[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Snuten

Aktiv medlem
Bilindustrin, biljournalister m fl är konservativa GUBBAR. De är emot all förändring och är fast i lådan. Let go! Bryt ihop, gråt, ta en dusch och gå vidare.
Bara för att ngt är nytt behöver det inte betyda att det är bättre. Fysiska knappar är nog i 99% av fallen både säkrare och bekvämare än touchskärmar.
Men så är det ju det där med kostnaden, är man beredd att betala?

Laan84

Aktiv medlem
Det är faktiskt ganska underligt med dagens allt ökade krav på säkerhet att det är tillåtet att lägga i princip all funktionalitet i en pekskärm.
Jag är rätt så säker på att jag inte justerar något via rattar eller knappar utan att också titta på dem eller någon display. Vet inte om det är standard såklart.

I övrigt är väl svaret på din fråga: det vägs inte in i krocksäkerhet eller liknande.

ooms

Aktiv medlem
Jag är rätt så säker på att jag inte justerar något via rattar eller knappar utan att också titta på dem eller någon display. Vet inte om det är standard såklart.

I övrigt är väl svaret på din fråga: det vägs inte in i krocksäkerhet eller liknande.
Då är du nog ganska onormal, eller kör inte speciellt regelbundet. Man lär sig snabbt var knappar och vred sitter, och är de bra utformade känner man också hur man justerar.

Snuten

Aktiv medlem
Då är du nog ganska onormal, eller kör inte speciellt regelbundet. Man lär sig snabbt var knappar och vred sitter, och är de bra utformade känner man också hur man justerar.
En klassiker är ju att inte glo på växelspaken när man växlar manuellt. Övningskörde med min fru mkt när hon tog körkort i vuxen ålder för några år sedan. Fasen vad hon hade problem med det! Men så lär man sig och att man sitter och glor på växelspaken är väl ganska ovanligt när man kan köra.

Jonatan F

Aktiv medlem
Ja det är inte konstigheter alls, det brukar bara inte göras i villakvarteren och synas.

Nästa helg hade jag behövt iväg 140 mil ToR för ett kort udda ärende, tåg blev nästan dubbelt så dyrt mot att köra. Det tycker jag är ett större problem.

Räknat i bensin/elkostnad eller total kostnad? Utmaningen är ju att den kostnad man ser är bensin/diesel (typ 12-20kr/mil kanske) men man räknar inte in däck, service, slitage på andra delar, värdeminskning etc. Någon av intresseföreningarna för bilägare brukar väl räkna ut att milkostnader för bil (för några år sedan) var 40-50kr. Då är tåg ofta ganska konkurrenskraftiga. Men ofta är ju den mesta delen en fast kostnad man betalar oavsett och då blir jämförelsen inte lika tilltalande för tåg.

Sedan har jag förstått att det som framförallt avgör vilket färdsätt som väljs är tid. Vi accepterar ju ganska stora ökningar i bränslepris utan att minska vårt bilkörande markant (ofta kommer initialt en dipp som snabbt återhämtar sig). Däremot verkar det ganska tydligt att vi väljer det färdmedel som går fortast (kommer inte ihåg men tror det avsåg främst pendling). Det innebär att om vi vill minska bilberoendet (vilket vi nog behöver) behöver tågen gå relativt sett fortare jämfört med biltrafiken. Där finns mycket att göra. Inte minst när det gäller sista milen. Det går ju fort att ta tåget vårgårda-Göteborg exempelvis som pendlare men ska man ut till ytter-delarna av staden förlorar man fort smidigheten och enkelheten.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Räknat i bensin/elkostnad eller total kostnad? Utmaningen är ju att den kostnad man ser är bensin/diesel (typ 12-20kr/mil kanske) men man räknar inte in däck, service, slitage på andra delar, värdeminskning etc. Någon av intresseföreningarna för bilägare brukar väl räkna ut att milkostnader för bil (för några år sedan) var 40-50kr. Då är tåg ofta ganska konkurrenskraftiga. Men ofta är ju den mesta delen en fast kostnad man betalar oavsett och då blir jämförelsen inte lika tilltalande för tåg.

Sedan har jag förstått att det som framförallt avgör vilket färdsätt som väljs är tid. Vi accepterar ju ganska stora ökningar i bränslepris utan att minska vårt bilkörande markant (ofta kommer initialt en dipp som snabbt återhämtar sig). Däremot verkar det ganska tydligt att vi väljer det färdmedel som går fortast (kommer inte ihåg men tror det avsåg främst pendling). Det innebär att om vi vill minska bilberoendet (vilket vi nog behöver) behöver tågen gå relativt sett fortare jämfört med biltrafiken. Där finns mycket att göra. Inte minst när det gäller sista milen. Det går ju fort att ta tåget vårgårda-Göteborg exempelvis som pendlare men ska man ut till ytter-delarna av staden förlorar man fort smidigheten och enkelheten.

Förmånsbil så den extra resan kostar mig egentligen bara bränslet. Samt sparar mig sex timmar resa.

Tåg måste göras konkurrenskraftigt.

ooms

Aktiv medlem

Det stora problemet med tåg för pendling är tillförlitligheten. Jag är lyckligt lottad att SL-pendeln är förhållandevis stabil (där beror ev problem främst på banproblem), medan Mälartågen både norrut, söderut och västerut fr Uppsala är rena skämten.
För längre resor är bil givet, främst pga bagage och att den tar mig hela vägen A till B, men även för möjligheten att göra avstickare.

Snuten

Aktiv medlem
Tågets problem är väl att det är så oflexibelt? Det går i sina spår och längs sina kablar och finns det minsta störning i dessa så är det stopp. En bil, buss, lastbil etc, kan ofta korrigera genom att välja en lite eller mycket annorlunda väg.

ooms

Aktiv medlem
Tågets problem är väl att det är så oflexibelt? Det går i sina spår och längs sina kablar och finns det minsta störning i dessa så är det stopp. En bil, buss, lastbil etc, kan ofta korrigera genom att välja en lite eller mycket annorlunda väg.
Det är därför det är så extremt viktigt med tillförlitligheten. Man måste kunna lita på det. Att det tar lite längre tid tycker inte jag är nåt problem, eftersom den tiden kan jag göra nåt med. Kör jag bil så är det just det jag gör, dvs kör bil.

Snuten

Aktiv medlem
Det är därför det är så extremt viktigt med tillförlitligheten. Man måste kunna lita på det. Att det tar lite längre tid tycker inte jag är nåt problem, eftersom den tiden kan jag göra nåt med. Kör jag bil så är det just det jag gör, dvs kör bil.
Fast det gör transportsystemet känsligt och sårbart.
Jag tror det är bilens enastående flexibilitet som gör att tex den här tråden finns år 2023 och att all livsfarlig och jättedyr privatbilism inte ersatts av spårtrafik.

Snuten

Aktiv medlem
Bygg in samma (eller åtminstone nästan) flexibilitet i kollektivtrafiken som finns i privatbilismen, så skulle vi få se på omställning.
Nu verkar man gå från andra hållet med självkörande bilar, bilpooler, leasing, elvägar mm och närma sig kollektivtrafikprincipen från ett bilperspektiv.

Nåja, båda sätten kan väl finnas samtidigt tror jag.

Snuten

Aktiv medlem
Som tågresenär anpassar man sig extremt mycket till trafikleverantörens villkor.
Som privatbilist varierar det. Naturligtvis måste man anpassa sig, men det finns mkt frihet också.

Det där med att "jobba på tåget" är långt ifrån för alla.

Jonatan F

Aktiv medlem
Det stora problemet med tåg för pendling är tillförlitligheten. Jag är lyckligt lottad att SL-pendeln är förhållandevis stabil (där beror ev problem främst på banproblem), medan Mälartågen både norrut, söderut och västerut fr Uppsala är rena skämten.
För längre resor är bil givet, främst pga bagage och att den tar mig hela vägen A till B, men även för möjligheten att göra avstickare.

Beror såklart på situation. Jag bor norr om Göteborg (9 mil) och den pendeln har inte strulat på det året jag bott här. Någon gång har något tåg varit 15 min sent men då går det andra tåg jag kan ta. Dock underlättas det hela väldigt mycket av att jag kan jobba hemifrån. Kollade appen när det var snökaos och bestämde mig för att åka in när jag såg att det rullade på bra.

Å andra sidan har jag bil-alternativet som tar dubbla tiden och där man kan fastna i långa köer in mot stan och ofta är parkeringarna runt kontoret tagna av bygg-baracker etc.

Snuten

Aktiv medlem
Beror såklart på situation. Jag bor norr om Göteborg (9 mil) och den pendeln har inte strulat på det året jag bott här. Någon gång har något tåg varit 15 min sent men då går det andra tåg jag kan ta. Dock underlättas det hela väldigt mycket av att jag kan jobba hemifrån. Kollade appen när det var snökaos och bestämde mig för att åka in när jag såg att det rullade på bra.

Å andra sidan har jag bil-alternativet som tar dubbla tiden och där man kan fastna i långa köer in mot stan och ofta är parkeringarna runt kontoret tagna av bygg-baracker etc.
Härligt! Det är väl så att man ofta minns strulet. När det funkar så funkar det. Dock vågar jag nog säga att det strular mycket här nere i Skåne. Definitivt 2-3 ggr i veckan. Ofta är det mindre förseningar eller för korta tågset men ibland (mera sällan tack och lov) skiter det sig lite mera ordentligt.

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
De där touchknapparna med forcefeedback från ett gammalt Nintendo kan jag förstå att de slänger ut. Sänkte ju kvalitetskänslan fullständigt.
Kört 7500mil med IDn.

Tycker knapparna på ratten är helt fantastiska .
Gör exakt det de är tänkt att göra och fattar inte hur man ärligt kan misslyckas 😇

Roger_Edvinsson

Aktiv medlem
Jag har inte påstått att de inte funkar. Men de var gräsliga att använda den korta provkörningen jag gjorde med en Id3.
En kort provkörning kanske inte heller riktigt gör det rättvisa.

Samtliga av de som kört min bil senaste året har alla haft likande upplevelser, att det finns en liten tröskel att få funktionerna att sitta men sen efter det var det smidigt att använda.

Och det inkl de så hatade oupplysta knapparna för värme på panelen. 🤣

weldion

Aktiv medlem
Vad finns det för andra hyrbiltjänster likt ”Volvo-on-demand” och som då finns utanför de tre största städerna i Sverige?
Tyckte VoD lät väldigt bra, till jag insåg att det bara finns i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Jonatan F

Aktiv medlem
Vad finns det för andra hyrbiltjänster likt ”Volvo-on-demand” och som då finns utanför de tre största städerna i Sverige?
Tyckte VoD lät väldigt bra, till jag insåg att det bara finns i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Move About är succé enligt mig. KINTO finns även i Gävle (mer prisvärt än m om du frågar mig). Sedan finns det ju lite lång-hyra-lösningar men det lär bli dyrare (Lynk, såg någon som hyrde ut tesla månadsvis etc). Sedan ska jag erkänna att jag tycker cirkel k är jäkla smidigt!

Jensen

Aktiv medlem
Var väl nått annat märke som gick tillbaka till fler fysiska knappar efter önskemål från kunder, eller om du så vill, den s.k. marknaden.

Det är fel. Hippies ska bestämma hur konservativa gubbar reglerar värmen i sina bilar.
Vw bytte till touch knappar på ratt. Fick skit för det från kunder och id3 och id4 kommer väll få vanliga knappar i uppdatering vad jag förstått.

HejaSverige!

Aktiv medlem
51QH99ZZ3nL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg

Sam

Aktiv medlem
Man kanske ska köpa en bil som är robust byggd och som inte kräver reparationer, utan endast regelbunden service och ordentlig handtvätt. Jag har inte så mycket över för reaktiva lösningar som PR-team gärna lyfter fram.

Snuten

Aktiv medlem
Haha då måste man leta reda på sådant först då. Blev ju ungefär samma jobb som åka till verkstaden :-) Kul arbetsmiljö, det brukar ju vara allt annat än gott om plats mellan bilarna :-)
Tror knappast garageägaren godkänner sådant. Ett enkelt lampbyte är kanske ok (om det nu finns enkla sådana nuförtiden?), men inget mera avancerat.

Snuten

Aktiv medlem
Visserligen brf, men jag gissar att reglerna är ännu hårdare då det gäller garage som ägs av parkeringsbolag:

Verkar inte vara svårt att hitta mekförbud om man kollar gemensamma garage.

HåkanC

Aktiv medlem
Verkar inte vara svårt att hitta mekförbud om man kollar gemensamma garage.
I praktiken är det annorlunda.
Som jag har skrivit här tidigare har jag flera ggr bytt till vinterdäck på bilen i det torra, varma, välupplysta och (nästan) öde parkeringsgaraget tillhörande ett närliggande shoppingcenter.
Detta utan några som helst problem eller påpekanden från andra besökande.
Men det varierar säkert mellan olika shoppingcenter och parkeringsgarage.

Hälsingland

Aktiv medlem
Man kanske ska köpa en bil som är robust byggd och som inte kräver reparationer, utan endast regelbunden service och ordentlig handtvätt. Jag har inte så mycket över för reaktiva lösningar som PR-team gärna lyfter fram.

Blir en 240 då! Slägga och svets om något går sönder

Kul att ni har har hittat något nytt att irritera er på om Tesla.

Det måste ju gubbgnällas lite annars tappar internet lite charm :LOL: Jag har gnällt så förbaskat på VW då min GTE har strulat big time så får se om jag blir mindre gnällig sen i en Tesla

Mårten

Aktiv medlem
Det är lugnt, snart kommer vårens fågelkvitter och stör ut all tågtrafik mellan Uppsala och Stockholm...

Snuten

Aktiv medlem
Får nog ändå lite Foodoravibbar av "på gatan mek".
I praktiken är det annorlunda.
Som jag har skrivit här tidigare har jag flera ggr bytt till vinterdäck på bilen i det torra, varma, välupplysta och (nästan) öde parkeringsgaraget tillhörande ett närliggande shoppingcenter.
Detta utan några som helst problem eller påpekanden från andra besökande.
Men det varierar säkert mellan olika shoppingcenter och parkeringsgarage.
Jag tror dig utan tvekan. Har själv mekat lite i kollektivt garage som jag hyrde av det lokala kommunala bostadsbolaget. Var väl en 50-60 platser i det garaget.

Nu tänker jag mera vad man som seriöst företag sysslar med professionellt. Om jag vore professionellt ansvarig skulle jag inte chansa utan kolla upp med garageägaren (alt representanter i föreningen) innan jag utförde service i deras garage.

Köp & Sälj

Topp