[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Lejon

Aktiv medlem
Verkar helt orimligt dåligt att den ska dra nästan litern per mil när batteriet är tomt efter ca 8 mil. (Snabbgooglade någon utländsk källa och där såg det inte riktigt ut så.) hoppas verkligen det inte stämmer. Jag gillar konceptet annars.

Senast ändrad:

HejaSverige!

Aktiv medlem
O,1/mil verkar siffrorna säga, låter ju otroligt lite om det stämmer.
Räckvidden anges ju till 60 mil med 50l tank, hur räknar man då?

Är det kanske 85kmbatteri+15km bensin=
1L/100km?

Senast ändrad:

Lejon

Aktiv medlem
O,1/mil verkar siffrorna säga, låter ju otroligt lite om det stämmer, kommer nån att ladda öht isf
Räckvidden anges ju till 60 mil med 50l tank, hur räknar man då?
0,1 l/mil är väl om man räknar så som man brukar räkna för hybrider? Dvs stor del på batteriet och någon del på bensin.

60 mil räckvidd med 50 l i tanken står i texten, det blir ju (inkl 8,5 mil på batteri) nästan 1l/mil.
Jag hoppas som sagt något är lite fel med infon. En wankel på ca 75hk borde ju inte år 2023 behöva dra 1 l/mil kan man tycka/hoppas.

Lejon

Aktiv medlem
pratade just med en Mazda-försäljare som sa att de fått info om att den ska dra 0,76 l/mil blandad körning när batteriet är tomt. Det var dock ingen officiell info än. Verkar ju något rimligare. Verkar ju helt otroligt dumt pr-mässigt att gå ut med info om att bilen drar 1l/mil om den inte gör det.
(Om den drar 0,76 blandad efter 8,5 mil på el så känns den ju inte helt dum för mina behov.)

weldion

Aktiv medlem
pratade just med en Mazda-försäljare som sa att de fått info om att den ska dra 0,76 l/mil blandad körning när batteriet är tomt. Det var dock ingen officiell info än. Verkar ju något rimligare. Verkar ju helt otroligt dumt pr-mässigt att gå ut med info om att bilen drar 1l/mil om den inte gör det.
(Om den drar 0,76 blandad efter 8,5 mil på el så känns den ju inte helt dum för mina behov.)
Fast det är fortfarande en väldigt hög förbrukning för en liten fjuttbil tycker jag.

Lejon

Aktiv medlem
Fast det är fortfarande en väldigt hög förbrukning för en liten fjuttbil tycker jag.
Jo men då kanske (om jag får hoppas och fantisera) kanske 0,6 landsväg. Det i kombination med ca 6-8 mil på el skulle inte ge många liter bensin per år för oss om vi skulle ha den som andrabil. Och den är faktiskt inte så liten, en riktigt trevlig bil i grunden tycker jag.

Lejon

Aktiv medlem
Den laddar inte batteriet när man kör alltså, laddningen räcker bara för att driva bilen?
Har inte sett det, men ”alla” elbilar har väl regenereringsfunktion när man bromsar? Men om man kan ladda batteriet med ren bensindrift tvivlar jag på. Ser finns väl ingen större poäng med det (däremot stora förluster).

Jonatan F

Aktiv medlem
Jo men då kanske (om jag får hoppas och fantisera) kanske 0,6 landsväg. Det i kombination med ca 6-8 mil på el skulle inte ge många liter bensin per år för oss om vi skulle ha den som andrabil. Och den är faktiskt inte så liten, en riktigt trevlig bil i grunden tycker jag.

Men är det bra? En Kia ceed jag lånade (från 2009) drar 0,42 l/mil enl färddatorn på långkörning mestadels 80-90. Diesel och mycket farthållare. Även om det är glädjesiffror med 10-20% är ju wankeln långt ifrån?

Edit: min poäng är: borde inte vara svårt att bygga en hybrid som drar 0,5 l per mil på Ice såhär 14 år senare. Och annars kan man ju köpa en begagnad leaf/c-zero/Zoe med 15 mils räckvidd och en Kia ceed diesel för långresorna (hahaha, skoja! Man vill inte köra långt i en ceed från. 2009 ;) )

skjivert

Aktiv medlem
Spännande att Mazda ger sig på det bmw testade med i3 rex där man lade till en av bmw's motorcykelmotorer för att ladda batteriet. BMW'n har en förbrukning på 0.6 när man kör på dinosaurier men det är ju också en mindre bil än mazdan.

Lejon

Aktiv medlem
Men är det bra? Mina föräldrars Kia ceed från 2009 drar 0,42 l/mil enl färddatorn på långkörning mestadels 80-90. Även om det är glädjesiffror är ju wankeln långt ifrån?
Nej klart det inte är bra jämfört med en snål bensinbil. Men dina föräldrars ceed kör ju 0 km på el.
Poängen med Mazdan är ju att det är en elbil med litet och lätt batteri som räcker till den mesta körningen ”normalbilisten” gör men att den också har en mycket liten och lätt räckviddsförlängare i form av en wankelmotor i de enstaka fall ägaren vill köra längre.

Lejon

Aktiv medlem
Spännande att Mazda ger sig på det bmw testade med i3 rex där man lade till en av bmw's motorcykelmotorer för att ladda batteriet. BMW'n har en förbrukning på 0.6 när man kör på dinosaurier men det är ju också en mindre bil än mazdan.
Och som Opel testade innan det - fråga Hasse!
Jag tycker det är lite synd att detta koncept inte utvecklats mer. Smartare än en ”vanlig” hybrid på många sätt.

skjivert

Aktiv medlem
Och som Opel testade innan det - fråga Hasse!
Jag tycker det är lite synd att detta koncept inte utvecklats mer. Smartare än en ”vanlig” hybrid på många sätt.
Håller med om att det är ett kul koncept. Undrar om det förlorade mot hybriderna av tekniska anledningar eller om det är mer psykologiskt hos kunderna.

Jonatan F

Aktiv medlem
Men är det bra? En Kia ceed jag lånade (från 2009) drar 0,42 l/mil enl färddatorn på långkörning mestadels 80-90. Diesel och mycket farthållare. Även om det är glädjesiffror med 10-20% är ju wankeln långt ifrån?
Nej klart det inte är bra jämfört med en snål bensinbil. Men dina föräldrars ceed kör ju 0 km på el.
Poängen med Mazdan är ju att det är en elbil med litet och lätt batteri som räcker till den mesta körningen ”normalbilisten” gör men att den också har en mycket liten och lätt räckviddsförlängare i form av en wankelmotor i de enstaka fall ägaren vill köra längre.

Uppdaterade mitt inlägg för jag insåg jag var otydlig. Då måste det ju vara smidigare att köpa en billig begagnad elbil med 10-15 mils räckvidd? Räcker till nästan allt. Sedan kan man ha en gammal bensinare stående för de få tillfällen man ska långt. Man kan t.o.m. ha den avställd om man vill. Dessutom fördel om man någon dag ibland behöver två bilar. Och sannolikt mindre komplext och därmed lättare att underhålla än en wankel+hybrid samt miljömässigt rimligt för en fossilbil ”låses” och står mest stilla samt att inga nya batterier behöver framställas.

Jonatan F

Aktiv medlem
Uppdaterade mitt inlägg för jag insåg jag var otydlig. Då måste det ju vara smidigare att köpa en billig begagnad elbil med 10-15 mils räckvidd? Räcker till nästan allt. Sedan kan man ha en gammal bensinare stående för de få tillfällen man ska långt. Man kan t.o.m. ha den avställd om man vill. Dessutom fördel om man någon dag ibland behöver två bilar. Och sannolikt mindre komplext och därmed lättare att underhålla än en wankel+hybrid samt miljömässigt rimligt för en fossilbil ”låses” och står mest stilla samt att inga nya batterier behöver framställas.

Nu vet jag inte vad man får ge för mazdan men 100kkr för en bra c-zero eller 120 för en bra Zoe och sedan 100kkr för en några år gammal Volvo? En Kia ceed från 2009 är inte dyr iaf :D

Lejon

Aktiv medlem
Jo så resonerar du, men inte alla andra. Tex jag ser en stor poäng med konceptet och att slippa ha en ”extra” bil.

Lejon

Aktiv medlem
Fast du ser ju Mazdan som en bra andrabil, det skriver du i alla fall längre upp.
Precis, familjen behöver inte tre bilar.

Tillägg: just nu har vi två bilar och kommer behöva det framöver också. En större bil och en mindre bil räcker. En mindre elbil skulle nog funka, men om elbilen går 10 eller 30 mil spelar inte jättestor roll. Nästan alla resor med andrabilen är korta, men inte riktigt alla. Det skulle därför vara perfekt med en bil som klarar knappt tio mil på el men har en räckviddsförlängare. Om den då kostar ungefär som en ”vanlig” elbil som går 25-35 mil så är vore det ett bra alternativ. Den skulle då kunna användas på alla resor om det behövs, men oftast skulle den bara gå kort. Jag tror det resemönstret är rätt vanligt. Att ha en begagnad och billig liten elbil (finns ju knappt) plus en billig bensinare skulle troligen inte bli billigare och absolut krångligare. Dessutom är jag trött på begagnade bilar som går sönder….

Senast ändrad:

H.

Aktiv medlem
Det har väl sagts hundra gånger men det är ju ganska dumt att optimera för extremfallen.

Om vi hade klarat oss på bara en bil (diskussion huruvida vi behöver en eller två bilar kan utelämnas) så hade då valet tex kunnat stå mellan elbilen som klarar allt utom långresorna till fjällen, för en månadskostnad om 4600 kr jämfört med laddhybriden för 7000 kr. Merkostnaden för att klara 2-3 långresor per år ligger alltså på 2400 kr/månad eller nästan 29 000 kr. En dryg veckas bilhyra av tex en V90 AWD kostar 7000kr med fria mil, dvs det skulle bli billigare för oss att bara äga elbilen och hyra en stor bil för de få långresor vi gör.

Om man dessutom tänker att dessa långresor tillsammans drar ca 400 mil så kanske det också innebär att man kan skifta från 1500 mil/år till 1000 mil/år på leasingavtalet vilket brukar kunna göra rätt stor skillnad på månadskostnaden.

Egentligen är ju denna kalkyl giltig även med två bilar, och det mest ekonomiska för oss hade kanske varit att signa upp oss på två XC40 elbilar och fimpa hybriden. Men smidighet har också ett värde.

Maakus

Aktiv medlem
Den laddar inte batteriet när man kör alltså, laddningen räcker bara för att driva bilen?

Jo den ska ladda batteriet samtidigt.
Beroende på lastfall.

170hp elmotor > 75hp wankel.

Det är ju sällan du använder alla newtons och hästapollar när du är ute och kör, så då kan den ladda batteriet, och bygga upp en liten batteriladdning tills bilen behöver gasa på lite.

Är batteriet helt tomt så är man ju begränsad till 75hp wankel minus en del förluster. Då är den nog inte så rolig att köra. (Fast där lär ju aldrig hända, om man inte har blyfot)

Senast ändrad:

Kneecap

Aktiv medlem
Jo den ska ladda batteriet samtidigt.
Beroende på lastfall.

170hp elmotor > 75hp wankel.

Det är ju sällan du använder alla newtons och hästapollar när du är ute och kör, så då kan den ladda batteriet, och bygga upp en liten batteriladdning tills bilen behöver gasa på lite.

Är batteriet helt tomt så är man ju begränsad till 75hp wankel minus en del förluster. Då är den nog inte så rolig att köra. (Fast där lär ju aldrig hända, om man inte har blyfot)

Tjena!

Beror ju lite på hur man vill ha det med förbrukningen. Laddar den batteriet så drar den ju mer soppa. Min BMW som jag hade innan behövde använda drygt 30 hk för att ligga i 100 på farthållaren. Då finns det ju ett gäng hästar att använda till att ladda bilen, men frågan är om det är.värt det?

Stumpy

Aktiv medlem
Blir det för mycket förluster att låta fossilmotorn bara driva generator?
Den kan ju tuffa på optimalt varvtal hela tiden den är påslagen och det behövs inte växellåda och drivlina till den.

rouster

Aktiv medlem
Otroligt märkligt att välja en törstig och opålitlig wankel i detta fallet.
Gissar att tankegången är att det är en liten lätt motor som bara används de gånger man kör längre än elräckvidden på 8,5 mil, vilket är rätt sällan för de flesta människor. Men jag hade inte vågat annat än leasa en bil med wankelmotor med tanke på hur pålitligheten sett ut i tidigare versioner.

Hasse#7

Aktiv medlem
Håller med om att det är ett kul koncept. Undrar om det förlorade mot hybriderna av tekniska anledningar eller om det är mer psykologiskt hos kunderna.
Ampera/Volt var före sin tid. Den led av ett för högt pris som inte funkade för företag och privatpersoner. De behövde ju dessutom vara entusiastiska early adopters. Min bil kostade 430000kr 2012. Utöver det endast fyra sittplatser och en begränsad serviceorganisation. Till historien hör även GM:s måttliga välvilja för eldrift och att Bolt/Ampera e började produceras. Mycket har hänt på alla fronter. Jag undrar ju om en reviderad version av den senare med något större batteri och fem sittplatser inte skulle kunna attrahera ganska många idag som inte var redo när det begav sig.

Lejon

Aktiv medlem
Gissar att tankegången är att det är en liten lätt motor som bara används de gånger man kör längre än elräckvidden på 8,5 mil, vilket är rätt sällan för de flesta människor. Men jag hade inte vågat annat än leasa en bil med wankelmotor med tanke på hur pålitligheten sett ut i tidigare versioner.
Mazda har tio års garanti så just den punkten känns för mig inte helt skrämmande. Men visst - en wankel där garantin snart är slut skulle jag nog inte vilja köpa. Känns kanske lite sketchy att vara en av de första köparna på denna också.

Stumpy

Aktiv medlem
Kan man styra när fossilmotorn skall jobba, så att den kan stängas av i stan och i tunnlar men t ex jobba på en parkering i obygden inför hemresan?

Oskar

Aktiv medlem
Ja, mkt svettig. Och ser dessutom billig ut.

Om man köper en Polestar 2 och väljer till ”plus-paketet” för löjliga 50 000 spänn får man bl a något som kallas WeaveTech-klädsel som inte bara misslyckas med att se ut som skinn utan dessutom är hemskt svettigt. Standardklädseln är snyggare, skönare och billigare.

Jonatan F

Aktiv medlem
Men är seriehybrider verkligen så smart?

När batteriet tagit slut:
- En liten fossilmotor (sannolikt underdimensionerad för att själv driva bilen vilket ger hög förbrukning när den driver bilen själv)
- Den lilla motorn driver en generator som i sin tur laddar batterier som driver en elmotor som driver en bil. Det ger effektförluster i varje led.

- En parallellhybrid har en större motor (i bästa fall dimensionerad för bilens storlek). Den korrekt dimensionerade motorn är mer bränslesnål.
- Motorn driver växellåda som driver hjulen. Sannolikt mindre effektförlust.
- Förvisso kommer motorn korta stunder (vid start, omkörning, korsningar mm) inte gå på optimala varvtal men det är ju väldigt få procent. Å andra sidan justerar moderna motorer insprutning och lufttillflöde under körning så att när man ligger stabilt i 80 så ökar motorn lufttillförseln och minskar bränsleinsprutningen (om jag minns rätt) varvid motorn jobbar maximalt effektivt (helt öppen gas).

Sedan är frågan om man inte sparar in och sätter en sämre, billigare, enklare och mindre optimerad motor i serie-hybriden. Men det vet jag inte :)

Jonatan F

Aktiv medlem
Det är väldigt mycket snack om diesel-lok som ju är diesel-kraftverk som driver en elmotor men där handlar det (vad jag läst på nätet) mer om vridmoment och enkelhet etc snarare än bränsleeffektivitet (som vad jag förstår inte är toppen)

Snuten

Aktiv medlem

- En liten fossilmotor (sannolikt underdimensionerad för att själv driva bilen vilket ger hög förbrukning när den driver bilen själv)
- Den lilla motorn driver en generator som i sin tur laddar batterier som driver en elmotor som driver en bil. Det ger effektförluster i varje led.

- En parallellhybrid har en större motor (i bästa fall dimensionerad för bilens storlek). Den korrekt dimensionerade motorn är mer bränslesnål.
- Förvisso kommer motorn korta stunder (vid start, omkörning, korsningar mm) inte gå på optimala varvtal men det är ju väldigt få procent. Å andra sidan justerar moderna motorer insprutning och lufttillflöde under körning så att när man ligger stabilt i 80 så ökar motorn lufttillförseln och minskar bränsleinsprutningen (om jag minns rätt) varvid motorn jobbar maximalt effektivt (helt öppen gas).

Sedan är frågan om man inte sparar in och sätter en sämre, billigare, enklare och mindre optimerad motor i serie-hybriden. Men det vet jag inte :)
Och dubbla drivlinor på köpet. Näää

Snuten

Aktiv medlem
Mazda har tio års garanti så just den punkten känns för mig inte helt skrämmande. Men visst - en wankel där garantin snart är slut skulle jag nog inte vilja köpa. Känns kanske lite sketchy att vara en av de första köparna på denna också.
Den bilen blir med 95% säkerhet en flopp. Åtminstone om de tar den till Sverige.

Hasse#7

Aktiv medlem

Jag orkar inte förklara igen. Har gjort det många gånger i biltrådarna. Men en Ampera är mycket effektiv. Inte lika bra som en ren elbil men sjukt mycket bättre än en konventionell bränslebil.

Lejon

Aktiv medlem
Jag orkar inte förklara igen. Har gjort det många gånger i biltrådarna. Men en Ampera är mycket effektiv. Inte lika bra som en ren elbil men sjukt mycket bättre än en konventionell bränslebil.
Men börjar inte seriehybrider komma nu? Åtminstone Honda, Nissan och Mazda/Toyota har väl varianter i handeln nu (finns kanske fler?)

Hasse#7

Aktiv medlem
Men börjar inte seriehybrider komma nu? Åtminstone Honda, Nissan och Mazda/Toyota har väl varianter i handeln nu (finns kanske fler?)
Jag är tyvärr inte så insatt i det jag inte behöver. Amperans stora fördel är att den alltid har tillgång till el för ökat effektbehov. När man vill accelerera fort med bensinmotorn så går hybridbatteriet in och ger extra skjuts. Sedan återladdas underskottet med bensinmotorn. Det laddbara batteriet kan man använda när man vill. Just nu har jag en total förbrukning under min ägandetid på 1,6 l/100km. Kör jag motorväg lugnt på bensin ca 110 km/h så drar den 0,6-0,7 l/mil. Det beror på att den är ganska strömlinjeformad och batteriet hjälper till vid behov. Man får enkelt sagt ut tillräckligt ur en 1,4 liters motor utan att den behöver gå hårt. Hade drivlinan varit konventionell hade man fått plåga motorn till och från mest hela tiden. Nu jämnar man ut topparna till lite längre perioder med något förhöjt varvtal.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Frågan är om en wankelmotor kanske är väldigt effektiv på vissa varvtal jämfört med en kolvmotor? Den borde potentiellt kunna vara det, den har färre rörliga delar, och de rörliga delarna byter inte riktning som i en kolvmotor. Men visst är det en lite märklig satsning, just därför kan man ju hoppas att det finns väl grundade orsaker till valet av wankel. Och de kan ju ha utvecklat dem lite på 10 år eller när nu RX8 såldes (för det var väl senaste wankelbilen?).

Kneecap

Aktiv medlem
Frågan är om en wankelmotor kanske är väldigt effektiv på vissa varvtal jämfört med en kolvmotor? Den borde potentiellt kunna vara det, den har färre rörliga delar, och de rörliga delarna byter inte riktning som i en kolvmotor. Men visst är det en lite märklig satsning, just därför kan man ju hoppas att det finns väl grundade orsaker till valet av wankel. Och de kan ju ha utvecklat dem lite på 10 år eller när nu RX8 såldes (för det var väl senaste wankelbilen?).

Tjena!

Du är helt rätt på det. Wankel är en utmärkt motor om man ska ligga på ett hyfsat konstant varvtal.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Har väl fortfarande problem med att hålla sig täta över tid med.
Den är bra i rallycross (men dyr) i övrigt är det mest en fix ide som Mazda vill ha som varumärkesbyggande.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp