[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

H.

Aktiv medlem
Lite konstigt att de fimpade 2/3 av räckvidden på den redan innan ganska begränsade räckvidden som MX-30 hade. 20- nånting mil elräckvidd lär ju räcka till 90-95% av tillfällena på en så pass liten bil som MX-30 är. Och då kanske det är skitsamma om bensinmotorn drar 0.9 liter/mil eller 0.7 liter/mil när den väl kör. Storlek på motorn och avsaknad av en extra drivlina/växellåda är kanske viktigare parametrar.

Men med bara 8 mil räckvidd på elen kommer ju bensinmotorn behöva användas mycket mer. Kan det vara för att de baserat MX-30 på en fossil-bilsplattform och har fått knöla in batterierna på de utrymmen som i vanliga fall tas upp av bensintank och bensinmotor/växellåda mm? Så när de nu ska trycka in det paketet igen så får de ta bort en del av batterierna.

skjivert

Aktiv medlem
Lite konstigt att de fimpade 2/3 av räckvidden på den redan innan ganska begränsade räckvidden som MX-30 hade. 20- nånting mil elräckvidd lär ju räcka till 90-95% av tillfällena på en så pass liten bil som MX-30 är. Och då kanske det är skitsamma om bensinmotorn drar 0.9 liter/mil eller 0.7 liter/mil när den väl kör. Storlek på motorn och avsaknad av en extra drivlina/växellåda är kanske viktigare parametrar.

Men med bara 8 mil räckvidd på elen kommer ju bensinmotorn behöva användas mycket mer. Kan det vara för att de baserat MX-30 på en fossil-bilsplattform och har fått knöla in batterierna på de utrymmen som i vanliga fall tas upp av bensintank och bensinmotor/växellåda mm? Så när de nu ska trycka in det paketet igen så får de ta bort en del av batterierna.
Tror att om man tittar på statistiken för hur folk kör kommer även 8 mil räcka för nästan alla resor folk gör med bil. Alltså kan man bygga en lättare bil till en lägre kostnad som nästan alltid kommer gå på el men som också klarar fjällsemestrarna och allt annat folk tror de behöver 50+ mil räckvidd för.

Maakus

Aktiv medlem
Frågan är om en wankelmotor kanske är väldigt effektiv på vissa varvtal jämfört med en kolvmotor? Den borde potentiellt kunna vara det, den har färre rörliga delar, och de rörliga delarna byter inte riktning som i en kolvmotor. Men visst är det en lite märklig satsning, just därför kan man ju hoppas att det finns väl grundade orsaker till valet av wankel. Och de kan ju ha utvecklat dem lite på 10 år eller när nu RX8 såldes (för det var väl senaste wankelbilen?).

Skulle säga att det är pris, packning och vikt, samt ett visst mått av Japansk stolthet i Wankelmotorn.

Då ligger alltså förlusterna i överföringen från wankeln till hjulen, via generator, batteri och elmotorerna?

Wankeln är inte lika effektiv som en kolvmotor. Men den är mindre, väger mindre, inte lika komplex, så man kan nog leva med att den inte är lika effektiv.

Stora förlusterna är nog att det är en SUV/Crossover, högt luftmotstånd.

Lejon

Aktiv medlem
Nu när tråden tillfälligtvis spårat ur till en seriehybridtråd: vet någon om en sådan bil räknas som en hybrid i lagstiftarens ögon eller om den (mot förmodan) klassas som en elbil? Spelar ju stor roll för reseersättning och förämånsvärde.

NickPick

Aktiv medlem
Nu när tråden tillfälligtvis spårat ur till en seriehybridtråd: vet någon om en sådan bil räknas som en hybrid i lagstiftarens ögon eller om den (mot förmodan) klassas som en elbil? Spelar ju stor roll för reseersättning och förämånsvärde.
Det ÄR ju en hybrid så i min värld är det väl rätt klart.
Det sägs ju att Volvo fick Sverige att krama hybrider lite väl länge bara för att dom inte hade någon elbil…

JojjeM

Aktiv medlem
Även Nissan har ju dammat av seriehybriden med sin e-power (men typ helt utan helelektrisk räckvidd). https://www.nissan.se/utbud/e-power-bilar.html . Såg nån väldigt ljum recension om Qashqai med den.

Om alla svenskar köper en Togg så kanske vi kan både minska biltrafikens CO2-utsläpp och få gå med i Nato

OBS! Ej politik, bara trams ;) Men såg nåt om att Togg ska komma till svenska marknaden.

/J

Maakus

Aktiv medlem
Det ÄR ju en hybrid så i min värld är det väl rätt klart.
Det sägs ju att Volvo fick Sverige att krama hybrider lite väl länge bara för att dom inte hade någon elbil…

När jag började på VCC 2016 (minns inte riktigt) så tyckte man det var fördyrt att ta fram en ny plattform, man hade ju precis tagit fram SPA och CMA. Elbilar var inte på tal, usch och fy.

Tog två-tre veckor, sen skulle man börja göra elbilar.
Så man tog vad man hade, och försökte knö in batterier i bilarna.
Därav att det blev XC40 (Samt Polestar2, samma bottenplatta, CMA) först, den har högre markfrigång.

Sen hjälpte väl inte Covid till, komponentbrist, få batteri-tillverkare, Northvolt har inte kommit igån på riktigt heller. Det är ju därför man har börjat pusha PHEV:ar mer nu, man kan inte tillverka elbilar i den mån man vill.

Detta är en genomgående trend bland alla fordonstillverkare.
Tesla kom och rörde om i grytan, med en helt egen plattform.
Alla fick panik och började hitta lämpliga ställen att hänga in batterier på befintliga bilar i väntan på att nya plattformar kunde tas fram.

Stumpy

Aktiv medlem
Glömde du inte några viktiga steg?
Solen - växter/djur - olja/bensin - wankel - elektricitet/generator - batteri & direkt - elmotor - transmission/hjul :)
Känns ju konstigt att lägga till de stegen om det skall vara jämförbart med en ren fossil resp elbil.
Räknar du in förluster i produktionen av soppa resp el när du kollar förbrukningen på sådana bilar?

Hälsingland

Aktiv medlem
Fått TCO för M3 LR och My LR nu på 4-åriga avtal, M3 ca 9100:- MY 9650:-, M3 låg tidigare på 10400:- så prissänkningen gjorde en skaplig summa. MY vet jag inte vad den låg på innan då den var för dyr så den fanns inte ens med.

Hälsingland

Aktiv medlem
Är dessa siffror efter skatt?

Gissar att det är ex moms då det är till företag, den infon är inget vi får men vi hanterar ju normalt alla kostnader oavsett vad det gäller ex moms. TCO är ju total cost of ownership men det kanske du redan visste, det är inte min kostnad.

Vår deal med bilar är att företaget står för TCO till 7500:-/mån, vi får nettoavdrag på överstigande summa, samt att vi har ett extra nettoavdrag på 1500:-/mån för en elbil. Nettoavdrag kopplad till en förmån sänker förmånsvärdet med samma summa så det är mycket bättre än bruttolöneavdrag som vi hade innan, det sänker ju även pensionen.

En svart MY LR kostar mig ca 4900:-/mån netto, en M3 LR ca 4500:-/mån. Obegränsat antal mil och inkl tvätt, städ etc.

Jonatan F

Aktiv medlem
Gissar att det är ex moms då det är till företag, den infon är inget vi får men vi hanterar ju normalt alla kostnader oavsett vad det gäller ex moms. TCO är ju total cost of ownership men det kanske du redan visste, det är inte min kostnad.

Vår deal med bilar är att företaget står för TCO till 7500:-/mån, vi får nettoavdrag på överstigande summa, samt att vi har ett extra nettoavdrag på 1500:-/mån för en elbil. Nettoavdrag kopplad till en förmån sänker förmånsvärdet med samma summa så det är mycket bättre än bruttolöneavdrag som vi hade innan, det sänker ju även pensionen.

En svart MY LR kostar mig ca 4900:-/mån netto, en M3 LR ca 4500:-/mån. Obegränsat antal mil och inkl tvätt, städ etc.

Mer komplicerat än så. Ingen moms för företag på personbil vid köp. (undantag är skåpbilar med luftspalt mellan hytt och skåp/flak). Halv moms för företag vid personbil-leasing.

Gissar att firma leasar?

Hälsingland

Aktiv medlem
Mer komplicerat än så. Ingen moms för företag på personbil vid köp. (undantag är skåpbilar med luftspalt mellan hytt och skåp/flak). Halv moms för företag vid personbil-leasing.

Gissar att firma leasar?

Yes det är leasing det handlar om, vet att ett företag i samma bransch lägger på arbetsgivaravgifter på TCO:t så det ger mindre budget att välja bil på, så bolagen gör väldigt olika.

Men då är det antagligen företagets kostnader inkl halv moms som vi får gå på.

Senast ändrad:

NickPick

Aktiv medlem

Gissar att firma leasar?
Hörde i julas om noll moms om man leasade istället för köpte bil… det skulle gälla vanlig personbil trots att jag hävdade luftspalt osv.

Jonatan F

Aktiv medlem
Hörde i julas om noll moms om man leasade istället för köpte bil… det skulle gälla vanlig personbil trots att jag hävdade luftspalt osv.

Jag är ingen expert tyvärr. Ovan är ju bara grundregler. Vissa branscher är ju inte momsade (sjukvård, hyresfastighet i många fall etc). Det kan påverka. Dessutom finns det en hel del andra aspekter (exv hur mycket bilen används i tjänsten) etc.

(Dumt av Rivian att inte ha luftspalt för övrigt. En Mercedes eller RAM pickup är ju lastbil medan en vw transporter inte är det).

H.

Aktiv medlem
20230120_103537.jpg

10 månader senare, men nu är den här i alla fall. V90n kommer i mars.

AAverdal

Aktiv medlem
Vi brukar göra saker rejält när vi gör något. Merkostnaden för en extra box var inte superstor och hybriden lär man ju vilja ladda nästan varje dag. Men det hade säkert gått fint med bara en box också.
Tvärtom! Helt rätt med två boxar. Laddhybriden skall ju alltid pluggas in, så då vill man ha en ledig till elbilen.

Hälsingland

Aktiv medlem
Vi brukar göra saker rejält när vi gör något. Merkostnaden för en extra box var inte superstor och hybriden lär man ju vilja ladda nästan varje dag. Men det hade säkert gått fint med bara en box också.

Ni får se till att bygga ett garage runt laddboxarna så har ni ett varmt krypin till bilarna också så mår räckvidden bra.

Två nya bilar vill ju bo i ett garage det är sen gammalt 😉

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Sant med laddhybriden, den vill du alltid plugga in.

Och vettigt att köpa två separata boxar istället för en med dubbeluttag. De kostar mer än dubbel så mycket och går den sönder så har du ingen fungerande laddning sen.

Hälsingland

Aktiv medlem
Helt rätt, bil under carport, cyklar i garaget 👍👍
Så har vi det iaf 😁
Det ena utesluter ju inte det andra, jag har bilar och cyklar i garaget 😁

Allt handlar väl om vad man får och kan bygga, jag tyckte jag byggde stort men det tog inte lång tid innan jag önskade jag sökt bygglov för ett ännu bredare garage... 😂

Raggamuffin

Aktiv medlem
Det ena utesluter ju inte det andra, jag har bilar och cyklar i garaget 😁

Allt handlar väl om vad man får och kan bygga, jag tyckte jag byggde stort men det tog inte lång tid innan jag önskade jag sökt bygglov för ett ännu bredare garage... 😂

Det är som antal cyklar. Vi byggde 360 och det har varit för litet länge 🤷.

Lingon

Aktiv medlem
Läste en färsk analys om Tesla tidigare i veckan, efter prissänkningarna har dom f.n. 31% marginal på model 3 och 33% marginal på model y.
Lär komma fler prissänkningar framöver i takt med att dom rampar upp produktionen.
Kommer bli tufft för dom europeiska tillverkarna, som har hamnat helt fel med sina kostnader, dessutom affärsmodellen med flashiga åf som skall tjäna pengar mm.

glitch

Aktiv medlem
Läste en färsk analys om Tesla tidigare i veckan, efter prissänkningarna har dom f.n. 31% marginal på model 3 och 33% marginal på model y.
Lär komma fler prissänkningar framöver i takt med att dom rampar upp produktionen.
Kommer bli tufft för dom europeiska tillverkarna, som har hamnat helt fel med sina kostnader, dessutom affärsmodellen med flashiga åf som skall tjäna pengar mm.
Det är brutalt om det stämmer, även om det fortfarande är bruttomarginal är det galet bra.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Lämpligt, är det inte en maskinhall måste det vara sjukt dyrt att värma? 😁

Isolerad plåthall, håller 16 grader inne så december gick på 6 papp. Normalt sätt är det vad det kostar över hela vintern. För gammal för att ha det kallt och skruva.

Fast ert garage är inte riktigt ett garage på tomten för en bil heller :p

Nej, så mycket enklare att inte blanda in det i boendet. Men skissar på ett till här hemma nu, det är inte så praktiskt med massa containers.

Hälsingland

Aktiv medlem
Isolerad plåthall, håller 16 grader inne så december gick på 6 papp. Normalt sätt är det vad det kostar över hela vintern. För gammal för att ha det kallt och skruva.

Nej, så mycket enklare att inte blanda in det i boendet. Men skissar på ett till här hemma nu, det är inte så praktiskt med massa containers.
Skapligt ändå det, du har väl "tur" som bor söderut 😁

Jag kör också 16 grader i garaget, ganska lagom det. Jag gymmar i garaget också och det är lagom temp till det.

Utter

Aktiv medlem
Vinst 3,3 av 21,45 miljader dollar, bra men 30+% marginal låter för bra
Jepp, det kan stämma på bilnivå efter sänkningarna. Men sen ska man räkna in alla andra kostnaderna. Tesla hade näst bäst marginal i branschen 2022 och då var den på höga 20% inkl allt.

Köp & Sälj

Topp