[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

H.

Aktiv medlem
Kan inte alla som hävdar att de som köper nya elbilar bör ändra sitt konsumtionsmönster först och främst visa statistik som stödjer tesen att bilarnas medellivslängd har minskat på senare tid på grund av alla som hoppar på tåget med nya elbilar. Enligt det resonemang som förs så leder det till en ökad skrotning av fullt fungerande bilar, och det borde börja synas på statistiken vid det här laget. Vad jag kan se är förväntad medellivslängd för en bil 17 år och har varit så sedan iaf 2015, jag orkade inte kolla längre bak i tiden. Genomsnittsåldern på bilar i drift är 10 år och inte heller den siffran har ändrats på 7 år. Och Sverige har i internationellt perspektiv ganska lång omsättningstid på bilflottan.

Så länge omsättningstiden på bilar är konstant är det positivt om andelen elbilar som tillförs bilflottan är så stor som möjligt, eftersom det innebär att andelen elbilar totalt i fordonsflottan ökar.

Sen kan man propagera för att fordonsflottan ska minska i mängd och att det är positivt om bilarna håller längre. Men det innebär inte att man ska kritisera de som när de ändå ska köpa bil väljer att köpa en elbil.

Det som återstår att se är om elbilar tack vare mindre rörlig mekanik kommer bidra till att öka förväntad livslängd på bilar eller om batteriernas degenerering innebär att livslängden kortas. Där tycker jag att det finns relevant kritik att fundera över. Men från vad man hört angående Teslas som levt länge verkar oron för batterierna vara lite överdriven.

fiskarn

Aktiv medlem
Jag har inte hävdat något om hur elbilar påverkar bilars medellivslängd. Jag säger bara att det skrotas massa bilar som går att laga. Det kan väl inte vara speciellt kontroversiellt?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Hmm, min upplevelse av ABRP är inget vidare. Kanske inte gett den tillräcklig tid.

Du måste koppla det till bilen för att det ska fungera riktigt bra tycker jag. Sen brukar jag navigera till nästa laddstopp med bilens navigator för att få förvärmning och riktigt snabb laddning.

Annars är det mer för att få en ide på kammaren för att få en ide om sin rutt.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Livslängd på elbilar tror jag kommer hänga på ekonomin på batterierna. Kommer batteriet på en krockad bil vara mer värt för att stoppa in i en bil med trasigt batteri mm. Det blir nog ett annat sätt att se på det hela än med traditionella otto-bilar.

Vi ihop med Finland har väl haft den äldsta bilparken i Europa ett bra tag? Kan även hänga ihop med att "alla" hade råd med bil i Sverige tidigare än andra.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Vad blir det, 6 kr/milen?

Det snittar väl ut ungefär där.
Men från ca 2 kr milen till 12 kr milen beroende på när, var och hur man laddar.

Bor man i norr och kan timdebiteringsladda är det väldigt billigt, bor man i söder och har traditionellt abonnemang så närmar vi oss snart break even mot bensin...

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Vad blir det, 6 kr/milen?

När jag laddar hemma i BRF-garage har jag senaste halvåret betalat 1,80 kr / kWh, självkostnadspris. Hade jag orkat ladda på kommunens stolpar hade jag betalat 0 kr men nu ska de (bra!) börja ta betalt.

Med Mers fastprisabonnemang kan du köra upp till 225 mil i månaden för 499 kr om du drar 2kWh/10km. Kör du mindre blir det dyrare per mil :-)

fiskarn

Aktiv medlem
Jag har aldrig haft timdebitering och vet inte om det skulle vara så bra för mentalhälsan men har man som jag "vanligt" rörligt abonemang ligger väl totalkostanden på ca 4,5 kr/kWh nu (elområde 3) Men har man elbil måste ju timdebitering va klockrent.

Snuten

Aktiv medlem
Tråden handlar ju om hur en enskild person skall tänka då han satsar på ny bil. Vi är ju verkligen inne i en omvälvande tid då det gäller en sådan sak just nu, och ingen vill stå med Svarte Petter om ett par år och känna att de gjort världens sämsta affär.
Jag har hittills tänkt att det är el som gäller nu. Inte för att det är bäst utan just för att jag som liten maktlös konsument gör den för min privatekonomi, minst dåliga satsningen då.
Ibland läser man dock saker som får en att tvivla:

VLT: Om du tror att du kan rädda klimatet med hjälp av elbilar, då har du helt fel.

mzi

Aktiv medlem
Det där är en myt. Elbilar kräver mindre CO² för att framställas och att det krävs fossila bränslen för att skapa el är övergående med rätt politik. För en förbränningsmotor så är det fossila bränslen dom krävs.

Snuten

Aktiv medlem
Det där är en myt. Elbilar kräver mindre CO² för att framställas och att det krävs fossila bränslen för att skapa el är övergående med rätt politik. För en förbränningsmotor så är det fossila bränslen dom krävs.

Jag hoppas naturligtvis att du har rätt. Det är väl just nu energiförsörjnings frågan som är mera på tapeten än miljösvineriet då det gäller tillverkningen av batterier. Åtminstone verkar det vara så i den allmänna debatten i Sverige just nu.
Vilken av dessa två ödesfaktorer som man skall låta spela störst roll i sina överväganden, kan jag dock inte förstå. Kanske spelar det inte så stor roll den dagen man står där och måste välja själv.

Hasse#7

Aktiv medlem
Jag hoppas naturligtvis att du har rätt. Det är väl just nu energiförsörjnings frågan som är mera på tapeten än miljösvineriet då det gäller tillverkningen av batterier. Åtminstone verkar det vara så i den allmänna debatten i Sverige just nu.
Vilken av dessa två ödesfaktorer som man skall låta spela störst roll i sina överväganden, kan jag dock inte förstå. Kanske spelar det inte så stor roll den dagen man står där och måste välja själv.
Du måste välja mellan elbil eller ingen bil med det resonemanget.

Utter

Aktiv medlem
Tråden handlar ju om hur en enskild person skall tänka då han satsar på ny bil. Vi är ju verkligen inne i en omvälvande tid då det gäller en sådan sak just nu, och ingen vill stå med Svarte Petter om ett par år och känna att de gjort världens sämsta affär.
Jag har hittills tänkt att det är el som gäller nu. Inte för att det är bäst utan just för att jag som liten maktlös konsument gör den för min privatekonomi, minst dåliga satsningen då.
Ibland läser man dock saker som får en att tvivla:

VLT: Om du tror att du kan rädda klimatet med hjälp av elbilar, då har du helt fel.
Ett tips; skippa debattartiklar och satsa på forsknings-diton istället. Utan att läsa denna så noggrant så ser man direkt att den gamla 12000-milalögnen från den Svenska studien (som sen aldrig fick publiceras och drogs tillbaka för att den var direkt felaktig) citeras.

Kneecap

Aktiv medlem

Tjena!

T.ex. Teslas batterifabriken drivs av egna solceller.
Den debattartikeln var ju ett typexempel på gubbar som är rädda* för elbilar. Samma upprepning hela tiden om att batterierna dör direkt när garantin går ut. Ingen som tänker på att ganska många bilmärken har en garanti på två-tre är, att byta en motor eller växellåda är f-n inte gratis och är inte helt ovanligt heller.

*Är ju väldigt vanligt att folk är "livrädda" för elbilar. För dom kan ju brinna! Sluta använd mobiltelefon då, om du inte laddar den i ett brandklassad skåp.

Snuten

Aktiv medlem
Tjena!

T.ex. Teslas batterifabriken drivs av egna solceller.
Den debattartikeln var ju ett typexempel på gubbar som är rädda* för elbilar. Samma upprepning hela tiden om att batterierna dör direkt när garantin går ut. Ingen som tänker på att ganska många bilmärken har en garanti på två-tre är, att byta en motor eller växellåda är f-n inte gratis och är inte helt ovanligt heller.

*Är ju väldigt vanligt att folk är "livrädda" för elbilar. För dom kan ju brinna! Sluta använd mobiltelefon då, om du inte laddar den i ett brandklassad skåp.
Om Teslas batterifabrik drivs av solceller eller ngt annat, är väl inte huvudfrågan då det gäller avigsidorna med batteritillverkning? Jag har förstått det som att det är råvaru framställningen som är haken. Not in my backyard osv...

fhloston

Aktiv medlem
Om Teslas batterifabrik drivs av solceller eller ngt annat, är väl inte huvudfrågan då det gäller avigsidorna med batteritillverkning? Jag har förstått det som att det är råvaru framställningen som är haken. Not in my backyard osv...

Jo, råvaruframställningen är ju alltid ett problem. Oavsett vilken råvara det är.
Sker den "någon annanstans" så finns det nog ofta problem med att det inte tas hänsyn till miljö och etiska frågor.
En stor anledning till att all? framställning av jordartsmetaller har flyttat från västvärlden är väl att Kina slirar lite på både miljö och arbetsvillkor, vilket gör det billigare.
Tar vi hem produktionen så är det nog bättre för jordens miljö. Bara det inte sker i my backyard.

Jag gissar tex att den mesta av oljeproduktionen skulle kunna ske på ett bättre sätt. Norsk olja produceras säkert med bra villkor, och förhoppningsvis även med hyfsad miljötanke.

Jolinwood

Aktiv medlem
Det blir intressant att se hur spelplanen förändras nu.
Nu kommer jag väl få en rabiat moderator med en gulblå tshirt numrerad 88 på mig och kontot låst i vanlig ordning men för att svara så opolitiserande jag förmår:
Elbilar är en marknadsrevolution, ett epokskifte i utvecklingen av den typen av produkt där fördelarna vida överstiger nackdelarna. Att ”spelplanen” skulle förändras av den här veckans konservativa m*ktglidning är lika rimligt som att man skulle reglera fördel en tillbakagång till analogkamera och trådtelefon.

fiskarn

Aktiv medlem
Att andelen elbilar inte skulle öka är nog ingen som tror men hur mycket bidrag som ges till höger och vänster kan ju ändras. Även elpriser, bränslepriser och räntor och mycket annat kan väl påverkas gissar jag.

ooms

Aktiv medlem
Att andelen elbilar inte skulle öka är nog ingen som tror men hur mycket bidrag som ges till höger och vänster kan ju ändras. Även elpriser, bränslepriser och räntor och mycket annat kan väl påverkas gissar jag.
Bränslepriser kommer påverkas kraftigt när reduktionsplikten slopas. Även subventioner och straffskatter lär påverkas, hur återstår att se. Så det lär nog kunna bli en impact på hur bråttom det är att skaffa elbil för de som har fullt fungerande ICE-bilar idag.

Spacekitty

Aktiv medlem
Drivmedelsskattens årliga uppindexering om 2% har varit pausad 2022, så den är nog tänkt att ökas under 2023 igen. Den siste september är det slut på tillfälliga sänkningen (1 kr 5 öre) också.

Senast ändrad:

JojjeM

Aktiv medlem
Apropå det så försöker ju Tesla även "ta hem" råvaruutvinnging (i viss mån). till sin bakgård.

Kobolt (och vissa sällsynta jordartsmetaller) är väl ännu mer problematiska men det är kanske ett steg i en bra riktning (även om de gör det på affärsmässiga grunder, inte av altruism).

/J

Kneecap

Aktiv medlem
Apropå det så försöker ju Tesla även "ta hem" råvaruutvinnging (i viss mån). till sin bakgård.

Kobolt (och vissa sällsynta jordartsmetaller) är väl ännu mer problematiska men det är kanske ett steg i en bra riktning (även om de gör det på affärsmässiga grunder, inte av altruism).

/J

Tjena!

Nu använder ju inte Tesla kobolt i sin nya generation batterier. En sak mindre att gnälla över.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Och de så kallade sällsynta jordartsmetallerna är inte sällsynta, märkligt nog. Det är ju lätt att tro det..

Snuten

Aktiv medlem
Nu kommer jag väl få en rabiat moderator med en gulblå tshirt numrerad 88 på mig och kontot låst i vanlig ordning men för att svara så opolitiserande jag förmår:
Elbilar är en marknadsrevolution, ett epokskifte i utvecklingen av den typen av produkt där fördelarna vida överstiger nackdelarna. Att ”spelplanen” skulle förändras av den här veckans konservativa m*ktglidning är lika rimligt som att man skulle reglera fördel en tillbakagång till analogkamera och trådtelefon.
Behåll individperspektivet men våga visa hur det hänger ihop med de större perspektiven (det som ibland kallas för "politik"). Det är nog omöjligt att föra en vettig diskussion om bilköp annars. Ett bilköp idag kan ju lätt gå på över en halv miljon. Det är ju klart att olika beslut ang skatter och annat måste beaktas strategiskt.

Jolinwood

Aktiv medlem
Behåll individperspektivet men våga visa hur det hänger ihop med de större perspektiven (det som ibland kallas för "politik"). Det är nog omöjligt att föra en vettig diskussion om bilköp annars. Ett bilköp idag kan ju lätt gå på över en halv miljon. Det är ju klart att olika beslut ang skatter och annat måste beaktas strategiskt.
Det fanns en annan elbilstråd, den låstes för att jag mfl passerade någon typ av gräns om vad man fick skriva om, jag lämnar i respekt av trådskaparen ämnet här, tack och hej

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Skulle vilja påstå att det är rätt opolitiskt det du påstår. När man är van vid en elbil känns även en nyare avgasbil hopplöst omodern. Jag tänker inte dig någon politikvarning för det påståendet iaf :-)

HejaSverige!

Aktiv medlem
Vore inte ett leasing bidrag egentligen ett bra sätt att möjliggöra för fler att byta ut fossilbilen, kostnaden för bidraget blir ju samma som vid nyköp av bil?

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Varför skall staten ge mer bidrag till elbilsköp? Alla elbilar som tillverkas säljs ändå. Visst, jag skulle gladeligen ta emot ett bidrag till, men det känns rätt onödigt för statskassan.

Det är en liten insats för staten i förhållande till vad det ger tillbaka. Årligen dör 5000 7600 personer i förtid pga av farliga avgasutsläpp, och många fler blir sjuka, framförallt barn som får luftvägsproblem. Vinsten för samhället är mångfallt större, borde vara minskade kostnader i miljonklassen per utbetalt bidrag.

Senast ändrad:

HejaSverige!

Aktiv medlem
Tanken var väl att om man köper en bil för 700000kr kanske man inte hade behövt ett elbilsbidrag direkt, det kanske hade varit effektivare med en annan utforming av stödet, bara en tanke, att subventionera bränsle som föreslagits verkar ju inte vettigare iaf.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Ska det finnas incitament av något slag så måste de också vara vettigare utformade, inte att man kanske får dem om det råkar tillföras pengar någon gång i framtiden.

ooms

Aktiv medlem
Tanken var väl att om man köper en bil för 700000kr kanske man inte hade behövt ett elbilsbidrag direkt, det kanske hade varit effektivare med en annan utforming av stödet, bara en tanke, att subventionera bränsle som föreslagits verkar ju inte vettigare iaf.
Vem har föreslagit att subventionera bränsle?

PJF

Aktiv medlem
Bränslepriser kommer påverkas kraftigt när reduktionsplikten slopas. Även subventioner och straffskatter lär påverkas, hur återstår att se. Så det lär nog kunna bli en impact på hur bråttom det är att skaffa elbil för de som har fullt fungerande ICE-bilar idag.
Hahahaha. Bränslebolagen har sett vad folk betalar, där sätts priset.

Topp