[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

johan44

Aktiv medlem
I praktiken är det annorlunda.
Som jag har skrivit här tidigare har jag flera ggr bytt till vinterdäck på bilen i det torra, varma, välupplysta och (nästan) öde parkeringsgaraget tillhörande ett närliggande shoppingcenter.
Detta utan några som helst problem eller påpekanden från andra besökande.
Men det varierar säkert mellan olika shoppingcenter och parkeringsgarage.
Samma här, bara att hitta ett lite diskret hörn. Life hack som inte skadar nån :)

Hälsingland

Aktiv medlem
Som jag har skrivit här tidigare har jag flera ggr bytt till vinterdäck på bilen i det torra, varma, välupplysta och (nästan) öde parkeringsgaraget tillhörande ett närliggande shoppingcenter.

Är väl en hårfin linje att någon ringer polisen för pågående stöld av bildelar beroende på hur man ser ut och vilken tidpunkt man väljer misstänker jag.

Ser jag ett par fötter som sticker ut under en bil offentligt är min första tanke att någon är på g att sno en katalysator, inte att det ligger en bilmekaniker där..

ooms

Aktiv medlem
Vad man kan (läs kommer undan med) att göra och vad man får göra är nödvändigtvis inte samma sak. Sedan är det ju skillnad på att byta däck och mer seriösa reparationer där ex.vis risk att miljöfarliga vätskor läcker ut föreligger.

ooms

Aktiv medlem
Kan man inte cykla sträckan? 255:an mellan Uppsala och Märsta är ju fin, och därefter är det väl cykelväg typ resten a sträckan.
Jodå, har gjort det några gånger, men det blir lite drygt med 2 timmar plus dusch i vardera änden av arbetsdagen (drygt 6 mil fr centrala Uppsala till Kista den vägen).

PJF

Aktiv medlem
Räknat i bensin/elkostnad eller total kostnad? Utmaningen är ju att den kostnad man ser är bensin/diesel (typ 12-20kr/mil kanske) men man räknar inte in däck, service, slitage på andra delar, värdeminskning etc. Någon av intresseföreningarna för bilägare brukar väl räkna ut att milkostnader för bil (för några år sedan) var 40-50kr. Då är tåg ofta ganska konkurrenskraftiga. Men ofta är ju den mesta delen en fast kostnad man betalar oavsett och då blir jämförelsen inte lika tilltalande för tåg.
Nej. Numera så äger jag bilar för 25 000, förr höll jag mig under 7000. Lagar själv. Kränger däck själv(Manuellt)
Min milkostnad är väldigt låg. Bor på landet så måste äga bil också.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det är ju just det. Man får ju inte ha en åsikt om tesla utan att det vevas hej vilt och försvaras med näbbar och klor :-)

Det är mest när det är påståenden tagna ur luften framförda av någon som egentligen inte har en aning som jag brukar veva. Rätt lite av det du påstod visade ju stämma i slutänden. :-*

Jensen

Aktiv medlem
Det är mest när det är påståenden tagna ur luften framförda av någon som egentligen inte har en aning som jag brukar veva. Rätt lite av det du påstod visade ju stämma i slutänden. :-*
Du menar som detta med radarn som faktiskt inte fanns där på nyare men Jorå, jag körde säkert sådan där bonnapickis eller v70 :-). Med dörrarna hade jag hört från vänner som ägt tesla att de hade haft problem. Men visst, var väll ett isolerat problem då. Problem med länkarmar på model-s kan inte vara en nyhet.
Så var hade jag fel i? Okay på rutor (att det inte var något stort) och värmare (där man dock kunde läsa att den tidigare varit undersåtlig enligt många artiklar, men är väll subjektivt och den fanns i alla fall där som något).

Angående service ute på plats, det finns smidiga saker med det, men man kan ju inte sticka under stol med att allt inte är guld och gröna skogar med den lösningen heller. För alla. Och det måste man få säga, eller hur?

gäller kanske inte bara här, utan känns generellt som att det är fler som äger en tesla som försvarar dem med näbbar och klor än säg tex vw. Men det är ju min känsla och den har jag ju rätt att ha eller hur 😉. Får man inte uttala sin åsikt efter vad man läst om något, men aldrig ägt, så tror jag (som jag sagt tidigare) att vi får diska typ 60% av alla svar här på happy.
Sen kan jag absolut ha fel i något/några saker. Och då kan man ju framföra det. Istället för att sol en del gör går till motattack eller bara komma med att ”de där 20 artiklarna ljuger alla, finns absolut inget i det”,

Mitt inlägg om att det alltid huggs tillbaka kanske inte var menat mot dina inlägg för övrigt 😉

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
VW förlitar sig på ”styrkan i sina varumärken”…

Jensen

Aktiv medlem
VW förlitar sig på ”styrkan i sina varumärken”…

Är väll bara något kinesiskt märke och Ford som följt efter. Blir spännande att se vart det leder. Vw har ju inte världens bästa rykte, samtidigt så ute bland gemeneman så har ju inte vw alls samma rykte. Men 150k är ju ändå 150k och nånstans går ju gränsen för vad folk betalar för att få ett märke de växt upp med över ett för dem nytt märke.

Hälsingland

Aktiv medlem
Du menar som detta med radarn som faktiskt inte fanns där på nyare men Jorå, jag körde säkert sådan där bonnapickis eller v70 :-). Med dörrarna hade jag hört från vänner som ägt tesla att de hade haft problem. Men visst, var väll ett isolerat problem då. Problem med länkarmar på model-s kan inte vara en nyhet.
Så var hade jag fel i? Okay på rutor (att det inte var något stort) och värmare (där man dock kunde läsa att den tidigare varit undersåtlig enligt många artiklar, men är väll subjektivt och den fanns i alla fall där som något).

Angående service ute på plats, det finns smidiga saker med det, men man kan ju inte sticka under stol med att allt inte är guld och gröna skogar med den lösningen heller. För alla. Och det måste man få säga, eller hur?

gäller kanske inte bara här, utan känns generellt som att det är fler som äger en tesla som försvarar dem med näbbar och klor än säg tex vw. Men det är ju min känsla och den har jag ju rätt att ha eller hur 😉. Får man inte uttala sin åsikt efter vad man läst om något, men aldrig ägt, så tror jag (som jag sagt tidigare) att vi får diska typ 60% av alla svar här på happy.
Sen kan jag absolut ha fel i något/några saker. Och då kan man ju framföra det. Istället för att sol en del gör går till motattack eller bara komma med att ”de där 20 artiklarna ljuger alla, finns absolut inget i det”,

Mitt inlägg om att det alltid huggs tillbaka kanske inte var menat mot dina inlägg för övrigt 😉
Jag jobbade med en för längesedan som på allvar blev förbannad om man sa något om Volvo. Vi tyckte givetvis det var kul och klistrade upp urklipp ur tidningar där Volvo fick dåliga betyg i fikarummet 😂

Han kom alltid utstormande och var förbannad, inte riktigt frisk person men ändå. Bilar väcker känslor hos en del och gjorde det även innan tesla fanns.

Snuten

Aktiv medlem
Det är inte ovanligt att man försvarar sina köp. Dels för att man inte vill erkänna att man gjort en dålig affär och dels för att man ju en dag kanske skall kränga skiten vidare...

Hälsingland

Aktiv medlem
Det var skillnad förr på ett helt annat sätt än idag. Dagens köpare byter märke

Farsan övergav Saab för några år sedan, satt extremt långt inne och letade febrilt efter en 9-3 som kändes som ett vettigt köp. Jag tyckte han skulle köpa en bil som iaf inte var nerlagd men det var inte självklart.

Han köpte en Volvo och blev missnöjd... 🥸 :LOL:

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Jag har ägt Saab, VW, Mazda, Audi, Subaru och Tesla. Varit nöjd med de flesta, oftast bytt märke vid bilbyte men inte alltid. Audin var klart dyrast att äga.

Kört Volvo i rätt många tusen mil också men aldrig ägt någon, ville väl inte gå full svennebanan. Men det har jag ju gjort med Model Y nu å andra sidan, parkerade i ett garage i Uppsala igår och inom 10 meter stod två till. Plus en Model 3 i närheten och en Model S Plaid lite längre bort.

Senast ändrad:

fiskarn

Aktiv medlem
Farsan övergav Saab för några år sedan, satt extremt långt inne och letade febrilt efter en 9-3 som kändes som ett vettigt köp. Jag tyckte han skulle köpa en bil som iaf inte var nerlagd men det var inte självklart.

Han köpte en Volvo och blev missnöjd... 🥸 :LOL:

"Förr" kunde väl inte folk byta mellan Saab och Volvo hur som helst.. Eller det kanske inte var hur som helst han bytte..

Hälsingland

Aktiv medlem
"Förr" kunde väl inte folk byta mellan Saab och Volvo hur som helst.. Eller det kanske inte var hur som helst han bytte..

Nej, Volvo och Saab var ju som Leksand vs Brynäs. Nej han bytte ju inte direkt lättvindigt och äger fortfarande två Saabar varav en fungerar men sjunger på sista versen, mumlar fortfarande om att hitta en fin 9-3 av sista årgången innan det blev Nevs. Så han är nog fortsatt i fablernas värld.

ooms

Aktiv medlem
de som byter till toyota byter dock sällan vidare. är mitt intryck. även att de känns primitiva i hjulstället.

är inte själv där än.
Det är väl främst för att de som byter till Toyota är i slutet av sitt billiv. Eller allmänt ointresserade. Farsan har haft två toyotor, känns allmänt plastiga och fruktansvärt tråkiga att köra. Men funkar ju att frakta arslet med. Jag har högre krav än så på en bil.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Ibland glimrar ju även Toyota till och gör roliga bilar. GR Yaris verkar var en riktigt kompetent liten bil. Men den kostar väl närmare en halv miljon också. För en Yaris..

tobo

Aktiv medlem
Ur ett svenskt perspektiv känns det som att Toyota attraherar främst äldre personer samt taxiföretagare.
Internationellt verkar de attrahera en bredare målgrupp (Märket sålde över 10 miljoner bilar 2022).
Att de känns lite tråkiga beror nog på att Toyotas usp alltid har varit driftsäkerhet, även om det det inneburit enklare (och hållbarare) konstruktioner.

tobo

Aktiv medlem
GT4:orna var ju roliga iaf!
Supran kan väl inte benämnas tråkig heller?
Ända sedan åtminstone 60-talets 2000 GT har Toyota haft roliga bilar i utbudet, såsom t.ex. Celica, MR2, Supra, AE86, Starlet Turbo, GT86, GR86, Yaris GRMN, GR Yaris, GR Corolla m.m. men deras normaltråkiga standardutbud har överskuggat dessa pärlor.

H.

Aktiv medlem
de som byter till toyota byter dock sällan vidare. är mitt intryck. även att de känns primitiva i hjulstället.

är inte själv där än.
Jag har ägt tre toyotas men är inte övertygad (längre). Vår 04 Corolla var både första och bästa bilen vi ägt. Köpte den med 12000 mil på mätaren och sålde med 25'. Under de åren var den helt felfri och bara slitdelar i form av däck och bromsskivor/belägg behövde fixas. Ångrar bittert att vi sålde den och behöll Aygon. Nu är även Aygon såld och snart Avensisen. Avensisen från 2013 är jag dock inte imponerad över. ACn rasade med behov av ny kompressor eller motsvarande, kopplingen är slut, rostskador, värmeskölden mot avgassystemet har lossnat flera gånger.

Dessutom blev jag besviken på Toyotaverkstaden i Täby som inte kunnat felsöka kopplingen under flera år utan det var först när felet vsr uppenbart som en annan verkstad konstaterade vad som var fel och gav ett kostnadsförslag på att fixa.

Min känsla är att Toyota inte längre håller samma fina kvalitet som förr. Men vi får väl se. Tre år med Volvo kanske får mig att omvärdera åren med Toyota.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Corolla-gubbar är en egen genre för oss som haft bilverkstad. Det samma gäller många SAAB-ägare.

Längre bak i tiden så var där en uppenbar skillnad i kvalité och prestanda mellan de olika ländernas respektive tillverkning av bilar, idag är det inte lika sant. Blir intressant när VW då säger att man ska lita på sitt rykte, de som var med på den tiden tyska bilar byggde sitt rykte de kör väl knappt bil längre. :)
Det har hänt mycket sedan dess, det är inga bilar som behöver in och justera ventilspelet med 800 mils mellanrum längre.
Även intressant med nya spelare på marknaden, har de koll på hur man behöver täta bromsoken bak för de ska klara 5 svenska vintrar osv? De typiska fällorna som bilar byggda längre söderut och österut hade problem med när de tog sig till den svenska marknaden för 50 år sen och inte lyckats tvätta bort fullt ut än.

Privatbilismen är en fantastisk grej och medans den spottas på nu tycker inte jag man ska glömma vad den gjort för öppnandet och uppbyggnaden av vårt samhälle.

FB_IMG_1675166761150.jpg

johan44

Aktiv medlem
Jag har ägt tre toyotas men är inte övertygad (längre). Vår 04 Corolla var både första och bästa bilen vi ägt. Köpte den med 12000 mil på mätaren och sålde med 25'. Under de åren var den helt felfri och bara slitdelar i form av däck och bromsskivor/belägg behövde fixas. Ångrar bittert att vi sålde den och behöll Aygon. Nu är även Aygon såld och snart Avensisen. Avensisen från 2013 är jag dock inte imponerad över. ACn rasade med behov av ny kompressor eller motsvarande, kopplingen är slut, rostskador, värmeskölden mot avgassystemet har lossnat flera gånger.

Dessutom blev jag besviken på Toyotaverkstaden i Täby som inte kunnat felsöka kopplingen under flera år utan det var först när felet vsr uppenbart som en annan verkstad konstaterade vad som var fel och gav ett kostnadsförslag på att fixa.

Min känsla är att Toyota inte längre håller samma fina kvalitet som förr. Men vi får väl se. Tre år med Volvo kanske får mig att omvärdera åren med Toyota.
Kan hålla med. Har kört alla tre generationer avensis under 20+ år och den sista är inte riktigt samma virke som de två första. Men tror ändå, rätt eller fel, att den är helt ok jämfört med konkurrensen. Var har 2013-bilen rostat?

H.

Aktiv medlem
Kan hålla med. Har kört alla tre generationer avensis under 20+ år och den sista är inte riktigt samma virke som de två första. Men tror ändå, rätt eller fel, att den är helt ok jämfört med konkurrensen. Var har 2013-bilen rostat?
Inga stora rostgrejer, men runt bockningarna i kanten på bakluckan och vid stenskott på motorhuv tex. Tyder på att man sparar in på rostskydd och bilen lär ju se ut som skit om 10 år. Rostfläckar har väl en tendens att accelerera så att säga.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Fast det kan ju inte vara för evigt, beror snarare på att det inte funnits någon riktig konkurrens större delen av de senaste 10 åren om man vill köra helelektriskt. Det håller på att ändras.

Snuten

Aktiv medlem
Det var skillnad förr på ett helt annat sätt än idag. Dagens köpare byter märke
Kanske man har insett att ett "märke" inte längre är så unikt som det var en gång. Både när det gäller vem som äger märket, var det tillverkas och vilka delar som ingår, är det väl mera uppblandat idag än förr? Jmf fotbollslagen på högre nivå. Vad är ett "lag" egentligen. En jävla röra. Varför skall man hålla på ett visst lag? Det finns färre och färre naturliga kopplingar till produkten. Hur skall jag kunna identifiera mig med ett märke (eller ett fotbollslag eller ngt annat). Det tenderar alltmer att känna som produkter utan bestämt ursprung. Ta MG tex. Vad är det? Vad finns kvar av MG förutom namnet och designen på loggan?

Jensen

Aktiv medlem
Jag har ägt Saab, VW, Mazda, Audi, Subaru och Tesla. Varit nöjd med de flesta, oftast bytt märke vid bilbyte men inte alltid. Audin var klart dyrast att äga.

Kört Volvo i rätt många tusen mil också men aldrig ägt någon, ville väl inte gå full svennebanan. Men det har jag ju gjort med Model Y nu å andra sidan, parkerade i ett garage i Uppsala igår och inom 10 meter stod två till. Plus en Model 3 i närheten och en Model S Plaid lite längre bort.
Model s plaid kan inte vara så vanlig. Ännu. Model 3 och numera även y ser man ju var dag.

Köp & Sälj

Topp