[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Utter

Aktiv medlem
Euro 6 bilar som togs ut mellan 2013-2018 är ju skattebefriade i fem år vad jag förstår, är det koldioxidkomponenten som bestämmer skatten efter det, under 111g/km ger ingen höjd skatt?🤔

Koldioxidkomponenten​

Utsläppsvärdet som används för att beräkna koldioxidkomponenten är alltid antal gram koldioxid som släpps ut per kilometer vid blandad körning.

• 22 kronor/gram koldioxidutsläpp över 111 gram/kilometer.
  • 11 kronor/gram koldioxidutsläpp över 111gram/kilometer för fordon som kan drivas med alternativa drivmedel (etanol, E85, naturgas eller biogas).
Ja, du kan enkelt kolla skatten hos transportstyrelsen med ett reg.nr.

Fredrik S

Aktiv medlem
Begagnade avgasbilar är inte heller gratis tyvärr.. fortfarande sjuka priser på begbilar.
Vad beror det på andrahandsvärdet på begagnade bilar har ökat så extremt mycket de senaste åren, trots skyhöga bränslepriser? Säljs det för få nya bilar, så att det har uppstått ett underskott på begagnatmarknaden, eller vad är problemet?

Azog

Aktiv medlem
Vad beror det på andrahandsvärdet på begagnade bilar har ökat så extremt mycket de senaste åren, trots skyhöga bränslepriser? Säljs det för få nya bilar, så att det har uppstått ett underskott på begagnatmarknaden, eller vad är problemet?
Det var en sån där liten pandemi så att nybilsproduktionen stod typ still.

ooms

Aktiv medlem
Är det fortfarande lika inne att privatleasa nu när räntorna sticker iväg, eller börjar cash bli king igen?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Otroligt löjligt att det står "Så här mycket dyrare blir det att leasa en elbil" när det gäller all leasing, eller egentligen all finansiering. Det står i alla fall inte Tesla, så de har inte gått all-in-clickbait.

Klart att priserna går upp, det är inte gratis att låna pengar längre.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Avtalen verkar väldigt olika uppbyggda, antagligen ökar kostanden mindre än om man har traditionell finansiering av samma bil.

H.

Aktiv medlem
Volvo försäkrade iaf dyrt och heligt på telefon att varken ändrade bonusutbetalningar eller räntor skulle påverka leasingpriset. Vi får väl se när de hämtas ut men än så länge står samma pris kvar i avtalet. De har en force majeur-klausul som de säkert kan dra om de vill men då har man som kund rätt att dra sig ur avtalet också.

Om man nu vill ramla tillbaka till ruta ett. För inte lär alternativen ha gått ner i pris...

TBone

Aktiv medlem
Otroligt löjligt att det står "Så här mycket dyrare blir det att leasa en elbil" när det gäller all leasing, eller egentligen all finansiering. Det står i alla fall inte Tesla, så de har inte gått all-in-clickbait.

Klart att priserna går upp, det är inte gratis att låna pengar längre.
Fast är det inte så att (generellt sett) så leasar man en betydligt dyrare elbil än än en motsvarande (i inköp) billigare ICE-bil just för att den låga finansieringskostnaden i kombination med lägre drivmedelspriser gjorde att kalkylen kunde räknas hem? Eller privatleasr kreti och pleti ICE-bilar för dryga halvmiljonen? (Obs, fråga på riktigt, inte påstående)

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det som boostar privatleasingen av elbilar är nog främst miljöbonusen som kan ge 2000 kr lägre pris per månad i tre år. Den skulle jag inte räkna med om jag beställde en bil idag dock..

Sen verkar de som har egna finansbolag våga sätta högre restvärden, kanske för att de tjänar pengar på både gungor och karuseller, vad vet jag. Men Volvo och VAG brukar ha bra deals medans många som anlitar andra bolag finansieringen ofta ser sämre ut.

Oskar

Aktiv medlem
Eller privatleasr kreti och pleti ICE-bilar för dryga halvmiljonen? (Obs, fråga på riktigt, inte påstående)
Inte omöjligt:
33401F33-AA27-4B16-A5E3-F041883BF031.png

Försäkring, serviceavtal och skatt tillkommer.

Oskar

Aktiv medlem
Begagnade avgasbilar är inte heller gratis tyvärr.. fortfarande sjuka priser på begbilar.
Vi får se vad som händer de närmaste månaderna. Jag var inne hos en bilhandlare i helgen och letade efter en begagnad bil som jag sett på bilhandlarens hemsida för 329”. Jag gick runt och letade efter bilen just genom att kolla prislappen men hittade den inte. En säljare kom fram och hjälpte mig, och det visade sig att bilen jag letade efter i butiken hade en prislapp på 359”. De hade missat att byta prislappen. Säljaren berättade sedan att det hade varit skrämmande lugnt i lokalerna hela helgen, normalt brukade hans kollega kränga iväg 8 nya bilar på en helg men denna helg knappt en kotte i butiken alltså.

ooms

Aktiv medlem
Vi får se vad som händer de närmaste månaderna. Jag var inne hos en bilhandlare i helgen och letade efter en begagnad bil som jag sett på bilhandlarens hemsida för 329”. Jag gick runt och letade efter bilen just genom att kolla prislappen men hittade den inte. En säljare kom fram och hjälpte mig, och det visade sig att bilen jag letade efter i butiken hade en prislapp på 359”. De hade missat att byta prislappen. Säljaren berättade sedan att det hade varit skrämmande lugnt i lokalerna hela helgen, normalt brukade hans kollega kränga iväg 8 nya bilar på en helg men denna helg knappt en kotte i butiken alltså.
Ja, det har nog blivit lite av en chock nu för kreti och pleti när det börjar kosta att låna pengar igen. Lär nog ha en effekt på efterfrågan, och kanske det blir en återgång till att det mest är de som faktiskt har råd som köper dyra prylar.

Hälsingland

Aktiv medlem
Nya regler för milersättning i tjänsten och höga elpriser lär kunna ändra spelplanen för förmånsbil framöver.

Skattefri milersättning för fossilbil höjs och för elbil sänks den, nu är väl inte detta klubbat men det skulle vara förvånande om det inte går igenom. Att folk inte väljer elbil pga miljön syns med all tydlighet på gnället i dvs elbilsgrupper på fb..

salle

Aktiv medlem
Det är nog flera som tecknat leasingavtal utan att läsa det finstilta. Hängde i lite olika elbilsforum ett tag och där var det många förvånade ögonbryn när månadspriset ändrades på leasingkontrakten.
Från Omni.se.
1664189027395.png

Utter

Aktiv medlem
Miljöbonusen går väl till leasingbolaget och är väl medräknad i priset man skriver avtal på?
I regel står det nått i stil med ”priset som visas är ett snittpris över hela perioden”, dvs att du betalar mer tills bonusen kommer och sen mindre efter det. Men samtliga(?) leasingbolag friskriver sig som sig bör för ev beslut som påverkar bonusens storlek och vara/icke vara.

HejaSverige!

Aktiv medlem
Den tillfälliga skattesänkningen utgår väl imorgon, kan man gissa att bolagen höjer lite extra och tar höjd för ev skattesänkningar framöver med tanke på eu beslutet?

Azog

Aktiv medlem
Den tillfälliga skattesänkningen utgår väl imorgon, kan man gissa att bolagen höjer lite extra och tar höjd för ev skattesänkningar framöver med tanke på eu beslutet?
Det kan vi nog räkna med, tyvärr.

Azog

Aktiv medlem
Om artikelförfattaren har hälften rätt så kan det ju kvitta om jag aldrig får råd att köpa en elbil. Det är ändå inte en hållbar lösning:

Raderad länk, politik.
Nu är det ju inte en nyhetsartikel utan en partsinlaga för ett politiskt parti. Kommenterar det inte i övrigt p g a Det Som Icke Skall Nämnas.

uandt

Aktiv medlem
Jag tycker den raderade partsinlagan var rätt bra. När jag läser mellan raderna ser jag lite antydan till åsikten - har du inte råd köra elbil idag, räkna inte med att du har det imorgon. Oavsett vilket politiskt parti alla nu eventuellt röstar på.

marr

Moderator
Forumvärd
Jag tycker den raderade partsinlagan var rätt bra. När jag läser mellan raderna ser jag lite antydan till åsikten - har du inte råd köra elbil idag, räkna inte med att du har det imorgon. Oavsett vilket politiskt parti alla nu eventuellt röstar på.
Jo fast politik hör ju inte hit. Eller ska vi behöva stänga fler trådar? Blir lite tjatigt...

Snuten

Aktiv medlem
Tja ni får tro mig om ni vill, men det jag reagerade på och ville berätta om som fanns under den borttagna länken, var enbart faktapåståendena (som jag för tydlighetens skull vill påpeka att jag inte kollat, det kan ju vara ljug skitsnack eller allt däremellan) som ju är ganska hårresande då man diskuterar ny teknik och elektrifiering (som man ju till stor del gör i den här tråden).

Det var ju iofs klantigt av mig att inte söka upp artikelförfattarens källor istället och länka till dem direkt. Jag vet ju att förf. är en politiskt kontroversiell person. Sorry.

Snuten

Aktiv medlem
Kan du inte svara på frågan istället?
Sannolikheten att man skall kunna planera körningen utan en slutbuffert på 10-20%, verkar ganska liten enligt de erfarenheter och tester jag hittills tagit del av.

Vidare så har man hittills, så vitt jag vet, rekommenderat att man håller sig inom spannet 20-80% till vardags. Dels är väl detta mera skonsamt för batterierna, men också för att det i realiteten ofta tar oproportionellt lång tid att ladda de sista 20 procenten. Här undrar jag dock om detta fortf gäller alla nya elbilar?! Gissar att utvecklingen gått framåt gällande det.

Snuten

Aktiv medlem
Volvo skriver 2021:

Stämmer det att jag inte bör ladda ur batteriet helt?​

Om du kontinuerligt laddar batteriet till 100 procent och kontinuerligt laddar ur batteriet under 20 procent sliter det på batteriet. Så en tumregel är att alltid hålla dig inom intervallet 20 – 80 procent.

Hasse#7

Aktiv medlem
80% handlar om hänsyn till nästa i kön. Det gäller inte om du laddat hemma. Batterierna har BMS så det funkar bra att ladda 0-100%, buffert upp och ned är inbyggd. Undantag kan vara Tesla S som var lite överoptimistisk. Leaf kan också vara lite känslig pga dålig kylning. Att pricka rätt på slutet handlar om att känna sin bil, det är inte konstigare än en bensintank men macken är hemma.

Snuten

Aktiv medlem
80% handlar om hänsyn till nästa i kön. Det gäller inte om du laddat hemma. Batterierna har BMS så det funkar bra att ladda 0-100%, buffert upp och ned är inbyggd. Undantag kan vara Tesla S som var lite överoptimistisk. Leaf kan också vara lite känslig pga dålig kylning. Att pricka rätt på slutet handlar om att känna sin bil, det är inte konstigare än en bensintank men macken är hemma.
Ja i realiteten kör man sällan en bensintank tom så det är samma som gäller där, inte så realistiskt att räkna med de sista milen.

Snuten

Aktiv medlem
När det gäller att toppa batteriet vetkar huvudregeln vara att skall man köra iväg direkt och har behov av hög kapacitet, så fläska på med 100%. Annars verkar det generellt vara så att man till vardags skall nöja sig med 80-85% även om man laddar hemma och även om tillverkaren byggt in buffert. Om det är en myt att man bör göra så överlåter jag till teknikerna att klargöra.

Raggamuffin

Aktiv medlem

Precis, 0 på mätaren behöver inte betyda inte 0 på batteriet, samma sak med 100%.

Min erfarenhet med när sambon körde Tesla är att man har mer kvar i tanken på en elbil än en fossilbil när man väl tankar. För varje station som sätts upp blir det såklart bättre.

Topp