[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Då ska man komma ihåg att många bilar som levererades under 2022 såldes till lägre pris än den nivån som det sänktes från.

Jolinwood

Aktiv medlem
Tesla och elon har ju dock visat sig vara allt annat än pålitliga så skulle ta deras siffror med en nya salt.

Mycket av deras kommunikation utåt har visat sig vara säljsnack, de spelar schack med information. De bygger sämre bilar billigare än konkurrenterna, det kan mycket väl vara en vinnande strategi. Framtiden får utvisa.

edit felstavning

psaaf

Medlem
Tesla och elon har ju dock visat sig vara allt annat än pålitliga så skulle ta deras siffror med en nya salt.

Mycket av deras kommunikation utåt har visat sig vara säljsnack, de spelar schack med information. De bygger sämre bilar billigare än konkurrenterna, det kan mycket väl vara en vinnande strategi. Framtiden får utvisa.

edit felstavning
Jag skulle inte hålla med om att dom bygger sämre bilar. Visst det finns enskilda funktioner som är sämre, ex torkarautomatiken, och dom går sin egen väg i designval och förarintegration men det är nog helt subjektivt om man tycker det är bättre eller sämre.
Men vad som påverkar deras tillverkningkostnad i stor utsträckning är väl att deras betydligt effektivare drivlina gör att konkurrenterna måste sätta in betydligt större batteripaket för att nå motsvarande räckvidd. I min bok är detta en bättre teknik

Maakus

Aktiv medlem
Jepp, det kan stämma på bilnivå efter sänkningarna. Men sen ska man räkna in alla andra kostnaderna. Tesla hade näst bäst marginal i branschen 2022 och då var den på höga 20% inkl allt.

Tesla har ju dessutom utsläppsrätter, likt alla andra fordonstillverkare. Men pga fordonsflottan inte släpper ut nått så säljer man ju dessa rätter till andra tillverkare och håvar in pengar där med.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Skapligt ändå det, du har väl "tur" som bor söderut 😁

Jag kör också 16 grader i garaget, ganska lagom det. Jag gymmar i garaget också och det är lagom temp till det.

Innan Zwifts intåg så blev det trainern i garaget, betydligt skönare med 16 grader än inne i huset.
Nu med dagens elpris har vi det inte varmare i huset 🤷😊

Utter

Aktiv medlem
Tesla har ju dessutom utsläppsrätter, likt alla andra fordonstillverkare. Men pga fordonsflottan inte släpper ut nått så säljer man ju dessa rätter till andra tillverkare och håvar in pengar där med.
Jo, men bara i Californien och detta har gradvis gått ner för att i Q3 2022 (inte hittat helårssiffran) bara vara 1,5% av intäkterna per bil. Iom att fler tillverkare har egna nollutsläppsbilar (lokalt) så behöver dom inte köpa krediter längre.

Hälsingland

Aktiv medlem
Förmånsvärdet justerat på SKV, landar på ca 5 800:-/mån för en svart MY LR med v-däck för ca 25 tkr. Blir nog jäkligt svårt att prångla ut en ID4 2023 som inte redan är beställd..

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Model S och X var tveklöst av sämre kvalite, kanske ganska förväntat med första volymmodellerna från en ny tillverkare. Finns flera typfel som gör att de kan bli väldigt dyra att äga i längden.

3/Y skulle jag säga är som vilken bil som helst. Har inte haft några problem med dem, hade inte heller några problem med VAG-bilen jag hade innan.

AAverdal

Aktiv medlem

edit felstavning
Hur många Teslor äger du, hur många har du haft?

Att de bygger sämre bilar brukar oftast komma från folk med liten praktisk erfarenhet. De som äger är oftast väldigt nöjda och har svårt att tänka sig någon annan bil.
Jag har kört alla elbilar som finns (inom rimliga priser) på den svenska marknaden. Teslan har sina svaga sidor men jag skulle vilja påstå att den inte sticker ut som dålig på något sätt.
De elbilar jag skulle undvika idag är: Ford, Kona och Hyundai. Viss tveksamhet mot Volvo, inte för kvaliteten men däremot för att de är sjukt törstiga och har därmed allt för dålig räckvidd, vilket svider vid längre resor.

Jensen

Aktiv medlem
Hur många Teslor äger du, hur många har du haft?

Att de bygger sämre bilar brukar oftast komma från folk med liten praktisk erfarenhet. De som äger är oftast väldigt nöjda och har svårt att tänka sig någon annan bil.
Jag har kört alla elbilar som finns (inom rimliga priser) på den svenska marknaden. Teslan har sina svaga sidor men jag skulle vilja påstå att den inte sticker ut som dålig på något sätt.
De elbilar jag skulle undvika idag är: Ford, Kona och Hyundai. Viss tveksamhet mot Volvo, inte för kvaliteten men däremot för att de är sjukt törstiga och har därmed allt för dålig räckvidd, vilket svider vid längre resor.
Av nyfikenhet. Varför inte hyundai? Samma bilar som kia typ. Varför inte kia i den listan? Och varför skiljer du på kona och hyundai?

Problemet som jag ser med deala i vårat klimat är väll dels att de kör karmlösa dörrar, uppbyggt för att det kan bli problem när det pendlar mellan fuktigt och kallt. Likaså dolda handtag. Men kanske inte är något stort problem. Annat problem är ju att se anser att radar inte behöva för farthållaren, de skulle ersätta det med kameror och överlägsen mjukvara, vad jag förstått (om man läser runt lite) så har de väll ännu efter 1 år inte införlivat det på ett bra sätt. Sen är det de där historierna med länkarmar som gått sönder där tesla sagt att användaren borde fattat att det är slitdel och bytt på tidigare service, således inte garanti. Det kan man ju diskutera. Gäller väll främst model s dock på vad jag sett. Eller att modell 3 väll till nyligen inte haft värmare för batteriet för alldeles nyligen. Inge stor grej i varma usa men här kanske.

De gör superfina bilar, är banbrytande i massor eftersom de inte har en vana att göra något kan de tänka mer utanför boxen. Alla märken har sina problem dock. Likaså tesla

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Karmlösa dörrar är inte optimalt men jag har haft flera bilar med det (även Mazda och Subaru) och det har aldrig varit ett problem för mig. Men så står jag mest i carport på vintern också.

Dolda handtag är det många bilar som har numera, inte unikt för Tesla. De har lite olika varianter på olika bilar men de som är på Model 3/Y nu kan man "trycka baklänges" om det fryser så knäcks isen utanpå.

Batterivärme/kyla har alltid funnits från Model S och framåt. Skulle säga att det är ett av de områden där Tesla varit längst fram länge. Laddade med >250kW i -15 runt nyår, inga problem. Jag tror du tänker på Hyundai Ioniq 5/Kia EV6 som fick det via en uppdatering nu i höstas.

Men det finns definitivt problem, de flesta på Model S och Y när de börjar åldras lite. De äldsta är ju från 2013 nu.. och de har fram till nu varit riktigt dyra även begagnade, ofta med fri supercharging. Skulle inte köpa en sådan ens till ett lägre pris. De har bland annat haft problem med länkarmar som spricker runt bussningarna men en drös andra vanliga och mer eller mindre kostsamma problem också. Inte så kul om man dessutom betalat 400-500k för en 8-10 år gammal bil med 15000-20000 mil!

Model 3 har haft ett problem med knarrande övre länkarmar fram tidigare, de brukar bytas på garanti.

Läser man i märkesgrupper på facebook så tycks många nya modeller ha mer eller mindre vanliga problem, återkommande är t.ex. urladdat 12v-batteri både på Hyundai / Kia och VW. Tesla hade lite problem med det i början också men nu verkar de ha lärt sig.. :)

Jensen

Aktiv medlem
Karmlösa dörrar är inte optimalt men jag har haft flera bilar med det (även Mazda och Subaru) och det har aldrig varit ett problem för mig. Men så står jag mest i carport på vintern också.

Dolda handtag är det många bilar som har numera, inte unikt för Tesla. De har lite olika varianter på olika bilar men de som är på Model 3/Y nu kan man "trycka baklänges" om det fryser så knäcks isen utanpå.

Batterivärme/kyla har alltid funnits från Model S och framåt. Skulle säga att det är ett av de områden där Tesla varit längst fram länge. Laddade med >250kW i -15 runt nyår, inga problem. Jag tror du tänker på Hyundai Ioniq 5/Kia EV6 som fick det via en uppdatering nu i höstas.

Men det finns definitivt problem, de flesta på Model S och Y när de börjar åldras lite. De äldsta är ju från 2013 nu.. och de har fram till nu varit riktigt dyra även begagnade, ofta med fri supercharging. Skulle inte köpa en sådan ens till ett lägre pris. De har bland annat haft problem med länkarmar som spricker runt bussningarna men en drös andra vanliga och mer eller mindre kostsamma problem också. Inte så kul om man dessutom betalat 400-500k för en 8-10 år gammal bil med 15000-20000 mil!

Model 3 har haft ett problem med knarrande övre länkarmar fram tidigare, de brukar bytas på garanti.

Läser man i märkesgrupper på facebook så tycks många nya modeller ha mer eller mindre vanliga problem, återkommande är t.ex. urladdat 12v-batteri både på Hyundai / Kia och VW. Tesla hade lite problem med det i början också men nu verkar de ha lärt sig.. :)
Angående värmare så tänker jag på den bil de säljer mest av. Model 3. Den tror jag inte hade värmare förän nyligen. Om jag inte läst fel

Spacekitty

Aktiv medlem
Angående värmare så tänker jag på den bil de säljer mest av. Model 3. Den tror jag inte hade värmare förän nyligen. Om jag inte läst fel
Du har läst fel. Precis som du läst fel om radarn, det vara bara någon månad sedan den kopplades ur, så det kan omöjligt varit problem med den "ännu efter 1 år", min fungerar lika bra som innan radarn kopplades ur.

Massor med folk berättar för mig precis hur dåligt det är att ha en Tesla. Det är bara det att dom har fel i precis allt dom säger. Ingen av dom har ens suttit i en Tesla av någon modell.

Något du verkligen skulle kunna klaga på är att det denna sidan årsskiftet levereras bilar utan parkeringssensor fram och bak, för det är ju verkligen uselt.

Senast ändrad:

Jensen

Aktiv medlem
Du har läst fel. Precis som du läst fel om radarn, det vara bara någon månad sedan den kopplades ur, så det kan omöjligt varit problem med den "ännu efter 1 år", min fungerar lika bra som innan radarn kopplades ur.

Massor med folk berättar för mig precis hur dåligt det är att ha en Tesla. Det är bara det att dom har fel i precis allt dom säger. Ingen av dom har ens suttit i en Tesla av någon modell.

Något du verkligen skulle kunna klaga på är att det denna sidan årsskiftet levereras bilar utan parkeringssensor fram och bak, för det är ju verkligen uselt.
Om radarn är tillbaka, bara var borta en månad, varför står det i rätt många artiklar att ”rykten säger att tesla funderar på att återinföra radar” ? För antar att du har en tesla tillverkad efter april 2022 eller när det var de sägs börjat sälja utan.

EDIT: angående värmaren får jag rätta mig själv. Model 3 hade en värmare. Men en rätt klen som tydligen inte räckte till. Att den fick ny i samband med släppet av model y

Senast ändrad:

Spacekitty

Aktiv medlem
Om radarn är tillbaka, bara var borta en månad, varför står det i rätt många artiklar att ”rykten säger att tesla funderar på att återinföra radar” ?

Fråga dom som skrivit artiklarna vad dom menar. Rykten som finns är att det kommer en bättre radar.

(det var kanske i mjukvaran som kom i september dom började stänga av radarn, så lite mer än en månad var det)

Jensen

Aktiv medlem
Fråga dom som skrivit artiklarna vad dom menar. Rykten som finns är att det kommer en bättre radar.

(det var kanske i mjukvaran som kom i september dom började stänga av radarn, så lite mer än en månad var det)

Du menar att de ljuger?

Jensen

Aktiv medlem
Vad har du för bil om man får fråga? Killgissar på Volvo v70 eller kanske en bonnapickis?
Skoda kodiaq. Vad det nu har med saken att göra? Äger man inte något får man alltså inte ha en åsikt om man läst något. Utan man måste ha ägt saken. I så fall tror jag man kan stryka många inlägg på detta forum.

För övrigt undrar jag vad för nivå du vill hålla me tanke på ”bonnapickis”? förutfattade meningar? Påhopp? Snälla, håll en vuxen nivå.

Och nej jag har inte råd med en bil för 600000. Inte ens om man räknar med lägre drift och service kostnader. Men det har ju inte med saken att göra.

ooms

Aktiv medlem
2022 var det väl Model Y de sålde (iaf levererade) mest av i Sverige? Model 3 hade rasat ganska ordentligt jmf med 2021 om jag minns rätt fr statistiken som kom för några veckor sedan.

NickPick

Aktiv medlem
Skoda kodiaq. Vad det nu har med saken att göra? Äger man inte något får man alltså inte ha en åsikt om man läst något. Utan man måste ha ägt saken. I så fall tror jag man kan stryka många inlägg på detta forum.

För övrigt undrar jag vad för nivå du vill hålla me tanke på ”bonnapickis”? förutfattade meningar? Påhopp? Snälla, håll en vuxen nivå.
Jag är nog mest trött på retoriken som påminner om elbilshatarna på Facebook. Inget nytt är bra antar jag?
En pickup är ju en bonnabil men det råkar vara förmånligt för andra rent ekonomiskt att köra dom nuförtiden.
Flytta till vi bilägares kommentarsfält igen, det var inget påhopp och sluta sura ihop. Du ska alltid leka väderlvarnsriddare för din egen sak. Lägger dig på block igen.

Jensen

Aktiv medlem
Det kommer radar en bättre radar, det är rätt, det skrev jag i inlägg 3557.

Den som sitter i min bil har inte varit avstängd sedan ett år tillbaka och farthållaren fungerar som den ska med bara kamera. Det är här du har fel.
Därför artiklarna skriver att de tog bort radarn? 😂https://www.mestmotor.se/recharge/a...ilar-vissa-funktioner-forsvinner-tillfalligt/

Vem har sagt stängt av? Sa att de från början av förra året plockade bort. Inte att se stängt av dem på bilar som är tillverkade innan.

Spacekitty

Aktiv medlem

Jensen

Aktiv medlem
Det kommer radar en bättre radar, det är rätt, det skrev jag i inlägg 3557.

Den som sitter i min bil har inte varit avstängd sedan ett år tillbaka och farthållaren fungerar som den ska med bara kamera. Det är här du har fel.
Jag är nog mest trött på retoriken som påminner om elbilshatarna på Facebook. Inget nytt är bra antar jag?
En pickup är ju en bonnabil men det råkar vara förmånligt för andra rent ekonomiskt att köra dom nuförtiden.
Flytta till vi bilägares kommentarsfält igen, det var inget påhopp och sluta sura ihop. Du ska alltid leka väderlvarnsriddare för din egen sak. Lägger dig på block igen.
Men är det inte bättre att komma med något konstruktivt än att köra ”öhh du kör säkert traktor” kortet ? Det har lixom inte med saken att göra heller.

Jag har bar skrivit om saker som man själv kan söka fram. Sagt att det kan vara svaga punkter. Den åsikten måste man väll få ha? Sen behöver du inte hålla med. Är inte emot elbil eller tesla för den delen. Var bara saker jag kan finnas negativt. Sen stämmer säkert inte allt. Så kan man ju skriva det istället för att dra upp vad någon kör med. Sen om det finns 1000 artiklar om något och en person sen säger att det inte stämmer så blir man ju nyfiken, om alla dessa artiklar ljuger.

Jensen

Aktiv medlem
Ok, då ljuger dom. Radarn har suttit där och varit inkopplad, nu är den avstängd i mjukvara.
Även på bilar tillverkade senaste halvåret? Det är ju märkligt att alla dessa artiklar då alltså har fel. De skriver att funktioner är avstängda i mjukvaran ja, tills de löst det med kameror. Men är ju inte samma sak som att det vara är blockat tillfälligt i mjukvaran.

sailor

Aktiv medlem
Nu 4 månader utan bil och hyrt bil en gång. Funderar fortfarande på den optimala bilen men som även går att köra in i mitt garage från 50-talet. Allt mellan VW Scirocco till Skoda Yeti, krav på manuell låda, 4 platser och cykel alternativt utombordare måste kunna gå in i skuffen.

Lejon

Aktiv medlem
Moget. Blocka alla som inte håller med efter att själv ha varit ohyfsad.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Gamla värmaren var inte otillräcklig, däremot var det en vanlig "direktverkande" elvärmare som drar lite mera ström. Många andra bilar har fortfarande en sådan. Nyare Teslor har värmepump.

Bilar levererade från Q2 och framåt saknar radar framåt, och nu i höstas avaktiverades den (om man uppdaterar mjukvaran) även på befintliga bilar, i alla fall Model 3 och Y. Jag har haft Model 3 med radar och har nu Model Y utan. Det finns de som upplever en försämring, men för mig har det fungerat utan problem.

Precis som Spacekitty skriver så har de däremot i slutet av 2022 också tagit bort ultraljudssensorerna som används vid parkering, ett högst tveksamt beslut i mina ögon. Vi som har sensorerna kvar har fortfarande funktionen kvar och jag hoppas så förblir. De som tar ut nya bilar nu har förutom kamerorna ingen parkeringsassist alls.

Snuten

Aktiv medlem

Du menar att de ljuger?
Vi skall inte vara naiva. Är det någon som tror att påverkansoperationer inom biltillverkningsbranschen skulle vara helt osannolika? Inte jag åtminstone. Lika väl som man kan ägna sig åt greenwashing när det gäller sina egna produkter, kan man, mycket subtilt och försåtligt, ägna sig åt att undergräva konkurrenternas varumärken.

Jensen

Aktiv medlem
Gamla värmaren var inte otillräcklig, däremot var det en vanlig "direktverkande" elvärmare som drar lite mera ström. Många andra bilar har fortfarande en sådan. Nyare Teslor har värmepump.

Bilar levererade från Q2 och framåt saknar radar framåt, och nu i höstas avaktiverades den (om man uppdaterar mjukvaran) även på befintliga bilar, i alla fall Model 3 och Y. Jag har haft Model 3 med radar och har nu Model Y utan. Det finns de som upplever en försämring, men för mig har det fungerat utan problem.

Precis som Spacekitty skriver så har de däremot i slutet av 2022 också tagit bort ultraljudssensorerna som används vid parkering, ett högst tveksamt beslut i mina ögon. Vi som har sensorerna kvar har fortfarande funktionen kvar och jag hoppas så förblir. De som tar ut nya bilar nu har förutom kamerorna ingen parkeringsassist alls.
Förstår inte varför man avaktiverar hårdvara för folk som ändå redan har den.

Jensen

Aktiv medlem
Vi skall inte vara naiva. Är det någon som tror att påverkansoperationer inom biltillverkningsbranschen skulle vara helt osannolika? Inte jag åtminstone. Lika väl som man kan ägna sig åt greenwashing när det gäller sina egna produkter, kan man, mycket subtilt och försåtligt, ägna sig åt att undergräva konkurrenternas varumärken.
Fast kolla länk ovan där tesla själv säger att de tagit bort radarn. Så handlar dessa artiklar verkligen om undergrävning från konkurrenterna?

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Förstår inte varför man avaktiverar hårdvara för folk som ändå redan har den.

För att slippa underhålla två paralella mjukvaruspår, det i sig är inget konstigt. Sen går det rykten om att det kommer införas en HD-radar men det återstår att se, står det Tesla i rubriken verkar det dra klick, sen behöver det inte vara mer en just rykten det som står.

Deras så kallade fulla självkörning som är beta i USA använder bara kamerorna, den körs publikt med flera 100k användare så något verkar ju fungera. Själv är jag väldigt skeptisk till att vi kommer se självkörande bilar annat än på motorväg och möjligen andra större vägar i någon större utsträckning de närmaste 10-15 åren.

På motorväg kör ju många bilar mer eller mindre själva under övervakning nu.

Jensen

Aktiv medlem
För att slippa underhålla två paralella mjukvaruspår, det i sig är inget konstigt. Sen går det rykten om att det kommer införas en HD-radar men det återstår att se, står det Tesla i rubriken verkar det dra klick, sen behöver det inte vara mer en just rykten det som står.

Deras så kallade fulla självkörning som är beta i USA använder bara kamerorna, den körs publikt med flera 100k användare så något verkar ju fungera. Själv är jag väldigt skeptisk till att vi kommer se självkörande bilar annat än på motorväg och möjligen andra större vägar i någon större utsträckning de närmaste 10-15 åren.

På motorväg kör ju många bilar mer eller mindre själva under övervakning nu.
Frågan är ju hur det funkar i förhållanden med vinter så som vi har. Där till o med en vanlig radar går ner vid lite snöslask. Vet ju hur fin bakbakkameran blir efter ett tag och varför alla andra satsar på lidar men tesla envisas utan. Men det är ju en annan fråga.

Köp & Sälj

Topp