[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Lingon

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
1,4 Tsi är kedjerasmotorn, den är extremt känslig för gammal motorolja, vilket blir följden av de långa serviceintervallerna på 3000 mil. Då kan kamkedjan sträckas och följden blir ventilsallad. Har man en gasmotor är intervallerna 1500 mil vilket borde få motorn att hålla. Vår Passat som såldes förra veckan hade rullat 15000 problemfria mil, att touranen havererade vid 7000 mil var kanske extrem otur? Fick du någon förklaring av VW?
Känslig för motorolja är bs. Det är en dålig konstruktion där kamkedjesträckaren inte håller rätt spänning på kedjan som kuggar över=ventilsallad.
 

bigmollo

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Hur många mil fick ni cykla till starten på långloppet?
Vi fick en hyrbil som vi lämnade i närheten av starten. Sen fick vi ordna transport från Italien till tyskland på egen hand efter loppet. Efter någon dags väntan i tyskland var bilen klar och vi kunde åka hem. Resan hade gått mycket smidigare om motorn inte hade skurit.
 

NickPick

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Känslig för motorolja är bs. Det är en dålig konstruktion där kamkedjesträckaren inte håller rätt spänning på kedjan som kuggar över=ventilsallad.
Får man sälja fler originalservice innan det blir haveri så har man ju inte förlorat något 😁🥂

Misstänker att svenska försäkringsbolag har fått ett bra pris hos VW på alla byten…
 

rouster

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Ett mysterium att folk fortsätter köpa VAG-bilar efter alla skandaler.
De flesta bilar säljs som tjänste eller leasingbilar här. BMW hade nog inte heller sålt så bra om det var privatepersoner som köpte och tänkte behålla i många år. Finns ju en bra anledning till att toyota är världens största biltillverkare men har en rätt anonym tillvaro här i sverige.
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Ett mysterium att folk fortsätter köpa VAG-bilar efter alla skandaler.

De har extremt snåla garantier också. 2 år + ett om man betalar extra. Många av tyskarna har väl rätt dålig garanti jämfört med kanske framför allt koreanska bilar.

En av orsakerna till att det kändes OK att leasa Touranen (som vi hade en bra deal på) men jag ville inte äga den sedan..

Teslan har 4 år förutom på batteri och drivlina där det är 8 år / 19200 mil.
 

weldion

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
De har extremt snåla garantier också. 2 år + ett om man betalar extra. Många av tyskarna har väl rätt dålig garanti jämfört med kanske framför allt koreanska bilar.

En av orsakerna till att det kändes OK att leasa Touranen (som vi hade en bra deal på) men jag ville inte äga den sedan..

Teslan har 4 år förutom på batteri och drivlina där det är 8 år / 19200 mil.
Både BMW och Mercedes kör också på 2 år.
Asiaterna har bättre spann på nybilsgarantin. T.ex. Kia som har 7 år.

Edit: Ungefär som du också skrev (:
 

ooms

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Så länge man har garanti kan man ju köpa vad som helst. Min kommentar gällde de som köper beg bilar, dvs där garantin gått ut. Där är ju ofta svagheter och skandaler kända redan.
 

Mårten

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
4 VAG bilar på 11 år, inget större problem med någon. Den första var en Octavia 2006 som under mitt ägande nådde 15-16000 mil, sen tuffade den på med nya ägare mellan 2012 och 2020 för att tillslut stanna på nära nog 28 000 mil vad det verkar.

Får väl anses ok? Svårt att tro att någon kostade på den ny motor eller annan större reparation med tanke på det låga värdet redan 2012…
 

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
4 VAG bilar på 11 år, inget större problem med någon. Den första var en Octavia 2006 som under mitt ägande nådde 15-16000 mil, sen tuffade den på med nya ägare mellan 2012 och 2020 för att tillslut stanna på nära nog 28 000 mil vad det verkar.

Skoda ligger längst ner i värdekedjan och får det som redan är utprovat :D

Fast nu verkar de ha frångått det tänket och kör alla varumärken parallellt och Skoda verkar ofta vara lite lyxigare än VW t.ex. när det gäller ID.4 vs Enyaq.
 

Snuten

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Har ofta tänkt på var alla dessa superavancerade, komplicerade och tekniskt omöjliga (för en vanlig garagemek) tar vägen när nybilsägarna överger dem. Tror det var någon som försökte förklara det på Happy ngn gång, men minns inte vad svaret var. Vem har råd att äga en superavancerad modern bil utan garantier och fri service? Har man så mkt pengar köper man väl hellre nytt?
 

ooms

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Har ofta tänkt på var alla dessa superavancerade, komplicerade och tekniskt omöjliga (för en vanlig garagemek) tar vägen när nybilsägarna överger dem. Tror det var någon som försökte förklara det på Happy ngn gång, men minns inte vad svaret var. Vem har råd att äga en superavancerad modern bil utan garantier och fri service? Har man så mkt pengar köper man väl hellre nytt?
Var drar du gränsen för ”superavancerat”? Det är väl först med hybridtekniken det kom nåt revolutionerande nytt (och därefter elbilar). Innan dess är det ju i grund och botten som bilar byggts länge. Visst, det är mer styrelektronik men är väl inte jättevanligt att just det rasar. Det ger ju dessutom möjlighet till bättre felsökning som hjälper även hobbymekar. En felkodsläsare är inte dyr.
 

Oskar

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
De flesta bilar säljs som tjänste eller leasingbilar här. BMW hade nog inte heller sålt så bra om det var privatepersoner som köpte och tänkte behålla i många år. Finns ju en bra anledning till att toyota är världens största biltillverkare men har en rätt anonym tillvaro här i sverige.

Toyota är Sveriges fjärde största bilmärke med en marknadsandel om 8,5% så jag vet inte om tillvaron är så värst anonym. Att BMW mest säljs till juridiska personer stämmer såklart.
 

weldion

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Brinner upp i förorten och cashas ut pengar på försäkringen? Ingen ser ett haveri i en kolhög 👀
Den där artikeln handlar om en man som stöldanmälde bilen sin, tände eld på den och hävdade att bilen gick att köra innan den stals. Utredningen visade att växellådan var slut så det var omöjligt att bilen kunde körts på plats.
Sedan att mannen köpte tändvätskan på en butik i närheten (fångades på övervakningskamera) och slängde flaskan bredvid bilen när han tänt eld på den gör det inte till det bäst planerade bedrägeriet.
 

Lingon

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Har ofta tänkt på var alla dessa superavancerade, komplicerade och tekniskt omöjliga (för en vanlig garagemek) tar vägen när nybilsägarna överger dem. Tror det var någon som försökte förklara det på Happy ngn gång, men minns inte vad svaret var. Vem har råd att äga en superavancerad modern bil utan garantier och fri service? Har man så mkt pengar köper man väl hellre nytt?
Exakt. Problemet med dom flesta lyxigare tyska bilar är att dom är inte konstruerade för att repareras. Första ägaren får oftast en bra upplevelse, men när bilen närmar sig 6-8 år, kan det bli så dyra reparationer att det inte lönar sig att laga. Även om det är en billig pryl som gått sönder, som tex en vacuumslang, startmotor eller generator, sitter dom ofta så dumt till att man måste lyfta ur motorn för att komma åt. Bara att köra till skroten.
German engineering. 😂
 

H.

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Har ofta tänkt på var alla dessa superavancerade, komplicerade och tekniskt omöjliga (för en vanlig garagemek) tar vägen när nybilsägarna överger dem. Tror det var någon som försökte förklara det på Happy ngn gång, men minns inte vad svaret var. Vem har råd att äga en superavancerad modern bil utan garantier och fri service? Har man så mkt pengar köper man väl hellre nytt?
Jag kanske är medelklass-naiv, men jag tror att du, liksom många andra, grovt överskattar hur mycket som servas av ägarna själva. Folk byter ju inte ens däck själva. Eller vet hur man lagar en punka på cykeln. Visst finns det ett fåtal som har bilar som hobby som kanske "drabbas" av att bilarna blir rullande datorer, men i praktiken tror jag det har väldigt liten påverkan på bilarnas livslängd. Livslängden styrs av vad det kostar att serva dem på en verkstad, i förhållande till vad bilen är värd om den skulle fungera. När den ekvationen inte längre går ihop är bilen rent ekonomiskt förbrukad och går på övertid. Statistiken visar att detta i genomsnitt händer efter 17 år.
 

NickPick

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Exakt. Problemet med dom flesta lyxigare tyska bilar är att dom är inte konstruerade för att repareras. Första ägaren får oftast en bra upplevelse, men när bilen närmar sig 6-8 år, kan det bli så dyra reparationer att det inte lönar sig att laga. Även om det är en billig pryl som gått sönder, som tex en vacuumslang, startmotor eller generator, sitter dom ofta så dumt till att man måste lyfta ur motorn för att komma åt. Bara att köra till skroten.
German engineering. 😂
Vilka tyska bilar håller 6-8000 mil, sedan är färdiga för skroten? 🤔
 

zodah

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Denna killen är underhållande, köper massor av dyra exkllusiva vrak och försöker fixa själv. LIte jobbig att lyssna på först men man vänjer sig. Denna Aston Martin DB9 blir bra till slut.

(eller Vantage var det kanske...)

 

ooms

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Den där artikeln handlar om en man som stöldanmälde bilen sin, tände eld på den och hävdade att bilen gick att köra innan den stals. Utredningen visade att växellådan var slut så det var omöjligt att bilen kunde körts på plats.
Sedan att mannen köpte tändvätskan på en butik i närheten (fångades på övervakningskamera) och slängde flaskan bredvid bilen när han tänt eld på den gör det inte till det bäst planerade bedrägeriet.
Typisk dalmas 😄
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Har ofta tänkt på var alla dessa superavancerade, komplicerade och tekniskt omöjliga (för en vanlig garagemek) tar vägen när nybilsägarna överger dem. Tror det var någon som försökte förklara det på Happy ngn gång, men minns inte vad svaret var. Vem har råd att äga en superavancerad modern bil utan garantier och fri service? Har man så mkt pengar köper man väl hellre nytt?

Pre -95 brukar man säga inom bilvärlden, upp dit var bilar vanliga bilar.



Tredjehandsvärdet på bilar som är dyra att äga är väldigt väldigt dåligt med. Audi A8, BMW X5 osv slänger de efter en när de når ett visst värde och skrotas bort väldigt tidigt i sitt liv.
 

rouster

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Toyota är Sveriges fjärde största bilmärke med en marknadsandel om 8,5% så jag vet inte om tillvaron är så värst anonym. Att BMW mest säljs till juridiska personer stämmer såklart.
Jämfört med hur dominerande de är på marknader där lång livslängd rankas högre än status så tycker jag helt klart de är anonyma i sverige. De är ju till och med nummer ett i USA nu mera med Honda som tvåa.
 

Snuten

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Pre -95 brukar man säga inom bilvärlden, upp dit var bilar vanliga bilar.



Tredjehandsvärdet på bilar som är dyra att äga är väldigt väldigt dåligt med. Audi A8, BMW X5 osv slänger de efter en när de når ett visst värde och skrotas bort väldigt tidigt i sitt liv.
Om detta stämmer blir man ju fundersam över resurshushållningen. Även om man försöker optimera återvinningen, måste ju miljö-, råvaru- och energibelastningen bli hög. Vi erbjuds allt säkrare och alltmer tekniskt komplexa bilar. Frågan är om det är rätt väg att gå, åtminstone om det skall vara möjligt för de flesta att äga en bil. Eller borde bilen vara en extrem lyxprodukt som får kosta mycket? Bilpool blir kanske lösningen?
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Om detta stämmer blir man ju fundersam över resurshushållningen. Även om man försöker optimera återvinningen, måste ju miljö-, råvaru- och energibelastningen bli hög. Vi erbjuds allt säkrare och alltmer tekniskt komplexa bilar. Frågan är om det är rätt väg att gå, åtminstone om det skall vara möjligt för de flesta att äga en bil. Eller borde bilen vara en extrem lyxprodukt som får kosta mycket? Bilpool blir kanske lösningen?

Lösningen är att göra det ekonomiskt att laga och äga en bil länge, istället för att byta ut den var tredje år och sen skrota av ekonomiska skäl.

Göra det möjligt att byta motor i en äldre bil till en som har bättre miljöaspekter hade kunnat vara en sak. Men det är inte rimligt på ett större plan med det regelverk som finns och sannolikt svårt att få ekonomi i om man inte kan göra det själv. Dagens bilar är komplexa, det är inte som att hiva ner en 289:a i en 240.
 

johan44

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Lösningen är att göra det ekonomiskt att laga och äga en bil länge, istället för att byta ut den var tredje år och sen skrota av ekonomiska skäl.

Sant men det går nog åt andra hållet. Jag tycker det här var en bra förklaring till att bilarna var som bäst nån gång på 90-talet. Kvalitet och komfort var i ordning men svindyr elektronik och avancerad datoroptimering av komponenter var inte på plats än:
 

kais01

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
det är iaf inte varken etiskt eller rättssäkert att i praktiken retroaktivt bestämma att bilar som fortsätter att uppfylla sin tids miljökrav, under sin tekniska livslängd plötsligt inte får framföras på delar av vägnätet.

särskilt som luften fortsätter att förbättras i takt med att bilparken föryngras. närmast en automatisk uppgradering. om ett par decennier är det dagens nya bilar som skrotas ut. närmast i onödan om service, reservdelar och reparationer var vettigt prissatta.

plakatpolitik.

när t ex lampor för 20000 skall bytas lär det uppstå intressanta effekter.
 

Mårten

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Precis, -95 var de som bäst.

Mina barndomsminnen från baksätet på en Scorpio -87, Corolla -92 och därefter en Xantia -96 håller inte med. Att åka i Superben -18 vi hade förut, eller nuvarande V60 -21 är mycket trevligare på alla sätt. Även i baksätet som passagerare.

Förvisso har jag åkt Kia Optima -19 och det var som att åter hamna i en Citroën C5 från 2001…. Så det beror väl på vad man jämför med. Hos alla tillverkare har utvecklingen inte gått framåt.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Mina barndomsminnen från baksätet på en Scorpio -87, Corolla -92 och därefter en Xantia -96 håller inte med. Att åka i Superben -18 vi hade förut, eller nuvarande V60 -21 är mycket trevligare på alla sätt. Även i baksätet som passagerare.

Förvisso har jag åkt Kia Optima -19 och det var som att åter hamna i en Citroën C5 från 2001…. Så det beror väl på vad man jämför med. Hos alla tillverkare har utvecklingen inte gått framåt.

Fast komfort är en helt annan sak, vi pratar om mekaniken.

Sen fanns det såklart dåliga bilar då med. Den gruppen av människor som använder "pre -95" i sitt vokabulär stoppar inte in Xantia och Sierra i samma mening utan snarare 100 C2 t ex.
 

Jonatan F

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Jag är 30, har ett bra jobb som ekonom, universitetsutbildning etc. Om jag fortsätter i den här banan och om jag varit ensamstående hade jag haft väldigt tufft att finansiera en bil. Möjligen en el-mg på leasing (innan räntan stack) eller en riktigt billig småbil (typ aygo/clio-storlek). Men aldrig en kombi.

Nu har jag som tur är bytt tjänst och har en fru som snart kommer börja jobba heltid antagligen så det blir nog mer pengar men det är inte helt enkelt.
Om detta stämmer blir man ju fundersam över resurshushållningen. Även om man försöker optimera återvinningen, måste ju miljö-, råvaru- och energibelastningen bli hög. Vi erbjuds allt säkrare och alltmer tekniskt komplexa bilar. Frågan är om det är rätt väg att gå, åtminstone om det skall vara möjligt för de flesta att äga en bil. Eller borde bilen vara en extrem lyxprodukt som får kosta mycket? Bilpool blir kanske lösningen?
 

ooms

Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Affärsmodellerna går ju åt andra hållet med leasing, on-demand, etc. På så sätt behåller tillverkarna ägarskapet över bilen men får ändå in fett med pengar på dem, får de bara ordning på återvinning kan de ju i princip avregistrera bilen när den tas tillbaka fr leasing efter 3 år (eller tjänat ut i on-demand poolen) och demontera och återanvända allt i en ny bil och sedan ut ett varv igen. Trist för oss som vill åka länge och därmed billigt i beg bil, men guld för tillverkarna som kan mjölka nybilspengar kontinuerligt.
 
Topp