[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

AndersJB

Aktiv medlem
Fast sett till det totala antalet bilar som rullar måste det ändå vara rätt få som används till att dra nåt tyngre än gallersläpet till tippen. Många kör ju runt helt utan dragkrok 😳
Men ja för den målgruppen lär ju den lilla klicken bilar som får dra vettiga vikter och gör det med värdighet vara attraktiva att köpa ett bra tag till.
Precis...
Här hemma drar ju frugan hästsläpet flitigt.
Med en häst i blir det runt 1650 kg totalvikt,då funkar hennes V70.
Men när dotterns häst ska med väger det runt 2300 kg,då får min VW Transporter rycka in.
Men i dom flesta fall funkar V70:in.
Dock är planen på att byta bort den till nån annan rolig dieseldragbil,enda som är intressant i dagsläget.😊

kais01

Aktiv medlem
Va bra! Kom igen om någon månad om/när du realiserat din försäljning så får vi facit. Jag skulle dock rekommendera de, likt som undertecknad, att om man sitter med en fet diesel suv att omg sälja den om man avser att avyttra detta för nåt annat. En dieselhäck a typ 1 l/milen lär jefligt snart vara helt ovidkommande på marknaden.
du har nog missat tajmingen lite med din utsaga. dieslarna var kalla för ett par tre år sedan då det gick en mediamobb angående att stänga dem ute från stadskärnor. även det misstajmat eftersom biltrafiken till och i städernas centrala delar redan hade minskat betydligt. bilpendling till centrala stockholm som ett exempel ligger nu på nivå med cykel.

mobbing som sagt. inget snack om detta idag. däremot har trafiken fortsatt att öka kraftigt där folk transporterar sig med bil mellan en förort till en annan, till arbete eller externa köpcentra.

det var bra att vara köpare av dieselbil då;) men nu skriker marknaden efter allt som rullar, inklusive diesel. och närmast helt prisokänsligt. vilket även tycks gälla bränslepriserna.

gäller för övrigt även cyklar:)

jonte987

Aktiv medlem
Nu post-covdid med två personer som pendlar 50% så är frågan om det inte är en Transporter man ska ha och en mindre pendlar bil

julgus

Aktiv medlem
Tjena!

Låter som att du är bitter på nån bilförsäljare för att du blivit blåst.

Hur gammal/stor bil har du om den drar 1l/mil?? Det är f-n svårt att komma upp i den förbrukningen med en modern diesel. Om man kör lite halvdåligt så går det nog med typ en BMW X5 M50d iofs.
Nej - snarare tvärtom - bytte in min Merca GLE 350d i dec 2021 som dellivid för en kommande elbil.. - en av mina bättre bilaffärer skulle jag tro - fick oförskämt bra för den då. Den skulle dra 0.55l/m enl uppgift - jo tjenare - inte en chans.
du har nog missat tajmingen lite med din utsaga. dieslarna var kalla för ett par tre år sedan då det gick en mediamobb angående att stänga dem ute från stadskärnor. även det misstajmat eftersom biltrafiken till och i städernas centrala delar redan hade minskat betydligt. bilpendling till centrala stockholm som ett exempel ligger nu på nivå med cykel.

mobbing som sagt. inget snack om detta idag. däremot har trafiken fortsatt att öka kraftigt där folk transporterar sig med bil mellan en förort till en annan, till arbete eller externa köpcentra.

det var bra att vara köpare av dieselbil då;) men nu skriker marknaden efter allt som rullar, inklusive diesel. och närmast helt prisokänsligt. vilket även tycks gälla bränslepriserna.

Jo, så har det varit. Nu är situationen (snart) helt en annan.

Rattnalle

Aktiv medlem

Det är inte trendigt att skriva om det i media men det är fortfarande ett jätteproblem både från den platåade (inte minskade) lokala trafiken i större stadskärnor men framförallt från genomfartsleder där trafiken fortfarande ökar. Att man i Sverige inte ställde några som helst krav på åtgärd av fuskbilarna är rätt anmärkningsvärt med tanke på hur många förtida dödsfall utsläppen från trafiken kopplas till.

arcamone

Aktiv medlem
En annan möjlig pålaga är ju en särskild skatt på att ladda bilen även vid hemmaladdning. Ställs kravet på att laddare enbart får säljas som har en särskild elmätare för bilen, så går det ju inte att runda om det samtidigt införs på bilarna att dom inte kan laddas utan den funktionen.

Där kan man vara säker på att det finns oändligt med idéer för att pengarna ska komma in :cool:

Just pålagan är väl redan förberedd iom att det statliga stödet kräver separat mätning. Vill du snabbladda framgent på din dedikerade elbilsladdare = 5 kr milen i skatt. Långsamladdar du via schuko så slipper du skatt, typ.

Frågan är väl inte om utan när.

NickPick

Aktiv medlem
Diesel eller bensin? Bensin kan jag tänka mig, men att få en diesel idag att dra 1 liter/milen känns närmast ogörbart.
Samtidigt så tror jag att många som köper en xc90 skiter i vad det kostar, litegranna iaf. Mamma trodde hennes drog 0,7 om man körde lugnt ungefär. Tror det är en 19 eller 21.

NickPick

Aktiv medlem
Har vi pratat om Subaru Solterra / Toyota bz4xrtuzxztvwzqxzr än?

Pris och storleksmässigt verkar de båda rätt ok…Räckvidden i lägsta laget. Hiss eller diss?
Blev väl stor recall pga kan tappa hjulen… vet inte vad dessa bilar har för unikt om jag ska vara ärlig. Man blir nog lite försökskanin när korta japaner boendes hos sin mamma och pappa trots 45 år gamla ska bygga elbil 😁 säkert en bra bil, det tror jag!

kais01

Aktiv medlem
Det är inte trendigt att skriva om det i media men det är fortfarande ett jätteproblem både från den platåade (inte minskade) lokala trafiken i större stadskärnor men framförallt från genomfartsleder där trafiken fortfarande ökar. Att man i Sverige inte ställde några som helst krav på åtgärd av fuskbilarna är rätt anmärkningsvärt med tanke på hur många förtida dödsfall utsläppen från trafiken kopplas till.
det är hursomhelst ett självlösande problem iom utskrotning om något tiotal år. de aktuella fuskbilarna liksom alla andra har sålts godkända för trafik deras tekniska livslängd till användare som dig och mig. att sedan komma och säga retroaktivt att det menade vi inte, är främmande i varje rättsstat.

att irl skiljer sig från provbänk har varit allmänt känt och omskrivet åtminstone sedan katalysatot infördes på 80-talet. att sedan inte eu-byråkratin förmådde göra de mest basala testerna av just de här bilarna säger snarast mer om kompetensen inom eu än giriga vw-chefer.

Rattnalle

Aktiv medlem
det är hursomhelst ett självlösande problem iom utskrotning om något tiotal år. de aktuella fuskbilarna liksom alla andra har sålts godkända för trafik deras tekniska livslängd till användare som dig och mig. att sedan komma och säga retroaktivt att det menade vi inte, är främmande i varje rättsstat.

att irl skiljer sig från provbänk har varit allmänt känt och omskrivet åtminstone sedan katalysatot infördes på 80-talet. att sedan inte eu-byråkratin förmådde göra de mest basala testerna av just de här bilarna säger snarast mer om kompetensen inom eu än giriga vw-chefer.
Det är tillverkarna själva som ska ha koll på att de följer reglerna. Att produkter som visar sig inte göra det återkallas är tvärt emot vad du påstår ett rätt vanligt fenomen.

Rattnalle

Aktiv medlem
Dieselgate gällde primärt nox utsläpp på den amerikanska marknaden och där återkallades bilarna.
Nja. Att bilarna inte uppfyllde kraven i sig gällde här också. Det blev bara aldrig en stor cirkus med återkallelser av det. VW fick böta typ 10 miljarder till EU. Myndigheterna ryckte på axlarna åt att det visade sig att många fler inte klarade kraven och införde Euro6d istället med resonemanget att det löser sig med tiden.

Sen var en del av problemet från första början så klart att man inte hade ställt upp krav och tester som följde upp önskad effekt i verkligheten. Klart alla som kan utnyttjar den situationen.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
Det är tillverkarna själva som ska ha koll på att de följer reglerna. Att produkter som visar sig inte göra det återkallas är tvärt emot vad du påstår ett rätt vanligt fenomen.
icke desto mindre fallerade eu med kontrollerna i detta fall. det kom som sagt baklänges via usa där vw med fuskdatavara försökte få bilar tekniskt sett euro5 att framstå som att de klarade usas motsvarighet till euro6.

olustigt i sammanhanget är att om man köpte vw i europa kunde man flera år tidigare än kravinförandet 2015 beställa nybilar med euro6-utrustning.

det fanns alltså inga tekniska hinder att göra rätt för sig i usa, det var bara girighet.

svurr

Aktiv medlem
Skillnaderna i faktiskta utsläpp och påstådda var större i USA, samt att i USA är det nox som är den begränsande faktorn vilken och inte co2 som i EU.
Det var ingen slump att det typ bara var vw som öht sålde dieselbilar i USA, nox kraven gjorde det omöjligt att göra vettiga dieselbilar.

Rattnalle

Aktiv medlem
icke desto mindre fallerade eu med kontrollerna i detta fall. det kom som sagt baklänges via usa där vw med fuskdatavara försökte få bilar tekniskt sett euro5 att framstå som att de klarade usas motsvarighet till euro6.

olustigt i sammanhanget är att om man köpte vw i europa kunde man flera år tidigare än kravinförandet 2015 beställa nybilar med euro6-utrustning.

det fanns alltså inga tekniska hinder att göra rätt för sig i usa, det var bara girighet.
Man har också kunnat köpa t ex leksaker utan giftig plast med förbjudna ämnen länge, ändå har det fortsatt säljas och ofta när det upptäckts återkallats sådana. Det är samma princip men lite lägre kapitalinsats för den enskilde konsumenten.

Rattnalle

Aktiv medlem
Skillnaderna i faktiskta utsläpp och påstådda var större i USA, samt att i USA är det nox som är den begränsande faktorn vilken och inte co2 som i EU.
Det var ingen slump att det typ bara var vw som öht sålde dieselbilar i USA, nox kraven gjorde det omöjligt att göra vettiga dieselbilar.
Kraven är strängare i USA så kanske inte så konstigt att avvikelsen blir större, men de europeiska kraven uppfylldes inte heller visade det ju sig.

Men förhoppningsvis är vi av med problemet 2032 när de flesta bilarna sålda med labb-certifiering är utskrotade.

stigfinnare

Aktiv medlem
Eftersom ni snackar förbrukning… Jag ligger oftast på 70-90% el med min V60 T8 Recharge, med 50km till jobbet där jag kan ladda. 0,2-0,4 förbrukning i vardagskörning. Nyss var vi till fjällen med 2 cyklar på taket och 1 bak, en veckas packning och 5 i bilen, då drog den 0,75.
Om jag åker tidigt till jobbet så att laddarna garanterat är lediga blir det mer åt det här hållet på en vecka.

C2E4ABAD-6D00-4EF5-A637-B1F30262C3FA.jpeg

Bilagor

• 63328194-C957-43B2-9176-A8AAAD7072A8.jpeg
    63328194-C957-43B2-9176-A8AAAD7072A8.jpeg
    11.9 KB · Besök: 9

Maakus

Aktiv medlem
Eftersom ni snackar förbrukning… Jag ligger oftast på 70-90% el med min V60 T8 Recharge, med 50km till jobbet där jag kan ladda. 0,2-0,4 förbrukning i vardagskörning. Nyss var vi till fjällen med 2 cyklar på taket och 1 bak, en veckas packning och 5 i bilen, då drog den 0,75.
Om jag åker tidigt till jobbet så att laddarna garanterat är lediga blir det mer åt det här hållet på en vecka.

Visa bilaga 566749

6,5km...

Tur att du inte har en diesel, mina stackars EGR rör hade korkat igen direkt.

De stackars förbränningsmotorerna i PHEV:ar lever ett ganska taskigt liv, speciellt om man bara kör korta sträckor där man precis hinner starta motorn innan den ska stängas av igen. De hinner ju inte bli varma på den lilla tiden de används, och förväntas leverera effekt ganska omgående.

0,75 är ju rätt gött med all den lasten.
Min lilla Golf drar 0,65 typ, om det är mycket motorväg, och då är det bara jag i den. Utan cykel haha :)

stigfinnare

Aktiv medlem
6,5km...

Tur att du inte har en diesel, mina stackars EGR rör hade korkat igen direkt.

De stackars förbränningsmotorerna i PHEV:ar lever ett ganska taskigt liv, speciellt om man bara kör korta sträckor där man precis hinner starta motorn innan den ska stängas av igen. De hinner ju inte bli varma på den lilla tiden de används, och förväntas leverera effekt ganska omgående.

0,75 är ju rätt gött med all den lasten.
Min lilla Golf drar 0,65 typ, om det är mycket motorväg, och då är det bara jag i den. Utan cykel haha :)
Jag jobbar på nämnda biltillverkare (får inte betalt för att skriva på forum dock) och skulle kunna byta till elbil nästa år, men tror jag kör vidare med laddhybrid ett tag till, det känns tillräckligt snålt för att man inte ska bli helt ruinerad på semestern och räckvidden är precis lagom på el resten av året. Sen blir det någon längre tur varannan vecka när jag inte lyckats ladda så att bensinmotorn får jobba.

Kneecap

Aktiv medlem
Nej - snarare tvärtom - bytte in min Merca GLE 350d i dec 2021 som dellivid för en kommande elbil.. - en av mina bättre bilaffärer skulle jag tro - fick oförskämt bra för den då. Den skulle dra 0.55l/m enl uppgift - jo tjenare - inte en chans.

Jo, så har det varit. Nu är situationen (snart) helt en annan.

Tjena!

Som jag skrev innan. Helt omöjligt att jämföra med förra året. Då försäljningen av begbilar steg med närmare 30% i mars och över 30% i April. Så även om den rasat 20% i år i mars så är den ju högre än både 2020 och 2019.
Väldigt lätt att vrida på sanningen med statistik.

Stumpy

Aktiv medlem
Rent anekdotiskt, så ligger likadana VW Golf Sportscombi 2016 som jag köpte 2018 ute för samma pris nu som då. De är iofs osålda.

HåkanC

Aktiv medlem
Jag ligger oftast på 70-90% el med min V60 T8 Recharge, med 50km till jobbet där jag kan ladda.
Jag jobbar på nämnda biltillverkare
Grattis till att få ladda på jobbet (kanske gratis tom?), det är långtifrån alla volvokontor man får det på.
Drabbade tex min granne, trots tjänstebil fick han inte ladda på jobbet. Nu jobbar han inte kvar där, men det är pga andra anledningar.

julgus

Aktiv medlem
Tjena!

Som jag skrev innan. Helt omöjligt att jämföra med förra året. Då försäljningen av begbilar steg med närmare 30% i mars och över 30% i April. Så även om den rasat 20% i år i mars så är den ju högre än både 2020 och 2019.
Väldigt lätt att vrida på sanningen med statistik.
Men den visar ju ändock på ett trendbrott i närtid.. annars kan kan man ju inte referera till något då det alltid finns något annan historisk data att relatera till.. Inget falskt alls att hävda vad man gör enl mrf.

Kneecap

Aktiv medlem
Men den visar ju ändock på ett trendbrott i närtid.. annars kan kan man ju inte referera till något då det alltid finns något annan historisk data att relatera till.. Inget falskt alls att hävda vad man gör enl mrf.

Tjena!

Jo men kan man något om statistik så vet man att man ibland ska räkna bort extremer för att få hyfsat relativ data. Det är ett stort ras jmf med förra året, men förra året var extremt. Det fanns inga nya bilar att tillgå, nu levereras det, men långt ifrån den takten som skulle behövas.
Nånstans andra halvan av 2024 bör det ha jobbat ikapp, om inget annat ställer till det. Rätt osäkert läge med tanke på Ukraina dock.
Först när nybilsleveranserna är på normal nivå så kommer begpriserna gå ner på normala siffror.
Och som @kais01 skriver, det där är siffror på antal sålda bilar, inte hur mycket dom säljs för.
Alla försäljare jag pratat med säger samma sak, det är brist på nyare begbilar och jag känner ganska många försäljare så jag är relativ säker på att stämmer väl.

Kvinna med

Ny medlem
Jag har ingen vilja att hitta fel, har ägt bilar utan strålkastarspolning innan och det vill jag inte göra igen. Och det är precis som jag skrev, utrustning man förväntar sig på moderna bilar ffa om dom kostar norr om en halv miljon. Att ha en lastlucka så att man kan få in 2-3 par skidor är samma sak.
Håller med om att vissa saker bara förväntar man sig: vindrutetrorkare på bakrutan på en Volvo S60 som exempel saknas... Lastlucka är ett måste, vilket inte heller alla förstår. Får höra att "du kan väl bara fälla sätet.." Ja, men snälla nån då, då försvinner ju en sittplats!

Spacekitty

Aktiv medlem
Vindrutetorkare på bakrutan måste vara något av det mest onödiga som finns. Tycker jag. Ägarna till bilar som har det orkar inte ens byta gummi när dom är slitna och repar istället upp hela glaset.

ooms

Aktiv medlem
På en kombi gör de nytta, men på sedaner (som Volvo S60) eller halvkombis finns det ju ingen anledning att ha det. Att vissa bilägare är dumma och lata är nog nåt man får leva med, är ju dock relativt enkelt att se om en bil varit dåligt skött så att man kan undvika dem.

NickPick

Aktiv medlem
På en kombi gör de nytta, men på sedaner (som Volvo S60) eller halvkombis finns det ju ingen anledning att ha det. Att vissa bilägare är dumma och lata är nog nåt man får leva med, är ju dock relativt enkelt att se om en bil varit dåligt skött så att man kan undvika dem.
På en hatchback fyller det lika stor nytta som på en kombi, tycker jag.
Men det med sagt är det knappast ett nödvändigt ont.

Kneecap

Aktiv medlem
Håller med om att vissa saker bara förväntar man sig: vindrutetrorkare på bakrutan på en Volvo S60 som exempel saknas... Lastlucka är ett måste, vilket inte heller alla förstår. Får höra att "du kan väl bara fälla sätet.." Ja, men snälla nån då, då försvinner ju en sittplats!

Tjena!

Lastlucka är skit, det ska vara tredelat säte så får man igenom större saker.

Älskar torkare bak, men jag byter torkarblad en gång i halvåret också. Sen kör jag med behandling på rutorna så man inte behöver använda torkarna lika mycket. I 100 med min bil så behöver det verkligen vara en störtskur för att jag ska använda torkarna.

Hälsingland

Aktiv medlem
Tjena!

Älskar torkare bak, men jag byter torkarblad en gång i halvåret också. Sen kör jag med behandling på rutorna så man inte behöver använda torkarna lika mycket. I 100 med min bil så behöver det verkligen vara en störtskur för att jag ska använda torkarna.
Finns ju 3-delat med lastlucka 😉

Boromir

Aktiv medlem
Tjena!

Naturligtvis är 40/20/40 delning av ryggstödet i baksätet bäst, tyvärr verkar många tillverkare snåla in på detta som t.ex Volvo. På vår Xc70 är det så men inte på V90 vilket är en försämring, ännu värre med andra som har 60/40-delning utan lucka (t.ex Ioniq 5 (Kia EV6 har åtminstone en minimal lucka), Tesla M3), det funkar inte för oss som fortfarande kommer behöva två barnstolar i baksätet ett tag till.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Man måste ju inte ladda den dyraste timmen. Nu bor jag i elområde 3 men här kostade det 7-8 öre / kWh rätt många timmar inatt, inkl skatter och avgifter men exkl nätavgiften som alltid är samma. Kommande natt 72 öre som billigast medans dagens peak var 835 öre / kWh. Det räcker inte med att vara korkad för att ladda när det är 100 gånger dyrare, det måste vara något annat fel också.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
663 öre exkl skatter och avgifter imorgon 18-19 i SE3, jag tittade på fel dag. Dyrast idag var 379 öre och det har legat strax under den nivån från morgon till kväll. Galet.

Vindkraft måste vara en dålig investering f.ö, när det blåser är det nästan alltid billigt.

Hälsingland

Aktiv medlem
663 öre exkl skatter och avgifter imorgon 18-19 i SE3, jag tittade på fel dag. Dyrast idag var 379 öre och det har legat strax under den nivån från morgon till kväll. Galet.

Vindkraft måste vara en dålig investering f.ö, när det blåser är det nästan alltid billigt.
Så är det ju, och var det inte ett sådant högt motstånd mot vindkraft söderut skulle ni ha betydligt fler perioder med billig el än idag. I norr blir ju elen gratis mer eller mindre bara det blåser, men så är ju hela norra delen nerlusad med snurror också 😩

Topp