[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

kais01

Aktiv medlem
-95 fanns det fortfarande många bilar med konventionellt elsystem och lättärgade kontaktdon i det fria. lägg till allt mer tilltagen komplexitet i utrustningen.

notoriskt opålitligt.

och ganska få hade anti-sladd. en av de större framgångarna när det gäller bilsäkerhet

Aktiv medlem
Sant men det går nog åt andra hållet. Jag tycker det här var en bra förklaring till att bilarna var som bäst nån gång på 90-talet. Kvalitet och komfort var i ordning men svindyr elektronik och avancerad datoroptimering av komponenter var inte på plats än:
Nej, där håller jag inte med. Allt är generellt bättre nu än för 25 år sen. Bättre kvalitet, längre livslängd, lägre bränsleförbrukning med bättre motorstyrning. Enklare felsökning. Sen finns det alltid undantag. Utvecklingen är aldrig spikrak utan gropar på vägen, men att det skulle varit bättre förr är bara nostalgiska drömmar.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
i generella termer har det mesta förbättrats. särskilt gäller det enklare modeller.

men det finns plumpar i protokollet. tillverkare som inte bryr sig om ljudkomfort typ kia, eller som slutat bry sig om ljudkomfort som peugeot. eller som bara råkat misslyckas med någon modell, som audi a3, mb b, eller volvo v90.

nämnda lampor för 20000 med icke utbytbar ljuskälla gör det aktuellt skaffa separata varseljus om det inte finns redan. med icke närvarande strålkastartorkare. en mer än önskvärd detalj om man skall passera mer än tre långtradare på en saltslaskig motorväg.

när det gäller förbränningsmotorer är de senaste ugåvorna av miljöskäl alltsomoftast utrustade med en kraftig latens på gaspådrag. oskönt, okul, och delvis farligt.

där tror jag faktiskt vi passerat bäst före?

Senast ändrad:

johan44

Aktiv medlem
Fast johan44 som du citerade och svarade skrev just om kvalitet och _komfort_, att det var i ordning. Det är just det senare jag menar inte nödvändigtvis var fallet. Lite beroende på vad man lägger i begreppet komfort såklart.
Sant, klart att komfort är bättre idag. Man hade lämnat traktorstadiet, Volvo lanserade 850 osv så rimlig komfort men inte som idag förstås... Men det stora är nog, som videon är inne på, att vissa delar idag är livslängdsoptimerade och gjorda i plast istf tex alu och en del komponenter är väldigt integrerade och svåra/omöjliga att reparera.

ooms

Aktiv medlem
Sådärja, nu börjar det hända saker

Hälsingland

Aktiv medlem

Lite nya regler har ju vänt på kuttingen med regeringsskiftet. Man justerade ju milersättningen också även fast det redan låg i pipen så blev ju resultatet ett annat. Bättre milersättning för bensinbil och svindyr snabbladdning på elbil gör ju att laddhybrid ser mer och mer intressant ut. CX-60 ser bra ut t.ex.

Kollegan tog elbil och det fungerar ju inte direkt smärtfritt där vi rör oss. Så jag skulle väl inte påstå att jag blivit mer lockad av hans upplevelser. Sen man åtgärdat barnsjukdomarna på min GTE så är ju det ägandet klockrent, jag kör typ 90% av privat körning på el. Den går billigare per mil än vad milersättningen ger, så det täcker privat tankning, (något som snart höjs också).

Senast ändrad:

Lejon

Aktiv medlem
Lite nya regler har ju vänt på kuttingen med regeringsskiftet. Man justerade ju milersättningen också även fast det redan låg i pipen så blev ju resultatet ett annat. Bättre milersättning för bensinbil och svindyr snabbladdning på elbil gör ju att laddhybrid ser mer och mer intressant ut. CX-60 ser bra ut t.ex.

Kollegan tog elbil och det fungerar ju inte direkt smärtfritt där vi rör oss. Så jag skulle väl inte påstå att jag blivit mer lockad av hans upplevelser. Sen man åtgärdat barnsjukdomarna på min GTE så är ju det ägandet klockrent, jag kör typ 90% av privat körning på el. Den går billigare per mil än vad milersättningen ger, så det täcker privat tankning, (något som snart höjs också).
Apropå cx-60 så håller jag med om att den ser vettig ut på pappret, men jag provkörde en idag och blev riktigt besviken! Mycket susande ljud vid elkörning, ryckig transmission och mycket stötig. Ska enligt tester vara rätt törstig också. Dock fin inredning och stora utrymmen. Men nackdelarna gör att den går bort som alternativ för laddbar bil för mig i alla fall.

Hälsingland

Aktiv medlem
Apropå cx-60 så håller jag med om att den ser vettig ut på pappret, men jag provkörde en idag och blev riktigt besviken! Mycket susande ljud vid elkörning, ryckig transmission och mycket stötig. Ska enligt tester vara rätt törstig också. Dock fin inredning och stora utrymmen. Men nackdelarna gör att den går bort som alternativ för laddbar bil för mig i alla fall.

Jaså vad tråkigt, jag har inte testat än men läst några tester där dom tyckte den var ok. Skulle ju tydligen vara mycket bättre än sitt syskon RAV-4, man kan ju undra hur kass den är då...

Passat ska ju komma med större batteri men antar den inte hinner komma innan jag ska beställa om ca 6mån. En PHEV med ca 10 mils räckvidd skulle ju vara rätt perfekt. Volvos nya finns ju men dom blir så dyra och har så höga förmånsvärden.

Lejon

Aktiv medlem
Jaså vad tråkigt, jag har inte testat än men läst några tester där dom tyckte den var ok. Skulle ju tydligen vara mycket bättre än sitt syskon RAV-4, man kan ju undra hur kass den är då...

Passat ska ju komma med större batteri men antar den inte hinner komma innan jag ska beställa om ca 6mån. En PHEV med ca 10 mils räckvidd skulle ju vara rätt perfekt. Volvos nya finns ju men dom blir så dyra och har så höga förmånsvärden.
Jag kanske är lite kräsen när det kommer till fjädringskomfort (jag kör ju oftast inte tyskt :-) och hade läst tester också där komforten beskrevs som ”ok”. Därför var mina förväntningar inte höga, men jag blev ändå lite besviken, stötig som sagt.
Men håller med, 10 mil elräckvidd vore grymt! Där ska ju nya RAV4 vara bra och gå långt, men jag tycker den är så sjukt ful! Men säkert bra. (Vad menar du med sitt syskon RAV4? Mazdan och Toyotan har väl inga som helst släktskap?)

Hälsingland

Aktiv medlem
Jag kanske är lite kräsen när det kommer till fjädringskomfort (jag kör ju oftast inte tyskt :-) och hade läst tester också där komforten beskrevs som ”ok”. Därför var mina förväntningar inte höga, men jag blev ändå lite besviken, stötig som sagt.
Men håller med, 10 mil elräckvidd vore grymt! Där ska ju nya RAV4 vara bra och gå långt, men jag tycker den är så sjukt ful! Men säkert bra. (Vad menar du med sitt syskon RAV4? Mazdan och Toyotan har väl inga som helst släktskap?)

Nej det är nog kanske sant det är väl Solterran som är syskon med BZ4X eller vad den heter jag blandade nog ihop korten där.. Ska se om jag hittar testet jag läste, var kanske att värmen funkade bra på el i Mazdan vilket den inte ska göra i RAV-4 vad jag förstått.

Den lär ju lida komfortmässigt av att vara skodd med 20". 17" med hög profil ska det vara för komfort :)

Senast ändrad:

Bsk

Aktiv medlem
Cx-60 är främst stötig bak. Så upplevde jag det i alla fall.
Rav-4-ans syskon hittar man hos Lexus (kan ju vara ett alternativ om man vill ha drivlinan i ett annat paket) och Suzuki (typ tvillinglik med Rav-4).

Hälsingland

Aktiv medlem
Cx-60 är främst stötig bak. Så upplevde jag det i alla fall.
Rav-4-ans syskon hittar man hos Lexus (kan ju vara ett alternativ om man vill ha drivlinan i ett annat paket) och Suzuki (typ tvillinglik med Rav-4).
Ser nu när jag läser test på 450h+ att det var den och Rav4 jag blandade ihop Mazdan med. Lexusen har bra värme på eldrift vilket inte Rav4 ska ha enligt tester.

Boromir

Aktiv medlem
Håller med om att Mazda CX-60 blev en besvikelse irl. Jag skrev liknande i inlägg #1521

Beagleboy

Aktiv medlem
Följer tråden. Det finns ett gäng fabrikat som bara omnämns i förbigående om ens alls. De dyker upp som referens, möjligen.

Det finns saker som övergår mitt förstånd och jag vill gärna få hjälp här.

Hur är det t ex möjligt att Ford alls lever kvar som märke? De senaste 40 åren har de ju släppt den ena skräpbilen efter den andra. Eländet började med Sierra och Scorpio. Sen Mondeo, Focus och Ranger etc. De är billiga i inköp och service men är det hela förklaringen? Bilarna är ju skrot redan efter 10 år. Som bäst.

Lejon

Aktiv medlem
Följer tråden. Det finns ett gäng fabrikat som bara omnämns i förbigående om ens alls. De dyker upp som referens, möjligen.

Hur är det t ex möjligt att Ford alls lever kvar som märke? De senaste 40 åren har de ju släppt den ena skräpbilen efter den andra. Eländet började med Sierra och Scorpio. Sen Mondeo, Focus och Ranger etc. De är billiga i inköp och service men är det hela förklaringen? Bilarna är ju skrot redan efter 10 år. Som bäst.
Nissan och Renault tycker jag är ännu konstigare att de finns kvar (åtminstone i Sverige).

Raggamuffin

Aktiv medlem

Ford finns bara för att Opel inte ska vara sämst.

Ja de är billiga helt enkelt.

Beagleboy

Aktiv medlem
Nissan och Renault tycker jag är ännu konstigare att de finns kvar (åtminstone i Sverige).
Renault är franska staten. De köpte sig in i USA gm AMC. Upplägget blev mördande dyrt, så de avvecklade. Chrysler köpte hela konkarongen där. Fick Kaiser Jeep på köpet. Peugeot köpte Citroën för typ 50 år sedan. Simca/ Talbot ingick i affären. Nån mer fusion i Frankrike är nog inte i sikte.

Vad gäller Nissan är de ju där, om än mindre som märke. King Cab, Qashqai, Note, Bluebird, Laurel och vad de nu heter. Infiniti för dem som har råd.
Nissan har också några generationer av Maxima med fenomenalt flådiga treliters sexor. Mekaniska mästerverk i karosser av kaffeburksplåt.

Beagleboy

Aktiv medlem
Jag hade en Granada och en Scorpio på 80-talet, inget fel på dom iaf!
Granada var en pålitlig farkost utan smäck men med finesser som servo, AC, elhissar och taklucka för den som ville. Hade själv en med Indenor- diesel, som rullade långt utan bekymmer.

Med Sierran och Scorpion kom en ny era, där allt skulle maxas och priserna pressas på varenda liten detalj i kärran.
Man räknade cent när man spelade ut alla underleverantörer mot varandra i jakten på lägre byggkostnad.

Guaruska

Aktiv medlem
The Real Cx
6801D73B-F2A7-4621-852C-0FAD9521875C.jpeg

The Real Ronaldo
C6C6F1D5-6BBD-4652-A0E4-73A9437A735B.jpeg

Kneecap

Aktiv medlem
Renault är franska staten. De köpte sig in i USA gm AMC. Upplägget blev mördande dyrt, så de avvecklade. Chrysler köpte hela konkarongen där. Fick Kaiser Jeep på köpet. Peugeot köpte Citroën för typ 50 år sedan. Simca/ Talbot ingick i affären. Nån mer fusion i Frankrike är nog inte i sikte.

Vad gäller Nissan är de ju där, om än mindre som märke. King Cab, Qashqai, Note, Bluebird, Laurel och vad de nu heter. Infiniti för dem som har råd.
Nissan har också några generationer av Maxima med fenomenalt flådiga treliters sexor. Mekaniska mästerverk i karosser av kaffeburksplåt.

Tjena!

Renault sitter ju ihop med Nissan och Dacia. Lada äger (nu vete fan l dom också.) Även Samsung är inblandade i koncernen.

Peugeot och Citroen sitter ju ihop med DS, Opel, Vauxhall, Alfa, Fiat, Abarth, Maserati, Jeep, Chrysler, Dodge, och RAM. Alla under Stellantis paraply.

Är inte så säker på att det slutar där, speciellt inte för Stellantis. Kommer nog hamna fler märken under deras namn.

Tokig

Aktiv medlem
Testade en Peugeot 5008 en dag, trevlig bil MEN: liten ratt, kanske en vanesak med kändes konstigt. Värre var att den är nervös på vägen, kändes att en långresa kan bli krävande. Dock kan vinterdäcken spökat. Det är rätt trångt vid pedalerna med. Får leta vidare tror jag.

jomper

Forumpappa
Forumvärd

Tycker det där är en tidninganka, det normaliseras snarare efter att ha varit en helt bisarr marknad där man kunnat plocka ut en beställd bil, köra den ett år och sälja för mer än inköpspriset. Det är så många faktorer som varit onormala, även för avgasbilar.

Tittar man på begpriserna för vår Model Y så kommer jag, om de inte rasar allt för mycket till, fortfarande kunna sälja den med vinst efter att ha fått bonusen utbetald runt årsskiftet. Dvs fortfarande orimligt. Beror i vårt fall antagligen på att vi beställde den när priset var rätt mycket lägre och förstås på att bonusen är borta om man beställer en bil nu.

Blir spännande att se om nypriserna går ner nu. Vissa märken är markant dyrare i Sverige än i andra länder - men det är också hopplöst att jämföra då en del länder har momsfritt, en del har incitament avdragna direkt i nybilspriset, och det är väl bara i Sverige som vi har vagnsskadegaranti i 3 år vilket också kostar en slant förstås.

Hälsingland

Aktiv medlem
Bilpolicyn uppdaterad och nu är jag väl åter på att det kan bli elbil, dock inte Tesla även om den är valbar. Den har för högt TCO vilket ger mig löneavdrag i för hög utsträckning för min smak.

P2, ID4/5 kanske Enyag ligger väl närmast till hands om jag kollar på kostnaden. Kostnaden för mig landar ungefär likvärdigt som min GTE. ID5 är väl dyrast och landar på ca 4500:- netto, vilket ändå är rätt billigt då det inkluderar allt inkl tvätt etc.

JojjeM

Aktiv medlem
Testade en Peugeot 5008 en dag, trevlig bil MEN: liten ratt, kanske en vanesak med kändes konstigt. Värre var att den är nervös på vägen, kändes att en långresa kan bli krävande. Dock kan vinterdäcken spökat. Det är rätt trångt vid pedalerna med. Får leta vidare tror jag.

Om du gillar franskt och goda utrymmen så kanske Citroën Grand C4 Picasso kan vara värd en titt. Annan styling än 5008 men inte farligt "bussig" att köra., Hade en som hyrbil på semester med sex pers. Tyckte den var mycket behaglig, om än lite plastig och "ogedigen" i inredningen.

Har även haft en Peugeot 208 som hyrbil och fattar vad du menar om liten ratt. Gillade det dock skarpt på den lilla bilen.

/Johan

gumraröracing

Aktiv medlem
i generella termer har det mesta förbättrats. särskilt gäller det enklare modeller.

men det finns plumpar i protokollet. tillverkare som inte bryr sig om ljudkomfort typ kia, eller som slutat bry sig om ljudkomfort som peugeot. eller som bara råkat misslyckas med någon modell, som audi a3, mb b, eller volvo v90.

nämnda lampor för 20000 med icke utbytbar ljuskälla gör det aktuellt skaffa separata varseljus om det inte finns redan. med icke närvarande strålkastartorkare. en mer än önskvärd detalj om man skall passera mer än tre långtradare på en saltslaskig motorväg.

när det gäller förbränningsmotorer är de senaste ugåvorna av miljöskäl alltsomoftast utrustade med en kraftig latens på gaspådrag. oskönt, okul, och delvis farligt.

där tror jag faktiskt vi passerat bäst före?
Kraftig latens ?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
P2, ID4/5 kanske Enyag ligger väl närmast till hands om jag kollar på kostnaden. Kostnaden för mig landar ungefär likvärdigt som min GTE. ID5 är väl dyrast och landar på ca 4500:- netto, vilket ändå är rätt billigt då det inkluderar allt inkl tvätt etc.

Om du regelbundet vill kunna köra långa resor så titta noga på laddhastigheten. Det verkar vara den svaga punkten på MEB-bilarna. I kombination med lite högre förbrukning i hög fart än en del av konkurrenterna så riskerar det att bli lite segt. P2 är väl inte heller supersnål men jag tror den laddar fortare (inte 100% på det dock), är väl en klart mindre bil dock?

Jag hade avvaktat lite för att se om priserna trillar ner något på nybilar nu när klimatbonusen är borta. Det kanske tar en stund dock, de lär ju ha fullt upp med att leverera bilar något år framåt ändå?

Hälsingland

Aktiv medlem
Om du regelbundet vill kunna köra långa resor så titta noga på laddhastigheten. Det verkar vara den svaga punkten på MEB-bilarna. I kombination med lite högre förbrukning i hög fart än en del av konkurrenterna så riskerar det att bli lite segt. P2 är väl inte heller supersnål men jag tror den laddar fortare (inte 100% på det dock), är väl en klart mindre bil dock?

Jag hade avvaktat lite för att se om priserna trillar ner något på nybilar nu när klimatbonusen är borta. Det kanske tar en stund dock, de lär ju ha fullt upp med att leverera bilar något år framåt ändå?
Ja P2 är förmodligen borta ur diskussionen på förhand, jag ska beställa innan semestern och får inte beställa i förväg heller utan det är 6 månader innan befintlig leasing går ut. En slamkrypare är väl Fisker Ocean om den hinner komma, ser ju spejsig ut 🙃😁

En faktor är ju också service, jag kan ju inte ha en bil som måste servas i sthlm. Det håller ju inte, det verkar ju inte vara ovanligt att som med min GTE behöva åka skytteltrafik till verkstaden med en ny bil idag. Slutmontaget/idrifttagning verkar man vänta med tills bilen nått kund..

Senast ändrad:

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Nej, oavsett vilken märkesgrupp man läser i på facebook så verkar det vara väldigt vanligt med problem. Nu är det förstås de som har problem som skriver. Nu har du ju valt bort Tesla men ranger-servicen är en grym fördel, de kom hem till mig och monterade dragkroken, var inte ens hemma.

MEB-bilarna verkar kunna ladda med max 125kW? Om det dessutom är en toppeffekt vid varmt, tomt batteri så är det rätt dåligt.

Valmöjligheterna är ärligt talat fortfarande rätt risiga. Att betala norr om en halv mille för att få en duglig familjebil verkar vara det nya normala..

AAverdal

Aktiv medlem
Ett mysterium att folk fortsätter köpa VAG-bilar efter alla skandaler.
Jag lämnade VAG ett tag för jag hade några bilar med problem, körde två v70 på raken där båda bilarna drabbades av brusten kamrem (inom serviceintervall) och precis utanför garantin. Bytte då tillbaka till VAG då det i slutändan gav mig mindre problem. Ibland är det inte grönare på andra sidan.
Det bästa är väl att hoppa över fossilmotorn helt, då slipper vi dåliga kamkedjesträckare, kamremmar och dålig olja.
Man kan undra varför jag köpte V70 nr två? Det gjorde vi för att Bilia förbarmade oss över att garantin inte gällde då vi var 15 mil och 2 veckor över garantigränsen när kamrem 1 rasade så vi fick en bra deal.(På en bil med samma kända problem fick vi erfara..)

Framfall

Aktiv medlem
Grymt, får du in en cykel i bagagen på den om man tar av hjulen? Funderar på om min bronson på 27,5” ryms.

Bilen är ju typ 40% motorhuv men fäller du sätena så har du 185x95 cm typ,
95cm smalast vid sätena, sen blir det bredare igen.
Min förbrukning med cykel på taket ökade med en dl/mil så har inte prövat få in cykel bak.

NON

Aktiv medlem
Jag lämnade VAG ett tag för jag hade några bilar med problem, körde två v70 på raken där båda bilarna drabbades av brusten kamrem (inom serviceintervall) och precis utanför garantin. Bytte då tillbaka till VAG då det i slutändan gav mig mindre problem. Ibland är det inte grönare på andra sidan.
Det bästa är väl att hoppa över fossilmotorn helt, då slipper vi dåliga kamkedjesträckare, kamremmar och dålig olja.
Man kan undra varför jag köpte V70 nr två? Det gjorde vi för att Bilia förbarmade oss över att garantin inte gällde då vi var 15 mil och 2 veckor över garantigränsen när kamrem 1 rasade så vi fick en bra deal.(På en bil med samma kända problem fick vi erfara..)

En nära bekant köpte för ett par månader sedan en nyare beggad fullservad pasat med knappa 19000 mil på mätaren och den har kamremmen precis gått av på trots att det är 2000 mil kvar på intervallet. Så inte verkar det så grönt på VAG sidan heller.

Topp