[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

HåkanC

Aktiv medlem
Däck byter man i snöstorm, det är sedan gammalt.
Min granne gjorde så för några år sedan, jag åkte i stället till ett lokalt shoppingcenter och ställde bilen i det torra, varma, välupplysta och (nästan) öde parkeringsgaraget. Med jag väntade på att bilen skulle bli varm tog jag en kopp kaffe och handlade lite. Sedan flyttade jag bilen till en torr ruta med gott om plats och bytte hjulen.
När jag kom hem höll grannen fortf på med sitt byte, i pannlampans sken bland de virvlande snöflingorna.

Hälsingland

Aktiv medlem
Många kanske har däcken på hotell också.

Jag har alltid bytt själv men efter jag fick förmånsbil har man ju däcken på däckhotell och då krävs det ju lite framförhållning. Det till trots så har iaf inte jag några problem att boka innan snön kommer :cool:. Men jag har full förståelse för att om man bor i lägenhet inte har plats för en eller två uppsättningar däck i förrådet.

På sambons byter jag själv och det dröjde till förra helgen i år, har en nyopererad hand som ställer till det då jag normalt kör oldschool med garagedomkraft och fälgkors. Så i år åkte jag till farsan och lånade billyften och mutterpickan. Så jag var bara en vecka ifrån att vara försent ute... 🍻

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Ännu svårare i år faktiskt när det varit 10+ grader så sent. Då är vinterdäcken så väldigt mycket sämre att köra med.

Kneecap

Aktiv medlem
Ännu svårare i år faktiskt när det varit 10+ grader så sent. Då är vinterdäcken så väldigt mycket sämre att köra med.

Tjena!

Vi hade +17 förra helgen. Rastade ur bilen rejält en sista gång för säsongen. Att se höstlöven virvla bakom bilen när man ligger på kurviga småvägar är en högre form av njutning. Det hade inte varit lika roligt om dubbdäcken hade hunnit åka på.

Nu suktar jag efter att köpa något billigt bakhjulsdrivet och be till högre makter att isen lägger sig i Kalmarsund.

Men "skojbilen" får gå på vintern också. Det är ju bara en väldigt låg Golf GTI egentligen.

1668861470356.jpg

Snuten

Aktiv medlem
Bytte till vinterdäck sent igårkväll på miljöbilen (aygon). Kändes ju lämpligt med tanke på hur det ser ut nu på morgonen. Blir skogsutflykt med lite vandring i snögnistret.
IMG20221120104724.jpg

Jonny S

Medlem
Sitter med brutet ben, så svåger fick byta hjul denna gång.
Man ska titta hur man cyklar i banan så slipper man kanske benbrott och trasiga/lossnade senor.
Får skylla på att jag åkte å höll koll på kompisen som är nybörjare i Downhillvärlden, men 1-0 till Järvsåbacken.
Ska bli spännande med odubbat å "kraftig" framhjulsdriven bil.
Men vilken bil som ska köpas vettefan, kör en Honda Civic Type R, fäller man sätena bak så går det in mycket.

1888

Aktiv medlem
Tjena!

Vi hade +17 förra helgen. Rastade ur bilen rejält en sista gång för säsongen. Att se höstlöven virvla bakom bilen när man ligger på kurviga småvägar är en högre form av njutning. Det hade inte varit lika roligt om dubbdäcken hade hunnit åka på.

Nu suktar jag efter att köpa något billigt bakhjulsdrivet och be till högre makter att isen lägger sig i Kalmarsund.

Men "skojbilen" får gå på vintern också. Det är ju bara en väldigt låg Golf GTI egentligen.

Visa bilaga 594481

Kanske inte "billiga" :giggle:

uandt

Aktiv medlem
Förutom att svetsa i trä.
går fin fint svetsa trä!

Kneecap

Aktiv medlem
går fin fint svetsa trä!

Tjena!

Vilken smash!

landen

Aktiv medlem
Om två likvärdiga bilar där en uppfyller EURO6, men den andra bara EURO5. Enda problemet är att den med EURO6 är i Stockholm (bor i GBG). Är inte helt med på vad det innebär förutom att någon sa att man inte får köra med äldre bilar i vissa städer osv. Planerar att bila neråt alperna Frankrike.

HåkanC

Aktiv medlem
Om två likvärdiga bilar där en uppfyller EURO6, men den andra bara EURO5. Enda problemet är att den med EURO6 är i Stockholm (bor i GBG). Är inte helt med på vad det innebär förutom att någon sa att man inte får köra med äldre bilar i vissa städer osv.
Läs mer hos Transportstyrelsen

Mätningar på bilar i verklig trafik, av samma typ som avslöjade VWs dieselgate, visar att Euro 6 ger en stor minskning av giftutsläppen jmf med Euro 5.

ooms

Aktiv medlem
Om två likvärdiga bilar där en uppfyller EURO6, men den andra bara EURO5. Enda problemet är att den med EURO6 är i Stockholm (bor i GBG). Är inte helt med på vad det innebär förutom att någon sa att man inte får köra med äldre bilar i vissa städer osv. Planerar att bila neråt alperna Frankrike.
Ja, Euro6 får du (än så länge) köra med i princip överallt, medan Euro5 är portad i de städer som tillämpar de hårdaste miljözonerna.
(bortser fr den hårdaste miljözonen, där väl inga ICE-bilar får köra)

Edit: Det är alltså miljözon 2 som är relevant, där får inte dieselbilar med Euro5 köra. Bensin med Euro5 är (än så länge) ok.

AAverdal

Aktiv medlem
Ja vi fyller ju vår passat + takbox till max idag så vi kommer ju antagligen få gå igenom ett stålbad framöver 😂

Men vi har oftast 8 par skidor med, slalom + längd, om vi åker en vecka. Någon åkmadrass brukar följa med också..
Det är precis likadant för oss kommer från en passat. Så det fick bli en MY LR. Allt annat helelektriskt på marknaden är för litet (förutom model X, men den blir för dyr) Känns inte som att det kommer bli problem med att få plats i den.

Hälsingland

Aktiv medlem
Det är precis likadant för oss kommer från en passat. Så det fick bli en MY LR. Allt annat helelektriskt på marknaden är för litet (förutom model X, men den blir för dyr) Känns inte som att det kommer bli problem med att få plats i den.

Hade nog funkat fint med en sådan för oss också, men jag tvivlar starkt på att företagets uppdaterade bilpolicy kommer erbjuda den..

Dom ska kommunicera den i början av Dec så jag får se vad som funkar då.

AAverdal

Aktiv medlem
Hade nog funkat fint med en sådan för oss också, men jag tvivlar starkt på att företagets uppdaterade bilpolicy kommer erbjuda den..

Dom ska kommunicera den i början av Dec så jag får se vad som funkar då.
Jo, där är ju en utmaning. Vi räknade på det och kom fram till att en LR blir samma pengar som en ID4 GTX. Och då med kortare laddtider, vettig dragvikt och bättre baggage så var det inget snack hos min arbetsgivare. Nu är det tom så att mina kollegor åker hellre med mig till besök än tvärt om just bara för att det är så mycket mindre jobb med laddning och planering av att hitta laddstopp. Teslan är den enda som löser det.

Grotta ner dig på teslakalkylen så kanske du kan påverka din arbetsgivare som jag lyckades.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Tyvärr ser ju kalkylen sämre ut för Y LR numera än när jag köpte, både högre pris och inte 70k i klimatbonus. Men bortsett från det är ju antagligen en av de mer kompletta batteribilarna just nu.

AAverdal

Aktiv medlem
Tyvärr ser ju kalkylen sämre ut för Y LR numera än när jag köpte, både högre pris och inte 70k i klimatbonus. Men bortsett från det är ju antagligen en av de mer kompletta batteribilarna just nu.
Så är det till många av de andras fördel. Min blev utan bonusen men kalkylen ser ok ut ändå.

Tokig

Aktiv medlem
Samma frågeställning: vilken bil? 5 pers, max 300 kkr. Stort bagage viktigt. Tänkte på en Peugeot 5008, 2019 eller 2020, nått annat förslag?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Vi köpte vår bil privat, landar på 650k när bonusen betalts ut. Hämtade den ett par dagar efter midsommarafton så den har alla årets uppdateringar (hittills) och är ändå 50k billigare än RWD är idag. För en gångs skull lite bra timing..

Hälsingland

Aktiv medlem
Jo, där är ju en utmaning. Vi räknade på det och kom fram till att en LR blir samma pengar som en ID4 GTX. Och då med kortare laddtider, vettig dragvikt och bättre baggage så var det inget snack hos min arbetsgivare. Nu är det tom så att mina kollegor åker hellre med mig till besök än tvärt om just bara för att det är så mycket mindre jobb med laddning och planering av att hitta laddstopp. Teslan är den enda som löser det.

Grotta ner dig på teslakalkylen så kanske du kan påverka din arbetsgivare som jag lyckades.

Jag arbetar åt ett stort halvstatligt finsk bolag, där funkar det inte så utan man står som arbetare med mössan i handen och gör som man blir tillsagd (Lätt överdrivet).

Med den gamla modellen så är ingen annan bil dyrare än någon annan för bolaget, dom betalar 6000:-/mån i TCO och du kan via nettoavdrag öka det till 8000:-/mån. ID4 GTX kostade i somras ca 6400:-/mån i TCO och idag antagligen 10 000:-/mån utan bonus. Vi leasar på fyra år, jag har ingen aning åt vilket håll dom tänker gå. Enklast vore om dom bara höjde kostnaden dom står för att passa verkligheten. Tidigare var inte bilar över 700 tkr heller tillåtna oavsett TCO.

AAverdal

Aktiv medlem
Jag arbetar åt ett stort halvstatligt finsk bolag, där funkar det inte så utan man står som arbetare med mössan i handen och gör som man blir tillsagd (Lätt överdrivet).

Med den gamla modellen så är ingen annan bil dyrare än någon annan för bolaget, dom betalar 6000:-/mån i TCO och du kan via nettoavdrag öka det till 8000:-/mån. ID4 GTX kostade i somras ca 6400:-/mån i TCO och idag antagligen 10 000:-/mån utan bonus. Vi leasar på fyra år, jag har ingen aning åt vilket håll dom tänker gå. Enklast vore om dom bara höjde kostnaden dom står för att passa verkligheten. Tidigare var inte bilar över 700 tkr heller tillåtna oavsett TCO.
Tråkigt. Men då ser jag två vägar. Jobba kvar och kläm in det som går eller byt arbetsgivare. Enyaq känner jag flera som är nöjda med.

Hälsingland

Aktiv medlem
Tråkigt. Men då ser jag två vägar. Jobba kvar och kläm in det som går eller byt arbetsgivare. Enyaq känner jag flera som är nöjda med.

Absolut, ja jag inväntar och kör på med det som går. Jag har haft kontakt med rätt många rekryterare senaste två åren och sonderat terrängen och ingen erbjuder en bättre deal, om det ens är möjligt att få förmånsbil vilket rätt många inte erbjuder.

Finnarna är lite fyrkantiga kring bilavtal, men betalar bra.

AAverdal

Aktiv medlem
Absolut, ja jag inväntar och kör på med det som går. Jag har haft kontakt med rätt många rekryterare senaste två åren och sonderat terrängen och ingen erbjuder en bättre deal, om det ens är möjligt att få förmånsbil vilket rätt många inte erbjuder.

Finnarna är lite fyrkantiga kring bilavtal, men betalar bra.
Gött!
Det finns så mycket mer än bilförmånen att ta hänsyn till. jag är lyckligt lottad som förutom bra bilförmån har möjlighet att träna på arbetstid. Ingen som ser snett på det, snarar tvärt om. Det är lyx som också ger mer tid för livet utanför jobbet.

Hälsingland

Aktiv medlem
Gött!
Det finns så mycket mer än bilförmånen att ta hänsyn till. jag är lyckligt lottad som förutom bra bilförmån har möjlighet att träna på arbetstid. Ingen som ser snett på det, snarar tvärt om. Det är lyx som också ger mer tid för livet utanför jobbet.
Helt klart, vi har 100% frihet under ansvar. Jobbar när det passar, reser när det behövs, sitter hemma eller på kontor när vi känner för det.

Det är nästan omöjligt för mig att gå tillbaka till att t.ex. arbeta inom industrin som jag gjorde tidigare. Så min första motfråga brukar vara:
-är jobbet 100% på plats? Då är jag inte intresserad

Finns givetvis en peng på när jag skulle gå med på det också, men det är det ingen som tycker jag är värd så det ger sig själv 😂

ooms

Aktiv medlem
Lite nyfiken på det där, det borde rimligen vara OK att ladda vissa perioder när övrigt effektuttag är lägre. Laddar själv bara 1-2 gånger i veckan.
Nej, står inget om det. I andra åtgärder kan det stå att saker bara får användas t.ex. 7 eller 8 timmar per dag, men för elbilar står det bara att de får användas för vissa ändamål. Kan ju iofs betyda att det är ok att ladda, iom att begränsningen är skriven som vad man får använda bilen till.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Nej, står inget om det. I andra åtgärder kan det stå att saker bara får användas t.ex. 7 eller 8 timmar per dag, men för elbilar står det bara att de får användas för vissa ändamål. Kan ju iofs betyda att det är ok att ladda, iom att begränsningen är skriven som vad man får använda bilen till.

Känns inte så genomtänkt då. Själva körandet belastar ju inte nätet, det är det laddningen som gör. Och en kan göras när det passar bra.

Snuten

Aktiv medlem
Hörde ngt rykte om att schweizarna har börjat konvertera sina elbilar för att möta myndigheternas begränsningar. Det var visst någon känd schweizisk urtillverkare som slänger ut el-drivlinan och istället monterar en gigantisk klockfjäder som man drar upp manuellt innan färd. En Tesla modell S skulle visst få ca 6 km räckvidd mellan uppdragningarna.

Vi får se hur det utvecklar sig...

ooms

Aktiv medlem
Känns inte så genomtänkt då. Själva körandet belastar ju inte nätet, det är det laddningen som gör. Och en kan göras när det passar bra.
Jag tolkar det som att det är totala förbrukningen man vill ha ner, alla åtgärder är skrivna så (ex.vis max temperaturer man får ha, antal timmar saker får göras/användas (de enda förbuden fixerade till viss tid gäller faktiskt 23-05), vissa saker är helt förbjudna, osv). Beror säkert på hur avtalen är skrivna med Tyskland och Frankrike, men finns kanske en pedagogisk del i det också.

Topp