HejaSverige!
Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Ok.
Det kan ju inte tillverkas lika många elbilar som det efterfrågas redan idag. Det lär inte ändras av ett bidrag till.Det är en liten insats för staten i förhållande till vad det ger tillbaka. Årligen dör 5000 personer i förtid pga av farliga avgasutsläpp, och många fler blir sjuka, framförallt barn som får luftvägsproblem. Vinsten för samhället är mångfallt större, borde vara minskade kostnader i miljonklassen per utbetalt bidrag.
Det kan ju inte tillverkas lika många elbilar som det efterfrågas redan idag. Det lär inte ändras av ett bidrag till.
Sämsta debattkrönika jag läst, den saknade substans och kan sammanfattas med noll fakta och enbart "jag gissa, jag gissar och jag gissar".Kunde inte låta bli. Det är ju trots allt ett cykelforum.![]()
Debattinlägg: ”Elcykelbidraget är miljöpolitik för den som gillar att spendera andras pengar”
”Frågan om stöd till elcyklar handlar inte om huruvida man gillar elcyklar eller inte. Det handlar om huruvida subventionen är effektiv klimatpolitik eller inte. Och det är den inte”, skriver Johan ”Slöseriombudsmannen” Gustafsson.www.svt.se
Mitt inlägg råkade ut för densamma. Det viktigaste med politikregeln är att det gäller att vara först med att skriva ett insinuerande politiskt inlägg som ingen med annan åsikt får svara på för då blir det politik.Nu kommer jag väl få en rabiat moderator med en gulblå tshirt numrerad 88 på mig och kontot låst i vanlig ordning men för att svara så opolitiserande jag förmår:
Elbilar är en marknadsrevolution, ett epokskifte i utvecklingen av den typen av produkt där fördelarna vida överstiger nackdelarna. Att ”spelplanen” skulle förändras av den här veckans konservativa m*ktglidning är lika rimligt som att man skulle reglera fördel en tillbakagång till analogkamera och trådtelefon.
Det finns elbilar utan dubbdäck.Man kanske kan ha ett bidrag till kolfiberdelar så att folk kan lätta sina elbilar.
![]()
Ny forskning: Elbilar ger sämre luft
Forskare vid Umeå universitet slår fast att elbilar bidrar till ökade utsläpp av farliga partiklar i luften.www.mestmotor.se
/Johan
Ditt inlägg hade ju inget överhuvudtaget med tråden att göra...Mitt inlägg råkade ut för densamma. Det viktigaste med politikregeln är att det gäller att vara först med att skriva ett insinuerande politiskt inlägg som ingen med annan åsikt får svara på för då blir det politik.
Lite konstigt svar då det gällde elbilar generellt och inte bara de med dubbdäck även om dubbdäck gjorde saken värre (liksom då det gäller ice-bilar).Det finns elbilar utan dubbdäck.
Jo det är klart. Det jag menar är att man inte skall börja tänka att eftersom man kör på el så ligger man på plussidan och kan unna sig både en jävligt stor elsuv och Thailand till jul. Känns lite som att en del drar åt det hållet i hela sin filosofi kring konsumtion.Det blir så klart mer däckslitage med tyngre bilar, men skillnaden i luftkvalitet måste väl ändå bli märkbart bättre om man ersätter alla fossilbilar med 500 kg tyngre eldrivna dito.
Sen är så klart det bästa att byta ut bilar mot kollektivfordon och cyklar, men lika mot lika så andas jag betydligt hellre runt elbilar än bensinbilar.
Det håller jag helt med om. Den bästa konsumtionen är den som inte blir av. Ur miljösynpunkt i alla fall.Jo det är klart. Det jag menar är att man inte skall börja tänka att eftersom man kör på el så ligger man på plussidan och kan unna sig både en jävligt stor elsuv och Thailand till jul. Känns lite som att en del drar åt det hållet i hela sin filosofi kring konsumtion.
Samtidigt har jag läst att den höga suven är ett enkelt sätt att "gömma undan" batteripaketet. Svårare att bygga en lägre bil om man vill placera batterierna över i golvet.Tyngre bilar beror på en trend i första hand. SUVeländet. Det finns typ en elkombi på marknaden. Det mesta är SUV, Crossover och annan skit.
Nej. Bilar blir större och tyngre. Golf mk1 vägde runt 800 kg. Golf mk8 väger 1250, id3'an väger nästan 1800 kg. En fullt kittad fossilgolf väger bara ett par hundra kilo mindre än en 00-tals snik SUV typ jeep cherokee eller annat skräpTyngre bilar beror på en trend i första hand. SUVeländet. Det finns typ en elkombi på marknaden. Det mesta är SUV, Crossover och annan skit.
Ja, för den som drar släp kan det bli nödvändigt med uppgradering när elbil köps. Frågan är hur många som har koll på det, så det kan nog dyka upp en del snyfthistorier i pressen framöver.Kanske dags att se över körkortsklasserna?
Ja. Det är ett generellt problem. Men SUVar är tyngre.Nej. Bilar blir större och tyngre. Golf mk1 vägde runt 800 kg. Golf mk8 väger 1250, id3'an väger nästan 1800 kg. En fullt kittad fossilgolf väger bara ett par hundra kilo mindre än en 00-tals snik SUV typ jeep cherokee eller annat skräp
Men nu blir det väl verklighet(2023)?Mazda har länge pratat om att sätta in en wankelmotor som räckviddsförlängarmotor i sin (klena) elbil MX-30. Har inte skett än i alla fall…
Hade en Aygo som primär familjebil i några år. Skrattade varje gång jag tankade och betalade skatt. Hade nog gråtit lite om jag krockat däremot.Det går utmärkt att åka fem personer i en Zoe. Alla bilar tyngre än det är helt onödiga för ren persontransport.
Tesla byggde redan 2008 en bil på 1300kg, 40mils räckviddSamtidigt har jag läst att den höga suven är ett enkelt sätt att "gömma undan" batteripaketet. Svårare att bygga en lägre bil om man vill placera batterierna över i golvet.
Kanske en dålig ursäkt? Vet inte.
Eftersom en bil för de flesta är lyxkonsumtion verkar det onödigt att göra livet svårare än det måste vara. Jag föredrar att åka buss eller gå framför att åka baksätet på en Zoe, för det är miserabelt.Det går utmärkt att åka fem personer i en Zoe. Alla bilar tyngre än det är helt onödiga för ren persontransport.
Menar du den tvåsitsiga elkonverterade Lotusen? Inte mkt till familjebil men säkert kul på sitt sätt.Tesla byggde redan 2008 en bil på 1300kg, 40mils räckvidd
Jag sitter hellre i baksätet på en Zoe än står i regnet och väntar på Skånetrafiken som ALDRIG håller tiden.Eftersom en bil för de flesta är lyxkonsumtion verkar det onödigt att göra livet svårare än det måste vara. Jag föredrar att åka buss eller gå framför att åka baksätet på en Zoe, för det är miserabelt.
Åka buss eller gå är ju bättre. Alltså borde alla som måste ha bil ha en Zoe och bara använda den när avståndet kräver det och bussen inte går. En faktor som inte finns med i artikeln är att många som kör mindre modell av elbil kör både långsammare och mjukare än andra. Inte för att de är bättre men för att öka räckvidd. Artikeln siktar in sig på tunga hästkraftsstinna elbilar och drar med alla andra elbilar också. Den där Herr Havsbyxa verkar inte helt neutral.Eftersom en bil för de flesta är lyxkonsumtion verkar det onödigt att göra livet svårare än det måste vara. Jag föredrar att åka buss eller gå framför att åka baksätet på en Zoe, för det är miserabelt.
Det intressanta är att det redan då gick att bygga en relativt lätt liten elbil, med bra räckvidd.Menar du den tvåsitsiga elkonverterade Lotusen? Inte mkt till familjebil men säkert kul på sitt sätt.
En tvåsitsig liten sportbil med liiiite bagageutrymme.Det intressanta är att det redan då gick att bygga en relativt lätt liten elbil, med bra räckvidd.
Ja. Men den visar ju att man inte behöver 2ton ful SUV för att rymma tekniken.En tvåsitsig liten sportbil med liiiite bagageutrymme.
Liten hundbur?Nya Renault Megane e-tech är intressant tycker jag. Inte så suv:ig, vikt på ca 1600 kg, får dra 900 kg (räcker för mig) och Google automotive. Tyvärr går det knappast in en hundbur bak.
/J
Tycker också den ser intressant ut! Men trist om lastkapaciteten är dålig…Nya Renault Megane e-tech är intressant tycker jag. Inte så suv:ig, vikt på ca 1600 kg, får dra 900 kg (räcker för mig) och Google automotive. Tyvärr går det knappast in en hundbur bak.
/J
Det är sant. Men en elassisterad cargobike då? Den är ju väldigt lätt om man jämför med Teslan. Väldigt tung för att vara en cykel dock...Ja. Men den visar ju att man inte behöver 2ton ful SUV för att rymma tekniken.