Det ÄR ju en hybrid så i min värld är det väl rätt klart.
Det sägs ju att Volvo fick Sverige att krama hybrider lite väl länge bara för att dom inte hade någon elbil…
När jag började på VCC 2016 (minns inte riktigt) så tyckte man det var fördyrt att ta fram en ny plattform, man hade ju precis tagit fram SPA och CMA. Elbilar var inte på tal, usch och fy.
Tog två-tre veckor, sen skulle man börja göra elbilar.
Så man tog vad man hade, och försökte knö in batterier i bilarna.
Därav att det blev XC40 (Samt Polestar2, samma bottenplatta, CMA) först, den har högre markfrigång.
Sen hjälpte väl inte Covid till, komponentbrist, få batteri-tillverkare, Northvolt har inte kommit igån på riktigt heller. Det är ju därför man har börjat pusha PHEV:ar mer nu, man kan inte tillverka elbilar i den mån man vill.
Detta är en genomgående trend bland alla fordonstillverkare.
Tesla kom och rörde om i grytan, med en helt egen plattform.
Alla fick panik och började hitta lämpliga ställen att hänga in batterier på befintliga bilar i väntan på att nya plattformar kunde tas fram.