[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Utter

Aktiv medlem
Intressant utveckling på beg.marknaden
Medianpriser säger ju exakt noll där. 10 Taycans säljs och tio Leaf läggs ut, vips så har du en extrem sänkning. Enda sättet att analysera priser är att ta samma modell, mil etc och jämföra snittpriser över tid.

Hälsingland

Aktiv medlem
Medianpriser säger ju exakt noll där. 10 Taycans säljs och tio Leaf läggs ut, vips så har du en extrem sänkning. Enda sättet att analysera priser är att ta samma modell, mil etc och jämföra snittpriser över tid.
Tonerna är samstämmiga i tesla/ID-grupperna på fb, för två månader sedan var det bara köpa du går plus om du vill sälja efter bonusen kommit!!

Nu är det lägre bud och gnäll pga höjd privatleasing och elpriser. Verkar som många tror att ionity, Tesla m.fl ska av någon anledning sälja snabbladdning billigt pga. "annars är det ju billigare att åka diesel och det var ju inte därför jag köpte elbil" 🙃 🤷‍♂️

GoranS

Aktiv medlem
Men varför köper folk begagnade elbilar till nypriser, det kan jag inte förstå är ju helt orimligt, kan det bero på att man lånar pengarna och då spelar det ingen roll när man drabbats av tanken att man absolut måste ha en elbil nu?
Kan det vara s.a. de vill ha en elbil NU och väntetiden på en ny bil av den modell de vill ha är så lång att de går till begagnatmarknaden och att efterfrågan där är stor men utbudet litet och priserna därmed pressas upp?

ooms

Aktiv medlem
Men varför köper folk begagnade elbilar till nypriser, det kan jag inte förstå är ju helt orimligt, kan det bero på att man lånar pengarna och då spelar det ingen roll när man drabbats av tanken att man absolut måste ha en elbil nu?
Ja, brist på nya elbilar har hållit andrahandspriset uppe. Men nu när det börjar kosta att låna pengar igen är det kanske inte så lockande att blåsa iväg en halv miljon på en beg.bil längre, därför tittar folk mer på bilar i 200k-klassen och då är det bensin och diesel som står till buds (än så länge). Tror mer på den förklaringen än att det skulle vara höjda elpriser som fått sökningarna på elbilar på blocket att droppa en tredjedel och sökningar på bensinbil att dubbleras. Bensin- och dieselpriset har ju också stigit rejält i år.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
På UNT.SE idag finns en artikel från mobility sweden som slår fast att det är avsevärt billigare att köra elbil än bensin och diesel trots elpriserna. Osäker på vad som ingår i deras kostnad

De verkar bara räkna bränslekostnaden och det är ju inte riktigt hela sanningen eftersom bilen i sig är dyrare.

Men de tänker rätt som räknar in en fulladdning hemma till vettigt pris när man startar.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Tror mer på den förklaringen än att det skulle vara höjda elpriser som fått sökningarna på elbilar på blocket att droppa en tredjedel och sökningar på bensinbil att dubbleras. Bensin- och dieselpriset har ju också stigit rejält i år.

Jag tror du har helt rätt i dina antaganden.

NickPick

Aktiv medlem
Ja, brist på nya elbilar har hållit andrahandspriset uppe. Men nu när det börjar kosta att låna pengar igen är det kanske inte så lockande att blåsa iväg en halv miljon på en beg.bil längre, därför tittar folk mer på bilar i 200k-klassen och då är det bensin och diesel som står till buds (än så länge). Tror mer på den förklaringen än att det skulle vara höjda elpriser som fått sökningarna på elbilar på blocket att droppa en tredjedel och sökningar på bensinbil att dubbleras. Bensin- och dieselpriset har ju också stigit rejält i år.
Var finns statistiken? Alltså från blocket.
Använder man inte typ wayke om man letar nytt nuförtiden?

Utter

Aktiv medlem
Tonerna är samstämmiga i tesla/ID-grupperna på fb, för två månader sedan var det bara köpa du går plus om du vill sälja efter bonusen kommit!!

Nu är det lägre bud och gnäll pga höjd privatleasing och elpriser. Verkar som många tror att ionity, Tesla m.fl ska av någon anledning sälja snabbladdning billigt pga. "annars är det ju billigare att åka diesel och det var ju inte därför jag köpte elbil" 🙃 🤷‍♂️
Ja absolut, när det blir dyrare att låna så kommer det vara färre avslut. Säger bara att ett medianpris inte säger något när det handlar om en massa olika bilar i olika prisklasser. Om dom istället hade sagt samma sak om t ex M3 med 1000-2000 mil, då hade det varit statistik värt något.

HejaSverige!

Aktiv medlem
Brukar vara svårt med krok på roligare bilar typ audi rs(?) och mercedes amg, dom vill inte ha dragkrokar synligt på sina modeller av någon anledning!

ooms

Aktiv medlem
Måste bara fråga. Vad är skit med borttagbar? Har haft det på flera bilar och det har alltid fungerat klockrent.
Personligen tycker jag det är ett j-a meck att hålla på och ta loss och montera saker, man måste ha den skumpande i skuffen när man inte använder den (eller liggande hemma), det är väl nån nyckel/verktyg att hålla reda på, etc. Allt detta leder ju till att många låter den sitta på plats hela tiden, med följd att den rostar fast och de får ett h-e inför besiktningen.
Och helt i onödan, en infällbar löser ju alla dessa problem. Den är borta när den inte behövs, men är alltid med och fälls ut med ett knapptryck.

jonte987

Aktiv medlem
Ja, visst måste det påverka bilens deformationszon negativt med fast krok?
Ja. å andra sidan blev jag påkörd stillastånde av en taxi på Amiralsgatan när jag hade det avtagbara på. Fronten blev som ett V men min bild fick inga skador.
(för ännu längre sen var det även smidigt när man parkerade trångt på Trellborgsgatan....)

mtbkr

Aktiv medlem
Ja. å andra sidan blev jag påkörd stillastånde av en taxi på Amiralsgatan när jag hade det avtagbara på. Fronten blev som ett V men min bild fick inga skador.
(för ännu längre sen var det även smidigt när man parkerade trångt på Trellborgsgatan....)
Ja, kroken skyddar ju även från parkeringsskador bak men då är det ju kosmetiska skador vi pratar om.

HejaSverige!

Aktiv medlem
Med dragkrok!
klohe-klohecreation.gif

Kneecap

Aktiv medlem
på 90-talet var väl osynlig krok hippt, men tror kanske fler än vi sedan valt gå tillbaka till fast och synlig dragkrok?

inte värt mecket med de andra. exempel på overeingineering.

Tjena!

Rätt få tillverkare där man kan få fast krok idag. Ingen av tyskarna har det t.ex.

Det ökar skaderisken vid påkörning bakifrån rejält.

Helt korrekt!

Har alla missat att man får sätta dragkrok på bilen i efterhand? Krävs ingen regbesiktning utan fixas vid nästkommande bes.

Endast om bilen är godkänd för dragkrok, inte helt ovanligt att det inte finns dragvikter.
Ingebting som fixas vid vanlig besiktning heller, vmen vanlig besiktningstekniker får/kan inte ändra info om dragkrok.
Får man montera en krok så gör man det och ser glad ut. Annars låter man bli, för det klassas som olovlig körning om man blir plockad av polisen.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Är det så? Har läst nån stans att det gäller mest gamla "hårda" bilar och att det inte är nån fara med nyare bilar men kan inte belägga det på nåt sätt...

På vår bil så sitter dragkroken rakt i krockbalken bak (faktum är att krockbalken byts mot en med fäste för krok), så kroken är garanterat helt stumt monterad i bilen. Sen är ju frågan hur mycket deformationszonen på ev påkörande bil tar upp det.

Topp