[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

NickPick

Aktiv medlem
Må så vara....handlar mer för mej om hyckleriet bland många elbilsägare om deras enorma miljötänk.👍
Det vanligaste är väl när livets hårda skola och dieselkombi säger ungefär ”dä ska va disel fö dä ä billigt att tjöpa en sånn bil!!!” Att det kontras med ”månadskostnaden blir ju billigare för mig än för dig, och jag har en ny bil motför ditt gamla as” ungefär. Aldrig hört någon skryta om sin elbil. Kolla de som har tesla: ofta är det ju rent ekonomiskt att köpa och äga bilen i några år därav köpa den från början.

Miljön bryr sig vissa inte alls om här i tråden här har jag dock märkt.

AndersJB

Aktiv medlem
Det vanligaste är väl när livets hårda skola och dieselkombi säger ungefär ”dä ska va disel fö dä ä billigt att tjöpa en sånn bil!!!” Att det kontras med ”månadskostnaden blir ju billigare för mig än för dig, och jag har en ny bil motför ditt gamla as” ungefär. Aldrig hört någon skryta om sin elbil. Kolla de som har tesla: ofta är det ju rent ekonomiskt att köpa och äga bilen i några år därav köpa den från början.

Miljön bryr sig vissa inte alls om här i tråden här har jag dock märkt.
Lovade ju inte blanda mej in mer,men jag hoppas ju verkligen miljön är något som alla ska ha i åtanke,och försöka medverka till att förbättra på ett sätt som är möjligt för dom.
Det jag menar är hyckleri,är i dom fall,(har stött på flertal) man köper en elbil,oftast pga ekonomisk fördel,och sedan talar om vitt och brett att man är en miljökämpe pga detta bilköp.
Sedan ösa galla över dom som inte har elbil....

Men i dom fall jag har stött på,har dom ivrigaste elbilsförespråkarna knappast levt som dom lärt....köpa nya prylar i överflöd,t.ex byta cykel varje år,byta mobil titt som tätt,flyga utomlands ofta....i stort sett konsumerat som det inte fanns en morgondag.
Och konsumtion med all den frakt jorden runt är i mina ögon en lika viktig bit för miljön att vara sparsam med!!

Har den största respekt för dom personer som verkligen bryr sej om våran jord,att välja ett liv som är "obekvämt" men man överlever utan "onödiga" lyxprylar....själv är jag ingen frontfigur för miljökämpandet,men gör det lilla jag kan i min vardag.Kanske långt kvar till att vara bra,men sakta men säkert.....

Men dom som pekar med hela handen,och talar om att jag är en miljöskurk för att jag inte valt att köpa en elbil,och själva gjort det för bara pengar....och fortsätter köpa "lyxprylar" utan tanke på dess konsekvenser är dom jag syftar mer på....
Over and out i miljödiskusitionen nu....

Snuten

Aktiv medlem
Tja, alla vet väl innerst inne att vi inte kan konsumera oss ur vissa problem. Men det kan ju alltid ge lite tröst att tro det.

Snuten

Aktiv medlem
Äh, elbilar är bara en fluga, om 20 år kör vi kanske på transfetter och palmolja..
Eller så blir det bränsleceller till slut.
Elbilen: Utvecklar Volkswagen en vätgasbil med 200 mils räckvidd?.

Snuten

Aktiv medlem
Okej, att utveckla, producera och sälja produkter som folk vill köpa är alltså ett vidrigt tänkande enligt dig.
Nu vill jag inte vara viktigpetter (alltför mycket åtminstone) men det finns faktiskt exempel på sådant vidrigt tänkande.
Men det kanske man inte måste hänga upp sig på alltför mkt?

HejaSverige!

Aktiv medlem
Ford kanske var på
Eller så blir det bränsleceller till slut.
Elbilen: Utvecklar Volkswagen en vätgasbil med 200 mils räckvidd?.
Dom kanske var på rätt spår redan då, hur svårt kan det vaa?

Snuten

Aktiv medlem
Ford kanske var på

Dom kanske var på rätt spår redan då, hur svårt kan det vaa?

Snacka nu inte k*r*k*a*t. Blir nog lite för mkt politik av det.

ooms

Aktiv medlem
Inte bara Porsche…
91A32FE8-2B72-4207-8D67-951E19291568.jpeg

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det är ju definitivt slut med att kunna leasa en riktigt vettig elbil för runt 3000 kr i månaden. Rätt orimligt att ta premien och slå ut den på de tre första åren egentligen.

Men för de som köpt och äger sina elbilar är det knappast ekonomiskt dåligt att den försvinner. Även om en del bilar säkert varit högt prissatta i Sverige så gäller det inte alla och säkerligen inte med 70/50k. Så för konsumenten högre priser i slutänden borde rimligen göra att andrahandsvärdet ökar.

Jolinwood

Aktiv medlem
Rätt orimligt att ta premien och slå ut den på de tre första åren egentligen.

Nej. Inte om målet är att öka andelen eldrivna bilar i den nationella fordonsflottan. Se det som att staten tar en stor del av värdeminskningen, bilen kommer gå att leasa vidare eller sälja vidare till vettigt pris efter de två-tre åren den nya bilen leasats.

Stämpla alla subventionerade elbilar med exportförbud första ~fem åren så är problemet med att vissa bilar går på export löst.

Snuten

Aktiv medlem
Ger tex Lightyear 0 rätt:

Weber betonar dock att stora batterier är kontraproduktivt ur viktsynpunkt. Det är viktigare att skapa en effektivare elbil och minska rullmotståndet för att få ut mer körsträcka av varje kilowattimme.

Hasse#7

Aktiv medlem
Ger tex Lightyear 0 rätt:

Weber betonar dock att stora batterier är kontraproduktivt ur viktsynpunkt. Det är viktigare att skapa en effektivare elbil och minska rullmotståndet för att få ut mer körsträcka av varje kilowattimme.

BMW ligger bra till för överlevnad på en ny marknad. Smart i kombination med mycket erfarenhet. I3 är ganska ful men har gjort stor nytta för att etablera perfekt startposition för framtiden. Har inte hört någon som varit missnöjd med I3 som helhet.

arcamone

Aktiv medlem
BMW ligger bra till för överlevnad på en ny marknad. Smart i kombination med mycket erfarenhet. I3 är ganska ful men har gjort stor nytta för att etablera perfekt startposition för framtiden. Har inte hört någon som varit missnöjd med I3 som helhet.

Tycker fortfarande att i3ans design håller så här efter 10 år. Futuristisk när den kom och fortfarande helt ok. Till skillnad från alla andra moderna BMWs med monstergrillen. BMWs designteam är på dekis…

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Tycker fortfarande att i3ans design håller så här efter 10 år. Futuristisk när den kom och fortfarande helt ok. Till skillnad från alla andra moderna BMWs med monstergrillen. BMWs designteam är på dekis…

Äsch då, i och med att de är så fula så får de säkert en mil extra räckvidd av all kinetisk energi från äggen som kastas på bilarna!

🦫🦫🦫

Snuten

Aktiv medlem
Känns som att BMW håller på att slarva bort sitt designkapital.
Fast de har varit ute på tunn is tidigare och seda styrt upp det. Ta denna, huh...
13895520777_065a709ab6_b.jpg

jomper

Forumpappa
Forumvärd
I3 var ju extremt långt före sin tid! Är väl en av extremt få bilar riktade till vanliga konsumenter som är gjorda i kolfiber. De utmanade lite med självmordsdörrar bak som kräver att framdörren öppnas först och att bara ha plats för 4 pers vilket gör att den inte passar alla men jag gillar den ändå!

Bsk

Aktiv medlem
I3 var ju extremt långt före sin tid! Är väl en av extremt få bilar riktade till vanliga konsumenter som är gjorda i kolfiber. De utmanade lite med självmordsdörrar bak som kräver att framdörren öppnas först och att bara ha plats för 4 pers vilket gör att den inte passar alla men jag gillar den ändå!
Jag tror modellen har potential att bli en framtida klassiker.

kais01

Aktiv medlem
jag lärde mig köra bil i vår 1600ti. en lättkörd sak för en tioåring, inhängnat område kanske bör nämnas.

de två dubbelförgasarna tog upp halva motorutrymmet:)

Snuten

Aktiv medlem
Jag är ändå svag för Lightyear. Jo den är löjligt dyr, men om jag hade för mkt stålar hade jag nog kunnat tänka mig att sponsra det projektet genom att köpa en:

kais01

Aktiv medlem
Två dubbelförgasare?! Fyra!
ja det kan man säga. 2x2=4. solex tror jag det var.

minns en gång en besiktningsman på sbp fick för sig att pilla på något. bilen blev närmast okörbar, och det blev stor inställning hos märkesverkstad. bilprovningen tog fakturan.

annars minns jag omkörningar på höga varv och ett skönt insugningsljud.

googlade fram en bild på en överlevare. vår var grå.

6DC33ED4-E93F-4F9D-BB51-09C0FE8E7C5E.jpeg

Topp