[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Spacekitty

Aktiv medlem

perzzon

Aktiv medlem
Alltså generellt gäller ju 20/80, men skall du köra långt laddar du med fördel fullt strax innan du drar. (det är ffa att lagras fulladdat som är negativt.)
Drar du ur till 0ish% vid långkörning är det så klart inget större problem för batterihälsan så länge du inte alltid håller på med det. Samma sak med snabbladdning.
(Sluta ha räckviddsångest by proxy.)

HejaSverige!

Aktiv medlem
Alla kör inte Volvo.
judging-judging-you.gif

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag har på gott och ont fallit tillbaka i "tanka bilen"-beteende sen vi bytte till en Y. Den har så pass stort batteri att det räcker att ladda till 80-90% någon gång i veckan, laddningen tar 4-5 timmar på natten.

Ska försöka börja ladda på billiga natt-spot-priser istället dock, vi får se om jag skärper mig dig.

Brukar ladda till 100% natten innan långresa, det är extremt få resor jag inte klarar med en snabbladdning under resans väg då. Realistisk räckvidd då är 60-70 mil beroende på hur mycket det är kvar när mitt laddstopp är. Kör hellre ett extra stopp (det är alltid nån som behöver kissa..) än att låta laddbehovet styra för mycket. Ett extra stopp vid 10-20% går extremt fort, vid låg nivå får jag upp mot 250kW i effekt.

Glenn Dahl

Aktiv medlem
Behöver input här. Gillar egentligen bilar men har dragit på mig världens I-landsproblem... Måste ha en ny tjänstebil. Med massa nya regler gällande utsläpp så har vi 130 gram om man väljer fossilbil vilket är omöjligt om man inte vill ha en sardinburk till bil. Då jag kör en del i tjänsten så vill jag åka säkert, komfort under långkörningar på kanske 70-100 mil någon/några dagar i veckan. Så då är det bara elbil kvar.
Har TCO 8500:- via ALD och Tesla är inte valbart av någon anledning.
Har kollar på dessa bilar:

KIA EV6
+skön att köra
+ganska snygg
+bra utrustning
+800v system
-lite trång
-litet bagage
-bullrig mot de andra jag kört

NISSAN ARIA 87kw
+Snygg både inne och ute
+bra utrustning
+gott om plats
+tyst så in i helvete
-stum fjädring
-inte lika sköna stolar som Volvo eller i Kia
-vet inte om den är för dyr med mitt TCO

SKODA ENYAQ iV
+snygg
+gott om plats
+skön att köra med s-paketet
+bra utrustning med s-paket
-buggig mjukvara
-det är en Skoda...
-dyr i förhållande till KIA EV6

Hur ska jag göra, har jag glömt att kolla på någon mer bil? Har kollat på ID4 och gillar den inte alls så den går bort...
Har möjlighet att ladda hemma med timavtal, många av körningarna är mindre än 10 mil per dag så vill ha en räckvidd på +-40 mil då det är en det långkörningar.
Är 800V systemet på KIA´n en usp eller bara ett försäljningsargument eller kommer man vara glad att ha det?
Ni som har ALD som billeverantör, vad har ni fått in med TCO 8500:-?

Hälsingland

Aktiv medlem
Behöver input här. Gillar egentligen bilar men har dragit på mig världens I-landsproblem... Måste ha en ny tjänstebil. Med massa nya regler gällande utsläpp så har vi 130 gram om man väljer fossilbil vilket är omöjligt om man inte vill ha en sardinburk till bil. Då jag kör en del i tjänsten så vill jag åka säkert, komfort under långkörningar på kanske 70-100 mil någon/några dagar i veckan. Så då är det bara elbil kvar.

KIA EV6
+skön att köra
+ganska snygg
+bra utrustning
+800v system
-lite trång
-litet bagage

NISSAN ARIA 87kw
+Snygg både inne och ute
+bra utrustning
+gott om plats
+tyst så in i helvete
-stum fjädring

SKODA ENYAQ iV
+snygg
+gott om plats
-buggig mjukvara
-det är en Skoda...

Hur ska jag göra, har jag glömt att kolla på någon mer bil? Har kollat på ID4 och gillar den inte alls så den går bort...
Har möjlighet att ladda hemma med timavtal, många av körningarna är mindre än 10 mil per dag så vill ha en räckvidd på +-40 mil då det är en det långkörningar.
Är 800V systemet på KIA´n en usp eller bara ett försäljningsargument eller kommer man vara glad att ha det?

Behöver du en stor bil? Annars är väl många nöjda med Polestar P2. Vi har 8000:- som max TCO även om jag ska försöka argumentera att det bör höjas sett till prisökningar, räntor etc. och det har varit samma summa i 3 år.

Jag går fortfarande och hoppas det ska komma något nytt tills jag ska beställa i Juli, finns egentligen inte någon som är klockren för mig idag. De jag tänker mig som alt i dagsläget är ID4 GTX, MY RWD, Fisker Ocean (om den kommer någon gång), M3 RWD + P2 (antagligen för småa).

EV6 hade enligt handlaren typ 18mån leveranstid och jag kan inte komma över hur ful den är..

Glenn Dahl

Aktiv medlem
Behöver du en stor bil? Annars är väl många nöjda med Polestar P2. Vi har 8000:- som max TCO även om jag ska försöka argumentera att det bör höjas sett till prisökningar, räntor etc. och det har varit samma summa i 3 år.

Jag går fortfarande och hoppas det ska komma något nytt tills jag ska beställa i Juli, finns egentligen inte någon som är klockren för mig idag. De jag tänker mig som alt i dagsläget är ID4 GTX, MY RWD, Fisker Ocean (om den kommer någon gång), M3 RWD + P2 (antagligen för småa).

EV6 hade enligt handlaren typ 18mån leveranstid och jag kan inte komma över hur ful den är..
Tack för svar. Polestar vill jag inte och inte något annat från Kina heller. Har en Volvo V60 idag och det är storleken jag behöver och det behöver vara en combi alt suv, sedan går bort.

Hälsingland

Aktiv medlem
Tack för svar. Polestar vill jag inte och inte något annat från Kina heller. HAr en Volvo V60 idag och det är storleken jag behöver och det behöver vara en combi alt suv.

Nej det är ju rimlligt, Fisker ska byggas i Österrike men om det är något Ponzi-bedrägeri eller om den faktiskt kommer återstår väl att se..

Jag ska ersätta vår kombi så jag är också i behov av en större bil och det enda tråkiga men rimliga svaret är väl ID4, Enyaq, (ID5 om den hade kunnat ha takräcke). MY RWD kanske om den får ok räckvidd i verkligheten, matchar säkert GTX och om den är körbar på vintern trots RWD..

För mig är det huvudsaken jag kommer fram, struntar i tv-spel i bilen, pruttkuddar och annat. Skön stol, bra handsfree är det viktigaste. Kör lugnt och kan ladda hemma, skulle vilja ha 35 verkliga mil i räckvidd på vintern då jag alltid reser i verklig glesbygd i tjänsten men har förstått att det får man nog inte i en GTX.

Glenn Dahl

Aktiv medlem
Nej det är ju rimlligt, Fisker ska byggas i Österrike men om det är något Ponzi-bedrägeri eller om den faktiskt kommer återstår väl att se..

Jag ska ersätta vår kombi så jag är också i behov av en större bil och det enda tråkiga men rimliga svaret är väl ID4, Enyaq, (ID5 om den hade kunnat ha takräcke). MY RWD kanske om den får ok räckvidd i verkligheten, matchar säkert GTX och om den är körbar på vintern trots RWD..

För mig är det huvudsaken jag kommer fram, struntar i tv-spel i bilen, pruttkuddar och annat. Skön stol, bra handsfree är det viktigaste. Kör lugnt och kan ladda hemma, skulle vilja ha 35 verkliga mil i räckvidd på vintern då jag alltid reser i verklig glesbygd i tjänsten men har förstått att det får man nog inte i en GTX.
Har kört BMW 320 med bakhjulsdrift och dubbfritt tidigare så med batteri där bak så känner jag inte något problem med att ha RWD och batteridrift.

Hälsingland

Aktiv medlem
Har kört BMW 320 med bakhjulsdrift och dubbfritt tidigare så med batteri där bak så känner jag inte något problem med att ha RWD och batteridrift.
Nej det kanske är lugnt, kollega har XC60 laddhybrid och menar att den är värdelös i RWD-läge på vintern. Kör GTE med FWD idag och det är ju inga problem. Jag räknar med att rätt många kommer hinna få sin MY RWD och köra den i vinter så jag får väl se hur snacket går i FB-grupperna jag gått med i.

Glenn Dahl

Aktiv medlem
Nej det kanske är lugnt, kollega har XC60 laddhybrid och menar att den är värdelös i RWD-läge på vintern. Kör GTE med FWD idag och det är ju inga problem. Jag räknar med att rätt många kommer hinna få sin MY RWD och köra den i vinter så jag får väl se hur snacket går i FB-grupperna jag gått med i.
+ på nya Nissan som har FWD och motorn fram.
Har en V60 hybrid och den är ganska spännande att köra på vintern med, hybrid är det sämsta av två världar.

Senast ändrad:

calinde

Medlem
Provkörde en Cupra i Tänndalen på snö. Den gick inte att provocera till att sladda på parkeringen trots bakhjulsdriften. Men när man skulle göra en omkörning då kändes det som man åkte Volvo 740 igen. Ingen bra känsla.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag räknar med att rätt många kommer hinna få sin MY RWD och köra den i vinter så jag får väl se hur snacket går i FB-grupperna jag gått med i.

Det går ju att titta på M3 RWD lika gärna, konstruktionsmässigt samma bil. Trots "kontinentala" vinterdäck tycker jag den fungerade alldeles utmärkt som vinterbil. Bra balanserad och antispinn/antisladd som är så aktiv och snabb att man knappt märker att det finns. Magnituder bättre än den VW Touran med framhjulsdrift som jag hade innan. Vid körning på väg kändes en lika trygg som Audi Quattro eller Subaru Forester som jag ägt tidigare. Testade inte att köra fast men kan tänka mig att den inte är i klass med fyrhjulsdrivna bilar där.

Det råder något slags kollektiv ide om att man måste ha fyrhjulsdrift i Sverige numera, oklart varför. Jag behövde det för att ta mig till huset vintertid där jag bodde tidigare (besökare som saknade det fick gå sista biten när det var snö, utan undantag) men när vi flyttade och senare bytte bil så såg jag det inte som ett behov längre.

Hälsingland

Aktiv medlem
Det går ju att titta på M3 RWD lika gärna, konstruktionsmässigt samma bil. Trots "kontinentala" vinterdäck tycker jag den fungerade alldeles utmärkt som vinterbil. Bra balanserad och antispinn/antisladd som är så aktiv och snabb att man knappt märker att det finns. Magnituder bättre än den VW Touran med framhjulsdrift som jag hade innan. Vid körning på väg kändes en lika trygg som Audi Quattro eller Subaru Forester som jag ägt tidigare. Testade inte att köra fast men kan tänka mig att den inte är i klass med fyrhjulsdrivna bilar där.

Det råder något slags kollektiv ide om att man måste ha fyrhjulsdrift i Sverige numera, oklart varför. Jag behövde det för att ta mig till huset vintertid där jag bodde tidigare (besökare som saknade det fick gå sista biten när det var snö, utan undantag) men när vi flyttade och senare bytte bil så såg jag det inte som ett behov längre.

Ja det funkar säkert bra, jag måste inte ha AWD men är väl något skeptisk till RWD. Jag har rest regelbundet, i Jämtland/Härjedalen/Dalarna/Värmland med FWD nu året runt i tre år och då ligger ju våra kraftstationer inte sällan efter dåliga grusvägar och jag har flera projekt i fjällvärlden. När jag bodde i Åre körde jag SAAB 900 och klarade mig.

Men om alternativet finns tar jag ändå AWD, men för att leka med vad som är viktigt tog jag hellre en Polestar SMLR pga räckvidden än DMLR. Jag ska försöka tajma en provkörning av MY RWD vid tillfälle och hoppas det är vinter samtidigt :)

Raggamuffin

Aktiv medlem
Det är nåt med fakturering av Teslas laddning till ALD som inte var kompatibel var det svaret jag fick för nån månad sen.

M3 finns bara bakhjulsdriven.

johan44

Aktiv medlem

KIA EV6
+skön att köra
+ganska snygg
+bra utrustning
+800v system
-lite trång
-litet bagage

NISSAN ARIA 87kw
+Snygg både inne och ute
+bra utrustning
+gott om plats
+tyst så in i helvete
-stum fjädring

SKODA ENYAQ iV
+snygg
+gott om plats
-buggig mjukvara
-det är en Skoda...

Den här är byggs som elbilar borde byggas tycker jag. Gamla SAAB 92 som inspiration, bara det!

1665745457022.png

Glenn Dahl

Aktiv medlem
Den här är byggs som elbilar borde byggas tycker jag. Gamla SAAB 92 som inspiration, bara det!

Visa bilaga 587374

Det vi kan konstatera att en SAAB 92 var 60 år före sin tid med sin aerodynamik.
En elmotor i den och man är hemma!

ooms

Aktiv medlem
Tesla ser ut att tappa rejält i försäljning YoY. Är det pga höjda priser, att det börjar komma fler vettiga alternativ, eller nåt annat som hänt?

marr

Moderator
Forumvärd
Tesla ser ut att tappa rejält i försäljning YoY. Är det pga höjda priser, att det börjar komma fler vettiga alternativ, eller nåt annat som hänt?
Alternativen har ju ökat rejält.

Kia verkar poppis tex.

marr

Moderator
Forumvärd
Jag fick min diesel mulle octavia för en vecka sen nu. Hoppas det kan bli elbil nästa gång. Men just nu fungerar det dåligt med hur vi flänger runt i jobbet...

Hela konceptet är fel nu, företaget hänger inte med i laddmöjligheter osv. Det är som vanligt anpassat till chefer, inte fotfolket.

NickPick

Aktiv medlem
”Mer än var tredje bil som köps är driven med el.” Var det inte bara idioter som åkte el? 👀

Problemet för de flesta är ju att leverera bilar, tex för teslas model y. Samma med Hyundai ioniq 5 och faktiskt allt från VW/skoda.
”Allt är slut” sedan i somras. Xc40 leasades ut för 2990 i månaden, det är därför som ligger högt! Grannen fick sin igår rentav.

jomper

Forumpappa
Forumvärd

Det är september i år jämfört med september förra året om jag förstår rätt?

Sista månaden i kvartalet är det traditionellt som de levererar bilar men nu när de kommer från Berlin i större utsträckning så är det mera utspritt.

Tror inte de tappat i försäljning, det är numera mycket gnäll på leveranstider och Tyskland gör bara svarta och vita bilar med svart inredning. Andra får vänta.

ooms

Aktiv medlem
Det är september i år jämfört med september förra året om jag förstår rätt?

Sista månaden i kvartalet är det traditionellt som de levererar bilar men nu när de kommer från Berlin i större utsträckning så är det mera utspritt.

Tror inte de tappat i försäljning, det är numera mycket gnäll på leveranstider och Tyskland gör bara svarta och vita bilar med svart inredning. Andra får vänta.
Ok, det var alltså september 2021 som hade en ”klump” jmf med september 2022? Siffrorna för året 2022 verkar de ju också ligga ganska högt, så därför jag undrade om det kunde vara nåt annat bakom än ett tapp.

dardos

Aktiv medlem
När det gäller elbilar kan man nog vara lite skeptisk till försäljningslistor, som om det vore möjligt att välja och vraka. Varenda bil som tillverkas är redan såld.

Oskar

Aktiv medlem

Ackumulerat Q1-Q3 ser det ju bra ut för Tesla, även om ditt andra favoritbilmärke Ford har gått ännu lite bättre:

Skärmbild 2022-10-15 095811.png

Tror det är vanskligt att dra slutsatser utifrån enskilda månader, men visst kommer det osäkra världsläget påverka konsumenters bilköpsug. Fast det kommer nog inte drabba Tesla värre än någon annan.

Oskar

Aktiv medlem
När det gäller elbilar kan man nog vara lite skeptisk till försäljningslistor, som om det vore möjligt att välja och vraka. Varenda bil som tillverkas är redan såld.
Tillgängligheten påverkar ju definitivt. Det är ju inge kul att köpa en bil för +600 000 kr om man inte ens kan välja färg. ;-)

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Ok, det var alltså september 2021 som hade en ”klump” jmf med september 2022? Siffrorna för året 2022 verkar de ju också ligga ganska högt, så därför jag undrade om det kunde vara nåt annat bakom än ett tapp.

Exakt. Sen har de nog haft ökade leveranssvårigheter under andra halvåret i år, något som drabbat alla men som Tesla verkar ha klarat sig från lite längre än många. Tror man ska titta på rullande 12 månader eller helår för att få någorlunda rättvisande siffror.

Tidigare var det ofta krigsrubriker månad 1-2 i kvartalen om att "Tesla tappar stort" just pgastora leveranser innan kvartalsslut och ofta bara ett fåtal bilar de andra kvartalen.

Nu har de gjort obegripliga saker som att ta bort ultraljudssensorerna och ska lösa det med kameror och mjukvara "sen". Hur fasen det ska gå till att se precis framför bilen med en kamera som sitter i framrutan.. Tror det handlar mer om att runda komponentbrist än något annat och har väldigt svårt att tro att det går att få cm-noggrannhet med kamerorna.

Utter

Aktiv medlem

KIA EV6
+skön att köra
+ganska snygg
+bra utrustning
+800v system
-lite trång
-litet bagage

NISSAN ARIA 87kw
+Snygg både inne och ute
+bra utrustning
+gott om plats
+tyst så in i helvete
-stum fjädring

SKODA ENYAQ iV
+snygg
+gott om plats
-buggig mjukvara
-det är en Skoda...

Hur är det med BMW i4? Eller eventuellt ix1/3?

Om du ska göra 50+milskörningar så skulle jag prioritera snabb laddning, där har EV6/Ioniq5 en fördel med 800V när man använder Ionity. Annars är E-tron duktig på att ladda, men dyr. Tesla är bra pga låg förbrukning och snabb laddning. Undvik Ford även om den har stort batteri, hög förbrukning och låg laddhastighet.
Jag har själv en Q4 (och har beställt en Enyaq), ganska rimlig förbrukning trots 21” och väldigt fin gång med dcc-chassiet, extremt tyst också (välj alltid akustikrutor om det finns). Men jag hade önskat lite högre laddhastighet när man kör riktigt långt.

Glenn Dahl

Aktiv medlem
Hur är det med BMW i4? Eller eventuellt ix1/3?

Om du ska göra 50+milskörningar så skulle jag prioritera snabb laddning, där har EV6/Ioniq5 en fördel med 800V när man använder Ionity. Annars är E-tron duktig på att ladda, men dyr. Tesla är bra pga låg förbrukning och snabb laddning. Undvik Ford även om den har stort batteri, hög förbrukning och låg laddhastighet.
Jag har själv en Q4 (och har beställt en Enyaq), ganska rimlig förbrukning trots 21” och väldigt fin gång med dcc-chassiet, extremt tyst också (välj alltid akustikrutor om det finns). Men jag hade önskat lite högre laddhastighet när man kör riktigt långt.
99% säker att det blir en Kia.
Med 8500:- i TCO så går inte varken Skoda eller Nissan suvarna in. BMW ix3 går bort med då det är en sminkad fossilbil.
Någon här med Kia EV6? Ska man gå på en RWD med plus paket eller en AWD med baspaketet?

Hälsingland

Aktiv medlem
99% säker att det blir en Kia.
Med 8500:- i TCO så går inte varken Skoda eller Nissan suvarna in. BMW ix3 går bort med då det är en sminkad fossilbil.
Någon här med Kia EV6? Ska man gå på en RWD med plus paket eller en AWD med baspaketet?

Va? Har du fått det från ALD? Jag har en kollega som precis fått sin GTX levererad , typ 6500:- i TCO, vi använder ALD och ARVAL. Dom kan ju såklart ha gjort någon kovändning senaste månaden men annars har ID4/Enyag haft lågt TCO.

Flera kollegor har Enyaq.

Hälsingland

Aktiv medlem
Låter konstigt.
Verkar inte gå på ald web: https://aldbilleasing.se/cars/

Näe inte särskilt konstigt skulle jag gissa, vi har en stor bilpark och konkurrensutsätter våra kontrakt. Skickar till fler än ett bolag för offert och billigast TCO får kontraktet.

Jag har en GTE som kostade 550 tkr, 6600:- i TCO för 3500 mil/år, skillnaden ligger väl i att våra kontrakt är på 4 år. Min närmsta kollega har precis skickat in offerter och borde få tillbaka priser snart, jag har relativt färska priser på Polestar på jobbdatorn också. Kan posta dom imorgon

Glenn Dahl

Aktiv medlem
Näe inte särskilt konstigt skulle jag gissa, vi har en stor bilpark och konkurrensutsätter våra kontrakt. Skickar till fler än ett bolag för offert och billigast TCO får kontraktet.

Jag har en GTE som kostade 550 tkr, 6600:- i TCO för 3500 mil/år, skillnaden ligger väl i att våra kontrakt är på 4 år. Min närmsta kollega har precis skickat in offerter och borde få tillbaka priser snart, jag har relativt färska priser på Polestar på jobbdatorn också. Kan posta dom imorgon
Topp! Vi kör bilarna på 36 mån.

Boromir

Aktiv medlem
På UNT.SE idag finns en artikel från mobility sweden som slår fast att det är avsevärt billigare att köra elbil än bensin och diesel trots elpriserna. Osäker på vad som ingår i deras kostnad
F89E007D-71C5-436A-BD4D-52F4BA034406.jpeg

Artikeln:(antagligen bakom betalvägg)

Hälsingland

Aktiv medlem
Intressant utveckling på beg.marknaden
Är väl logiskt när köpkraften sinar, det var ju en hype helt skapad av bristen på nya bilar och given att ta slut. 10 000:- frågan var väl bara när.

Jag hoppas efterfrågan dyker som en sten så jag får en rimlig leveranstid och något bra erbjudande.

ooms

Aktiv medlem
Annonsvisningsstatistiken var ju det mest intressanta, säger en del om efterfrågan. Kraftigt ner för elbil, kraftigt upp för bensinbil. Capex spelar roll igen.

Senast ändrad:
Topp