HejaSverige!
Aktiv medlem
[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?
Jo, som nämnts tidigare delas väl
komponenter och plattformar mycket numera.
Trabanttänkande? En modell passar liksom alla. Varför uppfinna hjulet om och om igen?Jo, som nämnts tidigare delas väl
Bilar av tveksam kvalitet, där kan vi snacka om legacy.Ta MG tex. Vad är det? Vad finns kvar av MG förutom namnet och designen på loggan?
Sant. Samtidigt kanske den mest själlösa bilen av alla numera, de har nya ägarna lyckat ändra på från förr.Bilar av tveksam kvalitet, där kan vi snacka om legacy.
Försvinner tråkighetsstämpeln automagiskt om man köper Lexus istället?
Har nån begripit varför?![]()
Laddstationer för elbilar saboterade i Stockholmsområdet
Det är första gången som den här formen av skadegörelse eller stöld hänt vid laddstationer för elbilar i Stockholmsområdet, säger flera bolag som SVT pratat med. – Kunder har ringt och varit bestörta, säger Susanna Hurtig på Vattenfall.www.svt.se
Desperata koppartjuvar?Har nån begripit varför?
![]()
Laddstationer för elbilar saboterade i Stockholmsområdet
Det är första gången som den här formen av skadegörelse eller stöld hänt vid laddstationer för elbilar i Stockholmsområdet, säger flera bolag som SVT pratat med. – Kunder har ringt och varit bestörta, säger Susanna Hurtig på Vattenfall.www.svt.se
Bränsleupproret 2.0?Desperata koppartjuvar?
Det har visst setts pickupar med sydstatsflagga och vapenställ i området...Bränsleupproret 2.0?
Den ökar.
Här går några av mina favorit-recensenter igenom Lexus ES och jämför den med övriga bilar från samma koncern:Lexus har ju också tappat det helt. IS200 var jag rätt sugen på när det begav sig, och första, hette den LS400, var ju en grym bil, kanske det bästa Lexus byggt. Men sen har de drabbats av Prius-designern tror jag, inget har varit i närheten av vackert.
Priusmannen verkar för övrigt ha fått sparken, den nyaste tycker jag ser helt ok, på gränsen till bra, ut!
Gjorde i alla fal. Numera utgörs nybilsförsäljbingen av 70% pickup-truckar och stora suvar där borta.MIn svägerska har en så där Lexus sedan-modell. Hybrid. Väldigt bekväm att vara passagerare i. Men den är nog gjord för amerikanska marknaden, de älskar stora sedaner.
Här går några av mina favorit-recensenter igenom Lexus ES och jämför den med övriga bilar från samma koncern:
Det är väl ett nästan globalt fenomen, att sedaner och andra "normala" bilar trängs ut av stadsjeepar av olika storlek och modell. Toyota verkar rulla på bra dock med Camry som storsäljare i USA (och en hel del p-up och stadsjeep förstås) störst i USA 2021 och störst i världen 2021 och 2022 https://teknikensvarld.expressen.se...90-arig-epok-for-gm-over-toyota-storst-i-usa/ https://www.reuters.com/business/au...worlds-top-selling-automaker-2022-2023-01-30/Gjorde i alla fal. Numera utgörs nybilsförsäljbingen av 70% pickup-truckar och stora suvar där borta.
Förlåt...![]()
Fabriksny Tesla tappade ratten på motorvägen
Av den utrustning en ny bil är utrustad med så får ratten, än så länge, anses tillhöra de mer essentiella delarna. Därför kändes det nog lite extra olustigt för en nybliven Tesla Model Y-ägare i New Jersey, när just ratten lossnade på vägen hem med den nya bilen.teknikensvarld.expressen.se
USAs mest sålda bil är Ford F-serie, sen typ 1979. Och topp tre har väl varit pickups ungefär lika länge.Gjorde i alla fal. Numera utgörs nybilsförsäljbingen av 70% pickup-truckar och stora suvar där borta.
Varför hellre en rätt onödig pickup än en suv, som ju faktiskt är ”praktisk ”?USAs mest sålda bil är Ford F-serie, sen typ 1979. Och topp tre har väl varit pickups ungefär lika länge.
Och hellre en sedan än en SUV.
En pickis har ett flak som är super om man behöver det. Vad en stadsjeep tillför som en schysst kombi inte kan bättre är oklart för mig ;-)Varför hellre en rätt onödig pickup än en suv, som ju faktiskt är ”praktisk ”?
De flesta åker ju pickup av skattetekniska skäl, samma i 🇺🇸 också… annars hade det ju inte varit storsäljare under alla dessa år.En pickis har ett flak som är super om man behöver det. Vad en stadsjeep tillför som en schysst kombi inte kan bättre är oklart för mig ;-)
Ja, amerikaner använder bilen lite annorlunda än vad vi gör. Väldigt sällan man ser nån släpvagn där, vilket ju är standard i villaghettona här i Sverige på vår och höst med långa köer till ÅVC. I USA slänger man upp skiten på flaket istället. Samma sak med hantverkare, här åker de runt i skåpbilar, i USA är det pickup som gäller. Osv.En pickis har ett flak som är super om man behöver det. Vad en stadsjeep tillför som en schysst kombi inte kan bättre är oklart för mig ;-)
Lastutrymmet i SUV är värdelöst. Höjd är sämre än längd. Tyngre bilar med större däck innebär mer belastning på hjulupphängning mm, mer kostnader. Stora däck är dyrare. Bara för att dom sitter högre upp så inbillar sig folk att dom ser bättre, vilket intestämner, och då blir det farligare för oss andra. Dom är fula. En pickup har ett praktiskt lastutrymme dvs långt, och är snyggare.Varför hellre en rätt onödig pickup än en suv, som ju faktiskt är ”praktisk ”?
Kollade det där för ett tag sedan, det där med lastutrymmet. Helt ovetenskapligt så tog jag några olika märken och modeller där tillverkaren hade både kombi och SUV i samma storlek.Lastutrymmet i SUV är värdelöst. Höjd är sämre än längd. Tyngre bilar med större däck innebär mer belastning på hjulupphängning mm, mer kostnader. Stora däck är dyrare. Bara för att dom sitter högre upp så inbillar sig folk att dom ser bättre, vilket intestämner, och då blir det farligare för oss andra. Dom är fula. En pickup har ett praktiskt lastutrymme dvs långt, och är snyggare.
Hur definierade du kombi och SUV i ”samma storlek”? Samma vikt? Samma längd/bredd? Eller vad?Kollade det där för ett tag sedan, det där med lastutrymmet. Helt ovetenskapligt så tog jag några olika märken och modeller där tillverkaren hade både kombi och SUV i samma storlek.
Lastutrymmet i en SUV låg antingen bättre till eller ganska så lika.
Nu så kikade jag kanske bara 3 olika modeller kombi/SUV (sådana som jag kom på på rak arm) så det finns säkert modeller som stämmer in på vad du säger också.
Kom i alla fall fram till att man inte kan säga ”Lastutrymmet i SUV är värdelöst”.
Ja, liknande längd och bredd. Vikt kikade jag inte på.Hur definierade du kombi och SUV i ”samma storlek”? Samma vikt? Samma längd/bredd? Eller vad?
Lastutrymme mäts väl i kubik? En SUV borde rimligen ha högre lastutrymme? Fördel om man lastar tvättmaskin, nackdel om man ska lasta träskivor. ;)Ja, liknande längd och bredd. Vikt kikade jag inte på.
Någon modell där var kombin längre, men med sämre lastutrymme ändå.
Vill mest bara säga att man inte skall av slentrian avfärda SUV pga "kass lastutrymme". Man får avfärda den biltypen med andra argument i stället.
Samma där, om man går in och kolla lastutrymmets längd så är inte SUV sämre än en kombi. Finns förstås exempel åt båda håll, men det är ingen sanning att en SUVs lastutrymme är kortare och högre.Lastutrymme mäts väl i kubik? En SUV borde rimligen ha högre lastutrymme? Fördel om man lastar tvättmaskin, nackdel om man ska lasta träskivor. ;)
Cab, är väl lika nödvändigt som en guldklocka. =)Samma där, om man går in och kolla lastutrymmets längd så är inte SUV sämre än en kombi. Finns förstås exempel åt båda håll, men det är ingen sanning att en SUVs lastutrymme är kortare och högre.
Sitter inte här och förespråkar SUV, handlar mer om att jag vill ha lite logik i varför jag skall ogilla en biltyp.
Cab, där finner jag logiken till att jag tycker att det är en helt onödig biltyp.
Ja, amerikaner använder bilen lite annorlunda än vad vi gör. Väldigt sällan man ser nån släpvagn där, vilket ju är standard i villaghettona här i Sverige på vår och höst med långa köer till ÅVC. I USA slänger man upp skiten på flaket istället. Samma sak med hantverkare, här åker de runt i skåpbilar, i USA är det pickup som gäller. Osv.
Jo, och så kan man tillägga det ganska ointuitiva faktum att stadsjeepar är stötigare. Kolla bara hur de brukar köra över fartgupp, väldigt sakta. Det hänger ihop med att en högbyggd bil måste ha styvare fjädring för att få acceptabla vägegenskaper. Men jag tror många tror att deras stadsjeep är jättebekväm, utan att veta hur superskön en schysst kombi skulle kunna vara, för hjulen på jeepen är så stora och fjädringen så lång.Varför hellre en rätt onödig pickup än en suv, som ju faktiskt är ”praktisk ”?
Ja, rikligt utrustade bilar sticker iväg som attans i vikt. Ett avancerat säte väger brutalt många kg t.ex.Det har nog jämnats ut lite nu det där med lastutrymmen, men SUVarnas urmoder, Jeep Cherokee, det är en riktigt trång bil med litet bagage. Speciellt när reservhjulet ska få plats i bagageutrymmet.. Samma med de flesta 90-tals-suvar. De är riktigt små.
Det där med sikten har med så mycket annat att göra. Båda Subaru Foresters som vi haft har varit helt enormt bra sikt i, stora fönster med ganska låg midjelinje på bilarna och rejäla ytterspeglar. Audi A6:an vi hade efter var urusel i jämförelse. Teslorna är inte heller några under av god sikt, A-stolparna är hur breda som helst - antagligen är det något som offras på krocksäkerhetens altare. Och speglarna ska vara så små som möjligt för att sänka luftmotståndet.
Det är delvis en myt att elbilar är så mycket tyngre, min vanliga käpphäst (som jag säkerligen nämnt flera gånger i tråden) är t.ex. Model 3 som inte väger mer än en BMW 3-serie. Men sen finns det ju de som misslyckas kapitalt, Audi e-Tron och nya Volvo-SUV:en är riktiga viktmonster. Bilar har generellt blivit väldig mycket tyngre.
Ja, det är väl samma med Tesla Y som väger mindre än t.ex. en BMW X3 eller Audi Q5.Det är delvis en myt att elbilar är så mycket tyngre, min vanliga käpphäst (som jag säkerligen nämnt flera gånger i tråden) är t.ex. Model 3 som inte väger mer än en BMW 3-serie. Men sen finns det ju de som misslyckas kapitalt, Audi e-Tron och nya Volvo-SUV:en är riktiga viktmonster. Bilar har generellt blivit väldig mycket tyngre.
Samma bil. Byggs inte av bmw eller toyota utan av kontraktsbyggare https://www.magna.com/company/company-information/magna-groups/magna-steyr På samma sätt som Valmet byggde saab- och volvo-cabbar om jag minns rätt https://www.valmet-automotive.com/