. Laddhastighet 140 kw. Fyllde på till 95% och sedan hela vägen till Lund. Finns ingen tillgänglig SC i Lund vilket gjorde att jag fick bege mig ut på stan för att leta laddstation. Vid centralstationen fanns 1 laddplats som var upptagen. Fortsatte till McDonalds där det fanns en laddplats. Dock en långsam laddare 50kw vilket gjorde att det tog över en timme att fylla batteriet. Hemåt nästa dag och då blev det stopp i Markaryd där det fanns 20 SC laddare varav två var upptagna när jag kom. Här fyllde jag bara på tillräckilgt för att ta mig till Linköping (15 min). Där laddade jag åter igen på en SC och åt lunch samtidigt.. Efter det raka spåret hem.

För att sammanfatta det hela. Att kunna använda Teslas SC gjorde resan otroligt smidig. Deras nätverk av laddare funkade alldeles utmärkt. Som i Markaryd där det fanns 20 "supersnabbladdare" och en EON 50kw. 50KW duger inte på långresa. Tveksamt om jag varit så nöjd med resan (och bilen) om jag varit hänvisad till andra laddstationer än Teslas. Dyrt, kanske, men 7,85kr/kw är ändå ok. Åker sällan långturer. Dom har även ett månadsabonnemang för 129kr och då blir priset 5,70kr/kw. Någonting rätt har tesla gjort med sin laddinfrastruktur.
/Jari
p.s Ville bara tillägga att farten käkar batteri. Markant skillnad om man ligger i 120 km/h vs 100 km/h

Det blir verkligen väldigt många stopp, även om man hade sluppit leta laddplats när man kom fram är ju det där rena döden.
 

JariT

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Det blir verkligen väldigt många stopp, även om man hade sluppit leta laddplats när man kom fram är ju det där rena döden.
Hejsan, två stopp ner och två upp. Det hade jag haft även med fossilbil. Däremot så funkar inte 50 kW laddare då stoppet blir för långt. Man väntar inte på sin tur vid en sån laddare. Vid en Tesla SC med (12-20) platser så blir, om alla platser skulle vara upptagna, inte väntan speciellt lång. Går snabbt att ladda vilket gör att stopptiden blir kort. Sen kostar det 10kr i minuten att stå efter att man laddat fullt.
 

JojjeM

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Det blir verkligen väldigt många stopp, även om man hade sluppit leta laddplats när man kom fram är ju det där rena döden.
Förstår inte riktigt hur två bensträckare på drygt 60 mil är "rena döden". (även om jag själv gärna kör 60 mil nonstop när omständigheterna tillåter)

Med det sagt så är det ju ofrånkomligt att det (ännu) inte går att köra längre sträckor lika snabbt med elbil som med förbränningsbil, och att vissa rutter utanför de större vägarna blir väldigt knepiga med dagens laddnätverk.

/J
 

Jonatan F

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Förstår inte riktigt hur två bensträckare på drygt 60 mil är "rena döden". (även om jag själv gärna kör 60 mil nonstop när omständigheterna tillåter)

Med det sagt så är det ju ofrånkomligt att det (ännu) inte går att köra längre sträckor lika snabbt med elbil som med förbränningsbil, och att vissa rutter utanför de större vägarna blir väldigt knepiga med dagens laddnätverk.

/J

Poängen är väl att elbil kanske inte ska användas på långresor utan stopp? Där kanske hvo eller annan teknik (tåg+bil vid slutpunkten) alltid kommer vara bättre. Blir väldigt mycket batterier om alla långresor ska köras med el.

Jag däremot som avskyr att köra mer än 30 mil på en dag och helst tar ett stopp var 10:e mil hade nog varit rätt bra elbilsägare.

Det jag saknar mest är en bil i andra änden av skalan. Pendla 1-4 mil på el. Behöver inte göra mer än 70 kmh. Plats för 1-2 personer och matkassar för veckohandlingen. Typ mopedbil på el med 70 kmh maxfart. Det finns ju twizzy men den kostar ju som en ny bensinbil. I Japan har de k-car eller vad de heter men de är inte lagliga här.

Det hade kunnat hantera 90% av alla bilresor eller något i den stilen. Hade sparat många mil med körning av kalla Ice-motorer.
 

Oskar

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Hejsan, två stopp ner och två upp. Det hade jag haft även med fossilbil. Däremot så funkar inte 50 kW laddare då stoppet blir för långt. Man väntar inte på sin tur vid en sån laddare. Vid en Tesla SC med (12-20) platser så blir, om alla platser skulle vara upptagna, inte väntan speciellt lång. Går snabbt att ladda vilket gör att stopptiden blir kort. Sen kostar det 10kr i minuten att stå efter att man laddat fullt.
Äh, det är jävligt manligt att köra långa sträckor nonstop. Där haru grejen.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Hejsan, två stopp ner och två upp. Det hade jag haft även med fossilbil. Däremot så funkar inte 50 kW laddare då stoppet blir för långt. Man väntar inte på sin tur vid en sån laddare. Vid en Tesla SC med (12-20) platser så blir, om alla platser skulle vara upptagna, inte väntan speciellt lång. Går snabbt att ladda vilket gör att stopptiden blir kort. Sen kostar det 10kr i minuten att stå efter att man laddat fullt.

Ja då är det inte så hemskt, själv stannar jag noll gånger på så kort sträcka om jag inte behöver tanka.
Även SC tycker jag är ett långt stopp.


Äh, det är jävligt manligt att köra långa sträckor nonstop. Där haru grejen.

Det spar tid att inte stå still, där har du grejen. Det är könsneutralt.
 

Hasse#7

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Poängen är väl att elbil kanske inte ska användas på långresor utan stopp? Där kanske hvo eller annan teknik (tåg+bil vid slutpunkten) alltid kommer vara bättre. Blir väldigt mycket batterier om alla långresor ska köras med el.

Jag däremot som avskyr att köra mer än 30 mil på en dag och helst tar ett stopp var 10:e mil hade nog varit rätt bra elbilsägare.

Det jag saknar mest är en bil i andra änden av skalan. Pendla 1-4 mil på el. Behöver inte göra mer än 70 kmh. Plats för 1-2 personer och matkassar för veckohandlingen. Typ mopedbil på el med 70 kmh maxfart. Det finns ju twizzy men den kostar ju som en ny bensinbil. I Japan har de k-car eller vad de heter men de är inte lagliga här.

Det hade kunnat hantera 90% av alla bilresor eller något i den stilen. Hade sparat många mil med körning av kalla Ice-motorer.
En beg trilling kan du hitta för 50kkr med lite tur. Den kan allt du önskade, men toppar ut på 134 km/h, så lite snabbare än önskat och går längre än begärt.
 

David_J

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Då var första riktiga långturen avklarad. Stockholm-Lund ToR. Totalt blev det ca 1250 km. Hur var det att köra elbil då? Hade ju förberett resan genom att kolla på Chargefinder för att planera mina laddstopp. Det blev ända så att jag skippade den appen och laddade ner Teslas app istället. Reggade mitt betalkort där och sen körde jag. Första stoppet var vid Tesla SC i Linköping. Var nere på 25% när jag kom dit. Otroligt smidigt att använda laddstationen och appen. Laddade kanske 25 min. Kaffe och toalettbesök på Citygross. Fanns 12 laddplatser varav en var upptagen när jag kom dit. Nästa stopp blev Toftaholm (Tesla SC). Fanns 16 platser varav tre var upptagna när jag kom. Laddhastighet 140 kw. Fyllde på till 95% och sedan hela vägen till Lund. Finns ingen tillgänglig SC i Lund vilket gjorde att jag fick bege mig ut på stan för att leta laddstation. Vid centralstationen fanns 1 laddplats som var upptagen. Fortsatte till McDonalds där det fanns en laddplats. Dock en långsam laddare 50kw vilket gjorde att det tog över en timme att fylla batteriet. Hemåt nästa dag och då blev det stopp i Markaryd där det fanns 20 SC laddare varav två var upptagna när jag kom. Här fyllde jag bara på tillräckilgt för att ta mig till Linköping (15 min). Där laddade jag åter igen på en SC och åt lunch samtidigt.. Efter det raka spåret hem.

För att sammanfatta det hela. Att kunna använda Teslas SC gjorde resan otroligt smidig. Deras nätverk av laddare funkade alldeles utmärkt. Som i Markaryd där det fanns 20 "supersnabbladdare" och en EON 50kw. 50KW duger inte på långresa. Tveksamt om jag varit så nöjd med resan (och bilen) om jag varit hänvisad till andra laddstationer än Teslas. Dyrt, kanske, men 7,85kr/kw är ändå ok. Åker sällan långturer. Dom har även ett månadsabonnemang för 129kr och då blir priset 5,70kr/kw. Någonting rätt har tesla gjort med sin laddinfrastruktur.
/Jari
p.s Ville bara tillägga att farten käkar batteri. Markant skillnad om man ligger i 120 km/h vs 100 km/h
80-95% på en snabbladdare kan ju i vissa fall ta lika lång tid som 20-80% men det vet du säkert redan. Ibland kan man tycka att appar typ ABRP lägger in fler korta stopp än nödvändigt men det är delvis pga av detta. Totaltiden för resan blir snabbare helt enkelt. Tillgängligheten av laddare hos Tesla Superchargers är helt klart imponerande. Kul!
Och ja, det finns en anledning till att många Norska Teslor nöjer sig med 100km/h (ofta ännu lägre) på E6an påväg hem.
 

Jonatan F

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
En beg trilling kan du hitta för 50kkr med lite tur. Den kan allt du önskade, men toppar ut på 134 km/h, så lite snabbare än önskat och går längre än begärt.

Billigast jag såg var 75kkr + batterihyra men får hålla ögonen öppna när jag inte bor i central hyreslägenhet utan laddmöjlighet längre. Förhoppningsvis snart :)
 

JariT

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
80-95% på en snabbladdare kan ju i vissa fall ta lika lång tid som 20-80% men det vet du säkert redan. Ibland kan man tycka att appar typ ABRP lägger in fler korta stopp än nödvändigt men det är delvis pga av detta. Totaltiden för resan blir snabbare helt enkelt. Tillgängligheten av laddare hos Tesla Superchargers är helt klart imponerande. Kul!
Och ja, det finns en anledning till att många Norska Teslor nöjer sig med 100km/h (ofta ännu lägre) på E6an påväg hem.
Hejsan, Jodå, jag vet att det tar längre tid från 80-95, så som du skriver, men ville äta upp maten och det var ingen kö vid laddstationen så ingen blev lidande :-) Tanken med ABPR är bra, men som du skriver, kan bli många korta stopp.
/Jari
 

HåkanC

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Pendla 1-4 mil på el. Behöver inte göra mer än 70 kmh. Plats för 1-2 personer och matkassar för veckohandlingen. Typ mopedbil på el med 70 kmh maxfart. Det finns ju twizzy men den kostar ju som en ny bensinbil. I Japan har de k-car eller vad de heter men de är inte lagliga här.

Det hade kunnat hantera 90% av alla bilresor eller något i den stilen. Hade sparat många mil med körning av kalla Ice-motorer.
Borde inte en hyfsat modern laddhybrid funka för dig då?
 

JojjeM

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Tanken med ABPR är bra, men som du skriver, kan bli många korta stopp.
/Jari

Går ju att ställa in åt vilket håll ABRP ska optimera. Jag har dock inte någon egen erfarenhet så det kanske inte funkar lika bra i praktiken som i teorin 😀

abrp-stops.PNG


/J
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Ska man ladda ner än ett par gånger på Tesla-laddare så är det lönt att teckna abonnemang, det är per månad men ingen bindningstid.

Ett stopp per 30-40 mil är helt ok tycker jag, få långa resor vi gör blir mer än ett stopp, många inget och någon enstaka två.

Sen styr ju omständigheterna, tidsmässigt tjänar man aldrig på att ladda fullt men ska man ändå göra något annat så kan man ju ladda på.
 

Hasse#7

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Billigast jag såg var 75kkr + batterihyra men får hålla ögonen öppna när jag inte bor i central hyreslägenhet utan laddmöjlighet längre. Förhoppningsvis snart :)
Det är ingen batterihyra. Trilling är Mitsubishi I-Miev/Peugeot Ion/Citroën C-Zero. Vad jag vet har bara Renault batterihyra, och bara på vissa bilar. Men du kan ha rått om priset. Mycket elektriskt går upp i pris trots ålder och kort körsträcka. Min Ion har varit en galet bra affär, även om det mest är min kompis som dragit nytta av det. 🤣
 

Jonatan F

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Det är ingen batterihyra. Trilling är Mitsubishi I-Miev/Peugeot Ion/Citroën C-Zero. Vad jag vet har bara Renault batterihyra, och bara på vissa bilar. Men du kan ha rått om priset. Mycket elektriskt går upp i pris trots ålder och kort körsträcka. Min Ion har varit en galet bra affär, även om det mest är min kompis som dragit nytta av det. 🤣

Aha! Trodde du menade twizzy men att autocorrect rättat till trilling. Ska kolla!
 

fiskarn

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Jag är själv inget fan av att köpa nya grejer hela tiden och har alltid kört gamla bilar och kör för nu bensinbil av många orsaker. Planerar en längre resa i sommar och då har ju bensin sina fördelar. MEN det finns väl ändå inget som tyder på att det skulle bli i närheten lika dyrt med driftskostander för elbilar som för bensin eller diesel? Även om elen råkar va lite dyr ibland.. så är det ju fortfarande betydligt billigare.
 

ooms

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
MEN det finns väl ändå inget som tyder på att det skulle bli i närheten lika dyrt med driftskostander för elbilar som för bensin eller diesel? Även om elen råkar va lite dyr ibland.. så är det ju fortfarande betydligt billigare.
Nja, man måste komma ihåg att det ligger stora skatteintäkter inbäddade i diesel- och bensinpriser, långt mer än hälften av priset vid pump är skatter. Vet inte hur det ser ut idag om man jämför en mil körd på bensin/diesel vs 1 mil på el i form av skatteintäkter, men gissningsvis är det betydligt lägre för elen. I takt med att allt mer transporter flyttas över till el och skatteintäkterna fr bensin/diesel minskar så måste pengarna in fr annat håll. Gissningsvis lär det läggas på driftkostnaden för bilismen på ett eller annat sätt.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Jag är själv inget fan av att köpa nya grejer hela tiden och har alltid kört gamla bilar och kör för nu bensinbil av många orsaker. Planerar en längre resa i sommar och då har ju bensin sina fördelar. MEN det finns väl ändå inget som tyder på att det skulle bli i närheten lika dyrt med driftskostander för elbilar som för bensin eller diesel? Även om elen råkar va lite dyr ibland.. så är det ju fortfarande betydligt billigare.

Nej, elen kommer aldrig bli så dyr per mil som bensin/diesel. Då kommer vi inte ha råd att ha kylskåpet igång hemma.
Men pengarna ska in, så när tillräckligt många gått över till elbil så kommer det behöva justeras på något sätt, nån kommer tjäna på det ändå och någon annan kommer komma i kläm. Kilometerskatt eller liknande system.
 

fiskarn

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Nja, man måste komma ihåg att det ligger stora skatteintäkter inbäddade i diesel- och bensinpriser, långt mer än hälften av priset vid pump är skatter. Vet inte hur det ser ut idag om man jämför en mil körd på bensin/diesel vs 1 mil på el i form av skatteintäkter, men gissningsvis är det betydligt lägre för elen. I takt med att allt mer transporter flyttas över till el och skatteintäkterna fr bensin/diesel minskar så måste pengarna in fr annat håll. Gissningsvis lär det läggas på driftkostnaden för bilismen på ett eller annat sätt.

Jo absolut. Menade mer i det kortare perspektivet. Bara för att elen kostar 3 kr/kWh nån timme blir det inte dyrare att köra elbil. Men på sikt kanske det kommer till km-skatter eller liknande.

Sen är det ju mycket skatt på el också. Periodvis har 1 kWh el kostat ungefär lika mycket som en kWh bensin men det varierar ju. Men elbilar drar ju mindre i slutanvändningen iaf så det blir ju färre kr där helt klart.
 

Hälsingland

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Jo absolut. Menade mer i det kortare perspektivet. Bara för att elen kostar 3 kr/kWh nån timme blir det inte dyrare att köra elbil. Men på sikt kanske det kommer till km-skatter eller liknande.

Sen är det ju mycket skatt på el också. Periodvis har 1 kWh el kostat ungefär lika mycket som en kWh bensin men det varierar ju. Men elbilar drar ju mindre i slutanvändningen iaf så det blir ju färre kr där helt klart.

En annan möjlig pålaga är ju en särskild skatt på att ladda bilen även vid hemmaladdning. Ställs kravet på att laddare enbart får säljas som har en särskild elmätare för bilen, så går det ju inte att runda om det samtidigt införs på bilarna att dom inte kan laddas utan den funktionen.

Där kan man vara säker på att det finns oändligt med idéer för att pengarna ska komma in :cool:
 
Topp