[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Det och att slippa konkurrera med sina egna bilar.För att slippa underhålla två paralella mjukvaruspår, det i sig är inget konstigt.
Det och att slippa konkurrera med sina egna bilar.För att slippa underhålla två paralella mjukvaruspår, det i sig är inget konstigt.
Nya vag bilar kör väl nån kombo mellan kamera i rutan och radar där fram?Det verkar dock redan vara så att våra gamla bilar med ultraljudssensorer är lite eftertraktade. Hoppas de inte avaktiverar dem även om de får ordning på 360-graders-kamera med befintliga kameror, för precis framför bilen är det något av en blind zon efterom kameran sitter i framrutan.
@Jensen Just i snöväder är det faktiskt en fördel för kameran, kameradelen av rutan är alltid uppvärmd och torkarna når förbi där också. Hade också utslagen radar på min VAG-bil i risiga snöförhållanden.
Tyvärr inte särskilt konkret, endast en förstudie om möjligen två SMR (600MW = inte ens vad nedlagda R1 producerade) dessutom kommer inte effekten särskilt långt utanför staketet eftersom nätet inte kommer att klara ens den låga effekten enl Svenska KraftnätSådärja, om 10 år kommer det finnas el att ladda i Västsverige!
Nya vag bilar kör väl nån kombo mellan kamera i rutan och radar där fram?
Jag har försökt förstå deras beslut i många år. Helst skulle jag vilja ta del av deras safety-analys i deras safety-case för att dels förstå hur nedbrytningen till subsystem ser ut, men också hur de motiverar sina s.k. residuala risker. Risken är stor att Elon pekat med hela handen (av exempelvis finansiella eller kommerciella skäl) och ingenjörerna då skapat en skrivbordsprodukt.Vad tror du om Teslas ursäkt om att ta bort radarn för att de just slipper slå ihop data från två sensorer? För mig känns den inte helt klockren.
Å andra sidan vet jag inte om jag tror på spara-pengar-ursäkten heller. De har monterat matrix-hårdvara för lamporna fram i två år snart men inte släppt mjukvara som har stöd för det, måste ju kosta multum utan att få någon utväxling alls på det.
Jag har försökt förstå deras beslut i många år. Helst skulle jag vilja ta del av deras safety-analys i deras safety-case för att dels förstå hur nedbrytningen till subsystem ser ut, men också hur de motiverar sina s.k. residuala risker. Risken är stor att Elon pekat med hela handen (av exempelvis finansiella eller kommerciella skäl) och ingenjörerna då skapat en skrivbordsprodukt.
Det är viktigt att inte stirra sig blind på enbart perceptionsystemet (kamera, radar, lidar) utan se på vad man vill uppnå. Tänk right size och inte kingsize. Det finns fusionerade system som har sämre prestanda i vissa scenarion och segment än ett s.k. vision only-system. Alla sensorer är helt enkelt inte skapta lika precis som att alla algoritmer är inte applicerbara på all hårdvara.Han har ju en tendens att förenkla saker lite väl mycket i sitt huvud ibland känns det som.
I verkligheten, vid normala fall, så fungerar "Tesla Vision" utmärkt. Men en radar kan ju se och veta saker som en kamera inte kan, både vid dålig sikt, bedöma exakt avstånd men även se flera bilar framåt via de radarvågor som studsar på marken under bilarna. Det är kanske en ren bonus men jag har sett flera filmer från verkliga livet där bilar bromsat för bilar ett eller två steg framför framförvarande.
Sen att de inte längre kan vara helt överlägsna, det är nog helt väntat och rimligt. Det finns ju fler som jobbar med de här sakerna nu än för 10 år sen.
Dessa "enklare" system ska klara AEB, skyltavläsning, Lane Centering Assist och/eller Lane Keeping Aid. Självkörande egenskaper kräver, som känt, en annan portfölj av perceptionssystem.
Hade Tesla i samband med utrullningen av "Full Self-Driving Beta" utrustad bilarna med en Driver Monitoring Sensor (DMS) så hade jag varit aningen mer förstående till deras resonemang kring säkerhet. Och då hade endast bilar med DMS fått over-the-air-uppdateringen. Hands-on-wheel-kravet är i dagsläget inte tillräckligt. Föraren måste vara med i loopen i sinnet, men även med fötterna och vara redo att gasa eller bromsa i olika situationer, ala "Collaborative Driving" som flera andra aktörer gärna pratar om.Säger alla utom Elon :-) Men jag är övertygad om att du har rätt.
Jag vill ändå tacka dig för att du delar med dig av dina off topic-kunskaper!Hade Tesla i samband med utrullningen av "Full Self-Driving Beta" utrustad bilarna med en Driver Monitoring Sensor (DMS) så hade jag varit aningen mer förstående till deras resonemang kring säkerhet. Och då hade endast bilar med DMS fått over-the-air-uppdateringen. Hands-on-wheel-kravet är i dagsläget inte tillräckligt. Föraren måste vara med i loopen i sinnet, men även med fötterna och vara redo att gasa eller bromsa i olika situationer, ala "Collaborative Driving" som flera andra aktörer gärna pratar om.
Anyhow, låt oss hamna on-topic igen.
Playstation 2PS2 kom ju som en facelift häromdagen med längre räckvidd och även priset fick sig en facelift, intressant att dom höjer när Tesla gör tvärtom. Har inte sett vad det gjort för TCO än.
Hade Tesla i samband med utrullningen av "Full Self-Driving Beta" utrustad bilarna med en Driver Monitoring Sensor (DMS) så hade jag varit aningen mer förstående till deras resonemang kring säkerhet. Och då hade endast bilar med DMS fått over-the-air-uppdateringen. Hands-on-wheel-kravet är i dagsläget inte tillräckligt. Föraren måste vara med i loopen i sinnet, men även med fötterna och vara redo att gasa eller bromsa i olika situationer, ala "Collaborative Driving" som flera andra aktörer gärna pratar om.
Anyhow, låt oss hamna on-topic igen.
I korthet: DMS är oftast en time-of-flight-kamera som läser av förarens huvud- och ögonposition och utifrån detta bland annat skapar vektorer för att avgöra vad förarens sysslar med. Detta delar man in i Gaze zones och utifrån hur länge föraren befinner sig i en sådan så varnar man in olika skalor baserat på vad övriga perceptionsystemet säger i samspel med bilens trafikplaneringsalgoritmer. DMS kan också detektera berusning och trötthet. Sensorn kan också användas för ansiktsigenkänning för att exempelvis ställa in stolen och ladda förarens favorit lista på Spotify.Äsch, det här är ju helt on topic för tråden tycker jag!
Vad kan DMS bestå av? De flesta bilarna har en kamera i kupen som jag tror kan användas till sådant. Får påminnelse om att hålla i ratten klart mer frekvent om jag t.ex. tittar åt sidan. Men det kan vara inbillning.
Fan vad kul när det dyker upp nån som kan ett ämne och inte bara killgissar som vi andra!I korthet: DMS är oftast en time-of-flight-kamera som läser av förarens huvud- och ögonposition och utifrån detta bland annat skapar vektorer för att avgöra vad förarens sysslar med. Detta delar man in i Gaze zones och utifrån hur länge föraren befinner sig i en sådan så varnar man in olika skalor baserat på vad övriga perceptionsystemet säger i samspel med bilens trafikplaneringsalgoritmer. DMS kan också detektera berusning och trötthet. Sensorn kan också användas för ansiktsigenkänning för att exempelvis ställa in stolen och ladda förarens favorit lista på Spotify.
Jag försöker beskriva i breda termer för den bilintresserade som kanske inte har full insyn i ADAS.Fan vad kul när det dyker upp nån som kan ett ämne och inte bara killgissar som vi andra!
Shoot! En tråd på happy är frivillig att läsa och jag gissar att vi är många intresserade tekniknördar :)Jag försöker beskriva i breda termer för den bilintresserade som kanske inte har full insyn i ADAS.
Jag kan skriva metervis om DMS och ge några roliga exempel om intresse finns.
Sorry, skulle skrivit Kia, inte Kona.Av nyfikenhet. Varför inte hyundai? Samma bilar som kia typ. Varför inte kia i den listan? Och varför skiljer du på kona och hyundai?
Problemet som jag ser med deala i vårat klimat är väll dels att de kör karmlösa dörrar, uppbyggt för att det kan bli problem när det pendlar mellan fuktigt och kallt. Likaså dolda handtag. Men kanske inte är något stort problem. Annat problem är ju att se anser att radar inte behöva för farthållaren, de skulle ersätta det med kameror och överlägsen mjukvara, vad jag förstått (om man läser runt lite) så har de väll ännu efter 1 år inte införlivat det på ett bra sätt. Sen är det de där historierna med länkarmar som gått sönder där tesla sagt att användaren borde fattat att det är slitdel och bytt på tidigare service, således inte garanti. Det kan man ju diskutera. Gäller väll främst model s dock på vad jag sett. Eller att modell 3 väll till nyligen inte haft värmare för batteriet för alldeles nyligen. Inge stor grej i varma usa men här kanske.
De gör superfina bilar, är banbrytande i massor eftersom de inte har en vana att göra något kan de tänka mer utanför boxen. Alla märken har sina problem dock. Likaså tesla
Fördelen med Teslas kameror (förutom backkameran) är att de är uppvärmda. Så de ser även i snöslask.Frågan är ju hur det funkar i förhållanden med vinter så som vi har. Där till o med en vanlig radar går ner vid lite snöslask. Vet ju hur fin bakbakkameran blir efter ett tag och varför alla andra satsar på lidar men tesla envisas utan. Men det är ju en annan fråga.
Var väll ändå 2800 MW?Tyvärr inte särskilt konkret, endast en förstudie om möjligen två SMR (600MW = inte ens vad nedlagda R1 producerade) dessutom kommer inte effekten särskilt långt utanför staketet eftersom nätet inte kommer att klara ens den låga effekten enl Svenska Kraftnät![]()
Fast me karm kan du ju rent teoretiskt slita upp dörren utan att ruska att ha sönder något.Sorry, skulle skrivit Kia, inte Kona.
- Karmlösa dörrar. 1. Dörrar med karm fryser också fast. 2. Tesla har en lösning på det, de drar ner rutan några mm vid kallt väder. 3. Lösningen om man har problem med dörrar som fryser fast är densamma med eller utan karm. Man smörjer listerna, men det har jag inte behövt. Min VW med karm frös dörrarna ofta fast på.
- Dolda handtag. Ja, de kan frysa fast. I Teslas manual finns ett tips hur man löser det. Tipset är en liten bank på handtaget och det har alltid löst det för mig. Även när det var flera mm med is på hela bilen.
- Farthållaren. Vet inte ens om jag har radar eller ej. Men farthållaren fungerar ypperligt.
- Delar som går sönder utanför garantin. Ja, det är ett fordon som slits som alla bilar. Är det ingen garanti kvar så får man oftast betala själv. Inget som är unikt för Tesla.
- Summa summarum så är jag mycket nöjd med min Y som vinterbil. Både hur den beter sig på vinterväg av olika slag men även hur den är när det är kallt i övrigt. Allt från värme, avfrostning och att ta sig in i.
När det gäller de övriga bilar jag räknar upp så är det främst mjukvaruproblem jag har stött på, att bilen har betett sig egendomligt eller i något fall blivit oåtkomlig.
Sen mer subjektivt: jag har helt enkelt inte gillat dom eller trivts i dom. Men i Teslan har jag trivts omgående. Nu har jag förvisso endast kört min Y 1000 mil. Men vi trivs bra ihop.
Och i dimma….. 🤪😂Fördelen med Teslas kameror (förutom backkameran) är att de är uppvärmda. Så de ser även i snöslask.
Jo, det verkar så!Sådärja, om 10 år kommer det finnas el att ladda i Västsverige!
Stabil elproduktion!Jo, det verkar så!
![]()
Återstart av Ringhals 4 skjuts upp igen
Återstarten av Ringhals reaktor 4 skjuts upp till den 19 mars. Det meddelar elbörsen Nordpool, enligt Reuters.www.aftonbladet.se
Jag hade karmlösa dörrar på en Toyota GT86. Otroligt kasst vintertid, varje gång det var fruset gick ngn slags nödfunktion för fönsterhissen in eftersom rutan frusit fast litegrann så man fick nollställa funktionen med massa magiska tryck på diverse knappar. Teslas verkar ju funka bättre vad jag förstår, men karmlösa dörrar och vinter känns som en potentiellt dålig idé.Fast me karm kan du ju rent teoretiskt slita upp dörren utan att ruska att ha sönder något.
Du menar att de kör ner rutan o låter rutan vara lite nere när bilen bara står?
Och absolut. Är garantin slut så är den. Men de jag läst så var garantin kvar och oavsett är det ju en del som normalt inte ska gå sönder.
Oavsett så är det ju toppen om du är nöjd med din model y. Ville bara belysa saker som kan vara ett problem. Och ja, de flesta märken har ju sina problem även de. Vw tex har ju tydligen inte varit ett under mjukvarumässigt (som istället kanske är en av teslas största styrkor)
Ja, bilen skjuter först upp rutan helt och sedan dras den ner några mm. Det regnar alltså inte in.Fast me karm kan du ju rent teoretiskt slita upp dörren utan att ruska att ha sönder något.
Du menar att de kör ner rutan o låter rutan vara lite nere när bilen bara står?
Och absolut. Är garantin slut så är den. Men de jag läst så var garantin kvar och oavsett är det ju en del som normalt inte ska gå sönder.
Oavsett så är det ju toppen om du är nöjd med din model y. Ville bara belysa saker som kan vara ett problem. Och ja, de flesta märken har ju sina problem även de. Vw tex har ju tydligen inte varit ett under mjukvarumässigt (som istället kanske är en av teslas största styrkor)
Ja alltså funderingen me karmlösa dörrar är ju avsett märke. Nästan alla har sådan modell. Men inte på alla modellerJag hade karmlösa dörrar på en Toyota GT86. Otroligt kasst vintertid, varje gång det var fruset gick ngn slags nödfunktion för fönsterhissen in eftersom rutan frusit fast litegrann så man fick nollställa funktionen med massa magiska tryck på diverse knappar. Teslas verkar ju funka bättre vad jag förstår, men karmlösa dörrar och vinter känns som en potentiellt dålig idé.
Trodde den bara åkte ner när man skulle öppna dörren.Ja, bilen skjuter först upp rutan helt och sedan dras den ner några mm. Det regnar alltså inte in.
Ja, du kan slita upp dörren, men är den fastfrusen så riskerar du att slita sönder gummilisterna ändå, med eller utan karm. Där kommer Teslas värmning av bilen in i bilden. Och då är det inte dumt utan karm, då du har mindre massa att värma innan det tinar.
Garanti kvar, njae. Det vetefan om det var på de uppmärksammade fallen.
Länka gärna till en som har blivit nekad trots garanti.
Nu har jag inte haft några problem med min, men kompisen hade två lösa paneler i inredningen. Det fixades på några dagar med en mobil service som kom till hans arbetsplats och löste det utan att han behövde vare sig åka någonstans för att lämna in bilen eller ens lämna sitt jobb.
Precis, kunskap är bra att ha. Innan dess skal man vara försiktig med att dömma.Trodde den bara åkte ner när man skulle öppna dörren.
Att de kommer ut och fixar sådant är något andra tillverkare kommer behöva se över. För det är ju en rätt bra tjänst så länge det inte kostar extra.
Fast me karm kan du ju rent teoretiskt slita upp dörren utan att ruska att ha sönder något.
Du menar att de kör ner rutan o låter rutan vara lite nere när bilen bara står?
Och absolut. Är garantin slut så är den. Men de jag läst så var garantin kvar och oavsett är det ju en del som normalt inte ska gå sönder.
Oavsett så är det ju toppen om du är nöjd med din model y. Ville bara belysa saker som kan vara ett problem. Och ja, de flesta märken har ju sina problem även de. Vw tex har ju tydligen inte varit ett under mjukvarumässigt (som istället kanske är en av teslas största styrkor)
Just nu står mobil service hos kompisen och fixar en skada. Han ligger kvar sjuk på soffan. Inget litet jobb de gör!Trodde den bara åkte ner när man skulle öppna dörren.
Att de kommer ut och fixar sådant är något andra tillverkare kommer behöva se över. För det är ju en rätt bra tjänst så länge det inte kostar extra.
Just nu står mobil service hos kompisen och fixar en skada. Han ligger kvar sjuk på soffan. Inget litet jobb de gör! Visa bilaga 605085
Sen skulle jag nog kosta på mig att påstå att det är en sniklösning som säljs in med att vi har kunden i fokus, när det snarare handlar om att det är billigare än att stå med kostnaden för verkstäder.
Extremt bra för kunden. Det och laddnätverket känns som stora fördelar för Tesla vs resten för mig.Just nu står mobil service hos kompisen och fixar en skada. Han ligger kvar sjuk på soffan. Inget litet jobb de gör! Visa bilaga 605085