[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Stumpy

Aktiv medlem
Det är en liten insats för staten i förhållande till vad det ger tillbaka. Årligen dör 5000 personer i förtid pga av farliga avgasutsläpp, och många fler blir sjuka, framförallt barn som får luftvägsproblem. Vinsten för samhället är mångfallt större, borde vara minskade kostnader i miljonklassen per utbetalt bidrag.
Det kan ju inte tillverkas lika många elbilar som det efterfrågas redan idag. Det lär inte ändras av ett bidrag till.

Snuten

Aktiv medlem
Det kan ju inte tillverkas lika många elbilar som det efterfrågas redan idag. Det lär inte ändras av ett bidrag till.
Kunde inte låta bli. Det är ju trots allt ett cykelforum.

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Kunde inte låta bli. Det är ju trots allt ett cykelforum.
Sämsta debattkrönika jag läst, den saknade substans och kan sammanfattas med noll fakta och enbart "jag gissa, jag gissar och jag gissar".

Debattinlägget från Svensk Cykling innehöll några fakta däremot.

"Mer än hälften av de som köper en elcykel använder den för att börja jobbpendla i stället för med bil. Varje person som gör detta minskar sina utsläpp av koldioxid med mellan 440 och 720 gram per dag.
...

Elcykelpremie har prövats i Norge sedan 2016 med mycket gott resultat. Elcykelköpet genererade mellan 12–18 km fler cyklade kilometrar per person och vecka, främst på bekostnad av minskad bilkörning."

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Nu kommer jag väl få en rabiat moderator med en gulblå tshirt numrerad 88 på mig och kontot låst i vanlig ordning men för att svara så opolitiserande jag förmår:
Elbilar är en marknadsrevolution, ett epokskifte i utvecklingen av den typen av produkt där fördelarna vida överstiger nackdelarna. Att ”spelplanen” skulle förändras av den här veckans konservativa m*ktglidning är lika rimligt som att man skulle reglera fördel en tillbakagång till analogkamera och trådtelefon.
Mitt inlägg råkade ut för densamma. Det viktigaste med politikregeln är att det gäller att vara först med att skriva ett insinuerande politiskt inlägg som ingen med annan åsikt får svara på för då blir det politik.

Senast ändrad:

Snuten

Aktiv medlem
Det finns elbilar utan dubbdäck.
Lite konstigt svar då det gällde elbilar generellt och inte bara de med dubbdäck även om dubbdäck gjorde saken värre (liksom då det gäller ice-bilar).
Fast det borde ju vara en faktor att ta med i beräkningen då man skall köpa elbil, alltså vikten. Flera elbilar har ju visat sig landa på över två ton, ibland nära tre. Det medför ju många nackdelar. Detta för ju självklart in resonemanget på batteristorlekar och olika filosofier kring räckvidd. Detta har avhandlas förut på Happy och jag minns att en del avfärdade invändningarna mot hög förbrukning pga hög vikt och högt luftmotstånd som mer eller mindre irrelevant då det gäller elbilar. Nu verkar ju delar av bilindustrin inte hålla med om det och bla Mercedes och Light-year experimenterar med att söka förbrukningen. Detta har ju inte blivit mindre relevant sedan elpriserna sköt i höjden.

Snuten

Aktiv medlem
Jag vet att det finns de som hävdar att viktskillnaden är försumbar, men hur man än räknar, så är vikten något man borde beakta lite mera. Detta gäller ju egentligen både elbilar och bilar med andra framdrivnings tekniker. När "marknaden" ropar efter mera räckvidd, är det ju lätt hänt att de som har råd, gärna köper större och större batterier. Detta kan inte vara en hållbar utveckling.

ooms

Aktiv medlem
Ja, det kommer bli sämre luftkvalitet i framförallt städer med allt tyngre bilar, vilket elektrifieringen leder till. Det finns forskning redan fr 2015 som varnat för detta när det gäller elbilar, men det har hittills viftats bort eller tonats ner. Det är svårt att hålla två tankar i huvudet samtidigt för många, så det är nog först när vi står inför fullbordat faktum det blir ”ojdå, tänkte inte på det”, som så många gånger förr.

Azog

Aktiv medlem
Det blir så klart mer däckslitage med tyngre bilar, men skillnaden i luftkvalitet måste väl ändå bli märkbart bättre om man ersätter alla fossilbilar med 500 kg tyngre eldrivna dito.

Sen är så klart det bästa att byta ut bilar mot kollektivfordon och cyklar, men lika mot lika så andas jag betydligt hellre runt elbilar än bensinbilar.

Snuten

Aktiv medlem
Det blir så klart mer däckslitage med tyngre bilar, men skillnaden i luftkvalitet måste väl ändå bli märkbart bättre om man ersätter alla fossilbilar med 500 kg tyngre eldrivna dito.

Sen är så klart det bästa att byta ut bilar mot kollektivfordon och cyklar, men lika mot lika så andas jag betydligt hellre runt elbilar än bensinbilar.
Jo det är klart. Det jag menar är att man inte skall börja tänka att eftersom man kör på el så ligger man på plussidan och kan unna sig både en jävligt stor elsuv och Thailand till jul. Känns lite som att en del drar åt det hållet i hela sin filosofi kring konsumtion.

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Ditt inlägg hade ju inget överhuvudtaget med tråden att göra...
Inlägg som har med tråden att göra.

Screenshot_20220913-075115_Firefox.jpg

Azog

Aktiv medlem
Jo det är klart. Det jag menar är att man inte skall börja tänka att eftersom man kör på el så ligger man på plussidan och kan unna sig både en jävligt stor elsuv och Thailand till jul. Känns lite som att en del drar åt det hållet i hela sin filosofi kring konsumtion.
Det håller jag helt med om. Den bästa konsumtionen är den som inte blir av. Ur miljösynpunkt i alla fall.

Snuten

Aktiv medlem
Tyngre bilar beror på en trend i första hand. SUVeländet. Det finns typ en elkombi på marknaden. Det mesta är SUV, Crossover och annan skit.
Samtidigt har jag läst att den höga suven är ett enkelt sätt att "gömma undan" batteripaketet. Svårare att bygga en lägre bil om man vill placera batterierna över i golvet.
Kanske en dålig ursäkt? Vet inte.

uandt

Aktiv medlem
Tyngre bilar beror på en trend i första hand. SUVeländet. Det finns typ en elkombi på marknaden. Det mesta är SUV, Crossover och annan skit.
Nej. Bilar blir större och tyngre. Golf mk1 vägde runt 800 kg. Golf mk8 väger 1250, id3'an väger nästan 1800 kg. En fullt kittad fossilgolf väger bara ett par hundra kilo mindre än en 00-tals snik SUV typ jeep cherokee eller annat skräp

fiskarn

Aktiv medlem
Jag tror. Bilar blir tyngre, det skiljer mycket på dagens bilar och 80-talsbilar. Elbilar blir tyngre, det är väl ändå nästan en naturlag? SUVar blir också tyngre än vanliga bilar, iaf med samma last- och passagerarutrymme. Därför väger en jävla BMW iX3 2,2 ton ..

JojjeM

Aktiv medlem
Tyngd handlar väl också i viss mån om säkerhet, som har blivit väldigt mycket bättre.

På tal om det är det kul att Tesla (återigen) sätter hela den etablerade bilindustrin på plats :)

Vad väger en MY?

/J

PJF

Aktiv medlem
Nej. Bilar blir större och tyngre. Golf mk1 vägde runt 800 kg. Golf mk8 väger 1250, id3'an väger nästan 1800 kg. En fullt kittad fossilgolf väger bara ett par hundra kilo mindre än en 00-tals snik SUV typ jeep cherokee eller annat skräp
Ja. Det är ett generellt problem. Men SUVar är tyngre.
Min Golf mk1 är roligare och har bättre sikt än nån SUV

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Model 3 är inte tyngre än en BMW 3-serie, elbilar är inte automatiskt tyngre. Men i många fall är det så och det är helt klart dåligt.

Jag har dubbfria vinterdäck :)

HejaSverige!

Aktiv medlem
Mazda har länge pratat om att sätta in en wankelmotor som räckviddsförlängarmotor i sin (klena) elbil MX-30. Har inte skett än i alla fall…
Men nu blir det väl verklighet(2023)?
har själv funderat på en mx30 men känns som lite väl kort räckvidd vintertid, å andra sidan kör man(jag) sällan längre än 10 mil i taget egentligen, frågan är ju om en mtb ryms i bagaget? 😊

Snuten

Aktiv medlem
Det går utmärkt att åka fem personer i en Zoe. Alla bilar tyngre än det är helt onödiga för ren persontransport.
Hade en Aygo som primär familjebil i några år. Skrattade varje gång jag tankade och betalade skatt. Hade nog gråtit lite om jag krockat däremot.

Aygon finns kvar i stallet och funkar mycket bra till allt möjligt, men jag har en lite större Corolla med drag att tillgå nu också. Man ändrar ju beteendet efter vad som finns att tillgå. Aygon var mera som bikepacking medan Corollan är bike touring. En suv skulle vara som en elassisterad lådcykel med släp. Köper man en stor bil kan man nog plötsligt tro att man verkligen måste packa halva bohaget om man skall köra iväg på en weekend vistelse. Man anpassar sig ju åt båda hållen.

Mårten

Aktiv medlem
Det går utmärkt att åka fem personer i en Zoe. Alla bilar tyngre än det är helt onödiga för ren persontransport.
Eftersom en bil för de flesta är lyxkonsumtion verkar det onödigt att göra livet svårare än det måste vara. Jag föredrar att åka buss eller gå framför att åka baksätet på en Zoe, för det är miserabelt.

Snuten

Aktiv medlem
Eftersom en bil för de flesta är lyxkonsumtion verkar det onödigt att göra livet svårare än det måste vara. Jag föredrar att åka buss eller gå framför att åka baksätet på en Zoe, för det är miserabelt.
Jag sitter hellre i baksätet på en Zoe än står i regnet och väntar på Skånetrafiken som ALDRIG håller tiden.

Hasse#7

Aktiv medlem
Åka buss eller gå är ju bättre. Alltså borde alla som måste ha bil ha en Zoe och bara använda den när avståndet kräver det och bussen inte går. En faktor som inte finns med i artikeln är att många som kör mindre modell av elbil kör både långsammare och mjukare än andra. Inte för att de är bättre men för att öka räckvidd. Artikeln siktar in sig på tunga hästkraftsstinna elbilar och drar med alla andra elbilar också. Den där Herr Havsbyxa verkar inte helt neutral.

JojjeM

Aktiv medlem
Nya Renault Megane e-tech är intressant tycker jag. Inte så suv:ig, vikt på ca 1600 kg, får dra 900 kg (räcker för mig) och Google automotive. Tyvärr går det knappast in en hundbur bak.

/J

Hälsingland

Aktiv medlem
Nya Renault Megane e-tech är intressant tycker jag. Inte så suv:ig, vikt på ca 1600 kg, får dra 900 kg (räcker för mig) och Google automotive. Tyvärr går det knappast in en hundbur bak.

/J
Liten hundbur?

Kollade på den igår, rätt snygg bil ändå

Bilagor

• B1E02B91-98B1-41E7-84E2-2A17ECCA44DF.jpeg
    B1E02B91-98B1-41E7-84E2-2A17ECCA44DF.jpeg
    715.3 KB · Besök: 59

Mårten

Aktiv medlem

/J
Tycker också den ser intressant ut! Men trist om lastkapaciteten är dålig…

Testade förresten en BMW iX här om veckan. Inga problem att lasta i den, men utöver det ser jag ingen anledning att välja den framför något av alternativen.Särskilt inte med beaktande av prislappen. (Den kan man förstås vara olika känslig för.) Ska iofs erkänna att det är den bästa suv jag kört!

Köp & Sälj

Topp