[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Bikeam

Aktiv medlem
😊

Bilagor

• 06506u.preview.jpg
    06506u.preview.jpg
    120.3 KB · Besök: 18

kais01

Aktiv medlem
brukar lita till praktiska tester hos tyska ams, testverbrauch för förbränningsbilar respektive räckvidd för elbilar. där ser man vad bilen klarar i praktiken om man inte kör med ägg under gaspedalen.

endast ett fåtal elbilar passerar 30 mil, oavsett deklarerad förbrukning.

Senast ändrad:

JojjeM

Aktiv medlem
Råkade som av en händelse snubbla över detta test som enligt uppgift ska vara "real world"-liknande under kontrollerade former. Märkligt bra resultat för Volvo XC40 både vad gäller räckvidd (103% av wltp) och laddning (såpass att man kan ifrågasätta hela testet). Tyvärr ingen Tesla med.

1-1.png

/Johan

Tokig

Aktiv medlem
Råkade som av en händelse snubbla över detta test som enligt uppgift ska vara "real world"-liknande under kontrollerade former. Märkligt bra resultat för Volvo XC40 både vad gäller räckvidd (103% av wltp) och laddning (såpass att man kan ifrågasätta hela testet). Tyvärr ingen Tesla med.

/Johan
Stämmer enligt detta, samma data set

Ecobest Challenge 2022​

1. Volvo XC40: 417 utlovat, 431 km i testet. 103,36 procent
  2. MG4: 435 utlovat, 410 km km i testet. 94,25 procent
  3. Seres 3. 301 km utlovat, 281 km i testet. 93,36 procent
  4. Audi Q4: 471 km utlovat, 421 km i testet. 89,38 procent
  5. Kia EV6: 528 km utlovat, 465 km i testet. 88,07 procent
  6. Kia Niro EV – 460 km utlovat, 405 km i testet – 88,04 procent
  7. BMW I4: 492 km utlovat, 428 km i testet. 86,99 procent
  8. Renault Megane E-tech: 427 km utlovat, 355 km i testet. 83,14 procent
  9. Hyundai IOniq 5: 481 km utlovat, 379 km i testet. 78,79 procent
  10. Aiways U5: 410 km utlovat, 321 km i testet, 78,29 procent
  11. Mercedes EQA: 540 km Utlovat, 413 km i testet. 76,48 procent
  12. Skoda Enyaq Iv: 514 km utlovat, 386 km i testet. 75,09 procent
  13. Ford Mustang Mach-E: 550 km utlovat, 395 km i testet. 71,82 procent
  14. Volkswagen ID4: 527 km utlovat, 267 km i testet. 69,64 procent
Sämst i denna omgång var Volkswagen ID4 som med 367 av utlovade 527 km uppvisade mer än 30 procents diskrepans.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
brukar lita till praktiska tester hos tyska ams, testverbrauch för förbränningsbilar respektive räckvidd för elbilar. där ser man vad bilen klarar i praktiken om man inte kör med ägg under gaspedalen.

endast ett fåtal elbilar passerar 30 mil, oavsett deklarerad förbrukning.

Det är gott om bilar som klarar över 30 mil, men inte i autobahntempo. Teslabjörns IRL-tester som jag länkade till ovan är bra exempel.

Ägg under gaspedalen gör i praktiken varken till eller från är min erfarenhet. Däremot tjänar man mycket på att inte köra med moms på hastighetsgränsen, framför allt på motorväg. Det är det enklaste sättet att komma fram på om marginalerna börjar minska, det är bara att sänka farten lite.

En bil som fått riktigt mycket kritik för sin räckvidd i pressen senate tiden är Toyotas Bz2jhr eller vad den nu heter (marknadsavdelningen kan inte fått vara med och väja, ett namn som inte går att komma ihåg eller uttala känns rätt misslyckat). Tydligen har den extremt stor marginal under 0% vilket förstås kostar på när man testar räckvidd.

Hälsingland

Aktiv medlem
Stämmer enligt detta, samma data set

Ecobest Challenge 2022​

1. Volvo XC40: 417 utlovat, 431 km i testet. 103,36 procent
  2. MG4: 435 utlovat, 410 km km i testet. 94,25 procent
  3. Seres 3. 301 km utlovat, 281 km i testet. 93,36 procent
  4. Audi Q4: 471 km utlovat, 421 km i testet. 89,38 procent
  5. Kia EV6: 528 km utlovat, 465 km i testet. 88,07 procent
  6. Kia Niro EV – 460 km utlovat, 405 km i testet – 88,04 procent
  7. BMW I4: 492 km utlovat, 428 km i testet. 86,99 procent
  8. Renault Megane E-tech: 427 km utlovat, 355 km i testet. 83,14 procent
  9. Hyundai IOniq 5: 481 km utlovat, 379 km i testet. 78,79 procent
  10. Aiways U5: 410 km utlovat, 321 km i testet, 78,29 procent
  11. Mercedes EQA: 540 km Utlovat, 413 km i testet. 76,48 procent
  12. Skoda Enyaq Iv: 514 km utlovat, 386 km i testet. 75,09 procent
  13. Ford Mustang Mach-E: 550 km utlovat, 395 km i testet. 71,82 procent
  14. Volkswagen ID4: 527 km utlovat, 267 km i testet. 69,64 procent
Sämst i denna omgång var Volkswagen ID4 som med 367 av utlovade 527 km uppvisade mer än 30 procents diskrepans.

Det pågår en tråd i en FB-grupp för ID bilarna jag är med i om samma sak, och många får ut max 26-27 mil ur ID4 på vintern. Finns risk att det blir laddhybrid ändå...

Edit: Sneglade ett tag på v60 T6, men såg leveranstiden igår på 18 mån så då slutade jag snegla 😂

Senast ändrad:

NickPick

Aktiv medlem
Bara Tönnebro ligger på sista fjärdedelen. Och vad ska han till Söderhamn att göra? Verkar dumt att köra omvägar.
Sant! Men bensinen blir ju inte billigare så en omväg kan det vara värt 💿
Helt ärligt så finns det många bra laddare efter vägen, och säkert gratis framme på plats (vilket inte ska vara några problem vid varmare väder).

NickPick

Aktiv medlem
Dn har missat att räntan gått upp. Skylla prisökningen på fossilbilar på klimatbonusens borttagande är väl lite magstarkt?
Läser man lite mer i artikeln slutar dom dalta aygo, och då kommer mer passande info upp. Att en id4 kostar typ 51% mer än vid lanseringen tex. Lanseringspriset var väl dock typ ett lockpris.

H.

Aktiv medlem
Köpläge för beg el?
Från artikeln du länkade:

"medianpriset för en [begagnad] elbil i nuläget ligger på omkring 380 000 kronor"

Det känns ju inte skitbilligt för en begagnad bil...

Visserligen är väl medianelbilen som säljs på blocket avsevärt nyare än medianbilen med förbränningsmotor. Men ändå.

Känns mer som att begagnatmarknaden håller på att normaliseras efter några bisarra år.

Hälsingland

Aktiv medlem
Från artikeln du länkade:

"medianpriset för en [begagnad] elbil i nuläget ligger på omkring 380 000 kronor"

Det känns ju inte skitbilligt för en begagnad bil...

Visserligen är väl medianelbilen som säljs på blocket avsevärt nyare än medianbilen med förbränningsmotor. Men ändå.

Känns mer som att begagnatmarknaden håller på att normaliseras efter några bisarra år.

Färre med normala löner kommer väl köpa och även hävda att det är rimligt att ha en bil för 5-700 tkr på avbetalning.

Och vi återgår väl förhoppningsvis mer till att spara först och köpa sen.

Jonatan F

Aktiv medlem
Färre med normala löner kommer väl köpa och även hävda att det är rimligt att ha en bil för 5-700 tkr på avbetalning.

Jag kanske lever i min egen filterbubbla men av de jag jobbar med (ekonomer) är det väldigt få i spannet 25-35 som har råd med en ny kombi. Några har småbil på leasing. Några har 8-10 år gamla kombis. Med ökande räntor, inflation etc. - vem ska köpa alla dessa bilar för 500-800 tkr? Så många mellanchefer och egenanställda IT-konsulter kan det inte finnas?

Lejon

Aktiv medlem

Fast det är väl en försvinnande liten andel av bilar över 500’ som säljs till privatpersoner? Eller som köps av privatpersoner på privatleasing?
Tjänstebilsmarknaden tror jag att staten kommer fortsätta vilja hålla liv i på ungefär samma sätt som nu. Så många arbeten som är beroende av den och ”svenska” Volvo skulle tillsammans med bilhandlarna gå ut på bred front i media och protestera om den marknadens förutsättningar kraftigt skulle försämras.

Tokig

Aktiv medlem
Tjänstebilar är inte så "bra" längre, villkoren har försämrats och arbetsgivarna är inte lika suga på kostnaden när det blåser snålare vindar

Hälsingland

Aktiv medlem
Fast det är väl en försvinnande liten andel av bilar över 500’ som säljs till privatpersoner? Eller som köps av privatpersoner på privatleasing?
Tjänstebilsmarknaden tror jag att staten kommer fortsätta vilja hålla liv i på ungefär samma sätt som nu. Så många arbeten som är beroende av den och ”svenska” Volvo skulle tillsammans med bilhandlarna gå ut på bred front i media och protestera om den marknadens förutsättningar kraftigt skulle försämras.
De senaste åren är det rätt många, gå med i några fb-grupper för polestar, ID4 Tesla osv. Många har köpt privat utan att ha förmånsbil, få har köpt cash, ännu färre har förstått att räntan på privatleasing är rörlig.

Jag blev själv förvånad över att många inte tyckte det var något konstigt. För det var ju så billigt med elbil 🙃

Hälsingland

Aktiv medlem
Jag kanske lever i min egen filterbubbla men av de jag jobbar med (ekonomer) är det väldigt få i spannet 25-35 som har råd med en ny kombi. Några har småbil på leasing. Några har 8-10 år gamla kombis. Med ökande räntor, inflation etc. - vem ska köpa alla dessa bilar för 500-800 tkr? Så många mellanchefer och egenanställda IT-konsulter kan det inte finnas?
Det är väl helt i sin ordning att människor i den åldern inte har råd med nya bilar. Det går utmärkt att åka i en begagnad som man har råd med. Det finns fortfarande många som har mycket pengar och många som har förmånsbil, men det kommer bli ett blodbad i bilbranschen.

Liksom med nyförsäljning av hus har marknaden för bilar tvärnitat.

På barnens skola åker väldigt många nya dyra bilar, många är köpta på kredit. (Ja, jag är nyfiken och slår i transportstyrelsens app ibland 😂).

NickPick

Aktiv medlem
Man är ju faktiskt inte bilen man kör, eller postnumret man bor på så det är upp till var och en egentligen.
Många har råd men vill inte, för då kan man kanske inte… äta ute mycket, gå på krogen, bo i fin dyr lägenhet, jobba så lite man vill, spara så lite man vill osv.

… eller köpa vilken cykel man vill.

Hälsingland

Aktiv medlem
Tjänstebilar är inte så "bra" längre, villkoren har försämrats och arbetsgivarna är inte lika suga på kostnaden när det blåser snålare vindar
Kostnadsneutral personalbil kommer dö ut, det är ju svindyrt idag. Kanske var halvbra förut. Förmånsbil är fortfarande billigt, speciellt om du enbart har förmånsvärdet.

Ca 2700:-/mån netto för en ID4 GTX. Om du tjänar bra, t.ex.

Snuten

Aktiv medlem
Har några luddiga minnen av att farsan berättade hur det var när han var grabb (född -37) och någon skaffade bil. Det var ju inte så att alla hade bil. Tror att min farfar var ganska tidig med bil. Har för mig att han användr den i jobbet. Mormor och morfar, som var småföretagare, skaffade aldrig bil.

Senare var det TVn som var lite speciell. Har en miljon ggr fått förmånen att höra historien om hur man samlades i någons lägenhet och kollade på dennes TV, stor grej. Måste ha varit på 60-talet.

Man brukar ju säga att våra barn är de första på länge som kommer att få det materiellt sämre än sina föräldrar. Vet inte om det är det vi anar nu eller?

arcamone

Aktiv medlem
Har några luddiga minnen av att farsan berättade hur det var när han var grabb (född -37) och någon skaffade bil. Det var ju inte så att alla hade bil. Tror att min farfar var ganska tidig med bil. Har för mig att han användr den i jobbet. Mormor och morfar, som var småföretagare, skaffade aldrig bil.

Senare var det TVn som var lite speciell. Har en miljon ggr fått förmånen att höra historien om hur man samlades i någons lägenhet och kollade på dennes TV, stor grej. Måste ha varit på 60-talet.

Man brukar ju säga att våra barn är de första på länge som kommer att få det materiellt sämre än sina föräldrar. Vet inte om det är det vi anar nu eller?

Jag är född på 80-talet och vi hade inte tv. Kollade hos grannen. Olika perspektiv 🙏😛

Hasse#7

Aktiv medlem
Det är gott om bilar som klarar över 30 mil, men inte i autobahntempo. Teslabjörns IRL-tester som jag länkade till ovan är bra exempel.

Ägg under gaspedalen gör i praktiken varken till eller från är min erfarenhet. Däremot tjänar man mycket på att inte köra med moms på hastighetsgränsen, framför allt på motorväg. Det är det enklaste sättet att komma fram på om marginalerna börjar minska, det är bara att sänka farten lite.

En bil som fått riktigt mycket kritik för sin räckvidd i pressen senate tiden är Toyotas Bz2jhr eller vad den nu heter (marknadsavdelningen kan inte fått vara med och väja, ett namn som inte går att komma ihåg eller uttala känns rätt misslyckat). Tydligen har den extremt stor marginal under 0% vilket förstås kostar på när man testar räckvidd.
Jag har funderat över den idiotiska beteckningen BZ4X. Kan det vara tänkt som Be set for cross?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Model Y, Model X och nya Model S får dra över 1500 kg. Tror även Ioniq 5 och Kia EV6 får. Har ingen koll på Mercedes och BMW. MEB-bilarna får inte dra så mycket.

Edit: Många kräver BE eller B96 för att kunna nyttja dragvikten, jag får t.ex. bara dra 850 kg med Model Y. Borde skaffa utökad behörighet..

Senast ändrad:

Fredrik Å

Aktiv medlem
Det där med dragvikt har blivit något av dieselkramarnas USP.
Det är inte många av oss som får dra speciellt tungt ändå pga körkortstreglerna och handen på hjärtat hur ofta har man behov av 1500kg på kroken ?
Själv kör jag med släpvagn relativt ofta och ett vanligt gallersläp ala Circkle K brukar ha en totalvikt på 750-1000kg och jag vill påstå att det räcker för minst 90% av befolkningen.

H.

Aktiv medlem
Model Y, Model X och nya Model S får dra över 1500 kg. Tror även Ioniq 5 och Kia EV6 får. Har ingen koll på Mercedes och BMW. MEB-bilarna får inte dra så mycket.

Edit: Många kräver BE eller B96 för att kunna nyttja dragvikten, jag får t.ex. bara dra 850 kg med Model Y. Borde skaffa utökad behörighet..
Xc40 får dra 1800kg. Osäker om det gäller alla motorvarianter.

Raggamuffin

Aktiv medlem

Lite för klent bagageutrymme på Asiaterna och X, Model Y/S kommer inte vara aktuellt. Mercedes sida var inte lätt att hitta nån vettig info på. X1 får bara dra 750 kg resten är för smått eller för dyrt.

Det där med dragvikt har blivit något av dieselkramarnas USP.
Det är inte många av oss som får dra speciellt tungt ändå pga körkortstreglerna och handen på hjärtat hur ofta har man behov av 1500kg på kroken ?
Själv kör jag med släpvagn relativt ofta och ett vanligt gallersläp ala Circkle K brukar ha en totalvikt på 750-1000kg och jag vill påstå att det räcker för minst 90% av befolkningen.

Hej!
Jag kör mitt 1500kg släp varannan helg ungefär och ibland med vårt 1350. Med handen på hjärtat så gillar jag att köra det lagligt, jag har ändå tagit mig tiden att ta extra behörighet på mitt körkort

Jag kör inte diesel och det blir väldigt svårt att få antingen min tävlingsbil eller en av våra hästar på ett gallersläp från Cirkle K. Mina frågor följer min kravspec, inte vad 90% av resten behöver.

Kör idag en el-hybrid men åker kanske på en elbil strax.

Hälsingland

Aktiv medlem
Lite för klent bagageutrymme på Asiaterna och X, Model Y/S kommer inte vara aktuellt. Mercedes sida var inte lätt att hitta nån vettig info på. X1 får bara dra 750 kg resten är för smått eller för dyrt.

Hej!
Jag kör mitt 1500kg släp varannan helg ungefär och ibland med vårt 1350. Med handen på hjärtat så gillar jag att köra det lagligt, jag har ändå tagit mig tiden att ta extra behörighet på mitt körkort

Jag kör inte diesel och det blir väldigt svårt att få antingen min tävlingsbil eller en av våra hästar på ett gallersläp från Cirkle K. Mina frågor följer min kravspec, inte vad 90% av resten behöver.

Kör idag en el-hybrid men åker kanske på en elbil strax.

Största problemet lär väl vara att du knappt kommer någonvart med tungt släp eller har du nära till banan?

En kollega har häst och P2 och påstår att den är bra som dragbil.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Största problemet lär väl vara att du knappt kommer någonvart med tungt släp eller har du nära till banan?

En kollega har häst och P2 och påstår att den är bra som dragbil.

Nej när vi ska iväg på tävling så kommer det oftast inte gå, men jag kan ta hem den från garaget. Så jag slipper byta bil med tanten redan på fredagen t ex. 20 mil med släp typ hade ändå fungerat.

När hon körde Tesla och skulle ha hästsläpet en vardag så fick vi byta bil på morgonen ifall jag inte skulle hinna hem och det var rätt drygt att behöva planera vilken bil man behövde eftersom vi båda har grejer i bilarna vi behöver på jobbet :)

Hälsingland

Aktiv medlem
Får knappt in en träningsväska där bak :)

Kan inte hitta annat än det faktiskt verkar så, men 419 liter imponerar inte.
Ja jag vet den är liten, men alternativen är inte så många.

Det blir ju en kompromiss av vad som ryms kostnadsmässigt och vad som finns på marknaden. Jag behöver inte så mycket dragvikt, ska jag åka skoter är det kallt och avsides så då åker jag sannolikt dieselbilen+skotersläp. Men jag vill ha så mycket familjebil som möjligt och räckvidd vintertid.

Raggamuffin

Aktiv medlem
X med fällda säten är svårt att slå utrymmet på, finns det någon med större ens?

Den kostar som vårt hus.

Ja jag vet den är liten, men alternativen är inte så många.

Det blir ju en kompromiss av vad som ryms kostnadsmässigt och vad som finns på marknaden. Jag behöver inte så mycket dragvikt, ska jag åka skoter är det kallt och avsides så då åker jag sannolikt dieselbilen+skotersläp. Men jag vill ha så mycket familjebil som möjligt och räckvidd vintertid.

Nej det är svårt. Tyvärr kan det landa i att man behöver ha en bil till istället och med de fasta kostnaderna på den så trillar hela kalkylen.

Topp