[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

Snuten

Aktiv medlem
Varumärkesbyggande är nog intressant om man är intresserad. Själv ser jag det mest som ett nödvändigt ont. Man är väl skadad av det funktionalistiska tänkandet.

Hälsingland

Aktiv medlem

jomper

Forumpappa
Forumvärd

Lexus har ju också tappat det helt. IS200 var jag rätt sugen på när det begav sig, och första, hette den LS400, var ju en grym bil, kanske det bästa Lexus byggt. Men sen har de drabbats av Prius-designern tror jag, inget har varit i närheten av vackert.

Priusmannen verkar för övrigt ha fått sparken, den nyaste tycker jag ser helt ok, på gränsen till bra, ut!

Sam

Aktiv medlem
Lexus har ju också tappat det helt. IS200 var jag rätt sugen på när det begav sig, och första, hette den LS400, var ju en grym bil, kanske det bästa Lexus byggt. Men sen har de drabbats av Prius-designern tror jag, inget har varit i närheten av vackert.

Priusmannen verkar för övrigt ha fått sparken, den nyaste tycker jag ser helt ok, på gränsen till bra, ut!
Här går några av mina favorit-recensenter igenom Lexus ES och jämför den med övriga bilar från samma koncern:

zodah

Aktiv medlem
MIn svägerska har en så där Lexus sedan-modell. Hybrid. Väldigt bekväm att vara passagerare i. Men den är nog gjord för amerikanska marknaden, de älskar stora sedaner.

johan44

Aktiv medlem
Gjorde i alla fal. Numera utgörs nybilsförsäljbingen av 70% pickup-truckar och stora suvar där borta.
Det är väl ett nästan globalt fenomen, att sedaner och andra "normala" bilar trängs ut av stadsjeepar av olika storlek och modell. Toyota verkar rulla på bra dock med Camry som storsäljare i USA (och en hel del p-up och stadsjeep förstås) störst i USA 2021 och störst i världen 2021 och 2022 https://teknikensvarld.expressen.se...90-arig-epok-for-gm-over-toyota-storst-i-usa/ https://www.reuters.com/business/au...worlds-top-selling-automaker-2022-2023-01-30/

Snuten

Aktiv medlem
Förlåt...

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Förlåt...

:-)

Men skämt å sido så verkar kvalitetskontrollen inte vara något vidare i den amerikanska fabriken. Det är väldigt stor skillnad i hur pass väl ihopskruvade bilarna från de andra fabrikerna är - om det nu inte blivit en drastisk förbättring sen den 2020 jag hade.

NickPick

Aktiv medlem
En pickis har ett flak som är super om man behöver det. Vad en stadsjeep tillför som en schysst kombi inte kan bättre är oklart för mig ;-)
De flesta åker ju pickup av skattetekniska skäl, samma i 🇺🇸 också… annars hade det ju inte varit storsäljare under alla dessa år.
En praktisk bil köper väl de flesta efter behov, men där jag bor är ju frakten oftast tom (eller så sitter det en ranglig kåpa på).
Bor man på landet, fine men alla har inte fårgård. En suv är ju helt enkelt vad folk efterfrågar även om jag inte heller gillar konceptet. Vi har en suv i typ golfklass nu. Skillnad mot bil i golfklass är minimal.

ooms

Aktiv medlem
En pickis har ett flak som är super om man behöver det. Vad en stadsjeep tillför som en schysst kombi inte kan bättre är oklart för mig ;-)
Ja, amerikaner använder bilen lite annorlunda än vad vi gör. Väldigt sällan man ser nån släpvagn där, vilket ju är standard i villaghettona här i Sverige på vår och höst med långa köer till ÅVC. I USA slänger man upp skiten på flaket istället. Samma sak med hantverkare, här åker de runt i skåpbilar, i USA är det pickup som gäller. Osv.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Fast det är högre insteg i en VW Touran också. Behövs inte SUV för det. Fast de flesta som kallas för det är knappast några terrängbilar iofs.

Senast ändrad:

PJF

Aktiv medlem
Varför hellre en rätt onödig pickup än en suv, som ju faktiskt är ”praktisk ”?
Lastutrymmet i SUV är värdelöst. Höjd är sämre än längd. Tyngre bilar med större däck innebär mer belastning på hjulupphängning mm, mer kostnader. Stora däck är dyrare. Bara för att dom sitter högre upp så inbillar sig folk att dom ser bättre, vilket intestämner, och då blir det farligare för oss andra. Dom är fula. En pickup har ett praktiskt lastutrymme dvs långt, och är snyggare.

kais01

Aktiv medlem
man ser bättre ut över räcken i vägkorsningar och på landsväg, man ser längre fram över backkrön när man överväger en omkörning, man ser bättre när man befinner sig ovan sprutet när man passerar en långtradare, man bländas mindre vid möte i mörker.

och man tar sig lättare i och ur bilen.

vid krock med större fordon kilas man inte lika lätt under deras chassi.

men man behöver inte köpa en suv för att nå dessa fördelar med att sitta högre. det finns ett gäng andra vettiga bilar som är byggda på höjden. pickups i amerikansk tradition hör inte till dem. det är rambyggda kolosser som saknar deformationszoner.

weldion

Aktiv medlem
Lastutrymmet i SUV är värdelöst. Höjd är sämre än längd. Tyngre bilar med större däck innebär mer belastning på hjulupphängning mm, mer kostnader. Stora däck är dyrare. Bara för att dom sitter högre upp så inbillar sig folk att dom ser bättre, vilket intestämner, och då blir det farligare för oss andra. Dom är fula. En pickup har ett praktiskt lastutrymme dvs långt, och är snyggare.
Kollade det där för ett tag sedan, det där med lastutrymmet. Helt ovetenskapligt så tog jag några olika märken och modeller där tillverkaren hade både kombi och SUV i samma storlek.
Lastutrymmet i en SUV låg antingen bättre till eller ganska så lika.
Nu så kikade jag kanske bara 3 olika modeller kombi/SUV (sådana som jag kom på på rak arm) så det finns säkert modeller som stämmer in på vad du säger också.
Kom i alla fall fram till att man inte kan säga ”Lastutrymmet i SUV är värdelöst”.

ooms

Aktiv medlem
Kollade det där för ett tag sedan, det där med lastutrymmet. Helt ovetenskapligt så tog jag några olika märken och modeller där tillverkaren hade både kombi och SUV i samma storlek.
Lastutrymmet i en SUV låg antingen bättre till eller ganska så lika.
Nu så kikade jag kanske bara 3 olika modeller kombi/SUV (sådana som jag kom på på rak arm) så det finns säkert modeller som stämmer in på vad du säger också.
Kom i alla fall fram till att man inte kan säga ”Lastutrymmet i SUV är värdelöst”.
Hur definierade du kombi och SUV i ”samma storlek”? Samma vikt? Samma längd/bredd? Eller vad?

weldion

Aktiv medlem
Hur definierade du kombi och SUV i ”samma storlek”? Samma vikt? Samma längd/bredd? Eller vad?
Ja, liknande längd och bredd. Vikt kikade jag inte på.
Någon modell där var kombin längre, men med sämre lastutrymme ändå.
Vill mest bara säga att man inte skall av slentrian avfärda SUV pga "kass lastutrymme". Man får avfärda den biltypen med andra argument i stället.

weldion

Aktiv medlem
Ungefär som argumentet att SUV är tung, sedan så kikar man på vad en elbil väger.
Själv så riktar jag min "ilska" mot cabriolet i stället. Där finns inga praktiska vinster. Ett helt onödigt fordonsslag.

42Hz

Aktiv medlem
Ja, liknande längd och bredd. Vikt kikade jag inte på.
Någon modell där var kombin längre, men med sämre lastutrymme ändå.
Vill mest bara säga att man inte skall av slentrian avfärda SUV pga "kass lastutrymme". Man får avfärda den biltypen med andra argument i stället.
Lastutrymme mäts väl i kubik? En SUV borde rimligen ha högre lastutrymme? Fördel om man lastar tvättmaskin, nackdel om man ska lasta träskivor. ;)

weldion

Aktiv medlem
Lastutrymme mäts väl i kubik? En SUV borde rimligen ha högre lastutrymme? Fördel om man lastar tvättmaskin, nackdel om man ska lasta träskivor. ;)
Samma där, om man går in och kolla lastutrymmets längd så är inte SUV sämre än en kombi. Finns förstås exempel åt båda håll, men det är ingen sanning att en SUVs lastutrymme är kortare och högre.
Sitter inte här och förespråkar SUV, handlar mer om att jag vill ha lite logik i varför jag skall ogilla en biltyp.
Cab, där finner jag logiken till att jag tycker att det är en helt onödig biltyp.

weldion

Aktiv medlem
Lite som att en del tror man behöver en amerikansk pickup för att kunna lasta tungt, när man kan bli brädad av en liten fransk plåtburk när det kommer till lastvikt.

42Hz

Aktiv medlem
Samma där, om man går in och kolla lastutrymmets längd så är inte SUV sämre än en kombi. Finns förstås exempel åt båda håll, men det är ingen sanning att en SUVs lastutrymme är kortare och högre.
Sitter inte här och förespråkar SUV, handlar mer om att jag vill ha lite logik i varför jag skall ogilla en biltyp.
Cab, där finner jag logiken till att jag tycker att det är en helt onödig biltyp.
Cab, är väl lika nödvändigt som en guldklocka. =)

fiskarn

Aktiv medlem
Ja, amerikaner använder bilen lite annorlunda än vad vi gör. Väldigt sällan man ser nån släpvagn där, vilket ju är standard i villaghettona här i Sverige på vår och höst med långa köer till ÅVC. I USA slänger man upp skiten på flaket istället. Samma sak med hantverkare, här åker de runt i skåpbilar, i USA är det pickup som gäller. Osv.

Det är ju rätt svårt att ha en bil som lastar lika mycket som en kombi med släp. Eller vilken bil som helst utan släp för den delen. Men känns som amerikanska pickuper ofta har enkelhytt kanske? De japanska med dubellhytt som är vanliga i Sverige känns som de får rätt lite lastutrymme även om bilen är stor som ett as.

42Hz

Aktiv medlem
Den lagliga lastkapaciteten (kg) är skrattretande låg på amerikanska pickup:er i USA, tillverkarna är livrädda att bli stämda!

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det har nog jämnats ut lite nu det där med lastutrymmen, men SUVarnas urmoder, Jeep Cherokee, det är en riktigt trång bil med litet bagage. Speciellt när reservhjulet ska få plats i bagageutrymmet.. Samma med de flesta 90-tals-suvar. De är riktigt små.

Det där med sikten har med så mycket annat att göra. Båda Subaru Foresters som vi haft har varit helt enormt bra sikt i, stora fönster med ganska låg midjelinje på bilarna och rejäla ytterspeglar. Audi A6:an vi hade efter var urusel i jämförelse. Teslorna är inte heller några under av god sikt, A-stolparna är hur breda som helst - antagligen är det något som offras på krocksäkerhetens altare. Och speglarna ska vara så små som möjligt för att sänka luftmotståndet.

Det är delvis en myt att elbilar är så mycket tyngre, min vanliga käpphäst (som jag säkerligen nämnt flera gånger i tråden) är t.ex. Model 3 som inte väger mer än en BMW 3-serie. Men sen finns det ju de som misslyckas kapitalt, Audi e-Tron och nya Volvo-SUV:en är riktiga viktmonster. Bilar har generellt blivit väldig mycket tyngre.

johan44

Aktiv medlem
Varför hellre en rätt onödig pickup än en suv, som ju faktiskt är ”praktisk ”?
Jo, och så kan man tillägga det ganska ointuitiva faktum att stadsjeepar är stötigare. Kolla bara hur de brukar köra över fartgupp, väldigt sakta. Det hänger ihop med att en högbyggd bil måste ha styvare fjädring för att få acceptabla vägegenskaper. Men jag tror många tror att deras stadsjeep är jättebekväm, utan att veta hur superskön en schysst kombi skulle kunna vara, för hjulen på jeepen är så stora och fjädringen så lång.

Senast ändrad:

weldion

Aktiv medlem
Det har nog jämnats ut lite nu det där med lastutrymmen, men SUVarnas urmoder, Jeep Cherokee, det är en riktigt trång bil med litet bagage. Speciellt när reservhjulet ska få plats i bagageutrymmet.. Samma med de flesta 90-tals-suvar. De är riktigt små.

Det där med sikten har med så mycket annat att göra. Båda Subaru Foresters som vi haft har varit helt enormt bra sikt i, stora fönster med ganska låg midjelinje på bilarna och rejäla ytterspeglar. Audi A6:an vi hade efter var urusel i jämförelse. Teslorna är inte heller några under av god sikt, A-stolparna är hur breda som helst - antagligen är det något som offras på krocksäkerhetens altare. Och speglarna ska vara så små som möjligt för att sänka luftmotståndet.

Det är delvis en myt att elbilar är så mycket tyngre, min vanliga käpphäst (som jag säkerligen nämnt flera gånger i tråden) är t.ex. Model 3 som inte väger mer än en BMW 3-serie. Men sen finns det ju de som misslyckas kapitalt, Audi e-Tron och nya Volvo-SUV:en är riktiga viktmonster. Bilar har generellt blivit väldig mycket tyngre.
Ja, rikligt utrustade bilar sticker iväg som attans i vikt. Ett avancerat säte väger brutalt många kg t.ex.
Jämför man Peugeot 208 som finns med bensin, diesel och el så sticker förstås vikten iväg på elbilen. Så där är det bara "drivmedlet" som skiljer. Bensin automat, tjänstevikt 1218 kg. El, tjänstevikt 1564 kg.

Sen så har tjänstevikten på denna småbil ökat på 20 år. En lite drygt 20 år gammal Peugeot 206, med nästan lika stor motor som i Peugeot 208-modellen, har en tjänstevikt på 1020 kg.
Peugeot 208 1.2 bensin med manuell låda har en tjänstevikt på 1195 kg.

Senast ändrad:

radarminnet

Aktiv medlem
Ja, det är väl samma med Tesla Y som väger mindre än t.ex. en BMW X3 eller Audi Q5.

Topp