[OT] Skaffa ny bil vad ska jag tjöpa?

PJF

Aktiv medlem
Det är främst sikten nära bilen som är dålig på SUV. Åldring på ICAparkeringen med en SUV...
Och vikten är sämst på de flesta moderna bilar. Min Focus kombi ligger på ca 1300 tjänstevikt. Borde vara minst 100kg mindre.
Barnvagn lastas med fördel på längden i bilen, och inte på höjden. Och det är trevligt med plant golv i bagaget, och att slippa lyfta högt.

kais01

Aktiv medlem
Ja, rikligt utrustade bilar sticker iväg som attans i vikt. Ett avancerat säte väger brutalt många kg t.ex.
Jämför man Peugeot 208 som finns med bensin, diesel och el så sticker förstås vikten iväg på elbilen. Så där är det bara "drivmedlet" som skiljer. Bensin automat, tjänstevikt 1218 kg. El, tjänstevikt 1564 kg.

Sen så har tjänstevikten på denna småbil ökat på 20 år. En lite drygt 20 år gammal Peugeot 206, med nästan lika stor motor som i Peugeot 208-modellen, har en tjänstevikt på 1020 kg.
Peugeot 208 1.2 bensin med manuell låda har en tjänstevikt på 1195 kg.
min audi a2 tdi 2005 utan taklucka och andra tunga tillägg har en tjänstevikt på 1200 kg. ungefär som en audi 100 från åttiotalet, eller saab 99 från sjuttiotalet. trots aluminiumkaross.

bland annat har min tyngder i dörrarna för att ge den rätta känslan och det rätta ljudet. ja, och det är oklanderligt.

kompisens samma kaross modellen 0,3 liter milen väger åtminstone 200 kg mindre. summan av ett antal mer eller mindre desperata åtgärder, t ex tunnare framruta och aluminiumtrunbromsar bak, liksom löjligt små magnesiumfälgar med smala cykeldäck, en extraliten tank sparade 10 kg. den har han bytt ut.

johan44

Aktiv medlem
Det är delvis en myt att elbilar är så mycket tyngre, min vanliga käpphäst (som jag säkerligen nämnt flera gånger i tråden) är t.ex. Model 3 som inte väger mer än en BMW 3-serie. Men sen finns det ju de som misslyckas kapitalt, Audi e-Tron och nya Volvo-SUV:en är riktiga viktmonster. Bilar har generellt blivit väldig mycket tyngre.
Volvo är väl sämst sen länge på att bygga bilar med vettig vikt. Borde man förbjuda personbilar med vikt över 2,5 ton? Jag är för...

1675338821846.png

Kneecap

Aktiv medlem
Frågan är om BMW kört motor och Toyota chassi. För verkar stå BMW på många delar

Tjena!

BMW står för allt utom design, sen har Toyota tunat motor och chassie efter sina preferenser. Men det skiljer inte mycket mellan att köra en Supra eller en Z4, jag har provat båda direkt efter varandra.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Känns ju som relativt lite koppar. Skrotar man det som blandkabel är det väll 9-12kr kilot om ens det numera. Skalar du blir det mer men en sådan där kabel så är ju mycket av kabeln isolering. Känns mer som någon bitter jäkel

Du får 30 kr för blandkabel och 78 kr för ren koppar idag. Tre kronor mer än i tisdags.

Och 4000 för en katalysator, vi har blivit av med tre i veckan på jobbet 🤷‍♂️. Fördel för elbilarna ;)

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Volvo är väl sämst sen länge på att bygga bilar med vettig vikt. Borde man förbjuda personbilar med vikt över 2,5 ton? Jag är för...

Visa bilaga 606079

Fascinerande att Model X som är riktigt stor, med stort batteri, ändå väger 500 (!!) kg mindre än helt nya Volvon trots att det är 8 år sedan Model X började levereras. Till och med Polestaren som är en rätt liten bil väger mer än X!

Vore intressant att se lite bensinbilar instoppade i listan också.

Kneecap

Aktiv medlem
Du får 30 kr för blandkabel och 78 kr för ren koppar idag. Tre kronor mer än i tisdags.

Och 4000 för en katalysator, vi har blivit av med tre i veckan på jobbet 🤷‍♂️. Fördel för elbilarna ;)

Tjena!

Känns gött att priserna går upp, ska slita ut några hundra meter antennkabel och parabolkabel ur kåken snart.

NickPick

Aktiv medlem
Jo, och så kan man tillägga det ganska ointuitiva faktum att stadsjeepar är stötigare. Kolla bara hur de brukar köra över fartgupp, väldigt sakta. Det hänger ihop med att en högbyggd bil måste ha styvare fjädring för att få acceptabla vägegenskaper. Men jag tror många tror att deras stadsjeep är jättebekväm, utan att veta hur superskön en schysst kombi skulle kunna vara, för hjulen på jeepen är så stora och fjädringen så lång.
Våran BYD är riktigt fin över fartgupp, det var inte ID3 kan jag säga... Men jag håller med dig.
Man kan inte få allt här i världen, sen tar ju alla bilar som håller ihop en från A till B också.

Jag kör aldrig med släpvagn ens så det där med dragvikt och dragkrok är mest något som inte bekommer mig. Kan iofs vara bra för cyklarna...

perzzon

Aktiv medlem
Fascinerande att Model X som är riktigt stor, med stort batteri, ändå väger 500 (!!) kg mindre än helt nya Volvon trots att det är 8 år sedan Model X började levereras. Till och med Polestaren som är en rätt liten bil väger mer än X!

Vore intressant att se lite bensinbilar instoppade i listan också.
Tabellen visar p3. Dvs i princip samma bil som ex90. Oklart hur de bantat bort 300kg.
(samma som i en stor suv på samma platform)

Senast ändrad:

Hasse#7

Aktiv medlem
I parkeringshuset på jobbet börjar SUV:arna bli så många att det krävs varannan SUV varannan Zoe typ. Blir SUV:arna lite större och fler, kommer de knappt kunna ta sig i och ur vid parkering. Rutmåtten är gjorda för normala bilar. Jag tror inte större rutor är rätt väg framåt. Dessutom är det alldeles för många som inte kan placera sina jättebilar på vägen. Körkort B+ kanske?

weldion

Aktiv medlem
I parkeringshuset på jobbet börjar SUV:arna bli så många att det krävs varannan SUV varannan Zoe typ. Blir SUV:arna lite större och fler, kommer de knappt kunna ta sig i och ur vid parkering. Rutmåtten är gjorda för normala bilar. Jag tror inte större rutor är rätt väg framåt. Dessutom är det alldeles för många som inte kan placera sina jättebilar på vägen. Körkort B+ kanske?
Behövs nog någon större ändring än bara ett körkort B+.
Speciellt vintertid så möter man många felplacerade bilar till och från byn och samhället. Det är så många som genar i kurvorna, så det bildas rännor i isen efter där de flesta bilarna kör. Kan vara 2-3 meter i sidled okört i kurvornas ytterkant. Det gör att många billister följer dessa rännor även när det kommer en bil från andra hållet.
Mest spännande att en del av dessa vägrar att flytta på sig (de tror väl att de ligger längst till höger på vägen) så man får stå på bromsen ordentligt när man möter en sådan.
Spelar ingen roll vad det är för storlek på bilen.
Uppkörning var femte år!

PKJoacim

Aktiv medlem
Håller med om att SUV-ar blir vanligare på parkeringsplatser. Men begreppet SUV är brett och många av dom är mer höga än stora. Min förra bil var en sk SUV, en VW Tiguan. Den ser stor ut men är både kortare och smalare än en V70. Samma sak med den SUV jag har nu, en VW Id4. Den är 5cm smalare och drygt 20cm kortare än den sista modellen av V70. Och en knapp dm högre.

Med det vill jag ha sagt att bilar generellt blir större och större, SUV eller ej. Jämför spec på V70 gen 1 med dagens motsvarighet V90.
Man läser ju nästan varje gång en modell kommer i ny generation att den nya har blivit lite större än föregångaren.

Hälsingland

Aktiv medlem

johan44

Aktiv medlem
Ludvika är tyvärr känt för att inhysa många arga outbildade konservativa vita män. Nymodigheter som elbilar är fel! Vad är det för fel på bensin?
Dum kommentar som gränsar till politik. Byt ut konservativa vita män till tex invandrare och se hur det funkar. Tips att skippa generalisering av grupper på det sättet.

Senast ändrad:

ooms

Aktiv medlem
eller alla andra t ex deras kvinnor.. skippa gärna det där snacket?

iaf lär hitachi betalat abb mer för en transformatorfabrik i ludvika än geely betalade för volvo personvagnar.
Nu var det ju inte rln som började med ”det där snacket”, han svarade/reagerade ju bara på Masjevelns mycket unkna och föraktfulla kommentar.

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Topp