Men är seriehybrider verkligen så smart?
När batteriet tagit slut:
- En liten fossilmotor (sannolikt underdimensionerad för att själv driva bilen vilket ger hög förbrukning när den driver bilen själv)
- Den lilla motorn driver en generator som i sin tur laddar batterier som driver en elmotor som driver en bil. Det ger effektförluster i varje led.
- En parallellhybrid har en större motor (i bästa fall dimensionerad för bilens storlek). Den korrekt dimensionerade motorn är mer bränslesnål.
- Motorn driver växellåda som driver hjulen. Sannolikt mindre effektförlust.
- Förvisso kommer motorn korta stunder (vid start, omkörning, korsningar mm) inte gå på optimala varvtal men det är ju väldigt få procent. Å andra sidan justerar moderna motorer insprutning och lufttillflöde under körning så att när man ligger stabilt i 80 så ökar motorn lufttillförseln och minskar bränsleinsprutningen (om jag minns rätt) varvid motorn jobbar maximalt effektivt (helt öppen gas).
Sedan är frågan om man inte sparar in och sätter en sämre, billigare, enklare och mindre optimerad motor i serie-hybriden. Men det vet jag inte :)