[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

iMats

Aktiv medlem
Nya Renault Megane e-tech är intressant tycker jag. Inte så suv:ig, vikt på ca 1600 kg, får dra 900 kg (räcker för mig) och Google automotive. Tyvärr går det knappast in en hundbur bak.

/J
Den där ser mycket intressant ut! Går ha takräcke på dessutom. Eventuellt förmånsbil för min del nästa år…

Oskar

Aktiv medlem
Testade förresten en BMW iX här om veckan. Inga problem att lasta i den, men utöver det ser jag ingen anledning att välja den framför något av alternativen. Särskilt inte med beaktande av prislappen. (Den kan man förstås vara olika känslig för.) Ska iofs erkänna att det är den bästa suv jag kört!

Årtusendets fulaste bil.

HejaSverige!

Aktiv medlem
Nä, det är ju den här som är erkänt fulast, svårt att övertrumfa...🤭
fiat-multipla-600x306.jpg

jomper

Forumpappa
Forumvärd
iX är onekligen rejält ful. Chris Bangle-bilarna tycker jag växte över tiden men det har jag svårt att se iX göra. Plattformen som sådan är dessutom redan nedlagd.

Multiplan har ju lite kultstatus likt Pontiac Aztek. Och det är konstigt att det inte finns fler än den och Honda FR-V med 3+3 i säteskonfiguration. Övervägde faktiskt en FR-V pga det förut.

JojjeM

Aktiv medlem
Hade en Multipla som hyrbil på resa (i Italien).
Tyvärr den trista faceliftade versionen, men var helt genialisk!
Skulle gärna ha en.

Finns som (licenstillverkad kinesisk) elbil

/J

Snuten

Aktiv medlem
Hade en Multipla som hyrbil på resa (i Italien).
Tyvärr den trista faceliftade versionen, men var helt genialisk!
Skulle gärna ha en.

Finns som (licenstillverkad kinesisk) elbil

/J
Men "marknaden" törstar efter detta, eller?

Allt om Elbil: En tuffare Volkswagen ID.5 GTX – unga talanger har skapat Xcite.

Man börjar väl bli gammal när man som jag tänker att jag hellre skulle vilja ha ngt som är designat enligt Multiplas filosofi än enligt ID.5 GTX Xcite.

PJF

Aktiv medlem
iX är onekligen rejält ful. Chris Bangle-bilarna tycker jag växte över tiden men det har jag svårt att se iX göra. Plattformen som sådan är dessutom redan nedlagd.

Multiplan har ju lite kultstatus likt Pontiac Aztek. Och det är konstigt att det inte finns fler än den och Honda FR-V med 3+3 i säteskonfiguration. Övervägde faktiskt en FR-V pga det förut.
IX påminner lite om Aztek

Snuten

Aktiv medlem
Intressant
Vad händer?

nisseson

Aktiv medlem
Intressant
Vad händer?
"The last desperate fart of a dying corpse"? (Mest för att det är ett roligt citat. 🙂 Thom Yorke, 2013)

Det kan säkert vara användbart där det är svårt att fasa ut förbränningsmotorer.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Intressant
Vad händer?
Utan att ha djupdykt så verkar det inte helt olikt svenska Freevalve som Koenigsegg är/var(?) inblandade i?

Snuten

Aktiv medlem

uandt

Aktiv medlem

psaaf

Medlem

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag är extremt kluven när det kommer till kameraövervakning generellt.

Men å andra sidan har jag sett mängder av filmer i teslagrupperna på facebook där mer eller mindre allvarliga parkeringsskador fångats av Sentrymode och sparat självriskpengar för bilägaren och reparationskostnader för ägarens försäkringsbolag. Väldigt många verkar neka tills de presenteras med filmbevis.

Så det gör uppenbarligen nytta också. Jag har inte Sentry påslaget normalt sett men aktiverar det när jag står på allmänna parkeringar.

1888

Aktiv medlem

southland

Aktiv medlem
Upptäckte det här. Med sedan (Polestar 2) kan man öppna bakluckan utan att tilta cykelhållaren. Lämnar man innersta platsen ledig behöver man inte ens ta av cykeln. Kanske inte hela världen men alltid haft kombi innan så nice överraskning!
bikerack.jpg

Boromir

Aktiv medlem
Står i valet och kvalet på att byta ut vår XC70.

Jag provkörde förresten Mazda CX-60 för ett tag sedan, fin med bra utrymmen men sämre fjädringskomfort än i Volvon. Gungade liksom i längsled vid farthinder. Pigg för att vara en stor bil.

jag har offert på en Skoda Enyaq rwd som står på montagebandet nu. Kan ta den som personalbil men har inte fått någon riktig koll på vad det kommer att kosta. Betalar statlig skatt.

Mest sugen på elbil, men ambivalent då vi inte kör så mycket (båda cyklar till jobbet) men har släkt 40 mil bort och fritidshus på gång 45mil åt ett annat håll.

Hälsingland

Aktiv medlem
Står i valet och kvalet på att byta ut vår XC70.

Jag provkörde förresten Mazda CX-60 för ett tag sedan, fin med bra utrymmen men sämre fjädringskomfort än i Volvon. Gungade liksom i längsled vid farthinder. Pigg för att vara en stor bil.

jag har offert på en Skoda Enyaq rwd som står på montagebandet nu. Kan ta den som personalbil men har inte fått någon riktig koll på vad det kommer att kosta. Betalar statlig skatt.

Mest sugen på elbil, men ambivalent då vi inte kör så mycket (båda cyklar till jobbet) men har släkt 40 mil bort och fritidshus på gång 45mil åt ett annat håll.
Om ni inte kör så mycket så varför byta? Jag kör 2-4000 mil per år varav många i tjänsten, så jag har vissa krav då jag tillbringar mycket tid i bilen. Bl.a. skulle det kännas bra att köra på el då jag kör så mycket. En personalbil är lite billigare än motsvarande bil på privatleasing men inte extremt mycket, brukar även leda till förlorad pension.

Men vi har också en privat bil som går väldigt lite, finns ju ingen anledning att byta den. Sambon borde cykla men gör det inte tyvärr..

Edit: bara för ordningen skull så ja jag cyklar med ungarna till skolan. Sen ska jag på jobbresa cyklar jag hem och hämtar bilen. Vi bor så nära så jag tycker dom ska cykla.

Senast ändrad:

Boromir

Aktiv medlem
Det är väl där i kvalet finns.

Mina anledningar/skäl för att motivera ett byte är inte bara ekonomiska det finns ett stort mått av känsla/mjuka parametrar (eller helt logiskt styrda).

Volvon är 7år gammal så behovet av reparationer kommer inte att minska.
Det är tråkigt att inte få full tank när pumpen slår ifrån vid 1500kr, det här året har varit extra tråkigt vid dieselpumpen.
Andrahandsvärdet på bilar är på gränsen till orimligt högt just nu, vilket skulle innebära ca 200K (förmodligen 20-40K mer baserat på objekt till salu) att investera på annat.

Kör mellan 1000-1500 mil/år varav ett par hundra i tjänsten.

Vem vill inte vara med och bidra till ett positivt teknikskifte

Sen har ju Skodan både genomlastningslucka och strålkastarspolare 😉

Senast ändrad:

Framfall

Aktiv medlem
Det är väl där i kvalet finns.

Mina anledningar/skäl för att motivera ett byte är inte bara ekonomiska det finns ett stort mått av känsla/mjuka parametrar (eller helt logiskt styrda).

Volvon är 7år gammal så behovet av reparationer kommer inte att minska.
Det är tråkigt att inte få full tank när pumpen slår ifrån vid 1500kr, det här året har varit extra tråkigt vid dieselpumpen.
Andrahandsvärdet på bilar är på gränsen till orimligt högt just nu, vilket skulle innebära ca 200K (förmodligen 20-40K mer baserat på objekt till salu) att investera på annat.

Kör mellan 1000-1500 mil/år varav ett par hundra i tjänsten.

Vem vill inte vara med och bidra till ett positivt teknikskifte

Sen har ju Skodan både genomlastningslucka och strålkastarspolare 😉
Gå från Volvo till skoda lär nog kännas.

HejaSverige!

Aktiv medlem
Kollar man priser på begagnade(och nya!)elbilar så inser man ju att det kommer ta läänge att byta ut fossilbilarna, personligen kommer jag nog att byta diesel mot snål bensinbil med låg skatt istället, diesel går inte att köra längre.

Boromir

Aktiv medlem
Kollar man priser på begagnade(och nya!)elbilar så inser man ju att det kommer ta läänge att byta ut fossilbilarna, personligen kommer jag nog att byta diesel mot snål bensinbil med låg skatt istället, diesel går inte att köra längre.
Det är väl även en av mina anledningar, med den nyckfulla politiken 🙊 vi har är det bara en tidsfråga till man råkar sitta med Svarte Petter.

HejaSverige!

Aktiv medlem
Euro 6 bilar som togs ut mellan 2013-2018 är ju skattebefriade i fem år vad jag förstår, är det koldioxidkomponenten som bestämmer skatten efter det, under 111g/km ger ingen höjd skatt?🤔

Koldioxidkomponenten​

Utsläppsvärdet som används för att beräkna koldioxidkomponenten är alltid antal gram koldioxid som släpps ut per kilometer vid blandad körning.

• 22 kronor/gram koldioxidutsläpp över 111 gram/kilometer.
  • 11 kronor/gram koldioxidutsläpp över 111gram/kilometer för fordon som kan drivas med alternativa drivmedel (etanol, E85, naturgas eller biogas).

Topp