[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

ooms

Aktiv medlem
BMW vill att vi köper nya säten istället för ny bil:
Det är ju faktiskt omställning på riktigt!

Snuten

Aktiv medlem
Fast som kund och presumtiv bilköpare, kan man ju ha med beg-perspektivet. Har själv köpta några beg bilar genom åren som jag sedan kört in i kaklet. Ibland har det varit jobbigt som fn, men ibland har det klart varit värt det. Gäller ju all konsumtion. Enkelt och bekvämt att handla nytt, men det kan ju förvånansvärt ofta funka att köra vidare med bef eller köpa beg. Jmf husköp, där är de flesta nog mera benägna att tillämpa "återanvändningsprincipen". Inte lika vanligt att man köper nytt hus för att det gamla behöver målas om, tror jag.

D i U

Aktiv medlem
Någon som kör Mercedes c klass kombi my 17 och framåt som kan bekräfta ifall det går att få in en mtb i bagaget med avtagna hjul?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Tidig 2000-tal cyklade jag ofta genom Östermalm till jobbet och såg alltid några Hummers parkerade (stack ut en halvmeter i körbanan när de var fickparkerade). Var tog de vägen sen?

Skogling

Aktiv medlem
Jag vet inte riktigt var dom tog vägen. Men det går att köpa några begagade. Mellan 140 till 400 k.

Tyckte dom var töntiga redan när dom kom. :oops:

Tokig

Aktiv medlem
Var hittar du billiga diesel hummer, ser bara två på blocket varav en 1996 h1 är billigast med 560k?

Kneecap

Aktiv medlem
Har hört att man inte skall koka dem levande. Det är vad jag kan.

Tjena!

Alternativt så sätter man en kniv i nacken. Oavsett så tar man på vara på skalen och gör en fantastisk hummersoppa.

Denna hummern var en väldigt trevlig upplevelse, hade nog inte varit lika trevligt att hålla handen där om den fortfarande levt.
Rätt bra storlek om man är två och ska dela på en hummer. Sen är det inte så lätt att hitta hummrar som väger 2,4 kg....

DSC_0234.jpg

AAverdal

Aktiv medlem
Tidig 2000-tal cyklade jag ofta genom Östermalm till jobbet och såg alltid några Hummers parkerade (stack ut en halvmeter i körbanan när de var fickparkerade). Var tog de vägen sen?
Det är en sjukt opraktisk bil. Sommarenn -97 hade jag en H1 med canvastak som jag lånade. På de allra flesta ställen var man tvungen att hitta två lediga platser bredvid varandra alternativt en plats på änden så man kunde köra upp på refugen eller bara stå utanför rutan.
Blev tyvärr några p-böter, men om man träffade på p-vakten så kunde det lätt lösas med en runtur av bilen och en sväng runt kvarteret.
Sjukt gott om plats men över 70 var den en plåga att åka i.
Mest glad att ingen polis kollade körkortet, den bilen vägde mer än 3,5 ton och jag har bara B-kort. Men de ville gärna titta på bilen.
Och turisterna fotograferade mig i bilen, hoppades väl på att jag var en kändis..

HåkanC

Aktiv medlem
Sjukt gott om plats men över 70 var den en plåga att åka i.
+MASSOR
För några år sedan hade jag förmånen(!) att få åka några timmar i en Humwee limo i samband med ett 50-årskalas
_ctLARkaHDLy9_qqUnH0wNMDKJWlRZYH_3tr9E1NgcjIU9vE6B1bKbltibIlduRFZdG741aWptCcA7CQCkPCObVvvDKzDYSPTxYRSUyUzjF0zPwi9OjcLtsFlkMJOvxOuLTY4lsCedE5K_0yvvz0tBXHvEAidNuOpU67LZy-EeCIZCQfO9__4JPDXwOgahF7nEobLJyIZsroycO3Fo6-IO2whuG2MUMn9Za5-5v-eIe1q3XiP8UuxPeQHsePom6hJoJJmsSOL4uO0LoXQsqqh967fL4Wt6t5P3ljUdLR6tNAvywM2hcdg6RJwYtcUKHFJAzf2mE-leOHuwdCcIHVXHzO3_OOx_hXgDVJRS24lvITFzX85sfL_oi4efV80utI_YMqbzbvI59vbsZioEr42dSIdYjba7tNPmkB8b-hWADKvMYbpaJ_spbS3wmHUI0KWv1g4XrjZSX49ZFvS5D7ConB7kd0Kt4GF2sPyd4Xdv8GJRRnUz0DFKqD96rokn3nbwZUh4l5oQ0P5RcqmAGG-x_9TAxBYUBjmat4NIkRF84ZOj0wq44a7O6nq3NMu41F6jp8oFXQUnukVCgN4B53ZrAfStmLYUDmIY-BsFA7Wj3WFSyY6rTW7yOvKMDqkYhH51UxZkoEWuC9HMYKZTvDWQ_GBy6VG_8ATYuZgjXzfl2RkSfS62VhiKo0IPYGN66tCn4zuc_Ue0r1tcWuHMchkdDSLEZGlk-0lCd4JT7upRg8bYUmFr8lAVUYQsoylffvtvQJf2tIXdHPBJAMuaVjXxOAXg5c8XaUya-rKIrWCS97DyaXM_cunfMBVArqsXvL8dnKmZ2ehrYOLpLIfBt5yjxnkhxLuKLnnXfkBNxwEwL1cWHr5nv_5xJlx7EZUZEXXOkmUn1VmixMX6xHVC6pr5Rq3a1F5Udxr7ge5gBkrBfVQfHCgVRDigJMwz_hi9qjmC9MpTQsessYvUgJUhv0Gbz2V8to16mb7KF39uMa3bdsBm_HIxeR8Q=w1659-h933-no

Föraren, anställd inte ägaren, sa att den för honom hade sämre komfort en en lastbil, under transportkörningar körde han med hörselskydd på.
Men för oss festdeltagare var det en minnesvärd upplevelse.

camaleonte

Aktiv medlem
1,4 Tsi är kedjerasmotorn, den är extremt känslig för gammal motorolja, vilket blir följden av de långa serviceintervallerna på 3000 mil. Då kan kamkedjan sträckas och följden blir ventilsallad. Har man en gasmotor är intervallerna 1500 mil vilket borde få motorn att hålla. Vår Passat som såldes förra veckan hade rullat 15000 problemfria mil, att touranen havererade vid 7000 mil var kanske extrem otur? Fick du någon förklaring av VW?

Snuten

Aktiv medlem
Var på vippen att köpa en Skoda Roomster för några år sedan. Fick av oklar anledning dåliga vibbar och läste senare om kamkedjeproblemet. Den spisen satt väl även i Roomstern?

Köp & Sälj

Topp